Tiedätkö, miten syntyy hyvä parisuhde?
Monet haaveilevat parisuhteesta ollessaan sinkkuja. Kumppanin löydettyämme saatamme kuitenkin luiskahtaa elämään parisuhteessa vain näennäisesti. Ajan kuluessa armaasta kumppanistamme saattaa salakavalasti kehittyä myös viiltävin kriitikkomme ja parisuhteessa kohdattu yksinäisyys voi olla vielä tuskallisempaa kuin sinkkuvuosinamme.
Olen harjoitellut viimeiset puolitoista vuotta parisuhteessa oloa. Pikkuhiljaa rakentuva yhteys on tuonut mukanaan paljon iloa ja uudenlaista tyytyväisyyttä. Samaan aikaan kun suhteemme on syventynyt, olen myös joutunut kohtaamaan kasan pelkojani, rajoittuneisuuttani ja epävarmuuttani.
Kiinnostukseni parisuhteen anatomian ymmärtämisestä vei minut lounaalle vuoden perheterapeutiksi valitun lastenpsykiatrin Janna Rantalan kanssa. Hänen mukaansa emme voi vaatia, että maailma rakastaisi ja kohtelisi meitä hyvin. Parisuhteestamme voimme kuitenkin rakentaa pehmeän suojan maailman kovuutta vastaan.
Rantalan mukaan hyvä parisuhde ei synny siitä, että maailman kaunein ja komein kohtaavat. Parisuhde rakentuu, kun kaksi erillistä ja omasta elämästään vastuun kantavaa ihmistä päättää rakentaa yhdessä heidän elämänsä parhaan jutun. Suhde on siis aina paljon enemmän kuin kaksi ihmistä. Se on kuin kolmas osapuoli, joka luodaan yhdessä toivomalla, tekemällä ja huomioimalla.
Rantala ei halua jaella vippaskonsteja kukoistavan parisuhteen rakentamiseksi ja peräänkuuluttaa yhdessä kasvamista ja erillisyyden hyväksymistä. Parisuhteesta muodostuu juuri niin turvallinen ja kaunis, kuin olemme valmiita siihen panostamaan.
Utelias ja hyväntahtoinen kumppanin erilaisuuden ihmettely rakentaa hedelmällisen maaperän voimaa antavalle suhteelle. Vaikka osa kumppanin piirteistä tai harrastuksista ärsyttäisi kuinka, ei meidän pitäisi valittaa niistä. Erillisyyden ja erilaisuuden syvällinen hyväksyminen ovat avaimet läheisempään suhteeseen.
Lämmöllä,
Kaisa
Lämmöllä Kaisa: Parisuhde paremmaksi!
Lämmöllä_Kaisa
1
109
Vastaukset
- KYSYMYS_
Onkohan teillä jo parisuhteita?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167190- 1992577
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1082120En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761568Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911109- 41990
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46979- 87925
- 45739
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7738