Minulla on Elisan (Saunalahti) ADSl-laajakaista, jossa on viikon verran mennyt nettiyhteys poikki muutaman kerran päivässä muutamasta sekunnista muutamaan minuuttiin siten, että modeemin ADSL-valo menee pimeäksi tai vilkkuu.
Jos otan yhteyttä Elisan asiakaspalveluun, niin tiedän, että he vaativat kokeilemaan toisella modeemilla, mutta minullahan ei ole toista modeemia enkä ala ostaa toista modeemia vain sen takia, että voin todeta, että vika onkin Elisan laitteissa. Elisan pitäisi lainata minulle modeemi, jotta voin kokeilla, onko vika modeemissa. Elisa toimii väärin. Se veloittaa noin 100 euroa siitä, että huoltomies käy toteamassa, ettei Elisa tee mitään, koska vika on minun modeemissani. Elisa veloittaa ja vieläpä paljon sen toteamisesta, ettei se tee mitään. Todistustaakka on mielestäni Elisalla. Elisan pitäsi todistaa, että vika ei ole heidän laitteissaan lainaamalla minulle toimivaa modeemia.
Mitä veikkaatte, missä vika on? Vika ei voi olla kaapeleissa eikä tietokoneessa, koska silloin kuin nettiyhteys toimii, se toimii normaalisti (ping-testi ja nopeustesti ovat ok). Onko vika todennäköisesti modeemissa vai Elisan laitteissa (tai taloyhtiön laitteissa).
Modeemi on noin 10 vuotta vanha Telewell TW-EA501.
Nettiyhteys on alkanut pätkiä
18
337
Vastaukset
1. Oletko tarkistanut ADSL modeemin logit ja diagnostiikat?
2. Oletko kokeillut käynnistää ADSL modeemin uusiksi?
3. Oletko kokeillut palauttaa ADSL modeemia tehdasasetuksille ja syöttää uudestaan
"Elisan pitäisi lainata minulle modeemi, jotta voin kokeilla, onko vika modeemissa."
Miksi Elisan pitäisi se lainata? Miksi et lainaisi sitä vaikka naapurilta?
"Se veloittaa noin 100 euroa siitä, että huoltomies käy toteamassa, ettei Elisa tee mitään, koska vika on minun modeemissani."
Ei kukaan nyt ilmaiseksi sitä tee. Sitä 100 euroa ei tarvitse maksaa jos vika on Elisan laitteissa.
"Modeemi on noin 10 vuotta vanha Telewell TW-EA501."
Todennäköisesti vika on tässä. Kuten itsekin arvelit, että huoltomies käy toteamassa että vika on modeemissasi ja laittaa siitä laskun.
Elisa varmasti voi myydä sinulle uuden modeemin ja jos vika ei ratkea sillä niin sitten korjaavat asian. Elisa varmaan voi myös lainata sen modeemin, vuokra sama kuin myyntihinta ja ei tarvitse palauttaa.
Eli lyhyesti: varmista että vika EI ole modeemissasi ja ja sitten juoksutat operaattoria. Jos juoksutat operaattoria tarpeettomasti, ne laittaa laskun.
Elisalla muuten tietääkseni on mahdollista saada heiltä ostettuihin, ainakin parempiin modeemeihin ja liittymiin laitetakuu, että lähettävät sitten viallisen laitteen tilalle uuden. Lähettävät myös jos vika on todennäköisesti modeemissa koska uuden parin kympin modeemin lähettäminen on halvempaa kuin käydä arpomaan onko se vika siinä vai ei ole, ja jos ei ole niin asiakas saa sitten varamodeemin millä voi mahdollisissa vikatilanteissa itse varmistaa.
Eli siltä pohjalta, varmaan kannattaa ostaa uusi modeemi sieltä Elisalta ja tiedustella asiaa. Maksaa vähemmän kuin huoltomiehen juoksuttaminen, saat uuden paremman modeemin joka tapauksessa ja vika todennäköisesti ratkeaa myös.- lkjhg
Minulla kesti kyseinen modeemi 6 vuotta kunnes alkoivat vastaavanlaiset temppuilut ja viimenään netti toimi kunnnolla vasta kun modeemi oli täysin lämmennyt. Eli osta vain uusi modeemi.
Ostin uuden, nyt 3 vuotta ollut EA10 ja ei ole ollut mitään häikkää. - iypotr
Yhteyden laatua, ja siten myös kaapeloinnin kuntoa, voi katsoa modeemin hallintasivuilta, esim. jos tulevan nopeuden häiriöetäisyys alkaa lähennellä 6 desibeliä, yhteys voi katketa helpommin satunnaisiiin häiriöihin
- kuinet
Itsellä oli kans sama modeemi. Jonkin vuoden se kesti, kunnes alkoi temppuilut. Modeemi täytyi resetoida 2 viikon välein, jotta netti toimisi oikein.
Aina kun netin nopeus tipahti 2Mb, oli aika käydä resetoimassa masiina ja taas pari viikoa oli 8Mb nopeus. - VitunElisaOyj
Kiitos hyvistä vastauksista.
Modeemi on käynnistetty uudelleen ja itse asiassa otan modeemin yöksi pois päältä, jotta IP-osoite vaihtuisi silloin tällöin. Verkkoon liittyvät asiat menevät yli minun hilseeni, joten minulle täysin epäselväksi jäi:
1. Mitä tarkoittaa "tarkistaa modeemin logit ja diagnostiikat". Tämä ei sano minulle mitään. Ilmeisesti nämä näkee nettiselaimella modeemin hallintasivulta, mutta mikä hallintasivulla on "logi" ja "diagnostiikka".
2.. Kun palauttaa modeemin tehdasasetuksille, niin käsittääkseni modeemissa pitää olla virta päällä ja resetointinappia pitää painaa noin 10 sek., mutta mitä tarkoittaa "syöttää uudestaan" ("palauttaa ADSL modeemia tehdasasetuksille ja syöttää uudestaan")?
3. Miten yhteyden laatua (mitä tarkoittaa "laatu" tässä yhteydessä?), kaapeloinnin kuntoa ja tulevan nopeuden häiriöetäisyyttä (mitä tarkoittaa häiriöetäisyys?) voi katsoa modeemin hallintasivuilta? En löydä hallintasivulta tällaisiä tietoja. Modeemi on Telewell TW-EA501.
Kun vastaatte edelllä oleviin kysymyksiin, niin autatte varmasti monia ihmisiä, ette vain minua. En varmasti ole ainoa, jolla nettiyhteys pätkii tai modeemi reistailee, mutta joka ei ymmärrä em. käsitteistä mitään.1. Niin, jos siellä vaikka on logeissa erroria että jokin on paskana niin kannattaa tarkistaa. Samoin jos on diagnostiikkatyökalua siinä niin kannattaa ajaa niitä läpi.
2. Ennen kuin tyhjää sen modeemin tehdasasetuksille, pitää varmistaa ne asetukset. VPI ja VCI arvot esimerkiksi ja ne kannattaa varmistaa asiakaspalvelusta mitä pitäisi olla.
3. Nuo häiriöetäisyydet yms. löytyy niillä diagnostiikkatyökaluilla jos on. Ne on kaikki laitekohtaisia, että kannattaa lukea käyttöohjeet.- VitunElisaOyj
Löysin hallintapaneelista sellaisen sivun kuin Järjestelmäloki, mutta eihän siitä maallikko voi mitään ymmärtää. Loki on lista englanninkielistä tekstiä tyyliin:
Sep 20 19:14:36 DHCP SERVER: DHCP offer to 20:89:84:d7...
Sep 20 19:14:36 DHCP SERVER: DHCP request from 20:89:84:d7...
Sep 20 19:14:36 DHCP SERVER: DHCP ack to 20:89:84:d7...
Mikä osoite muuten tuo "20:89:84:d7..." on? (en uskalla laittaa tänne koko osoitetta, kun en tiedä mikä se on)? - adslsdl
M-Kar kirjoitti:
1. Niin, jos siellä vaikka on logeissa erroria että jokin on paskana niin kannattaa tarkistaa. Samoin jos on diagnostiikkatyökalua siinä niin kannattaa ajaa niitä läpi.
2. Ennen kuin tyhjää sen modeemin tehdasasetuksille, pitää varmistaa ne asetukset. VPI ja VCI arvot esimerkiksi ja ne kannattaa varmistaa asiakaspalvelusta mitä pitäisi olla.
3. Nuo häiriöetäisyydet yms. löytyy niillä diagnostiikkatyökaluilla jos on. Ne on kaikki laitekohtaisia, että kannattaa lukea käyttöohjeet."VPI ja VCI arvot esimerkiksi ja ne kannattaa varmistaa asiakaspalvelusta mitä pitäisi olla."
Ihan turhaa, ei aiheuta tämän kaltaista vikaa. Jos ADSL valo sammuu niin noilla arvoilla ei ole merkitystä, ne ei vaikuta itse ADSL-linkin päälläpysymiseen. Jos arvot on väärin niin dataa ei kyllä liiku yhtään, mutta ADSL -linkki syntyy ja valo palaa.
Ja toisekseen, jos arvot olisivat väärin niin ei se toimisi koskaan, mitään "pätkimistä" ei aiheudu.
Etsi sieltä modeemin hallinnasta diagnostiikka ja sieltä dsl-linja diagnostiikka ja katso "upstream noise margin" ja "downstream noise margin".
Jos kumpikaan on lähellä kuutta niin ongelmia pysyä linjalla. Pitäisi olla reilusti yli kuuden, mielellään siellä kymmenen tai enemmän. Jos arvot on huonot niin ne voi parantua yrittämällä pakottaa modeemi ADSL2 tilaan jos sinulla on nyt 8 megan liittymä ja modeemi toimii jossain muussa tilassa.
Minulla ratkesi tämänkaltainen ongelma juuri tuolla tavalla, upstream noise margin oli 6 ja suunnilleen kerran päivässä putosi linjalta mutta laittamalla ADSL2 tilaan nousi kolmeentoista ja sittemmin ei ole kertaakaan tippunut. adslsdl kirjoitti:
"VPI ja VCI arvot esimerkiksi ja ne kannattaa varmistaa asiakaspalvelusta mitä pitäisi olla."
Ihan turhaa, ei aiheuta tämän kaltaista vikaa. Jos ADSL valo sammuu niin noilla arvoilla ei ole merkitystä, ne ei vaikuta itse ADSL-linkin päälläpysymiseen. Jos arvot on väärin niin dataa ei kyllä liiku yhtään, mutta ADSL -linkki syntyy ja valo palaa.
Ja toisekseen, jos arvot olisivat väärin niin ei se toimisi koskaan, mitään "pätkimistä" ei aiheudu.
Etsi sieltä modeemin hallinnasta diagnostiikka ja sieltä dsl-linja diagnostiikka ja katso "upstream noise margin" ja "downstream noise margin".
Jos kumpikaan on lähellä kuutta niin ongelmia pysyä linjalla. Pitäisi olla reilusti yli kuuden, mielellään siellä kymmenen tai enemmän. Jos arvot on huonot niin ne voi parantua yrittämällä pakottaa modeemi ADSL2 tilaan jos sinulla on nyt 8 megan liittymä ja modeemi toimii jossain muussa tilassa.
Minulla ratkesi tämänkaltainen ongelma juuri tuolla tavalla, upstream noise margin oli 6 ja suunnilleen kerran päivässä putosi linjalta mutta laittamalla ADSL2 tilaan nousi kolmeentoista ja sittemmin ei ole kertaakaan tippunut.Ne voi tehdasasetuksille palautuksen jälkeen olla pielessä.
- adslsdl
M-Kar kirjoitti:
Ne voi tehdasasetuksille palautuksen jälkeen olla pielessä.
Tehdasasetuksille palauttaminen ei korjaa viallista laitetta tai linjaa. Jos ongelmat ovat alkaneet ihan pikkuhiljaa ilman asetusmuutoksia niin ei siitä ole mitään apua.
Ja kyllä tuo osaa toimia käytännössä kaikilla suomalaisilla operaattoreilla automaattisesti, kuten lähes kaikki kuluttajaluokan modeemit.
- digi-info
Saat kympillä jonkun perus adsl boksin testilaitteeksi ... Ei olis ensimmäinen kerta kun tolpalta olis pääte paskana ukkosen jälkeen. Muutama vuosi sitten meni kahdesta kylästää linjat pimeeksi ja kolmannessa pätki minkä kerkis. Riittää että joku hakkeri on käyny boottaamassa mokkulaasi uudet asetukset. Pidä reset nappia pohjassa 12 sekuntia ja kokeile vakautuuko. Linja-asetusten muuttuminen saa modeemin sekoileen mainitsemallasi tavalla, se on kyllä määrättyjen modeemien ensioire hajoamisellekin. MAC osoite laitteissasi on varmaan toi 20:...., se on rautatunniste. Ei verkkosoite. Joku laite joka on pyytänyt osoitetta nimipalvelimelta ja sen numeron löydät laitteista jolla käytät nettiä, jos et löydä laitteistasi saamaa mäkkiä, joku kuokkii verkossasi. Joka ainoossa verkon laitteessa on oma tuo MAC osote (heksadesimaalinen). VPI/VCI arvot saavat ainakin kyykkimään linjan jos ne on väärin TAI JOS OPERAATTORILLA ON MUUTTUNEET TAI VAIHDAT OPERAATTORIA ja automaattinen haku ei toimi sen kanssa. Samoin itse vika, jotkut laitteet eivät enää vioittuessaan tunnista noita oikein (telewell). Samoin jos on vaikka sonera HW softa zyxelissä niin ei se DNA:Ta ainakaan löydä automaattisesti.
- digi-info
SIIS NOITA ADSL bokseja myydään käytettynä pitkin palstoja kun operaattorit heivaa asiakkaiden lankaliittymiä huuhaa mokkulakytkysopimuksilla. Myyvät kympillä et sais jaloista pois.
- Ratkesi
Kymmenvuotias Telewell. LOL ! Meehän vaa suosiolla kauppaan, SE ON KAPUT JA VAARALLISEN VANHENTUNUT RAUTASOFTALTAAN. Mulla oli pari tässä viiden vuoden aikana ja kumpikin kilahti kutakuinkin kahden vuoden ikäsenä.
- VitunElisaOyj
Mikä modeemissa muka vanhenee? Sehän on sähkölaite siinä missä tietokone.
Eihän tietokonekaan mihinkään vanhene tai tule vaaraalliseksi, vaan vain tietokoneen suorituskyky vanhenee, vai mitä? - pöllömpi_juttu
VitunElisaOyj kirjoitti:
Eihän tietokonekaan mihinkään vanhene tai tule vaaraalliseksi, vaan vain tietokoneen suorituskyky vanhenee, vai mitä?Selvitäppäs itsellesi miksi sähkölaitteita menee rikki.
VitunElisaOyj kirjoitti:
Eihän tietokonekaan mihinkään vanhene tai tule vaaraalliseksi, vaan vain tietokoneen suorituskyky vanhenee, vai mitä?Ei tietokoneen suorituskyky mitenkään mystisesti vanhene. Ohjelmat sen sijaan vanhenee kun turvapäivitysten tekeminen lopetetaan.
- ohjelmistovanhenee
VitunElisaOyj kirjoitti:
Eihän tietokonekaan mihinkään vanhene tai tule vaaraalliseksi, vaan vain tietokoneen suorituskyky vanhenee, vai mitä?Ohjelmisto ja sen myötä tietoturva huononee oleellisesti..
- eioleikuista
VitunElisaOyj kirjoitti:
Eihän tietokonekaan mihinkään vanhene tai tule vaaraalliseksi, vaan vain tietokoneen suorituskyky vanhenee, vai mitä?"Mikä modeemissa muka vanhenee? "
elektrolyytti kondensaattorit kuivuu ja vanhenee jolloin modeemi ei enää toimi oikein. esim käyttöjännitteet heittää jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1212266
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4242153Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?13968Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34790- 44784
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109766Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!15754Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32679