Onko lääkärit kaupitelleet mömmöjä teille?

Pitkäaikaistyötön

Kertokaa kokemuksista, jos olette pitkään olleet työttöminä ja olette yrittäneet hakea eläkettä niin onko lääkärit missään vaiheessa tyrkyttäneet teille mielialalääkkeitä ja millaisia lääkkeitä? Kertokaa kokemuksia niistä vaikutuksista mitä se teidän mielialaan toi? Monet sanovat ettei mömmöjä pidä missään tapauksessa alkaa käyttämään kun se muuttaa täysin käyttäjän persoonan ja hän jää niihin pahasti koukkuun ja pitkän käytön jälkeen lääkäri lopulta myöntää työkyvyttömyyseläkkeen tms.

17

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • angryM

      Kyllä on. Kun hain ensi kerran työkyvyttömyyseläkettä, jossa sairauksien pääpaino oli fyysisissä diagnooseissa eri erikoislääkäreiden lausunnoissa, B-lausunnon kirjoittanut lääkäri viittasi kintaalla ammattiveljiensä tutkimuksiin. Sain kyllä lausunnon myöhemmin, jonkinlaisen yhteenvedon ja tiivistelmän niistäkin, mutta ainoana hoitona tämä nuori mies suositteli masennuslääkkeiden aloitusta.
      Kieltäydyin, koska en ole niiden tarpeessa.
      Työeläkeyhtiön kielteisen päätöksen antoi sitten aikanaan vakuutuslaitoksen oma "ostettu" psykiatri, vaikka lääkärien todistukset työkyvyttömyydestä koskivat suorin sanoin fyysisen terveyden rajoitteita. Koin tulleeni vähätellyksi ja ylikävellyksi.

    • ksdojäö

      Lääkärit eivät kaupittele lääkkeitä. Lääkärit eivät myönnä työkyvyttömyyseläkkeitä.

      • älkääsairastukosuomessa

        Eivät tietenkään myönnä, mutta Suomessa on muista maista poiketen lääketiede ja "vakuutuslääketiede".

        Eläkevakuutusyhtiöt ja itse KELA määrittelevät eläkeperusteet "vakuutulääketieteen" perusteella.

        Muualla maailmassa esimerkiksi sairauseäkkeelle siirtyminen tapahtuu lääketieteellisin perustein, kun ihminen todetaan työkyvyttömäksi.

        Suomessa vaikka olisi 25 erikoistunutta asiantuntijalääkärien perusteelliset kirjalliset lausunnot työkyvyttömyydestä, niin KELA:n "vakuutuslääkäri" voi kolmella lauseella tyrmätä kaikki lääketieteeseen perustuvat lausunnot näkemättä edes potilasta.

        Vakuutuslääketiede on eräänlaista parapsykologiaa, jossa tiedetään kaikki ilman, että ei tarvitsisi tehdä mitään. Joillekin ihmisille on miellyttävää olla tekemättä mitään ja juoda työaikana henkilökunnan sosiaalisissa tiloissa kaiket päivät kahvia.

        "Vakuutuslääketieteen" hylätessä sairauseläkeanomuksen seuraukset ovat hyvin usein fataaleja.

        Olen nähnyt kymmeniä "vakuutuslääketieteen" surmaamia ihmisiä.

        Juttelin erään KELA:n virkamiehen kanssa ja hän saoi, että

        "sairauslomalle pääseminen pitää estää kaikin keinoin, koska slloinhan KELA joutuisi maksamaa sairauseläkettä. Sairas ihminen näännytettään vuosikausia kestävillä tarvittavilla vakuutusoikeusprosesseilla ja suuri osa ehtii kuolla jo sinä aikana. Tällöin ei tarvitse maksaa eläkettä ja näin eläkevakuutusyhtiöiden ja KELA:n erittäin hyvä taloudellinen tilanne paranee entisestään.


      • KarmeaaLuettavaa

        karmeaa tekstiä tuo, toivottavasti et ole tuossa oikeassa. Voiko elämä olla todella näin raadollista ja että raha on aina se pääasia kaikessa.


      • tyyryyiyy

        Sairaseläkkeelle pääsee heti kun on diagnoosi todellisesta sairaudesta eikä mistään helkutin masennuksesta.

        Tämä on fakta juttu ja itse koettu.


      • titityykukkuukukkuu

        Eipäs niin vain välttämättä pääsekään. Eräskin tietämäni ihminen sairastaa reumaa ja oli pitkään osa-aikaisella kuntoutustuella, mutta eläke häneltä evättiin.

        Itse olen eläkkeellä hullunpapereilla. Pelkkä masennus ei riittäisi, mutta minulla on diagnoosit myös ahdistuksesta ja persoonallisuushäiriöstä. Kun kiinnostuin siitä mahdollisuudesta että minulla saattaisi olla Asperger, menin alan lääkärille, mutta häntä ei kiinnostanut minua tutkia koska oli etukäteen masennuspapereistani päättänyt että ei voi olla. Myönsi keskustelun kuluessa että voi ollakin, mutta "masentuneelta ei pysty tutkimaan onko". Sain siltä taholta diagnoosin psykoosipiirteinen persoonallisuushäiriö" ja sain eläkkeen.

        En tunne olevani psykoottispiirteisesti häiriintynyt. Mutta sama se. Jokatapauksessa kyllä mielen puolen diagnooseilla taitaa helpommin saada eläkkeen. Pelkäävät että hullut menevät työpaikoille riehumaan.

        En yhtään ihmettelisi jos jotkut lääkärit yrittäisivät saada työttömät myöntämään että päässä vippaa, koska näin olisi työttömälle helpompi saada se eläke.


      • lebeerebber
        titityykukkuukukkuu kirjoitti:

        Eipäs niin vain välttämättä pääsekään. Eräskin tietämäni ihminen sairastaa reumaa ja oli pitkään osa-aikaisella kuntoutustuella, mutta eläke häneltä evättiin.

        Itse olen eläkkeellä hullunpapereilla. Pelkkä masennus ei riittäisi, mutta minulla on diagnoosit myös ahdistuksesta ja persoonallisuushäiriöstä. Kun kiinnostuin siitä mahdollisuudesta että minulla saattaisi olla Asperger, menin alan lääkärille, mutta häntä ei kiinnostanut minua tutkia koska oli etukäteen masennuspapereistani päättänyt että ei voi olla. Myönsi keskustelun kuluessa että voi ollakin, mutta "masentuneelta ei pysty tutkimaan onko". Sain siltä taholta diagnoosin psykoosipiirteinen persoonallisuushäiriö" ja sain eläkkeen.

        En tunne olevani psykoottispiirteisesti häiriintynyt. Mutta sama se. Jokatapauksessa kyllä mielen puolen diagnooseilla taitaa helpommin saada eläkkeen. Pelkäävät että hullut menevät työpaikoille riehumaan.

        En yhtään ihmettelisi jos jotkut lääkärit yrittäisivät saada työttömät myöntämään että päässä vippaa, koska näin olisi työttömälle helpompi saada se eläke.

        Saitko eläkkeen nopeastikin, vai pitikö kauan taistella ja olla kirjeenvaihdossa eri tahojen kanssa. Itse tänään viimeeksi mietin, että jos töissä pitäisi vielä ravata niin tulisi ehkä tehtyä jotain typerää siellä kun napsahtaisi korvien välissä.


      • titityykukkuukukkuu
        lebeerebber kirjoitti:

        Saitko eläkkeen nopeastikin, vai pitikö kauan taistella ja olla kirjeenvaihdossa eri tahojen kanssa. Itse tänään viimeeksi mietin, että jos töissä pitäisi vielä ravata niin tulisi ehkä tehtyä jotain typerää siellä kun napsahtaisi korvien välissä.

        2004 jäin sairauslomalle ja silloin oli psykologin suorittama työkykyisyysarvio, joka ilmeisesti näytti miinusta (muisti reistasi). Sairausloman päätyttyä alkoi kuntoutustuki. Sinä aikana kävin MTT:ssa juttelemassa parin viikon välein, olin parissa suljetussa keskusteluryhmässä ja kokeilin useampia eri mielialalääkkeitä (joista mistään ei ollut apua). En koskaan vaatinut eläkettä ja en muista haettiinko sitä edes, lääkärinlausunnossa rasti taisi aina olla kuntoutustuen jatkon hakemisessa (jos siellä sellainenkohta oli, en muista enää).

        Kerran kysyttiin että lähtisinkö töihin jossa arvioitaisiin työkykyisyyttäni. Selvisi että minun olisi pitänyt itse hakea se työpaikka, josta sitten kieltäydyin koska ajattelin kauhulla sellaista että minun pitäisi esitellä itseni useaan eri paikkaan ja vielä kertoa että olen "hullu" jne. Eivät pakottaneet.

        Sitten kun arvelin että minulla voisi olla Asperger, puhuin sitä psykiatrille ja innostuneen oloisesti hän laittoi lähetteen neuropsykiatrian klinikkaan. Siellä ei se sen paika lääkäri sitten halunnut tutkimuksia tehdä. Jonkun sosiaalihenkilön kanssa tein monisivuisen luonnetestin ja sen koommin en koko paikasta kuullut mitään, vaikka oli sanottu että silti kävisin siellä vielä jokusen kerran. Puolen vuoden päästä tuo minut yhden ainoan kerran tavannut neuropsykiatri sitten laittoi lääkärintodistuksen jossa maininta psykoottispiirteinen persoonallisuushäiriö. Tällä kertaa MTT:n psykiatrini sitten ilmeisesti haki pysyvää eläkettä ja Kela sen myönsi. Sain sen vuoden 2009 alkupuolella.

        Kyllä tämä nin sattumavaraista touhua on kaikinpuolin. Jos minulle olisi sattunut kohdalle lääkäri joka olisi jaksanut oikeasti tutkia Asperger-piirteisyyttä (uskon vakaasti että minulla sitä on, ainakin lievästi koska olen motorisesti kömpelö, kasvosokea yms.), niin en tiedä olisinko lopulta päätynyt vaikkapa tukityöllistetyksi. Mistä näistä tietää.

        Minulta on kysytty enkö saanut missään vaiheessa terapiaa. No enpä saanut. Kerran annettiin joku lappu että voi itse hommata terapeutin, mutta totesin ettei ole rahaa. Joku on myöhemmin sanonut että vähävaraiselle kunta kustantaisi sen. No, minulle ei sanottu/paljastettu että niin tehtäisiin. Minulle jäi käsitys että minun pitäisi eka kerta maksaa itse ja jos siitä kehittyy pitkä terapia niin niihin käynteihin saa jotain prosenttitukea. Mutta jos en olisi tullut ekalla kerralla juuri sen terapeutin kanssa juttuun, niin se koko hinta olisi kai jäänyt minun kontolleni ja sitten olisi pitänyt hypätä terapeutilta toiselle kunnes löytyy se jonka kanssa kemiat natsaa. Se kun on aika intiimi suhde ja pitää olla juuri sopiva terapeutti.


    • nzbzvc

      No ihan varmasti kelan heppu noin sanoi:) joku järki näihin satuihinkin hyvä saada joskus..

    • hölmöä1

      aika outoa juttua titytyy...:llä. Mm. lääkäri hakee eläkettä, hmm... Ilmeisesti tyyppi on aikoinaan hakenut ihan itse työkyvyttömyyseläkettä ja se myönnetty kuntoutustukena (=määräaikainen työkyvyttömyyseläke). Myöhemmin sitten (toivottavasti) saanut sen pysyvänä. Terapioita myönnetään kyllä Kelasta, jos niitä hakee. Maksaja ei siis ole sosiaalitoimisto vaan Kela.
      Muutenkin kirjoittajien kannattaisi googlettaa vakuutuslääketieteestä edes jotain faktaa pölinöittensä pohjaksi.
      Risoohan se tietty, jos omasta mielestään on sairas, mutta ei ole vakuutuslääkäreiden mukaan työkyvytön ansaitsemaan kohtuullista toimeentuloa.

      • titityykukkuukukkuu

        Oliko tuossa nyt useamman ihmisen kommentteihin kommentti, kun minä en siitä itseäni tunnistanut? En minä ole "ihan itse" hakenut mitään työkyvyttömyyseläkettä, vaan psykiatri kirjoitti joka vuosi B-lausunnon ja siitä sitten tuli taas yksi vuosi kuntoutustukea lisää. Kun mielenterveystoimiston psykiatrin lisäksi oli myös neuropsykiatrin kirjoittama lausunto, näistä kahdesta lausunnosta sitten poiki työkyvyttömyyseläke. En muista oliko jotenkin erityisesti kenenkään taholta haettu nimenomeen (tai pelkästään) pysyvää eläkettä, ainakaan itse en ollut sitä pyydellyt, mutta psykiatrini oli kyllä kuin Hangon keksi kun pysyvä eläke myönnettiin, oli iloinen kun ei tarvinnut enää kirjoitella lausuntoja. Sanoi niin.

        Minulle sanottiin mielenterveystoimistosta että terapia maksetaan ekalta käynniltä itse ja jos löytää mieleisen terapeutin ja Kela hyväksyy sen, niistä käynneistä saa jatkossa osakorvauksen. Ei täyttä korvausta.

        Minulla ei ollut varaa maksa itse mitään ekaakaan käyntiä, ja pelkäsin että Kela ei suostu korvaamaan siitäkään sitten yhtään mitään.


      • joillainnäinkin
        titityykukkuukukkuu kirjoitti:

        Oliko tuossa nyt useamman ihmisen kommentteihin kommentti, kun minä en siitä itseäni tunnistanut? En minä ole "ihan itse" hakenut mitään työkyvyttömyyseläkettä, vaan psykiatri kirjoitti joka vuosi B-lausunnon ja siitä sitten tuli taas yksi vuosi kuntoutustukea lisää. Kun mielenterveystoimiston psykiatrin lisäksi oli myös neuropsykiatrin kirjoittama lausunto, näistä kahdesta lausunnosta sitten poiki työkyvyttömyyseläke. En muista oliko jotenkin erityisesti kenenkään taholta haettu nimenomeen (tai pelkästään) pysyvää eläkettä, ainakaan itse en ollut sitä pyydellyt, mutta psykiatrini oli kyllä kuin Hangon keksi kun pysyvä eläke myönnettiin, oli iloinen kun ei tarvinnut enää kirjoitella lausuntoja. Sanoi niin.

        Minulle sanottiin mielenterveystoimistosta että terapia maksetaan ekalta käynniltä itse ja jos löytää mieleisen terapeutin ja Kela hyväksyy sen, niistä käynneistä saa jatkossa osakorvauksen. Ei täyttä korvausta.

        Minulla ei ollut varaa maksa itse mitään ekaakaan käyntiä, ja pelkäsin että Kela ei suostu korvaamaan siitäkään sitten yhtään mitään.

        Itselläni ihan vastaavat kokemukset, lukuunottamatta aspergerosuutta, vaikka sekin tosin taitaa olla. En itse hakenut eläkettä, enkä tiennyt että sitä haettiin. Luulin, että kyse on määräaikaisen eläkehakemuksen uusimisesta. Kelassahan se hakemus pitää käydä itse allekirjoittamassa, siihenkin laitoin rastiin ruutuun "määräaikainen työkyvyttömyyseläke/kuntoutustuki". Kotiin tuli lääkärin B-lausunto ja siinä huomasin, että lääkärillä rasti oli pysyvän eläkkeen kohdalla. Siinä sitten kotona odottelin kuinka käy ja viikon sisään posti toi päätöksen pysyvästä työkyvyttömyyseläkkeestä.
        Olin vuodesta 2011 määräaikaisella, lukuunottamatta puolen vuoden pätkää, jona mietin töihin menemistä. Ja nyt vuoden ihan täyspäiväisellä työkyvyttömyyseläkkeellä hamaan tappiin näin halutessani.


    • kufhrugtrhgtyht

      No en koskaan ole hakenut eläkettä, en kuntoutustukea enkä mitään, mutta sellainen kokemus on, että aikoinaan ja jo kerrottuani ihan sairaudestani AE 208, ylioppilasterveydenhuollossa minua syyllistettiin oudosti, etten suostu syömään mielialalääkkeitä, kun keskussairaalani vakavan vuoskymmenten aikaisen fyysisen sairauden vuoksi maksan säilyttämisen vuoksi sellaiset olisi riski ja sen heille kerroin, eikä mielenterveyshäiriötäkään, vaan arkeen olin mennyt keskusteluapua hakemaan, normaali tavalline ahdistunut ihminen. Edes sen sairauteni nimeä ne ei tietäneet, kun kerroin, mikä kertoo kaiken noiden säätiörahoitteisten kupparilaitosten etiikasta ja sairaanhoidollisesta "osaamisesta". Muuten: ylioppilasterveydenhuolto meinasi tappaa minut kerran, jo vuosia sitä vastenmielistä kokemusta aiemminkin: vuodin suolistostani anemiaan asti verta ja joku niiden hörhölääkäri ylioppilaiden terveydenhoitosäätiöstä suositti SIIHEN VAIVAAN(!) psyyken lääkkeitä ja kertoi itsekin syövänsä psyyken lääkkeitä (minä en syö, kun ei ole mielisairauttakaan), oikein kertoi mitä mömmöjä itse syö ja kaiveli kaappejaan, itse kiduin siinä vastaanottolla äärimmäisissä vatsakivuissa - no sitten puoli vuotta siitä minua vietiinkin piipaa- ambulanssilla keskussairaalaan ( ei tosin ylioppilaiden terveydenhoitosäätiölääkäreiden osaamisen toimesta), kun henki olisi mennyt muuten, ja sairaalaan vietäessä crp- arvoni oli yli 280 ja vasta sairaalassa todettiin harvinainen elinikäinen sairauteni, letkuissa istuin ja kuolema siinä olisi ollut ennen montaa verensiirtoa ja yli kuukauden letkuruokintaa. En - siten- arvosta kilin paskan vertaa lääkäreitä, jotka saa suuremman palkan yksityissektorilla ja jotka ei tunnista tai tunne sairauksia. Kaikkein suurimpia sontapäitä pon psykiatrit: ne ei monet osaa pääkoplalta terveitä sairaista erottaa tai ilmeisesti haluavat kaikki leimata oman ansaintamahdollisuutensa säilyttääkseen jotenkin "erilaisiksi".

    • Taidan_olla_terve

      Huh hu mitä kertomuksia? Minä taidan itseasiassa olla ihan terve sittenkin ja kai olen valmis astelemaan työelämään :( En minä näillä minun oireilla mitään eläkettä tule saamaan, parasta vaan odotella että täytän 60v, hieman siihen onneksi on aikaa kun oikein järkevästi ja positiivisesti asiaa ajatellaan :)

    • rtgq3y

      Taitaa olla ehtona eläkehakemukselle Kelan taholta että on kokeiltu lääkinnällistä kuntoutusta. Lääkkeet pitää silloin hakea apteekista, mutta niitä ei ole pakko syödä. eläkehakemuksen mentyä läpi voi viedä koko lääkemuovipussin psykiatrille nähtäväksi jos sille tuntuu.

      • joo-ooo

        Lääkinnällisellä kuntoutuksella ei ole mitään tekemistä lääkkeiden kanssa.


    • KannuHarpo

      Hannu Karpon ohjelmassa kerrottiin aikanaan jalkansa menettäneestä henkilöstä, jonka hakemus oli hylätty kun hakemukseen ei ollut merkitty vamman kestoaikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      291
      3197
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1591
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe