Tuholaiset

NeuvojaKiitos

Olo on todella toivoton, olen löytänyt kodistani nyt riisihäröjä, vyöihrakuoriaisia/ihrakuoriaisia (niin saman näköisiä etten tiedä kumpi) ja luultavasti turkiskuoriaisia, koska eilen illalla löysin turkiskuoriaisen toukan kissani kiipeilypuusta. Olen jo ilmoittanut isännöitsijälle ja tuholaistorjunta on tulossa luultavasti jo heti viikon alussa (toivottavasti!).

Suurin huolenaiheeni on se että, kämppäni on täynnä huonekaluja, tavaraa sekä naiselle ominaista eli paljon vaatteita yms (jotkut ovat vielä jopa avaamattomina/paljon uusia käyttämättömiä vaatteita). Olo on täysin nujerrettu, asun yksin kissani kanssa eikä minulla ole ketään kuka pystyisi tulemaan auttamaan tavaroiden puhdistamisen/pakkaamisen yms kanssa.

Olen muuttamassa uuteen asuntoon 30.9, mutta saan avaimet sinne jo tiistaina. Sitä ennen täällä kodissa siivoaminen/tavaroiden siirtely yms on niin turhauttavaa, koska kissani pyörii aina siellä missä minäkin ja pelkään esim nyt kun löysin turkiskuoriaisen toukan hänen kiipeilypuunsa ala-tasolta (lähellä lattiaa), niin pelkään että kissani vahingossa istuu niiden munien/pesän/toukan päälle ja levittää niitä ympäriinsä (vaikkakin tässä vaiheessa uskon ja tiedän, että niitä on varmasti koko kämppä täynnä (listojen alla, vaatekaappien vaatepinojen väleissä yms paikoissa)..

Olen saanut suurimman osan laitettua kirkkaan teipin väliin niin jotta tuholaistorjujat pystyvät tunnistamaan ne (sain ohjeen heiltä tehdä niin). En halua, että tuholaisia kulkeutuu uuteen kämppään. Pahinta tässä kaikessa on se, että kärsin vuosia OCD:sta bakteerien ja ötököiden takia ja pahimmillaan siivosin kämppää silloin 10 tuntia päivässä/pesin käsiä jatkuvasti yms ja nyt olen pikkuhiljaa päässyt psykoterapian avulla asiasta eroon. Oloni tuntuu niin likaiselta ja syytän itseäni.

Sain ohjeet kämpän/huonekalujen/tavaroiden/vaatteiden puhdistamiseen, mutta käytännössä en voi asioita tehdä ennen kuin saan kissani uuteen asuntoon. Toivottavasti parin kolmen päivän sisällä! Tilanne ahdistaa hyvin paljon, koska pelkään mitä kaikkea asunnosta vielä löytyykään.. Asun kerrostalossa neljännessä kerroksessa ja talo on rakennettu vuonna 1997.

Kun saan siivottua uuden kämpän ja kissani sinne, täytyy minun jostain saada voimia jotta pystyn alkaa puhdistamaan/siirtämään huonekaluja (tuholaistorjujia varten)/pesemään vaatteita yms. Minulla on kangassohva jonka ostin 3 vuotta sitten ja pelkään, jos turkiskuoriainen on muninut sinne jonnekkin. En aio viedä sohvaa uuteen asuntoon ja tänään käyn viemässä roskiin kissani kiipeilypuun. Taloudelliset vahingot eivät itseäni haittaa, mutta harmittaa kissani puolesta. Kiipeilypuu on tehty bambusta ja siinä on melko vähän itse kangasta ja siksi olinkin niin järkyttynyt löytäessäni toukan siitä.

Vaatteista pelottaa eniten miten tekonahkatakkien ja tekoturkiksien kanssa käy, koska ne ovat minulle "rakkaimpia". Tuholaistorjunnasta sanoivat, että koska niitä ei voi pestä, saunottaa eivätkä ne oikein mahdu pakastimeenkaan että imurointi ja niiden harjaus/pyyhintä on ainut keino koittaa saada puhdistettua ne.

Miten kirjat, laukut, kengät, korut yms.. Niitä kun ei kaikkia voi edes pyyhkiä märällä (ainakaan koruja/kirjoja). Laukut ja kengät voi imuroida, mutta silti pelkään puhdistuvatko ne pelkällä imuroinnilla..

Olen miettinyt jopa varastotilan vuokraamista jos aika ei riitä kaikkia tekstiilejä käymään lävitse ennen kuun loppua. Laittaisin siis vaatekaapeista vaatteet jätesäkkeihin ja ne sulkisin tiiviisti kiinni ja veisin varastoon ja sieltä hakisin aina pussin kerrallaan ja pesisin/saunottaisin/pakastaisin yms.

Ongelmanahan on se, ettei minulla ole paljoa ylimääräistä tilaa nykyisessä kämpässä alkaa ko. rumbaa tekemään. Nyt on ollut varsin kosteat ilmat ja tuntuu etteivät pyykitkään kuivu sisällä. Pakastimeen aion tänään laittaa tiettyjä laukkuja (kangas/tekoturkispäällisiä laukkuja siis) yms muuta mitä sinne nyt edes mahtuu. Niiden pitää antaa olla siellä vähintään viikon ajan. Sauna löytyy tästä nykyisestä ja tulevasta kämpästä, mutta jotenkin pelkään etten osaa tehdä sitä saunotusta oikein. Tuholaistorjujat sanoivat, että jätesäkki alustaksi ylälauteelle ja sen päälle pienehköjä vaatepinoja ja vähintään 3 tuntia 80 asteessa (vaatteiden välistä täytyy välillä käydä lämpömittarilla kokeilemassa, että ne ovat vähintään 60 astetta). Sitä he eivät sanoneet mitä sen jälkeen (muuta kuin, että jätesäkki tietysti roskiin). Pesenkö vaatteet sen jälkeen normaalisti vai voiko ne laittaa suoraan saunotuksen jälkeen esim jätesäkkeihin ja viedä uuteen asuntoon?

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta tilanteesta/vinkkejä/neuvoja? Olen äärimmäisen ahdistunut tilanteesta joten en kaipaa syytöksiä yms kiitos.

3

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Otsonaattoti

      Lainaa allergialiitolta tai jostain otsonaattori. Se tappaa kaikki eliöt ja niiden munat. Täysin vaaraton laite oikein käytettynä. Sitä ei mainosteta ötöjen hävitykseen vaan hajujen poistoon, mutta tekee samalla molemmat. Alle satasella selviät koko ongelmasta. Huone kerrallaan tai pikku asunto kerralla. Toimii torakoihin, luteisiin bagteereihin ihan kaikkeen.
      Esim: http://www.hajutpois.fi/uusimaa.html

      Jos kokeilet niin kerroppa kokemuksesi täällä :) itse häviyin turkiskuoriaiset ja sokeritoukat tuolla.

    • Torakoita

      V.....tu, meiltä löytyi nyt torakoita. Varmasti ei ole tulleet itseni tai tavaroideni mukana. Joku jo varoitti kesällä "laputuksella" ilmoitustaululla omasta löydöstään. Nyt ovat varmaan levinneet kaikiin kämppiin. Pitää ottaa muutama elävänä kiinni ja kokeilla tuota otsonaattoria. Paljonkohan ko. vempele maksaa omaksi hankittuna. Jos kaikki asukkaat eivät tee samaan aikaan niin eihän torakat mihinkään häviä.

    • Luonnonhelmassa0jf9

      Mun kämpästä löytyy ajoittain kyhmysiiroja. Anyway ne kuolee aika nopeesti mutta ruman näköisiä talsiessaan lattialla/seinällä/jopa sängyssä! Muurahaisia esiintyy joka kevät pari kuukautta, vittumaista mutta nekin katoaa. Täytyy elää todella siististi ilman murusia tai niitä on miljoona. Valtava huonehämähäkkikin täällä oli, ei kai sellainen heti katoa. Pari lukkiakin on käynyt vierailulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      446
      9984
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      265
      6984
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      18
      3140
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      335
      2363
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1737
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1653
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      191
      1359
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1293
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      1009
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      49
      985
    Aihe