Tarvitseeko v.74 rakennettu ok-talo rakennusluvan ns. valesokkelin korjaamiseen. Tarkoitus olis laittaa valesokkelikengät tai termoelementtipalkit tykötarpeineen alajuoksujen tilalle. Korjaaminen tapahtuis pikkuhiljaa seinänpätkä kerrallaan.
Vahingon korjaus
10
5363
Vastaukset
- rane2
Nykyisin tarvii kaikki luvan, luvat ja työpiirustukset maksaa, kun teet itse ja seinä kerrallaan et niitä lupia tarvi on parempi kuin vanha kantava seinä ;)
- kus-tan-nus
Väärin neuvottu, tarvii ne suunnittelijatkin elannon perheelleen.
- ihan-ite-se-menee
Ei tarvita lupia, sokkelikenkien valmistaja antaa työohjeet, eikä mitään suunnittelijoita tarvitä tähän remonttiin.
- BauHerr
Kantavien rakenteiden korjaamiseen tarvitaan rakennuslupa, hieman kunnasta riippuen.
Perustelu on tämä: Rakennuslupa tarvitaan, jos korjaus- ja muutostyöllä
voi olla vaikutusta käyttäjien turvallisuuteen tai terveydellisiin oloihin.
Kantavan rakenteen muuttaminen vaikuttaa kiistatta turvallisuuteen.- Anonyymi
Näin se on todellakin. Lupa tarvitaan. Itse juuri selvittelen millainen korjaus olisi mielekkäin kun tekotyylejä riittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin se on todellakin. Lupa tarvitaan. Itse juuri selvittelen millainen korjaus olisi mielekkäin kun tekotyylejä riittää.
Tämä nosto on luvallista palstan aktivointia...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä nosto on luvallista palstan aktivointia...
Aktivointi aiheuttaa ahdistusta ja vatsavaivoja.
- Frau-
Ei todellakaan tarvita lupaa tällaiseen työhön.
- rakentaja5
Kannattaa kysyä oman kunnan rakennustarkastajan mielipidettä asiaan. Jos lupaa tarvitaan niin luultavasti toimenpideluvalla selvitään ja silloin hinta noin 170 euroa. Jos tekee yksikseen luvitta niin siitäkään tuskin sakoitetaan.
- talokauppias
Kannattaa hakia toimenpidelupa. Silloin jää rakennusviraston arkistoon ja sulle selkeät paperit ja todisteet, miten sokkeli on korjattu ja se tapa on hyväksytty. Tällä voi olla suuri merkitys siinä vaiheessa, kun olet taloa myymässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1411359
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa310987- 43865
Tappio Rydmanille
Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html145643- 33641
- 38597
- 52551
Sometähti villisika-Seppo on kuollut
Suomussalmella lemmikkieläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-2023244528538Tiesitkös rakas
Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔44511- 107508