Okei tämä otsikko on tyhmä mutten keksinyt muutakaan. Olen miettinyt kun Estonia upposi silloin 1994 niin voiko se sama tai sama ja sama mutta voiko laivat ylipäätään enää upota? Joissain laivoissa Kuten Mariellassa on samanlainen keulavisiiri kuin Estoniassa oli että voiko esim mariellan visiiri aueta ja myös upota? Ja toinen miksi laivoilla on ylipäätänsä pelastusveneitä kun eii nykyään enää mitään tapahdu,,joskus toivoisin että olisin kuollut Estonialla..Ja toivon että olen jossain laivassa mikä uppoaa. Onko laivan uppoaminen miten todennäköistä..??
Voiko laiva upota?
93
7266
Vastaukset
- oletidiootti212
Kyllä laivat voi tänä päivänäkin upota.
- provo
Ei voi upota.
Laivarauta kelluu.
Autuaita ovat puupäät,
sillä he eivät huku. - markkakelluu
yksikään laiva ei ole uppoamaton.kaikki laivat uppoaa.tosin jos laivan täyttää pöyuretaani vaahdolla kokonaan saattaa jäädä näkyviin kun vesisi tullee sisälle.puulaivat eivät kokonaan uppoa jos ei ole rautaa lastina.markka kelluu kun lauttaa sen suojakoteloon.minulla on uppoamaton markka,se ei ole rautaa.
- eivoienää
provo kirjoitti:
Ei voi upota.
Laivarauta kelluu.
Autuaita ovat puupäät,
sillä he eivät huku.Joo nykyään ei laivat uppoa rautatehtaat tekevät erikseen ns.laivarautaa.
se pysyy pinnalla.
Ankkurit tehdään vielä rautaruukin vanhasta raudasta joka menee pohjaan kerralla.
Eli voit huoletta mennä laivaan.
- Palstavalinnastasi
Saisit parempia vastauksia kysymykseesi jos käyttäisit asiaai liittyvää keskustelualuetta kysyessäsi, eli tässä tapauksessa olisi ollut oikea paikka: LAIVAT JA MERENKULKU.
Mutta kerrotaan nyt sen verran jotta merenkulun historiassa tunnetaan useitakin tapauksia laivojen haavereista/uppoamistapauksista,- provo
Sana on haveri
- Ei_mtn_uutta
provo kirjoitti:
Sana on haveri
Noin siinä sitten kävi kun ei ole keskustelulle mitään annettavaa,
vain omaa pahaa oloaan joku yritti korjata.
No tuliko yhtään parempi fiilis
- Voi-upota
Kellumisen salaisuus on laivateräksen ominaisuudessa. Jos laivateräs kastuu molemmilta puolilta samalla vedellä, se vajoaa eli uppoaa. Jos taas vesi on vain sen toisella puolella, se kelluu.
- Pakettiautomatti
Eli jos otan ämpärillisen vettä laivan ulkopuolelta ja sitten heitän sen laivan kylkeen sisäpuolella niin silloinhan laivan kylki on molemminpuolin kastettu samalla vedellä joten se uppoaa?
- Käytä-järkeäsi
Pakettiautomatti kirjoitti:
Eli jos otan ämpärillisen vettä laivan ulkopuolelta ja sitten heitän sen laivan kylkeen sisäpuolella niin silloinhan laivan kylki on molemminpuolin kastettu samalla vedellä joten se uppoaa?
Millä saat sen ämpärillisen riittämään niin laajalle pinnalle?
- Termeistäsi_edelleen
Pakettiautomatti kirjoitti:
Eli jos otan ämpärillisen vettä laivan ulkopuolelta ja sitten heitän sen laivan kylkeen sisäpuolella niin silloinhan laivan kylki on molemminpuolin kastettu samalla vedellä joten se uppoaa?
"heitän sen laivan kylkeen sisäpuolella"
Mitenköhän pakettiautomaatti tekee tuonkin termejään käyttäen, tuleeko taas vääriä termejä, laivan kylki on aina ulkopuolella, miten hän toimii ko. asiassa termeineen,
Tämä pakettiautomaatin toinen termi on tosin ensimmäistä hauskempi: "laivan kylki on molemminpuolin kastettu samalla vedellä", mitenköhän hän tuonkin tekee termeillään, aika fakiiri saa kyllä olla, että oikein samalla vedellä.
Niin, Pakettiautomaatti on näemmä päässyt taas tuossa tupakkakeskustelussa siihen mihin hän parhaiten "kommenteissaan" kykenee, vänkäämiseen ja kiukutteluun (tämä näin sivusta kiukuttelua huvittuneena tutkinneena,
pakettiautomaattimme se vain jaksaa, muiden seuratessa huvittuneena) - Paketiautomaatti
Termeistäsi_edelleen kirjoitti:
"heitän sen laivan kylkeen sisäpuolella"
Mitenköhän pakettiautomaatti tekee tuonkin termejään käyttäen, tuleeko taas vääriä termejä, laivan kylki on aina ulkopuolella, miten hän toimii ko. asiassa termeineen,
Tämä pakettiautomaatin toinen termi on tosin ensimmäistä hauskempi: "laivan kylki on molemminpuolin kastettu samalla vedellä", mitenköhän hän tuonkin tekee termeillään, aika fakiiri saa kyllä olla, että oikein samalla vedellä.
Niin, Pakettiautomaatti on näemmä päässyt taas tuossa tupakkakeskustelussa siihen mihin hän parhaiten "kommenteissaan" kykenee, vänkäämiseen ja kiukutteluun (tämä näin sivusta kiukuttelua huvittuneena tutkinneena,
pakettiautomaattimme se vain jaksaa, muiden seuratessa huvittuneena)Häähää, menit lankaan!! Kirjoitin nimimerkin Paketiautomatti, en Pakettiautomaatti.
- Termeistäsi_edelleen
Paketiautomaatti kirjoitti:
Häähää, menit lankaan!! Kirjoitin nimimerkin Paketiautomatti, en Pakettiautomaatti.
Mitähän nyt oikein tarkoitat, kyllä viesti jota kommentoin oli pakettiautomaatin, eli sinun kirjoittamasi, Oma kommenttisi huomautukseeni vaikuttaa lähinnä keskenkasvuisen kiukuttelevan kakaran "ähä-kutti-menippä lankaan leikkiä"
Koeta nyt jo pikkuhiljaa sisäistää itsellesi sinne korviesi väliselle alueelle jotta kirjottelet täällä useammankin eri henkilön kanssa.
Ja kyllä tuossa viestissä johon sinulle vastasin oli Pakettiautomaatti kirjattuna kirjoittajana (tässä kopiotuna uudelleen):
" Termeistäsi_edelleen 21 .9.2015 14:54
Pakettiautomatti kirjoitti:
Eli jos otan ämpärillisen vettä laivan ulkopuolelta ja sitten heitän sen laivan kylkeen sisäpuolella niin silloi ..."
Alatko pikkuhiljaa seota omaan oveluuteesi häiriköinnissäsi, vai onko ongelma "viestipuussasi" tai väärissä termeissäsi. Mutta kyllä selvästi käytät tuossa pakettiautomaatti nimimerkkiä!
Laitoit taas hieman paremmaksi tuon huvittamisesi, nyt sekoilet jo nimimerkkkiesi kanssa, kannattaa luopua ylimääräisistä jotta pysyt vauhdissasi itsekin mukana - Paska-se-on
Paketiautomaatti kirjoitti:
Häähää, menit lankaan!! Kirjoitin nimimerkin Paketiautomatti, en Pakettiautomaatti.
Se on sillai, että kun vien ulostenäytteen lapraan, sitä ainetta kutsutaan ulosteeksi. Mutta sitä paskaa se on. Ei se nimestä muuksi muutu.
- saivartellijat
Termeistäsi_edelleen kirjoitti:
"heitän sen laivan kylkeen sisäpuolella"
Mitenköhän pakettiautomaatti tekee tuonkin termejään käyttäen, tuleeko taas vääriä termejä, laivan kylki on aina ulkopuolella, miten hän toimii ko. asiassa termeineen,
Tämä pakettiautomaatin toinen termi on tosin ensimmäistä hauskempi: "laivan kylki on molemminpuolin kastettu samalla vedellä", mitenköhän hän tuonkin tekee termeillään, aika fakiiri saa kyllä olla, että oikein samalla vedellä.
Niin, Pakettiautomaatti on näemmä päässyt taas tuossa tupakkakeskustelussa siihen mihin hän parhaiten "kommenteissaan" kykenee, vänkäämiseen ja kiukutteluun (tämä näin sivusta kiukuttelua huvittuneena tutkinneena,
pakettiautomaattimme se vain jaksaa, muiden seuratessa huvittuneena)"....laivan kylki on aina ulkopuolella, .."
Mikä se sisäpuoli on ?? Sinä olet aina ulkona,pihalla kuin lintulauta. - Termeistäsi_edelleen
saivartellijat kirjoitti:
"....laivan kylki on aina ulkopuolella, .."
Mikä se sisäpuoli on ?? Sinä olet aina ulkona,pihalla kuin lintulauta.Koetahan ymmärtää mitä tarkoitetaan laivan kylkiosalla, missä sijaitsee laivan kylki, ennen kuin menet lintulaudallesi, tosin lintulaudat ovat yleensä ulkona, kuten (myös laivojen kyljetkin) taas näsäviissaasti totesitkin
- vtkk
Termeistäsi_edelleen kirjoitti:
Koetahan ymmärtää mitä tarkoitetaan laivan kylkiosalla, missä sijaitsee laivan kylki, ennen kuin menet lintulaudallesi, tosin lintulaudat ovat yleensä ulkona, kuten (myös laivojen kyljetkin) taas näsäviissaasti totesitkin
Kylkeä löytyy teurastamolta.
- nikniän
saivartellijat kirjoitti:
"....laivan kylki on aina ulkopuolella, .."
Mikä se sisäpuoli on ?? Sinä olet aina ulkona,pihalla kuin lintulauta."Mikä se sisäpuoli on ??"
No tietenkin iklyk. - plootua
Termeistäsi_edelleen kirjoitti:
Koetahan ymmärtää mitä tarkoitetaan laivan kylkiosalla, missä sijaitsee laivan kylki, ennen kuin menet lintulaudallesi, tosin lintulaudat ovat yleensä ulkona, kuten (myös laivojen kyljetkin) taas näsäviissaasti totesitkin
Jos olet laivassa sisällä,vesirajan alapuolella ja nenäsi edessä on tuuman paksuinen teräslevy ja levyn takana merivettä,millä nimellä kutsut edessäsi olevaa teräslevyä?
- Termeistäsi_edelleen
plootua kirjoitti:
Jos olet laivassa sisällä,vesirajan alapuolella ja nenäsi edessä on tuuman paksuinen teräslevy ja levyn takana merivettä,millä nimellä kutsut edessäsi olevaa teräslevyä?
Jos maalaat laivan kylkeen yhtiön nimen, laivan nimen. eiköhän se kylki ole silloin ulkopuolella, ja jos olen laivassa vesirajan alapuolella, joissa on yleensäkin hyvin harvoin matkustajille tarkoitettuja tiloja, autokannen alla olevat hytitkään kun eivät sijaitse vesirajan alapuolella. Rosellalla ja Turellalla oli aikoinaan disko 0-kannella C-hyttien alla samoin Viking sallylla saunaosasto oli 0- kannella, nämä 0 kannella olevat matkustaja tilat sijaitsivat vesirajan alapuolella. Eli miten kutsuisin vesirajan alapuolella olevaa metallilevyäsi, laivan pohjaksi, miksi sinä sitä sitten kuvittelit?
ei se näsäviisailustasi huolimatta muuttunut miksikään, muuten miksisinä kutsuisit sitä nenäsi edessä olee teräslevyä jos oisitkin järvellä kulkevassa laivassa. Unohdit vängätessäsi tosiasioita, kuten yleensä, vänköö kun kun on sinulle elinehto, aina ptää kirjoittaa se viimeinen kommentti vakka sitä ei olisi enää kukaan lukemassa, eikä varmasti nytkään tapahdu muutosta toimiesi suhteen - mtkrules
Termeistäsi_edelleen kirjoitti:
Jos maalaat laivan kylkeen yhtiön nimen, laivan nimen. eiköhän se kylki ole silloin ulkopuolella, ja jos olen laivassa vesirajan alapuolella, joissa on yleensäkin hyvin harvoin matkustajille tarkoitettuja tiloja, autokannen alla olevat hytitkään kun eivät sijaitse vesirajan alapuolella. Rosellalla ja Turellalla oli aikoinaan disko 0-kannella C-hyttien alla samoin Viking sallylla saunaosasto oli 0- kannella, nämä 0 kannella olevat matkustaja tilat sijaitsivat vesirajan alapuolella. Eli miten kutsuisin vesirajan alapuolella olevaa metallilevyäsi, laivan pohjaksi, miksi sinä sitä sitten kuvittelit?
ei se näsäviisailustasi huolimatta muuttunut miksikään, muuten miksisinä kutsuisit sitä nenäsi edessä olee teräslevyä jos oisitkin järvellä kulkevassa laivassa. Unohdit vängätessäsi tosiasioita, kuten yleensä, vänköö kun kun on sinulle elinehto, aina ptää kirjoittaa se viimeinen kommentti vakka sitä ei olisi enää kukaan lukemassa, eikä varmasti nytkään tapahdu muutosta toimiesi suhteenKylki se on katsot sitä kummalta puolelta tahansa. Mainoksilla tai ilman;)
Pohja,laivan- ja meren-, on jalkojen alla. - ehken_siinä
uppoamisprosessissa on kyse hieman muistakin fysiikan ilmiöistä kuin "laiva"teräksen ominaisuuksista.
- Huu-haa
Käytä-järkeäsi kirjoitti:
Millä saat sen ämpärillisen riittämään niin laajalle pinnalle?
Tarpeeks iso ämpäri!
- Termeistäsi_edelleen
mtkrules kirjoitti:
Kylki se on katsot sitä kummalta puolelta tahansa. Mainoksilla tai ilman;)
Pohja,laivan- ja meren-, on jalkojen alla."Jos olet laivassa sisällä,vesirajan alapuolella ja nenäsi edessä on tuuman paksuinen teräslevy ..."
Tosin se merivesi on pohjan alla, ei laivan kyljessä. vesirajan alla on laivan pohja, ei kylki
nyt ei auttanut hymiötkään, mikä tarkoitus muutoin noilla viljelemilläsi hymiöillä on, mitä yrität niillä itsestäsi lukijallesi kertoa, tätä on sinulta muutama kerta aiemminkin kyselty, et ole kertaakaan kertoa noiden hymiöitesi tarkoitusperää, miten liittyvät/tukevat kommentointiasi, vai ovatko yhtä tyhjän kanssa kuten muukin näsäviiailusi palstalla,
Kannattaisi sinun ehkä jatkossa näsäviisaana ajatella asiaa hieman pidemmälle, tarkemmin, ettet aina ajaisi omaan miinaasi kommentoinnissasi - kuu_on_juustoa
Termeistäsi_edelleen kirjoitti:
"Jos olet laivassa sisällä,vesirajan alapuolella ja nenäsi edessä on tuuman paksuinen teräslevy ..."
Tosin se merivesi on pohjan alla, ei laivan kyljessä. vesirajan alla on laivan pohja, ei kylki
nyt ei auttanut hymiötkään, mikä tarkoitus muutoin noilla viljelemilläsi hymiöillä on, mitä yrität niillä itsestäsi lukijallesi kertoa, tätä on sinulta muutama kerta aiemminkin kyselty, et ole kertaakaan kertoa noiden hymiöitesi tarkoitusperää, miten liittyvät/tukevat kommentointiasi, vai ovatko yhtä tyhjän kanssa kuten muukin näsäviiailusi palstalla,
Kannattaisi sinun ehkä jatkossa näsäviisaana ajatella asiaa hieman pidemmälle, tarkemmin, ettet aina ajaisi omaan miinaasi kommentoinnissasi"Tosin se merivesi on pohjan alla, ei laivan kyljessä. vesirajan alla on laivan pohja, ei kylki"
Voi hyvä tavaton...:))))))))))))))))))))) - Loistotietämystä
kuu_on_juustoa kirjoitti:
"Tosin se merivesi on pohjan alla, ei laivan kyljessä. vesirajan alla on laivan pohja, ei kylki"
Voi hyvä tavaton...:)))))))))))))))))))))Täällä keskustelijoilla on vankka ja vakaa tietämys kulloinkin keskusteltavasta aiheesta. Heitä voisi verrata maailmanmestaruussuoritukseen yltävään mäkihyppääjään. Leiskautetaan mahtisuoritus pelkkään ilmaan nojautuen.
- sisäänulo
nikniän kirjoitti:
"Mikä se sisäpuoli on ??"
No tietenkin iklyk.sisäkylkeä tietenkin ja saa siwasta
- Mauricio
Jos laiva on tehty laivateräksestä se pysyy pinnalla,sama koskee lentokone terästä.
Eli jos ne tehdään väärin niin ne uppoavat ja putoavat- kuules_Mauricio
mää luulen, että noissa tän päivän lentohärveleissä on käytetty rakennusaineena muutakin kuin rautaa. Jos laitteet tehdään väärin , niin niitä ei pitele pinnalla semmin kuin ilmassa eds oikea materiaalivalinta.
- Pientä-tarkennusta
kuules_Mauricio kirjoitti:
mää luulen, että noissa tän päivän lentohärveleissä on käytetty rakennusaineena muutakin kuin rautaa. Jos laitteet tehdään väärin , niin niitä ei pitele pinnalla semmin kuin ilmassa eds oikea materiaalivalinta.
No itte asiassa lentokone on alumiinia ja sitten kotelorakennetta. Kevyttä ja lentorasitukset kestävää, mutta ainakin sisäseinistä iskee puukolla läpi.
- ylöspäin
lentokone pysyy ilmassa koska siiven yläosa kantaa sitä
- Tietopläjäys
ylöspäin kirjoitti:
lentokone pysyy ilmassa koska siiven yläosa kantaa sitä
Siiven yläosa ei kanna. Sehän olisi nurinkurista.
Siipi tuottaa nostovoiman kulkiessaan ilman lävitse pääasiassa aikaansaamalla alipaineen siiven yläpinnan etuosaan ja taittamalla ilmavirtaa (alastaite). Siksi siivellä on virtaviivainen muoto, siiven poikkileikkaus, siipiprofiili, määrää siiven aerodynaamiset ominaisuudet: nostovoiman, vastuksen ja sakkauksen eli virtauksen irtoamisen. Siiven tasomuoto vaikuttaa tähän nostovoiman riippuessa siipipinta-alasta. Siipi ja sen nostovoima tuottavat suuren osan lentokoneen vastuksesta. Siivelle nostovoiman on 1–2 kertalukua suurempi kuin vastus. - Lourdoni
Siiven yläosaan on rakennettu kannattimmet, jotka huolehtii siis siitä, että lentokone nousee ylöspäin. Kannattimet hyödyntää ilmavirtojen kosketuspintoja ja siivet ikään kuin kiipeää näitä kosketuspintoja pitkin taivaaseen. Sama, ku sitten halutaan taivaasta takasi alas, ni ne kannattimet alkaa kapuaa alas vähän niin, kuin aku ankka, joka katolle kiipiessään tarvii tikkaat. Käsillä kiipeää. Aku Ankka toki voisi tehdä muuten saman, kuin lentokoneet, mutta kun siltä puuttuu siivet.
- fjxjxnxnck
Pientä-tarkennusta kirjoitti:
No itte asiassa lentokone on alumiinia ja sitten kotelorakennetta. Kevyttä ja lentorasitukset kestävää, mutta ainakin sisäseinistä iskee puukolla läpi.
a350. Yli puolet muovikomposiittia.
- estline
Okei huono palsta tälle keskustelulle. Mutta olisi jännää jos jotain Estonian kaltainen onnettomuus tapahtuisi uudelleen :)
- Ei-varmasti-olisi
Ei olisi. Se ei olisi yhtään jännää!
- Huu-haa
Ei-varmasti-olisi kirjoitti:
Ei olisi. Se ei olisi yhtään jännää!
Joka viikko sellasia uppoaa kauko-idässä
- Olit-vaan-taas-kotona
No nyt olisi tapahtunut sitä jännää. Sinä et tietenkään ollut mukana.
- estline
No minusta olisis entiiä saattaa vaikuttaa provolta mutta ei sitä ole :) Mä jotenkin haluaisin että kun olen esim menossa viikkarille mariellalle jossa on samanlainen visiiri kuin Estoniassa oli niin uppoaisi se olisi kiva kun kerrankin 20 vuoteen tapahtuisi mitää!
- sun_kannattais
ehkä poiketa noiden mielikuviesi kera jonkun kallopuoskarin juttusilla. Ihminen, jonka mielestä Estonian onnettomuuden kaltainen tapahtuma olisi "kiva", on sairas.
- Äläsuollapaskaa
sun_kannattais kirjoitti:
ehkä poiketa noiden mielikuviesi kera jonkun kallopuoskarin juttusilla. Ihminen, jonka mielestä Estonian onnettomuuden kaltainen tapahtuma olisi "kiva", on sairas.
Älä suolla paskaa ei Estonian turma ollu sairas vaan jännittävä ja hauska.
- ei-luuseri
Mitä jos Estline menisit töihin niin saisit 'sitä jotakin' tapahtumaan kerran 20 vuodessa?
- Upotaittesvittuun
mitä siistiä siinä olisi että laiva uppoaa? Luulekko että Estonialla olleilla oli niin äärettömän siesta taistella oman henkensä puolestre henkihieverissä? Vaikka huvinsa kullakin..:)
- uppoaa
Mulla on sama juttu kuin alottajalla. Jotenkin toivoisin, että joku laiva taas 20 vuoden jälkeen uppoaisi. Olis vaan hienoa taistella henkensä puolsta ja olen aina halunnut kuolla laivalla.
Uppoaahan niitä joka vuosi.... Koskettaa yhtä paljon kuin Estonia, kunhan muistamme että Estonia ei liittynyt suomeen juuri mitenkään
- Voi-järjetöntä
Pakettiautomaatti kirjoitti:
Uppoaahan niitä joka vuosi.... Koskettaa yhtä paljon kuin Estonia, kunhan muistamme että Estonia ei liittynyt suomeen juuri mitenkään
Siinä taas kuiedon ääni.
On pirun pahasti käkeänä!ului t
- Eiuppoomistatarvita
Voithan tappaa itsesi laivalla. Hirtä ittes vaikka laivan kaiteeseen ja roiku siinä. :)
- onkonormaalia
Onko outoa jos haluaa tai toivoo laivan uppoavan samanlailla kuin Estonia? Itse toivoisin niin paljon..
- kysyjä
Kysyn välikkysymyksen :D Onko kukaan koskaan toivonut laivan uppoamista? vaikka samalla tapaa kuin estonia upposi??
- vironpaateille.pulipuli
Nuo vironpaatit sais kaikki upota. Pääsis monesta ongelmasta eroon.
- RIPEsToNiA
Ei kaikkien laivoijen upota pidä. Mut mä haaveilen siitä kuinka moni ihminen olisi laivassa loukussa sen upotessa ja mä kyydissä. OLIS mahtavaa päästä taistelemaan hengestä. Miksi en ollut estonialla..olisi ollut kiva :)
- Ellunkanala
Otahan lääkkeesi.
- ripestonia
en tarvii lääkkeitä musta olis uskomatonta jos laiva taas uppoaisi. olisi kiva tietää millaista estonialla oli uppoamis yönä.
- kippari69
Täällä kaikki urpot ja noobit taas kirjottelee. muahahahahahah
- ripestonia
En tarvii mitää lääkkeitä? Musta siinä olis jtn kiehtovaa jos laiva uppoaisi ja joutuis kiikkiin laivaan
- enhaluala
Perheeni olisi halunnut viedä minut syyslomalla laivalle mutta mä en halua joten ei lähdetty. Syynä haluttomuuuteen on ettei laivalla ikinä tapahdu mitään pelottavaa...
- esimtitanik
Ei niitä isompia (pieniä kylläkin) nyt joka viikko uppoa. Sitten kun uppoaa niin se muistetaan kyllä pitkään.
- Katos-ku-lipsahti
Mitä nyt joku Stepano Catastrofo upottaa pikkuseb risteilijän jonkun saaren rannan tuntumaan.
- 348572348257203485
"Ja toinen miksi laivoilla on ylipäätänsä pelastusveneitä kun eii nykyään enää mitään tapahdu"
Tapahtuupas. Laiva voi syttyä hallitsemattomasti tuleen tai törmätä johonkin, sen mekaaniset osat voivat hajota aina keulaporteista moottoriin asti tehden laivasta liikuntakyvyttömän (tai upottaen sen), laivan kyydistä voi pudota ihmisiä tai laiva voi joutua poimimaan suuria määriä vedessä jo valmiiksi olevia henkilöitä.
Muunmuassa näiden syiden takia sinne on asennettu pelastusveneitä.
On aivan pakko kysyä, oletko mielenterveysongelmainen, 7-vuotias vai minkä ihmeen takia kyselet asioita jotka ovat aivan ilmiselvyyksiä jokaikiselle tavalliselle ihmiselle?- DavitLRaft
A) Uppomatonta laivaa ei ole viekä keksitty tai rakennettu. Kaikki ne voivat upota. Uppoamisen todennäköisyys on tosin hyvin pieni. Toisaalta näissäkin asioissa on inhimillisellä tekijällä suuri vaikutus. Muistelkaapa Costa Concordiaa ja sen päällikön Francesco Schettinon edesottamuksia..
B) Laivoissa on pelastusveneitä koska kansainväliset säännöt (IMO:n julkaisema Solas = Safety of lifes at sea) niin vaativat.
- sarkasmi-orgasmi
Nykyajan laivat ei voi upota, lentokoneet pudota eikä autot kolaroida. Ongelma koskee ainoastaan vanhempia kulkupelejä.
- rautavuori
Ei voi. Ainoastaan puusta tehdyt laivat voivat teoriassa upota jos ne lahoavat riittävästi. Ilouutinen sulle, eu meinas kieltää pienet tervamiilut jos ei maksa eu:lle 250 987 083 334€ /vuosi tervanpolttaja turvallisuus sertifikaatista. Näin ollen kellään ei ole varaa enää tervata puulaivoja joten ne lahoaa muutamassa vuodessa joten riski niiden uppoamiseenkin on suuri. Estonia upposi, koska puusta tehdyn keulavisiirin työntötapit olivat lahonneet ja ne katkesivat valtavasta 1696kg/m3 puun kuutiomassasta johtuen ja ne nurjahtivat ja menettivät lujuutensa alta aikayksikön. Tuota tapaturmaa edelsi myös valtava termiitti esiintymä joka tarttui estoniaan chuan chiun valtamereltä . Termiittejä ei kannattaisi koskaan varastoida puisiin lasipurkkeihin , koska termiitit ovat hulluina metallisissa avaruusalumiini purkeissa!
Titanic taas upposi, koska oli aivan liian suuri ja raskas valtamerelle. Lisäksi titanicissa käytettiin lyijy pohjaista maalia sen vakauttamiseksi lontoon saaristomerellä olevien tsunamien vuoksi. Jos titanic oltais tervattu niin se olis ollut silloin kevyempi eikä se olisi uponnut. Riittävästi tervaa laivan sisäkylkiin tekee siitä höyhenen kevyen.
Vain kaksi laivaa ovat uponneet, titanic ja estonia. Molemmat löytyivät ahvenanmaan saaristosta merenpohjasta valtavassa 3560vuotta vanhassa kalja ja viini lastissa. Kaikki myytiin huutokaupalla ja varat lahjoitettiin estonian ja titanicin uheille ja upotettiin myös sinne merenpohjaa.
Lisää infoa asiasta löytyy oheisesta tieteen kuvalehden lyhennetystä linkistä http://tinyurl.com/2dat5kt - entinenlaivamatkustaja
Kyllä nykyisetkin laivat voivat upota jos laivan veden alla sijaitseviin rakenteisiin jostakin syystä syntyy reikä tai halkeama mistä vesi pääsee laivan sisälle. Useimmiten tällaisen reiän tai halkeaman syntyminen johtuu siitä että laiva on vahingossa törmännyt johonkin. Toinen uppoamisen syy on laivan kaatuminen esimerkiksi karikolle ajamisen seurauksena.
- Theo2013
Olen ollut asentamassa noita keulanosia ja takaan ettei Estoniakaan olisi uponnut ellei tahalliseti avattu keulaa aallokossa.Sen hälyttimen saa pois päältä ettei kannelta huomaa ennekuin se on jo auki,ja sitäpaitsi jos tekninen vika olisikin ollut olisi miehistö voinut laskea keulan alas manuaaliseti pumppaamalla,mutta se estettiin kääntämällä laiva vastatuuleen jolloin miljoona litraa vettä oli tulossa miesten haitoiksi.Joku viisas aikoinaan kirjoitti että olisi avanneet takaakin luukun olisi tullut läpivirtaus,no varmasti niin olisi käynyt itse olisin ohjannut paatin matalikolle karien väliin. Kiintoisinta oli mitä laivan lasti sisälti koska Ruotsin tullin erikois joukkoja oli nähty satamassa odottelemassa,sanovat Hyndai autoja olleen paljon ja kontti tavaraa,ilmeisesti joku olisi saanut pitkän linnareissun(tunnettu vaikuttaja).Kannatti tappaa ihmiset ja julistaa hautapaikaksi vaikka Saksalais Hollantilainen ryhmä olisi selvittänyt asian ei lupaa herunut,eiku hiekkaa päälle ja sekin valui laivan kyljestä olevasta reiästä sisään,siitä on valokuvat olemassa eli mikä reikä se oli?
- MihinPakolaiseksiPääsen
Juurikin näin! Urpåt uskoo justiinsa sen, mitä niille syötetään... Kuinkas muuten Suomessa olisi näinkin toimiva politiikka sekä päättäjät :-D
- sdada
Nykylaivoissa on autokansillekkin "luukut" vaikka keula irtoisikin
- VITTUUNTUNUT.TAHAN
ELÄKÄÄ HYVÄT IHMISET ÄLKÄÄKÄ NOTKUKO TÄÄLLÄ.....?
- vcxvcvx
Kannattaa tilata heti ilmaiset NELJÄ näytenumeroa Aku Ankkaa. Siinä on lehtien lehti. EI mitään ketunhäntiä, saat neljä lehteä ja sitten jakso loppuu. Ei maksa mitään. TIlaa mummollesikin vaikka! Täältä ILMAISET LEHDET: http://tinyurl.com/4akuankkaa
- erikvon
ei voi upota nykyään laivat on laivarautaa joka kelluu.
- wernerituuba
Minkätakia laivoissa on sitten pelastusveneet. No siksi jos laiva uppoamassa, niin voi sitten mennä niihin pelastusveneisiin. Jos vaikka matkustajalaiva ajaa päin tankkeria, niin varmasti laiva uppoaa muutaman tunnin kuluessa.
- erkkinimimerkkinimi
"Joissain laivoissa Kuten Mariellassa on samanlainen keulavisiiri kuin Estoniassa oli että voiko esim mariellan visiiri aueta ja myös upota?"
Ei ole Mariellassa samanlaista visiiriä ja muutenkin samanlaiset visiirit ovat Estonian onnettomuuden jälkeen poistettu käytöstä tai muutettu erin malliseksi. Estonian keulavisiiri ylettyi vedenrajaan asti ja Estonian onnettomuuden seurauksena sellaista keulavisiiriä ei ole enää hyväksytty 'katsastuksissa'. Mariellan keulaporttiinkin on tehty muutostyö Estonian onnettomuuden seurauksena ja tuon muutostyön jälkeen Mariellan keulavisiirin alareuna ei lähellekään ylety vedenrajaan asti.. - pasiuppos
oeno hoeno, mutta kelluuko? eipä kellunu. Syntien tähdenkö uppoat? Kaarnalaivat ja pasipanssarit uppoavat. siinä meni monta varusmiestä äideiltä.
Oletko tyytyväinen?- Tarkennusta
Kyllä se uponnut panssaroitu miehistönkuljetusajoneuvo oli neuvostovalmisteinen Petteri eli BTR-60.
- Marttha
Niinpä justiinsa... No eihän TITANIC myöskään voinut upota. Se kun oli (käytännössä)uppoamaton merten kuningatar.. Että ostappa vaikka Lidl.istä kumikanootti, ja menet sillä sitten jonnekin ulkosaaristoon melomaan, mielellään syysmyrskyn aikaan. Eiköhän siinä sitten pienehkön ajan kuluttua, ala uppoamisfantasia toteutua... Etkä sitten viuruta apua, huku tyylillä ja nauti matkastasi. Voisit myös miettiä pomppaamista M/S Bluefort:in yläkannelta. Se kun sattuu olemaan M/S Estonian sisaralus. Josko pääsisit tunnelmaan... Tai sitten soittelet pikimmin itselles lääkäriaikaa...??? Weird or what!?
Terveisin nimim. lisää säästöjä!!!! - kelluukelluu
Niin, eihän nykylaivat enää uppoa sillä niihin käytetän erikosta, juuri laivoihihin tarkoitettua laivarautaa (nyk. laivateräs). Teräksen rakenteessa on niin paljon ilmaa mukana, etttä se ei uppoa. Kokeile vaikka. Käy ostamassa jostain terästukusta pätkä laivaterästä ja heitä se vaikka mökkkilaiturilta järveen niin siellähän se kelluu. Toimii myös suolaisessa vedessä, jos mökkisi sattuisi olemaan vaikka meren rannalla. Näin metallien kehitys on harpannut huiman askeleen Titanicin ajoista. Harmi, ettei vielä silloin osattu tehdä laivarautaa.
- tietävä
Kun painolasti tankit tyhjenevät niin ei ole mitään voimaa joka pitäisi laivan pystyssä, veden pinnan alapuolella on vähemmän laivaa kuin yläpuolella!
- Täyttä-soopaa-haastelet
Taas tulee niin paksua juttua että heikompaa hirvittää!
Esimerkiksi Symphonylla löytyy pinnan alta laivaa noin 7 metriä. Sillä sitä on pikkasen enemmän pinnan yläpuolella.
Ai niin, miksi oletat niiden painolastitankkien olevan? Pitämässä laivaa pystyssä? Jos noin olisi, ei tankkeja tarvittaisi. Olisi kiinteät painot.
- fysiikanlainvoima
Titanicin piti olla insinöörien ynnä muitten mielestä uppoamaton, mutta ihminen ei
ole keksinyt yhä edes uppoamatonta sukellusvenettä vaikka hän vedenpitävästi osastoisi kuinka. Moni nykyaikainenkin alus on uponnut yleensä kallistunut ensin
enkä meinaa nyt hintojen kallistumista. Kapteeni pakenee nykysin yleensä ensimmäisenä ja jättää uppoavan laivan"sa", ennenvanhaa kapteeni poistui
viimeisenä tai hukkui mukana. Kannattaa seurata siis kapteenin liikkeitä.Meillä on mökillä sellainen soutuvene minkä ei täytyisi upota vaikka se kellahtaisi kumoonkin
en oo vaan testannut kelluuko se vääripäin. - Puupolla
Et kai nyt ole aivan tosissasi kysymyksesi kanssa? Tottakai laivat voivat upota, senkun etsit laivaonnettomuuksia, niin esimerkkejä löytyy tarpeeksi viimevuosiltakin.
Mitäpä luulet, jos joku onnistuisi kehittämään oikeasti "uppoamattoman" laivan jolla pystyy tekemään jotain muutakin hyödyllistä kuten kuljettamaan lastia, eiköhän siitä puheltaisi niin turuilla kuin torinkulmilla?
Ja laivat eivät uppoa pelkästään keulavisiirin pettämisen takia, eihän kaikissa laivoissa edes ole keulavisiiriä. Syitä voivat olla esim. kovat myrskyt, törmäykset, liitosten pettäminen eli vuoto (liitoksia on muuallakin kuin keulassa) jne. - Telakalla_1979_alkaen
Kyllä voivat upota jos nillä operoidaan väärin ja turvallisuudesta välittämättä.
Keulavisiiri on tärkeä mutta tärkeämpi on viisiirin jälkeinen vesitiivis portti - joka pitää olla aina ajon aikana suljettuna. Jos portti on tehty oikein ja suljettu, laiva ei uppoa visiirin irrotessa. Suurin upottaja on inhimillinen virhe, joku tee väärän valinnan tai jättää tekemättä oikean valinnan. Teknisetonelmat jotka johtavat esim tulipaloon voivat myös olla kohtalokkaita - mutta näihin yritetään varautua entistä paremmin.
Laivalla on paljon turvallisempaa kuin esim Helsingissä suojatiellä.... - asdasds111222
Kanncattaa tilata heti ilmaiset NELJÄ näytenumeroa Aku Ankkaa. Siinä on lehtien lehti. EI mitään ketunhäntiä, saat neljä lehteä ja sitten jakso loppuu. Ei maksa mitään. TIlaa mummollesikin vaikka! Täältä ILMAISET LEHDET:
http://tinyurl.com/4akuankkaa - asdasdxczcxcx
http://i1.fi
kikkelikokkksla laiva- Linkki-turha-napauttaa
Linkkisi ei aukea.
- Näin_suden
Jos suunnittelet itsemurhaa, niin on kohtuullisen epätodennäköinen tapa tehdä se matkustamalla laivalla. Todennäköisesti kuolet suuremmalla todennäköisyydellä luonnollisesti ajan kuluessa syöpään, sydänkohtaukseen tai dementoivan sairauden seurauksiin.
Laivat voivat upota, lentokoneet pudota. Autot kolaroida. Maailmaan voi tulla globaali nälänhätä (ja varmasti ennemmin tai myöhemmin tuleekin) tai joku saattaa aloittaa ydinsodan. Eiköhän ennemmin tai myöhemmin ala myöskin levitä jokin vaarallinen infektiotauti, johon ei tunneta hoitoa. Voit ihan yksinkertaisesti jäädä myös auton alle kävellessäsi vihreillä kadun yli. Maailma on pullollaan katastrofeja tai niiden mahdollisuuksia. Miksi juuri uppoava laiva kiinnostaa? - Kyllähän
Laivat voivat upota. Mitä enemmän laivalla on väkeä, sen enemmän tulee hukkuneita laivan upotessa. Syitä laivojen uppoamiseen on useita,kova merenkäynti,törmääminen toiseen laivaan, karille ajo,runkon repeäminen,terrorismi ym. Mutta media luo illuusion,ettei laivat uppoa.
- RaakaReiska
Olin laivassa joka upposi ja vei monta ystävääni mukanaan. Sattuman kautta pelastuin. En toivo että ikinä joudun samaan tilanteeseen, siis ei ikinä!!!
- viihdezombie
No voi kyllä, ja lisäksi kadota. Meneehän noita lennoilla koneitakin, jos ei vaan formuloissa.
- uintitaidoton
samat laivat liikkuu ku estonian aikaan joten eiköhän ne ihan samalla tavalla voi upota ja lentokoneet tippua!
- Foorumivalinnastasi
Olisikohan tämä juttusi ollut kuitenkin lähinnä laivat ja merenkulku palstan keskusteluun sopivaa/liittyvää, onnettomuuksia linkissä tutkien ei edes sitä ...
Mutta ei liity keskusteluun laivamatkailun alalta, jos olisi, olisi ilmeisesti keskustelun avaaja ollut itse tuolla laivalla linkin tapahtumahetkellä, eikä kyselisi tyhmiäpalstalla jolle hänen juttunsa ei liity ei edes sovi. Palstavalintahan pitäisi tehdä siten jotta asia tulisi parhaiten sopivalle keskusteluille, eikä onnettomuudet oikein ole laivamatkailun asioita, ei sitten edes kirveellä vuollen saati päätäsi seinään mänttäämällä - Anonyymi
Mua pelottaa
- Anonyymi
Tyhmä aloitus, vielä tyhmempi vastaus.
- Anonyymi
EN TIEDÄ
- Anonyymi
Nykyään ei enää edes lähdetä matkaan jos on liikaa tuulta tai jotain muuta vastaavaa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62453- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561191- 521095
- 1131092
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46919- 60892