Miksi lapsettomuutta pitää selitellä?

Miksioimiksi

"Kyllä se mieli vielä muuttuu *typerää virnuilua*, kun se kello alkaa tikittää *lisää typerää virnuilua*!" - Kuulostaako tutulta?

Kaikista ihmisistä ei ole vanhemmiksi. Kaikki eivät pidä lapsista tai eivät muuten vain halua niitä itselleen (voivat kyllä noin yleisesti ottaen pitää niistä, kunhan ne ovat muiden). Jos on 15-v. teinityttö ja julistaa intohimoisesti vihaavansa lapsia, on ihan ok vielä siinä vaiheessa sanoa, että mieli saattaa muuttua (tosin miksi 15-vuotiasta edes kannustetaan hullaantumaan lapsista? Ei sen ikäinen ole valmis vanhemmaksi!). Mutta kun alkaa olla kyseessä aikuinen nainen, noin 20-30-vuotias, niin miksi ihmiset katsovat oikeudekseen mitätöidä tämän mielipiteen vapaaehtoisesta lapsettomuudesta?

Paljon näkee netissä sitäkin, että kehotetaan vain "sanomaan, etteivät lapset ole juuri nyt ajankohtaisia". Miksi näin pitäisi sanoa, jos kerran on oikeasti sitä mieltä, ettei _koskaan_ hanki niitä? Miksi sitä todellista mielipidettä pitäisi jotenkin piilotella tai selitellä? Eihän sitäkään kenenkään tarvitse selitellä, jos _haluaa_ lapsen/lapsia, eikä sellaiselle ihmiselle ole ok sanoa "vielä se mieli muuttuu".

Miksi on myös ok sanoa lapsettomalle ihmiselle, että hänen elämästään "puuttuu jotain" tai yrittää selitellä "siis kyllä lapset on se elämän juttu, ilman niitä ei olisi mitään". Siis ihan niinkuin se, joka ei alun alkaenkaan halunnut lapsia, jotenkin kärsisi siitä, ettei koskaan niitä saanut?

Lisäksi kovin yleisesti tunnutaan ajattelevan, että jos on parisuhteessa (vähänkin pitempiaikaisessa vieläpä), lapset "kuuluvat kuvioon" ja niiden saantia OLETETAAN, vaikkei pariskunta itse koskaan puhuisi kenellekään siitä, että he haluaisivat tai olisivat joskus halukkaita hankkimaan lapsia. Silti heiltä oletetaan, että "kyllä se sieltä kohta varmaan tulee" ja jos ei ala tulla, niin puhutaan "ne eivät varmaan saa, voi kuinka surullista!"

Muutenkin, miksi tämä asia koskee paljon enemmän naisia, kuin miehiä? Joka naisen oletetaan haluavan tulla äidiksi tavalla tai toisella, mutta jos joku ilmoittaa, ettei haluakaan, niin heti pöyristellään ja säälitellään, että naisparka, siinä on jotain vikaa eikä sen elämä koskaan tule olemaan kokonaista.

Tämä aihe ei koske nyt niitä, jotka haluaisivat lapset mutteivat syystä tai toisesta sitä saa aikaiseksi, vaan nimenomaan niitä, jotka eivät omasta vapaasta tahdostaan aio lapsia hankkia.

Ps. kyllä se mieli joillakin toki voi muuttua, eikä se ole mikään synti tai häpeä. Mutta jos jollakin on se mielipide NYT, niin miksei sitä voida kunnioittaa? Ihan sama kuin joku sanoisi "tykkäään maksalaatikosta" ja toinen vastaisi "Täh, no etkä tykkää. Kyllä se mieli vielä muuttuu!"

14

83

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aijuli33

Ei vitsit toi on kyl niin ärsyttävää! Itekin joutunu aina selitteleen sitä jotenkin, siis ihan niinku se olis paha asia, ettei haluu vääntää pentui! D: Tuntuu tosi ahdistavalta, kun kaikki olettaa, että tottakai kaikki haluu niitä ja kyselee vaan, että millon niitä alkaa tipahdella. Ja jos sanoo ettei ala niin heti sitten ollaan vaan naureskelemassa, että joopajoo kylhän se mieli siitä muuttuu. Hyi helvetti.

• eräs_lapseton

Maapallon väkiluku kasvaa tasaiseen tahtiin. Miksi tehdä lapsia ongelmatilanteeseen? Ihmisillä ei ole riittävästi viisautta ratkaista ongelmia vaan niiden annetaan kasvaa. Itse pidän lapsista mutta niitä ei ole pakko saada. Elämään löytyy sisältöä myös muista asioista kuten heikompien auttamisesta. Jos joku kysyy että miksi minulla ei ole lapsia, vastaan rehellisesti (tilanteesta riippuen) tai sitten vaan, ettei se ole ajankohtaista tai ei ole lapsia kuulunut, niin pääsee vähemmällä.

• inhoanlapsia

Eläimistä sanotaan, että miksi teettää uusi pentu, kun voi ottaa hylätyn löyteläintoimistolle toimitetun eläimen. Samaa mieltä lapsista: miksi vääntää lisää, kun voi ottaa jo olemassa olevan?

Jos ei halua lapsia ensinkään, niin kyllä niiden lastenrakastajien olisi sekin hyvä tajuta. Lapset on inhottavia, rahaa ja aikaa vieviä ja todella rasittavia. On vääryyttä joutua SELITTELEMÄÄN muille, miksei halua niitä. Pitäisi se riittää kenelle tahansa, ettei vain halua laspia. Sama kuin joutuisi selittelemään, miksei käytä huumeita / polta tupakkaa / juo viinaa....

• hullujaonmonenlaisia

huhuhuh, olipahan pikkuisen typerä kommentti...

• mikämenivikaansullaki
        hullujaonmonenlaisia kirjoitti:

huhuhuh, olipahan pikkuisen typerä kommentti...

Yhtä typerä kuin "kyllä se mieli vielä muuttuu ::::))))"

Jos nyt jätetään pois se, että "lapset on inhottavia" jne. niin kyllä muut on täyttä totta tuossaki kommentissa; miksi sitä pitäisi selitellä. Samaa mieltä: eihän sitäkään tartte selitellä, miksei käytä viinaa tai huumeita.

Esim. näin:
        1: "En aio koskaan tupakoida."
        2: "Mikset?"
        1: "En halua."
        2: "Hieno päätös!"

>>
        1: "En aio koskaan hankkia lapsia."
        2: "Mikset?"
        1: "En halua."
        2: "Hieno päätös!"

Ei siinä sen kummempaa ole.

• Aikuista.elämää

Viisas päätös.
        On ihmisiä, jotka hankkivat lapsia vain suvun ja ympäristön painostuksesta, koska "pitää". Tai ovat uskonnollisen yhteisön jäseniä, joilla lisääntyminen on suorastaan osa uskonkäsitystä.
        Mutta ihmiset, jotka todellisuudessa eivät halua lapsia, eivät myöskään jaksa heitä kasvattaa aidolla kiinnostuksella. Kuinka paljon näkeekään täysin hoivaamattomia lapsia, jotka ovat häiriköitä ja epäsosiaalisia jo kaksivuotiaina. Eräs tuttavani sanoi, että lasten sylittäminen ja leikittäminen on virhe, joka kostautuu sitten myöhemmin riippuvuutena ja avuttomuutena. Lapsen tulee kasvaa itsenäiseksi ja omin voimin tulevaksi kansalaiseksi. Lapset ovat vain laina.
        Tällaisilla ihmisillä ei tulisi olla lapsia.
        On oikein, että kun tiedät epäonnistuvasi kasvattajana, et hanki lapsia perheeseesi. Se on oikea teko näitä lapsiakin kohtaan.
        Maailma ylikansoittuu lujaa vauhtia. Pian on laadittava laki syntyvyyden säännöstelystä kautta maailman. Me emme kohta mahdu tänne.

• hohhoijjaa

Miksi hankkia lapsia? Siis aivan oikeasti miksi? Yksikin järkevä peruste olisi paikallaan, pelkällä biologisella pentuhimolla ei oikein voi selittää muuta kuin sen ettei valtaosa planeetan asukkaista pysty liikakansoituksesta päätellen himojaan hallitsemaan. Tulevat veronmaksajat? Ehei, kukaan ei oikeasti lisäänny siksi, toisaalta väkeä puskee Tornioon huimaa tahtia. Ihmisapina ei ole saanut planeetan muiden asukkaiden kuin ihmisapinan itsensä kannalta mitään hyvää aikaiseksi toistaiseksi. Kukaan edesmennyt sukulaiseni ei elä ikuista elämää minussa eikä varsinkaan minun jälkeeni, minulla on vain tämä ikioma elämä elettävänä.

Parasta mitä tuo "biologisen kellon tikitys" ja "mielenmuuttumis" -keskustelu antaa, on se kun nyt reilusti kolmekymppiä ohittaneena se vihdoin on lakannut. Tyrkyttäjät ovat viimein ymmärtäneet tukkia turpansa. Asiaan ei tee mieli palata edes kysyäkseen, että niinkö se mieli aina muuttuu? Ikävä kyllä tuo oman kakarahimon tyrkyttäminen muille ei parane kuin ajan kanssa.

• " Joka naisen oletetaan haluavan tulla äidiksi tavalla tai toisella, mutta jos joku ilmoittaa, ettei haluakaan, niin heti pöyristellään ja säälitellään, että naisparka, siinä on jotain vikaa eikä sen elämä koskaan tule olemaan kokonaista. "
      Todellakin kuulee sitäkin, että kuinka mieli vielä muuttuu. Tai kysytään, miks en halua.
      Sääli vain, että eipä hirveesti pörrää 20-28- vuotiaita miehiä jotka ei halua lapsia...

• Mulla sama juttu. :D Saan usein kuulla, että ''kyllä se mieli vielä muuttuu, olet liian nuori tietämään vielä tuollaista'' yms. Kyllä sen voi jo nuorena tietää ettei halua koskaan lapsia... Miksi ei voisi?

• ei-lapsiiii
        solivagant kirjoitti:

Mulla sama juttu. :D Saan usein kuulla, että ''kyllä se mieli vielä muuttuu, olet liian nuori tietämään vielä tuollaista'' yms. Kyllä sen voi jo nuorena tietää ettei halua koskaan lapsia... Miksi ei voisi?

Minä olen "tiennyt" jo ihan pikkupennusta asti, etten halua lapsia. Tai siis tiennyt ja tiennyt, jos nyt lapsi voi tietää, ettei halua lapsia sitten aikuisena. Mutten koskaan leikkinyt "koti-leikkiä" enkä varsinkaan sisällyttänyt mihinkään siihen viittaavaankaan mitään "lasta" (nukkea tms.). Ihan pienenä oli jokin nukke, jota kuulemma roikotin aina jalasta, mutta aika nopeasti sekin jäi leikeistä pois (nukkeparka...)

Sen verta olen kasvanut pääni sisällä, etten enää "vihaa" lapsia, kuten ennen olen tehnyt. En nyt erityisemmin pidä lapsista yleisellä tasolla, mutta viha on aika voimakas sana. Silti ei ole koskaan tuntunut pienen elämäni aikana yhtään siltä, että haluaisin OMAN lapsen, saati useita. Ehei, kammoan pelkkää ajatustakin. Tuntuu, että elämä loppuisi siihen paikkaan ja että oma elämä menisi ihan hukkaan sen jälkeen.

Kyllä sen voi tietää jo nuorena, ettei niitä halua. Toki ihmisellä on oikeus muuttaa mieltään, jos joskus alkaakin tehdä mieli pentua talouteen. Mutta joka tapauksessa se "en halua lapsia" on just se sen hetkinen mielipide, joten muiden ihmisten tulisi tosiaan kunnioittaa sitä (ja jos se mielipide muuttuu myöhemmin, ihan missä tahansa muussakin asiassa, niin sitten muiden tulisi kunnioittaa sitäkin mielipidettä).

Että minuakin jurppii se, että PAINOSTETAAN hankkimaan lasta, vaikken tosiaan halua sellaista enkä halua halutakaan. O______O Sitä paitsi ei ole järkevää tehdä sitä vain "pakon vuoksi", varsinkaan kun mieskin alkaa olla iällä.

• ei-lapsiiii kirjoitti:

Minä olen "tiennyt" jo ihan pikkupennusta asti, etten halua lapsia. Tai siis tiennyt ja tiennyt, jos nyt lapsi voi tietää, ettei halua lapsia sitten aikuisena. Mutten koskaan leikkinyt "koti-leikkiä" enkä varsinkaan sisällyttänyt mihinkään siihen viittaavaankaan mitään "lasta" (nukkea tms.). Ihan pienenä oli jokin nukke, jota kuulemma roikotin aina jalasta, mutta aika nopeasti sekin jäi leikeistä pois (nukkeparka...)

Sen verta olen kasvanut pääni sisällä, etten enää "vihaa" lapsia, kuten ennen olen tehnyt. En nyt erityisemmin pidä lapsista yleisellä tasolla, mutta viha on aika voimakas sana. Silti ei ole koskaan tuntunut pienen elämäni aikana yhtään siltä, että haluaisin OMAN lapsen, saati useita. Ehei, kammoan pelkkää ajatustakin. Tuntuu, että elämä loppuisi siihen paikkaan ja että oma elämä menisi ihan hukkaan sen jälkeen.

Kyllä sen voi tietää jo nuorena, ettei niitä halua. Toki ihmisellä on oikeus muuttaa mieltään, jos joskus alkaakin tehdä mieli pentua talouteen. Mutta joka tapauksessa se "en halua lapsia" on just se sen hetkinen mielipide, joten muiden ihmisten tulisi tosiaan kunnioittaa sitä (ja jos se mielipide muuttuu myöhemmin, ihan missä tahansa muussakin asiassa, niin sitten muiden tulisi kunnioittaa sitäkin mielipidettä).

Että minuakin jurppii se, että PAINOSTETAAN hankkimaan lasta, vaikken tosiaan halua sellaista enkä halua halutakaan. O______O Sitä paitsi ei ole järkevää tehdä sitä vain "pakon vuoksi", varsinkaan kun mieskin alkaa olla iällä.

Mä olen joskus pikkulapsena sanonut, että haluan niitä penskoja mutta en sen jälkeen, kun 17 täytin ja nyt oon täyttämässä 22.
        Mulla kans oli pienenä rajut nukkeleikit, Barbeilta lähti päitä ja osan koira söi, eniten leikin isoveljien kanssa autoilla. Nykyäänkin autot kiinnostaa, jenkit pääosassa.. osa miehistä oudoksuu mua koska tykkään jenkeistä ja tatutoinneista... :D
        Mua kammottaa ajatuskin, että MULLA ois penskoja. Yäh. Joo, olen ammatiltani lastenhoitaja, mutta omia en ole opiskelun aikana halunnut.

• viiszero

Minulla on tapana sanoa,että en pidä omia geenejä niin mahtavina että haluaisin niiden jatkuvan.

• viiszero

Montako prosenttia Suomen naisista on lapsettomia?
      Onko se tosiaan niin harvinaista että selityksiä kaipaa?

• eilapsia

Kysy niiltä, jotka niitä selityksiä vinkuu kuultavakseen. :D Itte en näe syytä selitellä yksinkertaista asiaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      200
      6148
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2857
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2317
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      93
      2079
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2021
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      231
      1427
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      77
      1402
    8. Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin

Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa
      Maailman menoa
      303
      1387
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1326
    10. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      6
      1256
    Aihe