Mistä siemeniä saa

Tukkimetssähaluava

Ensi kesänä olisi tarkoitus kylvää kuusensiemeniä. Mistä niitä saa ? Tarviiko niille tehdä jotain, olen kuullut käytettävän termiä peittaus, mitä tarkoittaakaan ?

9

2930

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mhykovajätkä

Kuusensieminiähän saa taimitarhoilta ... mieluummin myyvät taimia. Puun siemenet ei peittausta tarvi. Viljapuoli kyllä. Jos on´pieni ala kerää itse ne kävyt ja muhita uunin "pankolla". Vähänkin isompi ala (yli 2 ha) niin mhy hoitaa.

• ottoerkki

Onko tarkoitus uudistaa metsä kylvämällä?
        Parempiakin keinoja ,että homma onnistuu , on olemassa.

"Kuusen kasvupaikat ovat viljavia, jolloin pintakasvillisuutta on runsaasti. Tämän vuoksi kuusen kylvö onnistuu yleensä huonosti. Sopiva käyttötapa on vain männyn ja kuusen sekakylvö maalajiltaan karkealle tuoreelle kankaalle"...Tapio...Metsänuudistaminen

• metsänuudistaja
    • puukivuu

Kuusenkylvö onnistuu parhaiten heikommilla tuoreenkankaan karkearakenteisilla mailla. Muualla pistät rahasi tod.näk. hukkaan. Sekakylvönä männyn kanssa , niin
      sitten on paremmat mahdollisuudet onnistua.

• kylvöäsuunnitteleva

Onko millaisia kokemuksia kuusen ja männyn sekakylvöstä? Itsellä olisi tarkoitus kylvää ensi keväänä kohtalainen alue (n. 10ha) koneella n. 200g/ha siemenmäärällä.

• eipäätäentähäntä
        kylvöäsuunnitteleva kirjoitti:

Onko millaisia kokemuksia kuusen ja männyn sekakylvöstä? Itsellä olisi tarkoitus kylvää ensi keväänä kohtalainen alue (n. 10ha) koneella n. 200g/ha siemenmäärällä.

Ja yhtään siemenpuuta ei ollut varaa jättää pystyyn? Tai sitten se nenää kaivava metsäammattilainen.. sellanen 22v kaiken oppinut metsäammattilainen neuvoi, että sileeks vaan kaikki ja sitten kylvetään epätoivon vimmalla.. mut mikäs siinä, kun huippuammattilainen antaa neuvot.

Vai oliko joku muu syy asioiden tilaan. Ihan kiinnostaa aina kuulla.

• kylvöäsuunnitteleva
        eipäätäentähäntä kirjoitti:

Ja yhtään siemenpuuta ei ollut varaa jättää pystyyn? Tai sitten se nenää kaivava metsäammattilainen.. sellanen 22v kaiken oppinut metsäammattilainen neuvoi, että sileeks vaan kaikki ja sitten kylvetään epätoivon vimmalla.. mut mikäs siinä, kun huippuammattilainen antaa neuvot.

Vai oliko joku muu syy asioiden tilaan. Ihan kiinnostaa aina kuulla.

Alue on täytetty, joten ei ole voinnut jättää yhtään siemenpuita, koska niitä ei ole ollut.

• eipäätäentähäntä
        kylvöäsuunnitteleva kirjoitti:

Alue on täytetty, joten ei ole voinnut jättää yhtään siemenpuita, koska niitä ei ole ollut.

No se on sitten eri juttu. Noin ison alan voisi jo katkaista parista kolmesta kohtaa lehtipuukylvöllä.. siis koivulla lähinnä. Sekametsä on tervein metsä ja tuollaiset lehtipuualueet saattaa jonkin vaivan, vaikkapa pistiäistuhon pysäyttää.
        Kuusi yksinään tosiaan jää helposti kaiken horsman ja heinän alle. Toinen on sitten hallan mahdollisuus, joka saattaa vikuuttaa kuusen kasvua vielä heinien jälkeen muutaman vuoden.. tosiaan, varmaan se mänty on hyvää siinä mukana.

• kylvöäsuunnitteleva
        eipäätäentähäntä kirjoitti:

No se on sitten eri juttu. Noin ison alan voisi jo katkaista parista kolmesta kohtaa lehtipuukylvöllä.. siis koivulla lähinnä. Sekametsä on tervein metsä ja tuollaiset lehtipuualueet saattaa jonkin vaivan, vaikkapa pistiäistuhon pysäyttää.
        Kuusi yksinään tosiaan jää helposti kaiken horsman ja heinän alle. Toinen on sitten hallan mahdollisuus, joka saattaa vikuuttaa kuusen kasvua vielä heinien jälkeen muutaman vuoden.. tosiaan, varmaan se mänty on hyvää siinä mukana.

Rauduskoivua hieman ajattelin sinne alueelle hieman johonkin kohtaan. Minulla on muuallakin koivua hieman kasvamassa ja koivua saisi olla enempi.
        Olen ollut hieman ajattelematon metsieni rakenteen suhteen, kun olen suosinut luontaista uudistamista männylle ja nyt minulla on aika paljon männylle uuditettuja alueita.
        Jonkun verran olen ostanut kuusentaimikoita sisältäviä metsäpalstoja ja muutamia alueita olemme uuditaneet kuuselle, mutta suurin osa metsistäni on luontaisesti uudistettuja männiköitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1918
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1350
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1020
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      801
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      703
    Aihe