AMK:sta > Yliopistoon

mietteliäs_matti

Hei! Tietääköhän kukaan siitä miten paljon, tai saati yhtään, opintopisteitä ja suorituksia amk:sta saa hyväksiluettua, jos siirtyy amk:sta yliopistoon? Kyseessä siis olisi sähkötekniikanala. En aluksi ajatellut hakea yliopistoon, mutta nyt uuden harkinnan jälkeen kiinnostaisi jatkaa pidemmälle:) Olen toisen vuoden opiskelija, ja jos saisin paikan ,niin miten mahdollista olisi saada joitakin hyväksilukuja keskeneräisistä opinnoista?

Kiinnostaisi tietää että kumpi on järkevämpää omassa tilanteessa. Suorittaa tutkinto alta pois vai lähteä jatkamaan kesken kaiken ylemmäs?

16

2903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitämitätiedän

      AMK:n kieliopinnot hyväksytään myös yliopistossa. Siis toinen kotimainen kieli ja vieras kieli (englanti). Samoin äidinkieli ehkä.
      Muusta en osaa sanoa muuta kuin että yksittäisiä kursseja tuskin hyväksytään yliopistossa. Vaatimukset ovat toiset.

      Kokonainen tutkinto saattaisi olla tie maisteriopintoihin tai vastaavaan. Tutkinto muutenkin luo paremman kuvan ihmisestä kuin koulun kesken jättäminen ja muualle siirtyminen.

      Voisit itse tutustua ajattelemasi yliopiston ja alan tutkintovaatimuksiin. Siitä voi selvitä jotain, miten nykyiset opintosi vastaavat yliopiston vaatimuksia.

    • vaihtanut

      Jos valmistut amk:sta, niin voit siirtyä suoraan DI-vaiheeseen. Kursseja saa aika vähän hyväksiluettua.

    • AkuVankka11111

      valmiilla AMK paperilla jos hakee DI-vaiheeseen niin saa nykyään aloittaa suoraan maisterivaiheesta, eli kandin saa "hyväksiluettua". However, pyrkijöitä on paljon ja keskiarvon on varmaankin oltava lähellä nelosta, mielummin yli.

      • Nablutin

        Valmiilla AMK papereilla pääsee suoraan DI-vaiheeseen vain jos keskiarvo on riittävä (eli yleensä se yli 4). Eli vaikka kiintiö ottaa sisään AMKista olisi 15 ja vain 5 AMKin suorittanutta hakisi esim. keskimäärin 3-3.5 arvosanoilla, voi olla ettei yksikään pääse suoraan DI vaiheeseen, vaan joutuisi kandin käymään ensiksi (toki tällöin saisi n. 30-40% hyväksiluettua kandista). Yliopistot on siis hyvin tarkkoja sen suhteen, että mielummin jättää ottamatta niitä henkilöitä, kuin ottaa keskiverrosti suoriutuneita.


      • AkuVankka11111

        Juu, yliopistoilla on oikeus päättää ketä ottaa. Eli mitään kiintiöitä ei ole olemassa. Itse pääsin Aaltoon Metropoliasta 4.2 keskiarvolla.


    • STC

      Moikka!

      Itse valmistun Konetekniikan puolelta vuoden päästä (AMK) ja ajattelin hakea suoraan maisterivaiheeseen. Mikäli keskiarvo on suht hyvä ja motivaatiota löytyy, uskon tätä tietä helpompi päästä ja hyväksilukujakin saa suhteessa enemmän. Kuin että hakee keskeneräisellä AMK-tutkinnolla. Olen kuullut, että jopa alle neljän keskiarvollakin on päässyt sisälle, sillä motivaatiokirjeellä on ilmeisesti nykyään aika paljon painoarvoa.

    • 4364364363

      Itse siirryin vuoden opintojen jälkeen AMK automaatiopuolelta yliopistoon sähköpuolelle. Hyvityksenä minun ei tarvinnut yliopistosa tehdä harjoitustyötä yhdessä elektroniikkakursissa ja siinä ne hyvitykset sitten olikin. Kielikursseista ei hyvitetty mitään koska ovat yliopistosa laajemmat eli ei välttämätä saa edes kielistä hyvitystä.

      Käytännössä et saa mitään luettua hyväksi AMK puolelta jos siirryt yliopistoon.

    • KanaalinArvoitus

      Kokonaisella AMK tutkinnolla pääsee suoraan maisteriohjelmaan. Riippuu vähän talosta mitä vaaditaan lisäksi. Yleensä ei tarvita pääsykoetta eikä paljon mitään muutakaan, ja sitten eikun vaan lukemaan jos kiinnostaa.

      • nabuli

        Pääsee maisteriohjelmaan, mikäli on riittävän hyvin opiskellut. Muussa tapauksessa joutuu kandin käymään, mutta tähän saattaa saada (tapauskohtainen) hyväksiluettua kursseja.


      • 34636

        Tekniikan puolella vaaditaan aina täydentäviä kandiopintoja DI opintojen lisäksi. Eli "suoraan" DI tutkintoon et AMK tutkinnolla pääse. Ainoastaan jos AMKlla on ollut jotain erityisyhteistyötä yliopiston kanssa, niin ehkä voi päästä DI tutkintoon ilman mitään täydentäviä.


      • Jamikula

        Ei oppi ojaan kaada.


      • sdlkfjsdlkfj
        34636 kirjoitti:

        Tekniikan puolella vaaditaan aina täydentäviä kandiopintoja DI opintojen lisäksi. Eli "suoraan" DI tutkintoon et AMK tutkinnolla pääse. Ainoastaan jos AMKlla on ollut jotain erityisyhteistyötä yliopiston kanssa, niin ehkä voi päästä DI tutkintoon ilman mitään täydentäviä.

        Ei vaadita enään ainakaan kaikissa Aallon maisterivaiheen linjoissa. Itse jouduin suorittamaan 30 op, mutta kaverini joka aloitti viime syksynä ei enää joutunut.


      • MuutoksenTuulonen

        No tällaisia havaintoja minäkin olen tehnyt, että aika "helposti" pääsee suoraan yliopistoon jatkamaan AMK:n jälkeen. Itsellä AMK-keskiarvo oli 3.8 ja olin yllättynyt, kun ehdottelevat, että mitäs jos maisteriohjelmaan suoraan.
        Mitä nyt on tapahtunut, kun ennen AMK tutkinnon tehneet pistettiin pääsykokeeseen, ja aloittamaan nollasta uudelleen, ja nyt ei enää tarvitse oikeastaan muuta, kun hoitaa AMK opinnot kunnolla, ja tie on valmis?


      • Juutosiaanei

        4,3 oli omalla alalla tty.ssä pääsy viime vuonna, joten en kyllä sanois, että helposti sisään pääsis.


    • dayya

      Inssitutkinnost (240op), mulla oli 260 op tehtynä. Hyväksyttiin n. 100 op. Eli pitää tehdä päälle 50 maisteri /dippainssi (120 op). Koulu myös HUOMATTAVASTI vaikeampaa, itsenäisempää ja vaivaa näkevämpää. Kannattaa hakea, mutta älä ole töissä samaan aikaan. Itse oon kärsinyt myös luki-ja keskittymishäiriöistä mutta täällä sitä jaksellaan.

    • Pitkäämatikkanevahöörd

      15 pinnaa joutuu tekemään perusaineita, mitkä muuten on saakelin vaikeita kun ole jotain matikkaa laskenut kun amkin 1 luokalla. Kait tuo riippuu myös alasta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      333
      3125
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2315
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      88
      1696
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      200
      1642
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      70
      1424
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      57
      1313
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      13
      1116
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      22
      1107
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      3
      1073
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      162
      964
    Aihe