Olen eroamassa vaimostani.
Kertokaa viisaat miten elarit menee?
Meneekö sen mukaan mitä tienaan, vai sen mitä lapsi kuluttaa?
Kun käten jäävä osuus on n. 5.000euroa, kuinka paljon siitä maksan kolmesta lapsesta?
Mietin vaan, että jos joudun maksamaan vaikka 400 euroa/lapsi (jota ex-vaimoni vaatii), elätän mielestäni myös exääni, ja sitä en haluaisi.
Miten paljon on tarpeeksi elatusmaksua
21
7674
Vastaukset
- äiti Tapiolasta
ja miehellä nuo tulot. Minulla pienet tulot (opiskelen) ja summaksi vahvistettiin 350/lapsi , kaksi lasta.
Sillä saavat omat huoneet ja asua lähellä isää. Jatkaa samassa harrastuksissa ja samassa kaveripiirissä.
Omilla tuloillani olisimme siirtyneet johonkin kauas asumaan vuokrataloalueelle. Ja kaikki menevät lasten kuluihin - lisäksi kaikki aikani. Miten haluat lastesi varttuvan? Siinähän se. Minä en tuolla rahalla rikastu enkä pysyisi edes hengissä.... don't worry - äiti vain
..tietenkin riippuu myös lasten iästä. Käsittääkseni pitäisi mennä sen mukaan mitä lapsi kuluttaa ( esim. tilastokeskuksen mukaan 3-6 vuotiaat 311 euroa/kk lapsi )ja tämä summa jaetaan vanhemmille tulojen mukaan, myös lapsilisät otetaan huomioon. Pienituloisemman vanhemman osuus on pienempi, mutten usko kuitenkaan, että olisi tarkoitus, että isä elättää kokonaan lapsensa.
Tässäpä hieman tilastokeskuksen arvioita lapsen kulutuksessa ( olen itse saanut nämä joskus lastenvalvojalta ):
Lapsen keskimääräinen kulutus:
0-2 vuotiaat n. 306ekk
3-6v 311e/kk
7-12v 382e/kk
13-14v 406e/kk
15-17v 494e/kk
Itse saan minimielatusmaksun ( 125e )teini-ikäisestä, sen avulla pärjäsi hyvin kun lapsi oli pienempi, nyt summa on pienehkö.- äiti vain
Käypä esim. tällä sivulla:
www.elatusvelvolliset.fi -> lakiapua..siellä on ilmainen neuvontapuhelin, helpointa kysyä suoraan asiantuntijoilta :)
- kokemusta
Hei!
Jos suostut vaimosi vaatimuksiin,se tarkoittaa sitä,että itse maksat kokonaan lastesi elatuksen!! Lain mukaan molemmat vanhemmat on elatusvelvollisia.
yksi tapaus,jossa oikeus laski lapsen elatuksen tarvittavan rahan 400 euroa/kk,eli ei se elatus ole tarkoitettu vaimosi elintason ylläpitämiseen.
Homma menee niin,että se 400 ja vähennät siitä lapsilisät ja yksinhuoltaja korotuksen..eli tässä tapauksessa yhdestä lapsesta n130e ja jäljelle jää 270 euroa jonka jaatte nettotulojen suhteessa.
se on vanhanaikaista ja laitonta laskea esim.joku prosentti tuloistasi,vaikka osa lastenvalvojista tätä käyttääkin.
Toivottavasti saatte asiat lastenvalvojan luona järjestettyä,mutta ole tarkkana mihin nimen panet.. - Pietu
Elarit ovat niin monimutkainen ja ihmeellinen juttu, että varmasti kukaan ei tiedä miten ne menee tai pitäisi mennä, mikä pätee missäkin ja mikä taas ei. Lakikin on hyvin vähäsanainen koko elatusavusta ja siksipä sitä voi tulkita monella eri tavalla.
Elatusmaksu voidaan määrittää laskemalla tietty prosentti suoraan palkasta (minulle määriteltiin aikoinaan elarit näin 10%/lapsi). Toinen tapa on määrittää lapsen elatuksen tarve, vähentää siitä lapsilisät ja jakaa loppu vanhempien elatuskyvyn mukaan. Eli suurituloisempi vastaa suuremmasta osasta.
Tässä on kompastukivinä, että lastenhan elatuksen tarve muuttuu läpi lapsuuden, pienempi kuluttaa huomattavasti vähemmän kuin teini-ikäinen. Mutta elatussopimusta ei uusita. Elatussopimuksia ei tehdä niin, että määritetään lapsen elatuksen tarve nyt ja määritetään se uudestaan viiden vuoden kuluttua. Kaikista lapsista tulee maksaa sama määrä, vaikka nuoremmathan kuluttavat vähemmän kuin esikoinen, koska heille jää vaatteita, leluja ja muita tarvikkeita isommalta. Kolmanteen "kiveen" voi osa kompastua. Nimittäin kun lasten elatuksen tarve jaetaan vanhempien tulojen mukaan, niin että suurituloisempi vastaa enemmän elatuksesta. Mutta jos tilanne muuttuu, elatusmaksut eivät muutu. Minun erotessani lasteni äiti oli työtön (vailla vakituista työpaikkaa, välillä pätkätöissä) ja minulla oli vakituinen työpaikka. Minun kuului elättää enemmän, tietenkin. Nyt lasten äidillä on vakituinen työ, vuorotyö ja palkka suurempi kuin minulla. Silti vastaan lasten elatuksesta samalla summalla kuin aikaisemmin , eli vastaan suuremmasta osasta lasten elatuksen tarvetta (jos siis katsotaan niitä yleisesti "hyväksyttyjä" summia, jotka on määritelty lasten elatuksen tarpeeksi). Elatussopimusta on vaikea muuttaa. Se onnistuu vain, jos elatusvelvollisen tulot muuttuvat huomattavasti tai jos lapset muuttavat elatusvelvollisen luo asumaan.
Lisää kompastukiviä voi tulla eteen myöhemmin, jos molemmille tai toiselle tulee lisää lapsia. Minulla on kaksi lasta (tyttö ja poika) edellisestä avoliitosta ja kaksi lasta (tyttö ja poika) nykyisen vaimoni kanssa. Minun täytyy luonnollisesti elättää nuorempia lapsianikin. Mutta heitä minun tulee elättää puolet pienemmällä summalla kuin vanhempia lapsiani. Lastenvalvoja selitti, että heidän elatuksen tarve on toimeentulotuessa määritty perusosa (siitä vähennetään lapsilisät ja loppu jaetaan puoleksi vaimoni kanssa). Ja silti minun pitää hankkia kaikki uudestaan pinnasängystä ja vaunuista lähtien, vaikka olen ne kerran jo ostanut tai ainakin puolet niistä maksanut. Mutta joskus suututtaa, kun välillisesti elätän myös ex-vaimoni ja hänen nykyisen miehensä lastakin. Nimittäin heillähän on nyt valmiina pinnasänky, vaunut, vatteita isot määrät, nukkekoti, pienoisrautatie, legoja, sukset, pulkat, luistimet, pyörät, kengät jne. joiden hankintaan minä olen osallistunut joko asuessani vielä ex-avoliitossa tai elatusmaksujen muodossa. Tämä kaikki ei harmittaisi, jos olisin suurituloinen, mutta pienituloisena harmittaa.
Paljon on kysymysmerkkejä koko elatusavussa...- Mies vaan
Asiallisista vastauksista.
Haluan, että lasteni ei tarvitse elää puutteessa ja kurjuudessa, mutta en elättää ex-vaimoani.
Hän on myös työelämässä, tienaa tosin vähemmän kun minä, mutta ei raada millään minimipalkalla kuitenkaan.
Jos joudun tämän 400 e/lapsi//kk maksamaan, siitä jää mielestäni exälleni paljonkin itselleen. Lapsilisät yksinhuoltajakorotukotuksineen 471 e/kk elarit tekee yhteensä 1.671 e/kk.
Onko elatusmaksuihin tullut eurosokeus.
1.671 e on 9.935 mk!
Kyllä ihmettelen! - 456
Mies vaan kirjoitti:
Asiallisista vastauksista.
Haluan, että lasteni ei tarvitse elää puutteessa ja kurjuudessa, mutta en elättää ex-vaimoani.
Hän on myös työelämässä, tienaa tosin vähemmän kun minä, mutta ei raada millään minimipalkalla kuitenkaan.
Jos joudun tämän 400 e/lapsi//kk maksamaan, siitä jää mielestäni exälleni paljonkin itselleen. Lapsilisät yksinhuoltajakorotukotuksineen 471 e/kk elarit tekee yhteensä 1.671 e/kk.
Onko elatusmaksuihin tullut eurosokeus.
1.671 e on 9.935 mk!
Kyllä ihmettelen!Yksinhuoltajakorotusta ei huomioida, kun elatusmaksuja määritellään. Sen katsotaan olevan "korvaus" lasten kanssa yksin elämisestä. Se on aivan ylimääräinen tuki ja kuitenkin määrältään niin pieni, ettei kukaan sillä elä leveästi.
Jos perheeseen muuttaa toinen aikuinen, kela lopettaa yh-korotuksen maksamisen. Ja jos korotus olisi huomioitu elatusmaksuissa, pitäisi elatusmaksu taas määritellä uudelleen.
Näin oli muutama vuosi sitten asuinpaikkakunnallani, en tiedä miten nykyisin toimitaan.
Hyvää ja rauhallista joulua kaikille :) - Bumtsibum
Eivät vanhempien lastesi lastentarvikkeet ole eksäsi omaisuutta. Jakoon vaan nekin!
- Bumtsibum
456 kirjoitti:
Yksinhuoltajakorotusta ei huomioida, kun elatusmaksuja määritellään. Sen katsotaan olevan "korvaus" lasten kanssa yksin elämisestä. Se on aivan ylimääräinen tuki ja kuitenkin määrältään niin pieni, ettei kukaan sillä elä leveästi.
Jos perheeseen muuttaa toinen aikuinen, kela lopettaa yh-korotuksen maksamisen. Ja jos korotus olisi huomioitu elatusmaksuissa, pitäisi elatusmaksu taas määritellä uudelleen.
Näin oli muutama vuosi sitten asuinpaikkakunnallani, en tiedä miten nykyisin toimitaan.
Hyvää ja rauhallista joulua kaikille :)Mielestäni korvaus tulisi maksaa sille joka EI saa elää lastensa kanssa :/
- kokemusta
456 kirjoitti:
Yksinhuoltajakorotusta ei huomioida, kun elatusmaksuja määritellään. Sen katsotaan olevan "korvaus" lasten kanssa yksin elämisestä. Se on aivan ylimääräinen tuki ja kuitenkin määrältään niin pieni, ettei kukaan sillä elä leveästi.
Hyvää ja rauhallista joulua kaikille :)Kyllä muuten huomioidaan yksinhuoltajakorotus!!
Se on tuloa siinä mikä muukin tahansa nettotulo!!
Ja kirjoitan kokemuksesta ja oikeudenkäynnin käyneenä nimenomaan elatuksesta!
Miksi muuten,et vaatisi lähihuoltajuutta itsellesi,sinulla näyttää olevan paremmat taloudelliset mahdollisuudet kasvattaa lapsia..no asiasta sen enempää tietämättä tuli vaan mieleen..
ja onhan se niin,että jos itse saisin tuon 400 euroa lapselleni elatukseen ja saisin olla lapseni kanssa 24 tuntia vuorokaudessa niin olisin enemmän kuin tyytyväinen!
Tavallaan katoaa todellisuuden taju näiltä lähiäideiltä,kun ei pysytä asiaa katsomaan toisen eli tässä tapauksessa etävanhemman kannalta!
Siitä vaan maksamaan elareita ja matkustamaan ja maksamaan tapaamisesta aiheutuvat kulut ja omaan kotiin ostamat tavarat lapselle/lapsille...joku raja ahneudellakin....kiitos! - Pietu
Bumtsibum kirjoitti:
Eivät vanhempien lastesi lastentarvikkeet ole eksäsi omaisuutta. Jakoon vaan nekin!
Hän kuvitelee, että ne ovat hänen. Ovathan ne hänen kotonaan. Ja en huomannut aikoinani erotessani ottaa lasten tavaroista puolia mukaan, niin kuin olisi silloin pitänyt. Enhän silloin vielä tiennyt, että joskus niitä tarvitsen. Olen ne kuulema hänelle aikoinani ne jättänyt ja piste. Hän on kyllä valmis myymään niitä minulle kohtuu hintaan. Ja elatusmaksut kuulema menevät ruokaan. Niillä ei osteta muuta, joten lasten tavarat ja vaatteet eivät minulle kuulu.
- minä vain
Bumtsibum kirjoitti:
antaisit 1000euroa, jos saat itsellesi 5000euroa/kuukaudessa, niin sittenhän sinulle jää vielä 4000euroa ja etkai mikään ahne ole?
Ja jos lastesi äidillä on hyvin pienet tulot n. 1000-1500euroa/kk, niin olisi hyvinkin oikeudenmukaista jos antaisit tuon 1000euroa, niin heillä ei ainakaan minkäänlaisia rahahuolia pitäisi sen jälkeen olla. Toivottavasti osaat olla järkevä ja antaa mielellään 1000euroa ja vähintään yli 400euroa! - kokemusta
minä vain kirjoitti:
antaisit 1000euroa, jos saat itsellesi 5000euroa/kuukaudessa, niin sittenhän sinulle jää vielä 4000euroa ja etkai mikään ahne ole?
Ja jos lastesi äidillä on hyvin pienet tulot n. 1000-1500euroa/kk, niin olisi hyvinkin oikeudenmukaista jos antaisit tuon 1000euroa, niin heillä ei ainakaan minkäänlaisia rahahuolia pitäisi sen jälkeen olla. Toivottavasti osaat olla järkevä ja antaa mielellään 1000euroa ja vähintään yli 400euroa!älä usko taas näihin äiteihin täällä!!
Eiköhän kaikki etävanhemmat tiedä,että tulet maksamaan jatkossa muutakin kuin elatuksen!
Teet niin,että maksat sen elatuksen minkä oikeus sinulle sitten määrää(jos sinne mnenette),älä usko lastenvalvojien laskelmiin.
Ja jos haluat antaa esim.tuon tuhat euroa tai yli 400 euroa per lapsi mitä täällä joku ehdottaa...niin miksi,et antaisi itse sitä lapsille jos haluat.
Ainakin tiedät mihin rahat menevät kun itse ostat niitä polkupyöriä ja muita harrastuksiin kuuluvia tavaroita.
Ja vielä kerran sanon,että kyse on sinun lastesi elatuksesta,ei exän rahahuolista,menköön opiskelemaan lisää tai parempi palkkaisiin töihin,ei ole sinun huolesi.
ps.Hae ihmeessä lähihuoltajuutta,jos sinulla on paremmat edellytykset kasvattaa lapsia luonasia. - Bumtsibum
kokemusta kirjoitti:
älä usko taas näihin äiteihin täällä!!
Eiköhän kaikki etävanhemmat tiedä,että tulet maksamaan jatkossa muutakin kuin elatuksen!
Teet niin,että maksat sen elatuksen minkä oikeus sinulle sitten määrää(jos sinne mnenette),älä usko lastenvalvojien laskelmiin.
Ja jos haluat antaa esim.tuon tuhat euroa tai yli 400 euroa per lapsi mitä täällä joku ehdottaa...niin miksi,et antaisi itse sitä lapsille jos haluat.
Ainakin tiedät mihin rahat menevät kun itse ostat niitä polkupyöriä ja muita harrastuksiin kuuluvia tavaroita.
Ja vielä kerran sanon,että kyse on sinun lastesi elatuksesta,ei exän rahahuolista,menköön opiskelemaan lisää tai parempi palkkaisiin töihin,ei ole sinun huolesi.
ps.Hae ihmeessä lähihuoltajuutta,jos sinulla on paremmat edellytykset kasvattaa lapsia luonasia.Mutta se todenäköisesti pilaisi suhteet exään eli lapsen äitiin. En millään usko että hän suostuisi etävanhemmaksi.
Näin taidetaan edetä vähimmin vaurioin :/ - kokemusta
Bumtsibum kirjoitti:
Mutta se todenäköisesti pilaisi suhteet exään eli lapsen äitiin. En millään usko että hän suostuisi etävanhemmaksi.
Näin taidetaan edetä vähimmin vaurioin :/tässäkin tapauksessa oletetaan heti,että äiti on se oikea huoltaja.
minkä takia isän sitten pitäsi suostua etävanhemmaksi jos ei halua,toinen juttu on jos haluaa.
pilaisiko silloin äiti suhteensa lasten isään?
meidän on hyväksyttävä tuomiot mitkä tulevat oikeudesta ja sen mukaan elettävä niin äitien kuin isienkin ja lapsia kunnoioittaen,koska heidän etuaan varmaan ajattelee molemmat vanhemmat.
- Toinen mies
Sinuna ottaisin lapset itselleni enkä jättäisi eksälle. Nim. kokemuksella
- heartti
ole tärkeintä kunhan tulee toimeen.
Itse saan 150e. vaikka exä tienaa paljon! enemmän.
Tähän asti olemme hyvin pärjänneet ja aikoumukseni ei olekkaan "ryövätä" isältä sitä rahaa.
Tärkeintä se välittäminen ja että molemmat pärjäävät elämässä.
Kun suhteellisen hyvin asiat molemmilla silloin myös jaksaa molemminpuolin välittää lapsesta.
Toki joskus tiukempaakin ollut ..mutta kelläpä ei oli sitä rahaa enemmän tai vähemmän isältä.
En tiedä en halua ahnehtia rahasta nyt....toki tuohon summaan tyytyväinen....mikä ei tarkoita että ei ajaisi isän velvollisuuksia tai olisi sinisilmäinen..tässä on ajateltu kokonaisuutena meitä. - äiti myös
Tuo 400e/lapsi kuulostaa jo aika paljolta, huh..
Itse saan kolmesta lapsesta elatusta yhteensä sen summan!
Toki kun elatusta lasketaan, pitäisi teidän isien laskea myös se, että äidin pitää maksaa suuremmasta asunnosta lasten vuoksi, sähköt ovat suuremmat, vesilaskut ovat suuremmat, hygieniatuotteet, harrastukset sekä kuljetukset niihin, lääkärikulut, syntymäpäivät, ystävien syntymäpäivät, parturit/kampaajat, vaatteet, joulu, koulukyydit ym ym.. listaa voisi jatkaa vaikka kuinka.
Teidän maksama elatus ei ole pelkästään tarkoitettu lapselle, vaan äidille, jotta hän pystyisi tarjoamaan lapsellesi/lapsillesi siedettävät olot.
Jotain rajaa tietenkin niissäkin pitää olla, mutta nyt kyllä iseillekin laskuri käteen....! ja laskemaan, mitä lapsi todellakin maksaa.- Timo
Tähän päädyttiin jälleen. Siis isä on vai se rahapussi ;o) Niin, isälläkö ei vietetä joulua, syntymäpäiviä? Isäkö pärjää lasten kanssa yksiössä ja lapset ovat peseytymättä ja syömättä tapaamisten aikana?
Varmaan lapset lopettavat harrastuksetkin ollessaan isän luona? Itse tienaan paremmin kuin entiseni, elatusmaksujen lisäksi tietenkin huolehdin myös kuluista joita tulee minun luonani. Esim. keskimäärin 10 asuinpäivää kuussa, syntymäpäivä, joulu, isäinpäivä...
Tottakai vien myös tyttöäni tallille välillä ratsastamaan sikäli kuin varani antavat periksi, hän kun on aivan ihastunut hevosiin tätä nykyä.
Entäpä jos elatusmaksujani korotettaisiinkin roimasti? Jep, exällä olisi enemmän rahaa, tyttö ei voisi viettää aikaan kanssani kuitenkaan enään näissä määrin, koska rahat eivät kertakaikkiaan riittäisi. Luultavasti joutuisin myymään asuntonikin, lapsen alkuperäisen kodin.
Hevosta tuskin tyttö tulisi enään näkemäänkään, koskaan. Eihän kuitenkaan exällä olisi aikaa viedä mihinkään eikä rahaakaan, koska menot tahtovat kasvaa suhteessa tuloihin.
Ja hänen uuden miehen tulot ovat hyvät (sitä en tiedä panostaako hän muihin kuin itseensä) joten elareiden korottaminen ei olisi niihin tuloihin juurikaan lisää, mutta minun talouden se romahduttaisi. Kuka olisi voittaja? - kokemusta!
Niihän se taas meni..ei lasketa etävanhemman kuluja elatuksen lisäksi!!
Isompi asunto,onhan se kiva jos hänelläkin olisi oma huone!!
Matkakulut tapaamisiin! (ei pieni summa),mutta etä maksaa.
Lelut,vaatteet,lahjat,ruoka,kesälomareissut..listaa voisi jatkaa loputtomiin..
Nyt äidin laskurit käteen ja laskemaan,kuka se loppujen lopuksi eniten maksaa lapsen elatuksesta!!
Älä missään nimessä maksa.
Lastenvalvojiin ei kannata luottaa ne ajavat
ensisijassa äidin asiaa.
Vie asia oikeuteen. Et voi joutua maksamaan
yli 300 EUR/kk/lapsi vaikka äidillä olisi
nollatulot ja itselläsi miljoonatulot.
Lapsen elatukseen tarvitaan, jos mitään erityisiä
sairauksia tms. ole, noin 400 EUR/kk josta
vähennetään lapsilisät ja jäljelle jäänyt
summa jaetaan nettotulojen suhteessa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell502375Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1511968- 471895
Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.581875Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1301645Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,571220- 741191
Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.831115Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.144977Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd103911