Onko nykyaikaisin menetelmä

sähköhinta

kuivattaa pyykit se, että kannetaan säästä riippumatta pyykit talon kuivaushuoneeseen ja kuivataan pyykit sähköllä? Ihan sama onko kesä tai talvi, kuivaushuoneessa kuivuri käy joka päivä! Arvatkaas tuleeko kohta roima korotus ennakkosähkömaksuun...
Se on niin vanhanaikaista kuivattaa pyykit ulkona... Enää ei edes siitepölyt haittaa...

40

928

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyykkärimies

""Onko nykyaikaisin menetelmä""
      Päinvastoin melko vanha menetelmä. Koska 50-60-70 luvuilla kaikilla ei ollut pyykinpesunkoneita vaan talonyhtiöissä oli yhteinen pyykkitupa missä pesukoneet, mankelit ja kuivaushuone. Ensimmäiset pulsaattori pesukoneet eivät lingonneet vaan jättivät pyykit litimäriksi ja vaati kuivuakseen lämpimän (ei kuuma) tuulen virtauksen ilmanvaihtoineen mitä kuivaushuoneissa on. Nykyään kaikilla perheillä on pesukone ja vaatteet kuivatetaan joko omassa kuivauskaapissa/rummussa tai useimmiten oman saunan pesutiloissa missä tehokas ilmanvaihto ja lattialämmitys. Kasvukeskuksissa ei ihan mielellään ilmansaasteiden takia viedä kosteita vaatteita ulos. Korkeintaan matot...

• Citystä

Höpön löpön kasvukeskuksissa ei viedä pyykkejä ulos ilmansaasteiden vuoksi ? Innokkaasti vievät pyykkejä ulos täällä betonilähiössä lähes joka poutapäivä näkyy telineillä pyykkiä kuivamassa. Itse en jaksa ulos pyykkejäni kantaa joten kuivatan sisällä
        koneet linkoavat melkoisen kuivaksi seuraavana päivänä voi käyttöön ottaa linkouksen jälkeen melkein silittää.

• hoit_su

Siinä tuli pyykkärimieheltä hyvää tietoa, en minäkään olisi osannut ajatella noin pitkälle. Mutta tosiaan, noinhan se oli.

• wanhentunutta_tietoa

No ei oo pyykkärimiähellä paljoa haisua tekniikasta. Vanhat pesukoneet ei tosiaan kummoisesti lingonneet, mutta sen vuoksi kaikissa vanhoissa kerrostalopesuloissa olikin pyykkilinko! Näitä ei vaan enää näe, ovat kait kuluneet loppuun ja purettu pois. Jäljellä on enää tukeva betonikakku, jonka päällä linko istui...

Perinteiset kuivaushuoneethan ei mitenkään niin hirveän tehokkaita loppupeleissä ole. Pelkkä lämpö ei riitä, siitä kosteudestakin pitäisi päästä eroon. Uusissa taloissa kuivaushuoneissa on pelkän lämmittimen sijaan ilmankuivain, joka sekä lämmittää että kuivaa ilmaa. Teho on sitten sellaista, että lakanat kuivuvat jo puoleen tuntiin... ja onhan ne pesulan koneetkin paljon nopeampia, ohjelma voi kestää kolme varttia, kun kotikone jyystää samaa 2 tuntia. Ehkä tästä syystä edelleen löytyy niitä, jotka tykkää pesulaa käyttää?

Kuivauskaapit taas... taisi olla kova juttu joskus 80-luvulla? Kuten myös mankelit. Harva enää jaksaa näiden kanssa askarrella. Ja harveneehan tosiaan narukuivauskin. Varmaankin pitkälti siitä syystä, että kaupunkialueella voi pyykit likaantua ulkona. Joko liikennepölyn vuoksi tai kun joku (penskat tms.) käy niitä rähmimässä.

• haisevatpyykit

nyt en ymmärtänyt.meillä kuivataan aina ulkona jos ei sada,tai on sade tulossa.paremmat pyykit saa ulkona ja se tuoksuu puhtaalle.sähköllä kuivatut haisee pahalle ja ovat ryppyisiä.

• janus-setä
        wanhentunutta_tietoa kirjoitti:

No ei oo pyykkärimiähellä paljoa haisua tekniikasta. Vanhat pesukoneet ei tosiaan kummoisesti lingonneet, mutta sen vuoksi kaikissa vanhoissa kerrostalopesuloissa olikin pyykkilinko! Näitä ei vaan enää näe, ovat kait kuluneet loppuun ja purettu pois. Jäljellä on enää tukeva betonikakku, jonka päällä linko istui...

Perinteiset kuivaushuoneethan ei mitenkään niin hirveän tehokkaita loppupeleissä ole. Pelkkä lämpö ei riitä, siitä kosteudestakin pitäisi päästä eroon. Uusissa taloissa kuivaushuoneissa on pelkän lämmittimen sijaan ilmankuivain, joka sekä lämmittää että kuivaa ilmaa. Teho on sitten sellaista, että lakanat kuivuvat jo puoleen tuntiin... ja onhan ne pesulan koneetkin paljon nopeampia, ohjelma voi kestää kolme varttia, kun kotikone jyystää samaa 2 tuntia. Ehkä tästä syystä edelleen löytyy niitä, jotka tykkää pesulaa käyttää?

Kuivauskaapit taas... taisi olla kova juttu joskus 80-luvulla? Kuten myös mankelit. Harva enää jaksaa näiden kanssa askarrella. Ja harveneehan tosiaan narukuivauskin. Varmaankin pitkälti siitä syystä, että kaupunkialueella voi pyykit likaantua ulkona. Joko liikennepölyn vuoksi tai kun joku (penskat tms.) käy niitä rähmimässä.

Kyllä monessa, varsinkin kaupunkien vuokratalo-yhtiöissä on edelleen mainiot erillislingot, jotka ovat varsin tehokkaita. Kyllä sen huomaa, että vanhat teollisuuskoneet ovat kestäviä. En todellakaan kuivata ulkona, koska voi saman tien pyykätä uudestaan. Kaupungeissa on valitettavan pölyinen ja likainen ilmanlaatu. Ilokseni huomasin miesten osallistuvan innokkaasti keskusteluun. Naiset valittelevat miesten saamattomuutta, mutta tosisiassa naiset kärsivät useammin ns. uusavuttomuudesta. piste ja pilkku.

• ymmällää

meillä ei viedä koska vastaanottokeskuksen mamut pyyhkii niillä perseensä ku paskovat puistoo

• miespyykkäri
        haisevatpyykit kirjoitti:

nyt en ymmärtänyt.meillä kuivataan aina ulkona jos ei sada,tai on sade tulossa.paremmat pyykit saa ulkona ja se tuoksuu puhtaalle.sähköllä kuivatut haisee pahalle ja ovat ryppyisiä.

Itse kanssa laitan pyykit ulos kuivumaan jos vain mahdollista! Tulee ainakin ihana tuoksu kun ovat ulkona kuivumassa! Itse rakastan tuota pyykinpesua narulle ripustamista vaikka olen mies! Rakastan tuota pyykinpesua tykkään pestä nykyisinkin pyykit pulsaattori pesukoneella! Viimeksi eilen olin pyykillä!

• yakkis

Itse kuivaan AINA talon kuivaushuoneessa lakanapyykit. Parvekkeelta voi omin silmin nähdä mitä viereisen tien pakokaasut likaa pinnat. Ja joku vielä leikittää lapsia tän tien vieressä....

• hooo

Oletitte, että tämä aloittajan kirjoitus koskee keskikaupungin asuintaloa. Ei tosiaankaan, vaan keskellä mettää, ei siis ole muuta ulkoilmassa kuin keväisin männyn siitepöly. Mutta antaas kattoo nyt sitten, kai se kohta nousee se sähkön ennakkomaksu... Vesimaksuhan tässä talossa on vähän väliä korotuspaineiden alla...

• Vanhanaikaista_

No mitä järkeä on pestä yleensä pyykkiä, kalsaritkin voi kääntää toisinpäin ja teutorantilla saa hajut peitettyä jos häiritsee.

• roborockkaa

Minä en ainakaan vie pyykkejä ulos kuivumaan, koska linnut paskovat niiden päälle.

• hersy

kannattako ylipäätänsä pestä koko pyykkejä,lapsityövoimalla tehdyt vaatteet on niin halpoja,että aina sama ostaa uudet kun entiset on haisevia ,säästyy sähkölaskut ja vesdilaskut,tosin jätteiden määrä lisääntyy,mutta näyttää niitä vielä kaatopaikoille mahtuvan,mutta näyttää niitä jätteitä joku tollo kantavan ihan lähimetsään,no se on tietysti rikos,mutta mitäpä muuta tämä maailma on täynnä kuin rikoksia

• pyykkitupa

Naruilta vietiin aika kalliit pussilakanat. Siksi en vie ulso kuivumaan. Näin ehkä syyllisen joka keräsi lakanat ja poistui nopeasti. Oli taloissa asuja.
      Siitä lähtien kuivannut pyykit pesutuvan kuivauskaapissa tai kuivausrummussa.
      Jos silloin häviää on varmaa että talon asukas vienyt koska muilla ei avainta.
      Lakanat oli yli 100 € arvoiset ja Marimekon isokokoiset tyynyliinat oli mukana kun meni.

• Luukax

Minä kuivatn kesällä ulkona, vaikka asun rivitalossa

• pyykkärimies

Kyllä itsekin laitan pyykit ulos kuivumaan jos vain mahdollista ! Tuleepi raikas tuoksu

• pyykkärimies

Kyllä pyykit täytyy saada mielestäni uloskuivumaan aina silloin kun on mahdollisuus! Itse pesen pyykit maalla pulsaattorikoneella vaikka olen mies! Ulkona tulee pyykkiin raikas tuoksu!

• ghghfghghgg

Naapurin perverssi mamma varastaa nuoren miehen raappahousut. Siksi.

• PeseFroteepyyhe

Mie miwhenä oon aina ulos vienmyt kuivumaan.
      Rivarissa asun ja pyykit kannan ulos ja mankeloin kotona.
      Pistkää kuivaus rumpuun pääsette nopeamin vaatteistanne eroon.
      Lakanapyykki ulkona kuivuu ja paksut frotee pyyhkeet.
      Kokeilaappas miten käy paksun froteepyyhkeem kun sisällä kuivaatte sen.
      Onko mielyttävä tuoksu.
      Varmasti haisee pahalle.

• hienoa

Kyllä nuo pyykit täytyy saada ulos kuivumaan ainakin kesäälä!

• ilmamies

No en vie pyykkejä ulos koska ulkoilma on likaista. Kuivaushuoneessa ei ole ilmanvaihtoa ja ilma on siellä ehkä hiukan puhtaampaa kuin ulkona, koska hiukkaset tarttuvat pikkuhiljaa pintoihin. Kuivaan pyykit kylppärissäni, jossa on Filtretellä suodatettu ilma.

• Minä olen niin "vanhanaikainen" että kuivatan pyykit ulkona kesällä ja syksyllä ja keväällä ;))) Talvellahan niitä ei voi kuivata ulkona kun jäätyvät eivätkä kuivu milloinkaan joten ainoa vaihtoehto on kuivattaa pesuhuoneessa naruilla kun pesuhuoneessni on lattialämmitys ei kulu sähköä sen enempää kuin normaalistikaan;))

• knoppis

Pyykit kuivuu myös hyvin pakkasella. Kuivattu jo 30 vuotta :)

• miespyykkäri

Kyllä pyykki pitää saada ulos kuivumaan ainakin kesällä! Tulee raikas tuoksu ! Itse pesen pyykit mökillä pulsaattorikoneella!

• miespyykkäri
        knoppis kirjoitti:

Pyykit kuivuu myös hyvin pakkasella. Kuivattu jo 30 vuotta :)

Täytyypi kokeilla tuota seuraavaksi

• pyykkärimies

Kyllä itse kuivaan pyykit kesäisin ulkona mökillä kun olen pessyt pyykit tulee raikas tuoksu ! Eipä nuo linnut ole ysein paskoneet puhtaisiin pyykkiin ! Olen sen verran vanhanaikainen jotta pesen pyykit pulsaattoripesukoneella!

• Rattoraili

Minulta häviää taloyhtiön piirissä liki sadat rintsikat ja liki saman verran pikkuhousuja pyykkinarulta vuodessa. Nooo..on mulla kyllä tuota miesseuraakin aika mukavasti koko korttelissa :) Ja lahjat on kyllä korvanneet kaiken!

• pollari

Jos joku kehä kolmosen sisäpuolella ei voi kuivata pyykkejä ulkona niin ei se todellakaan tarkoita että normaalit luonnonläheiset kansalaiset ei pyykkejää ulkona kuivaisi, kumma ajautus että kaikki mitä kehä kolmosen sisällä tehdää olis koko Suomen tapa.
      Ei todellakaan ole niin, normaalit kansalaist elää rauhassa eteläsuomen ruuhkista tietämättä , eivätkä heti ensimmäisten hallaöiden jälkeen ole tien penkoilla voivottelemassa.

• vhnkmgfcvbb

Eipä huvita kuivata ulkona kun aikoinaan olen nähnyt entisessä asuinpaikassani kun hikinen ja räkänen pultsari pyyhki naamansa jonkun pestyihin lakanoihin.....siihe loppui omien pyykkien vienti.

• huomauttaja

siivooja joka luulee omistavansa koko talon tilat, kuivattaa hikisiä sukkia makelihuoneessa jossa ei ole ilmanvaihtoa - kohta on homeessa koko huone. Hänellä pörrää läpi päivän kuivaushuoneen puhallin vaikka naruilla olisi vain yksi tikkitakki.
        Kyttää milloin joku tuulettaa parvekkeen ovesta käytävän ruuanhajuja plus muita tuoksuja pois. Hänelle kun kuulema tulee lisäsiivousta kun pölyjä tulee ulkoa rappukäytävään. Eipä tule siivoojalle mieleen, sitä työtä on tehtävä sillä palkalla minkä on sopinut, maistui työ mille hyvänsä.
        Soittelee isännöitsijälle valittaa osakkeen omistajista, vaikka itse puistelee pölypunkkeja pois lakanoista juuri silloin kun joku on kävelemässä ohitse. Että näin itsevarma on siivooja.

• Pyykkäri2015

Taitaa ne pyykit kulua nykylaitteilla nopeammin pesukoneessa kuin kuivurissa. Mutta hyvällä ilmalla pyykit ulos, lintuja on paljon mutta ei ole tähän päivään mennessä osunut pyykkeihin. Kuivuria käytän lähinnä lakana,sukka& alkkaripyykille ja muut kuivuu sitten telineessäsisällä jos ei ulos voi viedä. Pahiimpaan siitepölyaikaan en vie pyykkejä ulos.

• Suhteellisuusteoriaa

Pyykit varastetaan sekä naruilta että kuivaushuoneesta. Ennen kuivasin kaikki sisällä telineissä (pienissä asunnoissa ei ole parveketta täällä päin), mutta kämppä tuli järkyttävän kosteaksi. Eli nyt laitan osan kuivausrumpuun. Sekin etu, että karvat ym. pöly lähtee niistä paremmin pois. Eli on allergiaystävällinen vaihtoehto.

Ainakin meillä päin pyykkituvan käytöstä maksetaan, avaimen saa panttia kuukausikorvausta vastaan. Ei ole muuten eka kerta, kun joku katkera purkaa vihaansa pyykkituvan käyttöä kohtaan, ja katsoo maksavansa jostakin, joka ei hänelle kuulu. Aika huimia summia menee myös mm. jätehuoneen siivoamiseen, kun ihmiset eivät osaa kierrättää, ja jättävät sinne sekä huonekalut että SER-romut. Samoin jokainen varmasti maksaa autohallin ylläpidosta, vaikka autopaikka on vain osalla. Samoin maksamme niiden asukkaiden aiheuttaman rempan, jotka saavat parissa kuukaudessa kämppänsä kaatopaikaksi ja häädön siihen päälle. Samoin maksamme terveydellämme sisällä ja parvekkeilla tupakoivien välinpitämättömyydestä. Oletko varmasti aivan rikkeetön? Epäilen.

• meillä

Meillä pyykit kuivatetaan ulkona, paitsi talvella sisällä kylppärissä tai kuivurissa.

• miesyykkäri

Kyllä itsekin kuivaan pyykit ulkona jos vain mahdollista! Pesen pyykit vannhalla pulsaattoripesukoneella!

• eioohelppooei

On allergikkoja jotka kärsivät muulloinkin kuin keväällä. Itse esim. olen allerginen homeitiöille joita on juuri nyt ilmatilassa pilvin pimein. En tiedä tarttuvatko ne kosteisiin vaatteisiin, mutta parempi olla kokeilematta. Jatkuva yskiminen (astma- ja allergialääkkeistä huolimatta) ei ole ollut erityisen kivaa.

Kuivausrummuissa vaatteista lähtee ylimääräistä pölyä pois. Lakanoita useimmiten en kuitenkaan rummussa kuivaa, koska niille se näyttää olevan liian raju laite (nykylakanat hapertuvat). Jos laitan vaatteet narulle märkänä, niistä voi tulla ryppyisiä vaikka miten oikoisi, ja jää narunjälki keskelle vaatetta. Kuivausrummussa monet vaatteet siliävät ja narunjälkeä varsinkaan ei tule. Lakanat kuivaan kuivaushuoneessa jos niiden lisäksi on muutakin pyykkiä laittaa narulle (esim. tekokuituisia vaatteita joita ei voi laittaa rumpuun), tai kotona.

Ikävimmän lemun vaatteisiin olen saanut kun joku oli jättänyt kammottavan hajuiset huuhteluaineet pesukoneeseen ja pyykkini saastuivat siitä löyhkästä. Noin muuten esim. pyyhe joka on kunnolla kuivattu tavalla tai toisella ennen kaappiin lattia ei ala haisemaan. Mutta hätähousuilla ja varsinkin miehillä on tuota taipumusta että pitää survoa kaikki kaappiin puolimärkänä.

• KaleKuivaaja

Mie kuivaan kaik vaatteet päälleni, puen ne märkänä päälleni, ja siinä ne sitten kuivuu oman aikansa. ei mee sähköä, ja on vilponen raikas olo. Lakanatkin laitan märkinä petiin, on vilponen ja kostea nukkua, hyvä hengittää.

• Märät_paidat

Itse olen tehnyt tuota samaa usein, kesällä laitan aina märän paidan päälleni, kyllä se siinä kuivuu.
        Talvella menee vaan koppuralle ja liikkuminen hankaloituu mutta kyllä sitä eteenpäin pääsee kun keinahtelee pikkuhiljaa puolelta toiselle.

• hiippakunnan_kyylä

Vain vanhat imbesillit debiilit pierut kuivattavat kasvukeskuksissa ja "kaupungeissa" pyykkinsä ulkona. Naapurissa asuu juuri tälläinen vanha niin itseään täynnä oleva pieru. Vie terassille talvellakin pakkasella vaatteensa kuivumaan. Ei hänellä juuri järki päätä pakota? Taloyhtiön säännöt kieltävät moisen toiminnan mutta jäärä luulee saavansa tehdä mitä huvittaa. Täällä päin ruikuli papparainen vaan ripustelee kerrastojaan kaikkien nähtäville. Toimillaan hän rumentaa talon julkisivua ym kaikkea jännää.

• Pesuvamma

Ihmiset loukkaantuvat nykyään jos kuivaa pyykit pyykkinarulla pihalla ja ahdistuvat jos käyttää kuivaushuonetta.
      Parasta vaan heittää vaatteet roskiin kun tulevat likaisiksi ja ostaa uusia vaatteita sitä mukaa.

• Pervomees

Missä Kirsi kuivaa pikkupöksyjään? Voisin hakea muutamat illan iloksi. Pesemättömätkin kelpaavat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5356
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3728
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3376
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3136
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      58