Turhaa opetusta!

OJL

Voisikohan joku "viisas" valistaa miksi kouluissa opetetaan yhä nykymaailmassa täysin turhia aineita kuten esim. historiaa ja maantietoa? Kaikki tarvittavat tiedot löytyvät googlaamalla, eikä tarvita enää päähän väkisin pänttäämistä kuten takavuosina. Lähes kaikilla koululaisilla on välineet, joilla pääsee nettiin, joko omilla tai koulun. Kannattaa siis satsata digiaikaan ja näin saadaan turhia opettajia pois em. aineiden opetuksista.

29

1217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kouluonvanhanikasta

      Siksi jotta opettajill aolisi jotain tekemistä. Muutenhan ne lukisi naisten lehitä ja söisivät viinereitä koko päivän. Olen sitä ihmetellyt itsekin että turhia on paljon, joita voi tosiaan opetella itsekin. Opettajilla on liian suuret palkat, että siksi näitä turhia aineita pitää opetella, jotta siitäkin näkee opettajien tason, osaako itse vai ei. Eräs opettaja ei tiennyt yhtään mitään muttanosti ylisuuria palkkoja ja piti pitkiä lomia.

    • voivoioioi

      Jos tuo aloitus on aikuisen tosissaan tekemä, niin ei voi kuin vain ihmetellä ja sääliä...

    • heipparallaa

      Niin just. Ja kirjastolaitos on ollut ympäri maailmaa jo satoja vuosia. Miksi on jatkettu opetusta kun kaikki halukkaat olisivat voineet käydä kirjastossa lukemassa asiat?

      • kokokouluturhaa

        Niin juuri! Ja miksi on liikuntaa, kun sitähän voi liikkua koska tahansa vapaa-ajallakin. Monella lapsella on harrastuksiakin. Ja entäpä käsityöt... Kaikki vaatteet yms voi kuitenkin ostaa nykyään valmiina kaupasta! Ja aika hyödytöntä on oikeastaan myös englannin opettaminen koulussa, koska sitähän tulee joka tuutista muutenkin -töllöstä, biiseistä jne... Äidinkieli nyt on ihan turhaa siksi, koska se on kuitenkin joskus kuoleva kieli. Matikkaa ei kannata opiskella, koska on taskulaskimet. Riittäisi että ekaluokalla opetellaan numerot.


    • hdaöhhöajfhaös

      Hyvä asiahan se on et on kouluja, ennemmin pitää kysyä, että miski kouluihin ei saa päteviä opettajia? Sinne vaan heitetään elämässä eksyneet ihmiset työkkäristä, joilla ei hajuakaan oeptustehtävästä, ylioppilaat työharjoitteluun , tai joku vaan kunhan on kortistosta pois. Ei mitään rajaa.. Jos laitetaan opettajaksi, vaatimuksena pitää olla 10 v koulutus, ja työhistoriaa ainakin viisi. Että mistä saa sitä työhistoriaa, no ensin voisi olla sen viisi vuotta oppisopuksella pätevän open kanssa ja nähdä miten sitä työtä tehdään.

      • mikä_sattuma

        Sitten heräsit, vedit kissan ja päästit kellon ulos.


    • Isäpappa

      Mitä mielestäsi kouluissa sitten pitäisi opettaa? Ensin varmaankin lukemista ja kirjoittamista, sitten googlaamista, ja vuoden jälkeen lapset voisikin sitten laittaa työelämään kun kaikki tarvittavat asiat on jo opetettu.

      • muuonturhaa

        Seurustelua, ajanvietettä, keskustelua, ajankäyttöä ja tietysti seksiä, että mistä nainen tyydyttyy.


      • Isäpappa
        muuonturhaa kirjoitti:

        Seurustelua, ajanvietettä, keskustelua, ajankäyttöä ja tietysti seksiä, että mistä nainen tyydyttyy.

        Niistäkö ei löydy tietoa netistä?


      • nettiesto
        Isäpappa kirjoitti:

        Niistäkö ei löydy tietoa netistä?

        Ei kun sen vanhemmat ovat laittaneet filtterin. Se pääsee vain pikkukakkosen sivuille.


      • muuonturhaa
        Isäpappa kirjoitti:

        Niistäkö ei löydy tietoa netistä?

        Niin mutta käytännön harjoittelua. Ainhan lukea voi ja katsella kuvia, mutta pitää päästä myös kokeilemaan. Siihen koulua tarvitaan.


      • Isäpappa
        muuonturhaa kirjoitti:

        Niin mutta käytännön harjoittelua. Ainhan lukea voi ja katsella kuvia, mutta pitää päästä myös kokeilemaan. Siihen koulua tarvitaan.

        No mutta eikös teoria-aineetkin ole käytännönharjoittelua: opettelet lukemaan ja laskemaan ihan käytännössä, kemiassa ja fysiikassakin tehdään ihan käytännön kokeita, kieliäkin saa välillä puhua ihan melkein oikeasti.
        Tuosta lukemisesta tuli kyllä mieleen, että pitäisi oppia lukemaan ja ymmärtämäänkin lukemaansa. Ei sitä koulussakaan välttämättä opi (riippuu vähän opettajasta), mutta ainakaan netissä ei opi luetunymmärtämistä tai edes kirjoittamista. Näin olen huomannut nettikirjoitteluista.

        Mitenkään en väheksy taide- ja käsityöaineita (itse olen media-alalla ja harrastemuusikko). Silti teoriaopetustakin tarvitaan. Jos on motivaatiota, niin itseopiskelulla tietenkin oppii enemmän kuin missään koulussa opetetaan. Silti mielestäni pitää olla edes jonkinlainen yleissivistyksen perusvaatimus olemassa niillekin, joilla ei ole motivaatiota.


    • fiksufiksunainen

      Koulussa pitää opettaa taideaineita, musiikkia, tanssia kuvataiteita ja piirtämistä. Muu on tylkää sen jälkee ja tarpeetonta, kun on oppinut kirjoittamaan, lukemaan ja laskemaan. Kaiken tiedon saa kirjoista. Taideaineet on parasta siitä tulee monelle ammatti. Mutta kuka tarvii jotain hölynpölyä.

      • dinsinörtti

        Taiteilijatko ostavat toistensa töherryksiä eli"tuotoksia" ja millä rahalla? Ei vaan juuri muut kuin taiteilijat. Eli taiteilla ei elää.


    • svartsernekger

      Etäkoulu kaikilla on tietsikat sei muuta kun oppimaan.

    • Kenkku_ope

      Sama minulle, mitä aineita opetetaan. Pääasia, että palkka juoksee!

      Thaimaan loma lähestyy ja olen tässä esilämmitellyt kroppaa palavereilla avustajani ja siivoojatyttösten kanssa. Terveisiä kovasti sinne tämän avauksen tekijälle. Tasokasta pohdintaa!

      • opettajienesimiesäiti

        Hyi, ja tuommosia miestennielijöitä ja etelän miesten perässä olevat sitten ovat opettajina kunnon kansalaisten lapsille! Onneksi meillä pidetään silmällä opettajia tarkkaan, annetaan neuvoja tehdään valituksia koulutoimenjohtajille, ja pohditaan mitä tehdään. Usein kokoustamme ja annamme varoituksia opettajille ja tarkkailemme miten he lomaansa viettää. Aina joku jää kiinni, ja sitten otamme opettajan puhutteluun. JOskus he ottavat opikseen joskus pitää kirjallisesti varoittaa ja neuvoa. Me vanhemmat olemme opettajien pomoja joten tarkkana pitää olla. Ilmane meidän lapsia heillä ei olisi töitä, joten vanhempien vastuulla on tarkkaileminen ja ohjaus opettajia kohtaan.


      • Kenkku_ope
        opettajienesimiesäiti kirjoitti:

        Hyi, ja tuommosia miestennielijöitä ja etelän miesten perässä olevat sitten ovat opettajina kunnon kansalaisten lapsille! Onneksi meillä pidetään silmällä opettajia tarkkaan, annetaan neuvoja tehdään valituksia koulutoimenjohtajille, ja pohditaan mitä tehdään. Usein kokoustamme ja annamme varoituksia opettajille ja tarkkailemme miten he lomaansa viettää. Aina joku jää kiinni, ja sitten otamme opettajan puhutteluun. JOskus he ottavat opikseen joskus pitää kirjallisesti varoittaa ja neuvoa. Me vanhemmat olemme opettajien pomoja joten tarkkana pitää olla. Ilmane meidän lapsia heillä ei olisi töitä, joten vanhempien vastuulla on tarkkaileminen ja ohjaus opettajia kohtaan.

        HÄH? Minä olen mies enkä mikään marjanpoimija! Eikö se selvinnyt tekstistäni?

        Koulutoimenjohtaja on juopottelukaverini, joten hän ei vanhempien kitinöistä piittaa. Muutaman kerran olen yössä törmännyt joihinkin oppilaiden yh-äiteihin ja on heidänkin kanssaan tullut palaveerattua, joskus useammankin kerran!

        Vaikutat siltä, että saattaisi tarvita opastusta minulta? Laitatko yhteystietosi niin ehkä voidaan keksiä jotain kivaa yhdessä?


      • muistavaope
        opettajienesimiesäiti kirjoitti:

        Hyi, ja tuommosia miestennielijöitä ja etelän miesten perässä olevat sitten ovat opettajina kunnon kansalaisten lapsille! Onneksi meillä pidetään silmällä opettajia tarkkaan, annetaan neuvoja tehdään valituksia koulutoimenjohtajille, ja pohditaan mitä tehdään. Usein kokoustamme ja annamme varoituksia opettajille ja tarkkailemme miten he lomaansa viettää. Aina joku jää kiinni, ja sitten otamme opettajan puhutteluun. JOskus he ottavat opikseen joskus pitää kirjallisesti varoittaa ja neuvoa. Me vanhemmat olemme opettajien pomoja joten tarkkana pitää olla. Ilmane meidän lapsia heillä ei olisi töitä, joten vanhempien vastuulla on tarkkaileminen ja ohjaus opettajia kohtaan.

        Me vanhemmat.....? Mummohan sinä olet. Kirjoitit, että onneksi lapseni selvisivät koulusta ja ovat nykyään hyvissä ammateissa.


      • opettajanpomoäiti

        Minusta oli tosi hyvä asia jos vanhemmat saisivat valita lapsilleen opettajat. He ottaisivat ihmisen taustoista selvää, kuka on minkä ikäinen, velat, käytöstavat, tupakoiko, juoko alkoholia, mielenterveysongelmat kartoitettaisiin, frahankäyttö, ja perhesuhteet. Kaikki pitäisi tietää ja myös onko tuomittu koskaan mistään, sekä ensisijisesti asuuko tai onko samaasukupuolta olevan kanssa suhteessa, sitä minä en sallisisi, normaali heterosuhde ollla pitää, siitä tulee lapsille huonoa esimerkkiä. Myös koulutustaustat mikä koulutus ja ono halukas lisäkursseille lomillaan. Kaikki pitää ottaa selvää, olemmehan me kuitenkin opettajien pomoja ja meille kuuluu tarkkailu. Jos vanhemmat saisi päättää lapsensa opettajista, olisi hyvä aina vahtia opetatajien toimia, sillä usein se seura tekee kaltaisekseen ja lapset ovat herkkiä uusille asoille, joten vahtia pitää.


      • hoit_su
        opettajanpomoäiti kirjoitti:

        Minusta oli tosi hyvä asia jos vanhemmat saisivat valita lapsilleen opettajat. He ottaisivat ihmisen taustoista selvää, kuka on minkä ikäinen, velat, käytöstavat, tupakoiko, juoko alkoholia, mielenterveysongelmat kartoitettaisiin, frahankäyttö, ja perhesuhteet. Kaikki pitäisi tietää ja myös onko tuomittu koskaan mistään, sekä ensisijisesti asuuko tai onko samaasukupuolta olevan kanssa suhteessa, sitä minä en sallisisi, normaali heterosuhde ollla pitää, siitä tulee lapsille huonoa esimerkkiä. Myös koulutustaustat mikä koulutus ja ono halukas lisäkursseille lomillaan. Kaikki pitää ottaa selvää, olemmehan me kuitenkin opettajien pomoja ja meille kuuluu tarkkailu. Jos vanhemmat saisi päättää lapsensa opettajista, olisi hyvä aina vahtia opetatajien toimia, sillä usein se seura tekee kaltaisekseen ja lapset ovat herkkiä uusille asoille, joten vahtia pitää.

        Ja sama toisinpäin☺


      • Isäpappa
        opettajanpomoäiti kirjoitti:

        Minusta oli tosi hyvä asia jos vanhemmat saisivat valita lapsilleen opettajat. He ottaisivat ihmisen taustoista selvää, kuka on minkä ikäinen, velat, käytöstavat, tupakoiko, juoko alkoholia, mielenterveysongelmat kartoitettaisiin, frahankäyttö, ja perhesuhteet. Kaikki pitäisi tietää ja myös onko tuomittu koskaan mistään, sekä ensisijisesti asuuko tai onko samaasukupuolta olevan kanssa suhteessa, sitä minä en sallisisi, normaali heterosuhde ollla pitää, siitä tulee lapsille huonoa esimerkkiä. Myös koulutustaustat mikä koulutus ja ono halukas lisäkursseille lomillaan. Kaikki pitää ottaa selvää, olemmehan me kuitenkin opettajien pomoja ja meille kuuluu tarkkailu. Jos vanhemmat saisi päättää lapsensa opettajista, olisi hyvä aina vahtia opetatajien toimia, sillä usein se seura tekee kaltaisekseen ja lapset ovat herkkiä uusille asoille, joten vahtia pitää.

        Kyllä vanhemmat saavatkin valita lapsilleen opettajat. Yksityisopetus tosin on vähän kalliimpaa, mutta ihan mahdollista jos pätäkkää vaan löytyy.


      • kettukanatarhassa
        opettajanpomoäiti kirjoitti:

        Minusta oli tosi hyvä asia jos vanhemmat saisivat valita lapsilleen opettajat. He ottaisivat ihmisen taustoista selvää, kuka on minkä ikäinen, velat, käytöstavat, tupakoiko, juoko alkoholia, mielenterveysongelmat kartoitettaisiin, frahankäyttö, ja perhesuhteet. Kaikki pitäisi tietää ja myös onko tuomittu koskaan mistään, sekä ensisijisesti asuuko tai onko samaasukupuolta olevan kanssa suhteessa, sitä minä en sallisisi, normaali heterosuhde ollla pitää, siitä tulee lapsille huonoa esimerkkiä. Myös koulutustaustat mikä koulutus ja ono halukas lisäkursseille lomillaan. Kaikki pitää ottaa selvää, olemmehan me kuitenkin opettajien pomoja ja meille kuuluu tarkkailu. Jos vanhemmat saisi päättää lapsensa opettajista, olisi hyvä aina vahtia opetatajien toimia, sillä usein se seura tekee kaltaisekseen ja lapset ovat herkkiä uusille asoille, joten vahtia pitää.

        => Pukki kaalimaan vartijana

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040759#L2P4


    • ErilaistaOpetusta

      Olen pitkälti samaa mieltä aloittajan kanssa. Jos itse saisin päättää koulu opetuksesta, niin opettaisin seuraavanlaisesti..

      Tietokoneelta löytyy kaikki, mutta olisi tärkeätä kuitenkin jollain tavalla opettaa eri aineita, koska se luo pohjan lasten maailmankatsomukselle.. on hyvä vähän tietää tämän planeetan historiasta ja elämästä.

      Historia, maantieto, biologia opetettaisiin mielenkiintoisesti katsomalla erilaisia dokumentteja ja elokuvia. Maantiedon opettamisessa käytettäisiin tietokonetta, jossa olisi mielenkiintoisia ohjelmia opetukseen. Ohjelmat, joissa etsitään maita, lippuja ja yhdistetään eri nähtävyyksiä ja uskontoja eri maihin. Näistä aineista ei annettaisiin lainkaan numeroita, vaan ne merkittäisiin todistukseen hyväksytty ja hylätty. Hyväksytyn saisi, kun olisi mukana tunneilla ja suorittaisin opetus ohjelmaan kuuluvat tehtävät.

      Liikunnassa voisi valita yleisen ryhmän, jossa oppilas tutustetaan moniin lajeihin mielenkiintoisella ja innostavalla tavalla. Jos tunneilla olisi mukana, niin saisi hyväksytyn liikunnasta. Yleisen liikunnan lisäksi voisi valita valinnaisen liikunnan, josta annettaisiin numero. Tässä ryhmässä oppilaat myös kilpailisivat ja liikunta olisi vaativampaa.

      Kielten opiskelussa keskityttäisiin puhumiseen ja erilaisiin käytännön vuorovaikutus tilanteisiin. Kielioppi ja sanojen opiskelu tulisivat tietysti mukana, mutta pääpaino olisi puhumisessa. Kielistä saisi numeron.

      Matematiikasta on hankala sanoa. Omasta mielestäni miinus, plus, jako, kerto ja prosentti laskuilla pärjää hyvin pitkälle normaalissa elämässä.

      Vuorovaikutustaitoja, tunnetaitoja, ongelmanratkaisu kykyä, itsetuntemusta ja tietoista henkistä kasvua opetettaisiin omana aineenaan, sekä kaikkien muiden aineiden ohessa. Nämä asiat opetettaisiin 1-9 luokan aikana eli ekaluokkalaisille opetettavat asiat olisivat heidän kehitystasonsa mukaisia.

      • Ammattikasvattaja

        On jutuissasi ideaa, mutta käytännön tasolla arvioinnin on kuitenkin tultava useissa tapauksissa peliin jossakin vaiheessa.

        Esim. biologia voi tuntua jossain määrin ylimääräiseltä aineelta, mutta kannattaa miettiä hieman tarkemmin niitä ammatteja, joissa biologiaa oikeasti tarvitaan. Esim. lääketieteessä niin lääkärien ja hoitajien kuin vaikkapa myös lääkkeiden kehittäjien joukkoon halunnet kai parhaat osaajat?

        Matematiikka taas on tärkeää monilla aloilla ja ymmärtänet sen merkityksen vaikkapa lujuuslaskelmien tai ohjelmoinnin puolella.

        Pulma on siinä, että vaikka ne perustaidot riittävätkin monille, yhteiskunnassamme alkaa olla yhä suurempi joukko sellaisia aloja, joissa sitä erikoisosaamista sitten vaaditaankin roppakaupalla. Modernin maailman osaamisvaatimukset ovat eri luokkaa kuin vaikkapa sata vuotta sitten.

        On suuri houkutus ajatella, että tietokoneohjelma voisi hoitaa opetusta hyvinkin laajalti. Se on kuvitelmaa, sillä ohjelma ei ainakaan vielä keskustele. Se ei pohdi tai ajattele syvällisesti. Se ei jätä aikaa niille tilanteille, kun mennään ns. sivuraiteille pääasiasta. Ohjelma esittää pelkkiä faktoja ja hyväksyy vain tietyn vastauksen, ei muuta. Ohjelma etenee junan lailla ja tekee sen luonnollisesti tehokkaasti, mutta se ei analysoi tai ohjaa pohtimaan vaihtoehtoja.

        Nykylapsista ja -nuorista moni kieltämättä on mestari googlettamaan. Tosin, kun on etsittävä vastauksia hieman minimutkaisempiin ongelmiin, taito ei aina riitäkään. Google ohjaa etsimään vastausta yksinkertaisiin ongelmanasetteluihin, mutta kun pitäisi oikeasti pohtia ilmiöitä syvällisemmin, se ei koneen kanssa onnistukaan, ainakaan vielä.

        Peruskoulun yhdeksän vuoden jälkeen nuorten on kyettävä löytämään oikeat kiinnostuksen kohteet ja vahvuudet, joiden avulla sitten etsitään väylä jatko-opintoihin. Jollakin tavalla oppilaitosten on kyettävä seulomaan sopivat kullekin alalle. Arvosanat ovat yksi osa soveltuvuuden arviointia, eivät ainoa.

        Hyviä ajatuksia sinulla on ja kieltämättä itsekin olisin valmis pohtimaan taito- ja taideaineiden arvosanan poistamista alakoulussa. Sen sijaan, yläkoulu on eri juttu. Siellä ei enää leikitä ja lauleta, vaan alakoulussa opittuja perustaitoja on opittava käyttämään ja edelleen kehittämään.

        Nykynuoria ja valitettavasti aikuisia vaivaa aina vain enemmän lyhytjänteisyys. Juuri siksi tarvitaan kouluissa myös yleissivistäviä aineita oikeastaan kipeämmin kuin ikinä ennen. Ihminen, joka ei omaa yleissivistystä, voi olla suurissa vaikeuksissa, jos ja kun se Google ei sitten ihan kaikkea yhtäkkiä nopeasti kerrokaan.

        Itsetuntemus, henkinen kasvu ym. ovat kauniita asioita. Sen tyyppisten asioiden opettaminen ei kuitenkaan kuulu oikeastaan koululle. Myös kodilla on vastuunsa terveen itsetunnon kehittämisessä. Ihminen oppii edellämainittuja asioita pitkälti elämällä ja koulu on siinä palapelissä vain yksi osa. Oikea elämä on koulun ulkopuolella hyvin suurelta osin. Koulun tehtävä on opettaa välttämättömiä taitoja, jotta siihen elämään pystyy lapsuudesta siirtymään.

        Maantiedon opiskelu tietokoneohjelmalla ja vaikkapa lippuja ja uskontoja yhdistelemällä tuntuu pelleilyltä. Nykypäivän kokemukset osoittavat, että maailma muuttuu jatkuvasti monimutkaisemmaksi. Asioista on välttämätöntä keskustella ns. pintaa syvemmältä.


      • Aintelligense

        Jonkun ne tietokoneohjelmatkin on tehtävä ja siihen juuri tarvitaan pitkälle menevää osamista. Entäpä tutkimustyö? Kuka kehittäisi tekniikkaa, lääketiedettä jne. Oikeastaan opetuksessa olennaista ei ole se mitä opetetaan, vaan että opetetaan ja vieläpä siten, että opetuksen tuloksena oppija alkaa itse oppimaan. Opetus ja oppiminen on kokonaisuus, jossa ei voi erotella tarpeellista ja tarpeetonta oppiainesta. Perusopetuksen tulee kuitenkin kasvattaa nykypäivään ja tulevaisuuteen ainakin parin vuosikymmenen päähän. Tietokone ei ole mikään viisasten kivi, ei sillä kultaa tulla tekemään. Tietokone on apuvälineenä jo vanhentumassa. Seuraava askel on tekoälysovellukset. Ai niin mutta juuri sitä varten tarvitaan opetusta.


    • Aintelligensse

      "Turhaa opetusta..."
      Jos tarkoitat kaikille annettavaa opetusta, niin turhaa opetusta tihetysti on. Voisi paremminkin sanoa, että turhille opetusta. Yhteiskunnan rahat eivät riitä eikä ole tarpeenkaan antaa kaikille opetusta. Lahjakkaimman puolikkaan opetus olisi kaikkein edullisinta ja tehokkainta, mutta kuuluisiko sinun lapsesi siihen ryhmään, entä vammaiset?
      On vain kolme turhaa:
      - esimiehen kiitos ilman palkankorotusta
      - nunnan kännit ja
      - paavin pallit

    • Anonyymi

      koulu tytgtg7,

    • Anonyymi

      miksi matematiikassa opetetaan jotain vitun geometriaa ja miksi ees koko matematiikkaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyssäriä pukkaa nyt

      Mikä on kaivattusi nimi?
      Ikävä
      95
      2078
    2. Nainen, minne tahtoisit muuttaa kanssani

      Jos meistä tulisi pari?
      Ikävä
      174
      1402
    3. Oudolta tuntuu

      Kun on joku joka välittää oikeasti täälläkin.
      Ikävä
      166
      1300
    4. Ikävintä on kokea

      Kun toinen lähestyy niin sitä itse vetäytyy. Sitten kun itse lähestyy niin toinen vetäytyy. Vähänkuin magneetit jotka hylkivät toisiaan ja sitä ei ede
      Ikävä
      80
      1113
    5. Sara ja Pyry eronneet?

      Pitääkö huhu paikkansa, tietääkö kukaan?Joku kertoi, että olivat tapelleet rajusti Emma gaalan jälkeen ja sen jälkeen Sara poisti Instatililtään kaikk
      Kotimaiset julkkisjuorut
      43
      974
    6. Unelmoitko asunnosta lämpimässä? Haluaisitko muuttaa Suomesta esim. Espanjaan?

      Kiinnostaisiko sinua muuttaa pois Suomesta lämpimään? Jos kiinnostaisi, niin muuttaisitko vain talviajaksi vai koko vuodeksi ja millaisia kriteerejä s
      Maailman menoa
      72
      841
    7. Miksi ihmiset ilkeilevät toisilleen anonyymisti?

      Ikuisuusaihe, tavallaan, mutta jäin tuota pohtimaan männä yönä. Miksi pitää olla ilkeä mm. palstalla anonyymisti? Miksei voi vain todeta, että olen er
      Sinkut
      157
      765
    8. Sen takia sanoin sen

      Että et ottaisi itseesi kun ei ole tarkoitus sinua loukata. Me vain heijastellaan toistemme kipukohtia ja se tuntuu ikävälle.
      Ikävä
      100
      715
    9. Millaisista tuoksuista miehet pitää?

      Tuli tuosta yhdestä aloituksesta mieleen tälläinen. Eli millainen tuoksu saa miehet sekaisin? Onko se karkkikaupan tuoksu, kukkainen tuoksu,mausteinen
      Ikävä
      90
      677
    Aihe