Mielipide-tekstini Koti-Lapppiin

Heipä taas. Kun tuo Koti-Lappi ei noita minun 'vaarallisia' tekstejä näemmä julkaise, niin laitampa tämän tänne; täällä lukijoita riittää varmasti, ja kommentoijiakin. Minullehan ei käy tämä kemijärveläinen hys hys mentaliteetti, vaan asiat pitää sanoa suoraan, eikö vaan. Olen minä noita tekstejä yrittänyt laittaa mutta siinäpä on se este, että niitä ei välttämättä julkaista, ja misiköhän. Jos niissä on politiikkaa, niin huomautan, että on noissa muissakin mielipide-teksteissä sitä politiikkaa aivan nokko, joten puolueellinehan ei saa olla, eihän. Lähetin tämän 12.9. Koti-Lappiin, niin täällä sen saa lukea nyt. Antoisaa lukuhetkeä. Mutta jos Koti-Lappi ei ole ehtinyt, niin eipä sille mitään voi tietenkään.


Aivan en Lapin Liittoa ymmärrä

Koti-Lapin nro 36 maakuntajohtaja Mika Riipin kolumnissaan kirjoittaa, ”Kemijärven biotehdas kärkihankkeeksi”. Tämä em. kyllä aiheutti ainakin minulle suuria kysymysmerkkejä siksi, että itse näen kyllä Itä-Lapin mahdolisuudet olevan aivan muissa tekijöissä. Mm. Suomu on saanut uuden toimijan, matkailun näkymät siltä osin aivan huikeat, sillä tässä Koti-Lapin samaisessa numerossa 36 oli artikkeli myös Suomun uuden omistajan suunitelmista ja kehitysnäkymistä jo sinne. Mitään synegriaa esim. Suomuun en näe minkäänlaisen sellun prosessoinnissa, päinvastoin, sillä ketään matkailijaa tuskin sellu kiinnostaa minkään vertaa. Uskallan väittää ettei maakuntajohtaja mm. ilmeisesti ole todella syventynyt alueen; Itä-Lapin todellisiin mahdollisuuksiiin, vaan uskon että kärkihankesuunniteomiensa taustalla on se vanha ajatelutapa, jossa alueiden strategiat luodaan myös sen laatuisesti (vanha aluepolitiikka).

Siis miksi edelleen sellua? Kuka sitä täällä edelleen kaipailee? Uskon että alueen ihmiset ovat jo vahvasti toista mieltä. Jospa kemijärveläiset valitsisvat itse oma kärkihankkeensa? Mitä tästä oltaisiinkaan mieltä? Pitäisin tällaista ratkaisua valita kärkihankkeet jopa erittäin toivottavana ja tarpeellisena Kemijärvellä. ”Itse tiedämme paremmin mitä tarvitsemme”.

Olkaamme siis avoimia toisenlaisille ratkaisuille, kuin mitä menneet vuodet ovat vanhan aluepoliitikkan tiimmellyksessä olleet.

Oili Harjula

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Yritin nainen

        Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
        Ikävä
        109
        2179
      2. Miksi et voi

        Soittaa tai laittaa viestiä
        Ikävä
        120
        1642
      3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

        https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
        Maailman menoa
        120
        1152
      4. Iso ikävä sinua nainen

        Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
        Ikävä
        30
        1080
      5. Mistä tykkäät

        Erityisesti kaivattusi olemuksessa
        Ikävä
        48
        978
      6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

        Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
        Kotimaiset julkkisjuorut
        167
        907
      7. Tunnustan nyt

        Tykkään katsella sua😍
        Ikävä
        36
        834
      8. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

        Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
        Ikävä
        32
        806
      9. Miten voi olla muun sukupuolinen?

        Ei mitenkään. Kyllä tämä Euroviisujen voittaja on selvästi poika eikä tyttö, eikä mikään muun sukupuolinen. Olen aina pi
        Maailman menoa
        186
        799
      10. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

        ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
        Ikävä
        52
        773
      Aihe