Mitä tarkoittaa etc.?

Henna

No kysymys oli otsikossa. Siis mitä se etc. tarkoittaa ja mistä toi lyhenne tulee? Tai siis jos se on lyhenne.

17

15726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jooooooo

      ja niin edelleen latinaksi(?).

      • Henna

        En nyt sulle valita vaan yleensä. Mitä järkee sanoa etc. kun voi sanoa ihan helposti suomeksi jne.??? Anteeks mutta musta toi on älyttömän ärsyttävä tapa!!! Lopettakaa se tai kaikki kuolee!!!


      • Linda

        Ettei vaan ois englantia?


      • kalevi
        Linda kirjoitti:

        Ettei vaan ois englantia?

        ettei olis vaan latinaa mokoma


      • kalevin kaveli
        kalevi kirjoitti:

        ettei olis vaan latinaa mokoma

        Latinastahan se on englantiinkin lainattu.


      • PunkPrinsess
        Henna kirjoitti:

        En nyt sulle valita vaan yleensä. Mitä järkee sanoa etc. kun voi sanoa ihan helposti suomeksi jne.??? Anteeks mutta musta toi on älyttömän ärsyttävä tapa!!! Lopettakaa se tai kaikki kuolee!!!

        mä en kyllä lopeta minkään lyhenteen käyttämist jos sua se ärsyttää. Lapsellista

        "Lopettakaa se tai kaikki kuolee!!!"


      • Toimitusten johtaja
        Henna kirjoitti:

        En nyt sulle valita vaan yleensä. Mitä järkee sanoa etc. kun voi sanoa ihan helposti suomeksi jne.??? Anteeks mutta musta toi on älyttömän ärsyttävä tapa!!! Lopettakaa se tai kaikki kuolee!!!

        Quidquid latine dicitur, altum viditur;
        kaikki latinaksi sanottu kuulostaa ylevältä.

        Tosin suomeen ihmiset on alkaneet edelleen lainata tuota englannista. Oikeassa olet siinä, että kaikki lainaukset englannista ovat ärsyttäviä.


      • botti1373
        Henna kirjoitti:

        En nyt sulle valita vaan yleensä. Mitä järkee sanoa etc. kun voi sanoa ihan helposti suomeksi jne.??? Anteeks mutta musta toi on älyttömän ärsyttävä tapa!!! Lopettakaa se tai kaikki kuolee!!!

        Samaa mieltä,että kun Somessa asutaan,niin miksi ei voi kirjoittaa Suomen kielellä,niin että kaikki ymmärtävät?Ja mitähän kommentointi palstalla olevakin lause "tämä tarvitaan,jotta tiedämme että et ole BOTTI" tarkoittaa?


      • Anonyymi
        Henna kirjoitti:

        En nyt sulle valita vaan yleensä. Mitä järkee sanoa etc. kun voi sanoa ihan helposti suomeksi jne.??? Anteeks mutta musta toi on älyttömän ärsyttävä tapa!!! Lopettakaa se tai kaikki kuolee!!!

        Ihmiset saattaa puhua englantia ja haluaa sanoa jne englanniksi. Vähän outoa olis sanoa englantia puhuvalle "jne"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset saattaa puhua englantia ja haluaa sanoa jne englanniksi. Vähän outoa olis sanoa englantia puhuvalle "jne"

        Hienosti 15 vuotta myöhässä....


    • tarkoittaa

      Esimerkiksi

      • edelliseen

        varma tieto. JNE elikkäs ja niin edelleen


      • loogista
        edelliseen kirjoitti:

        varma tieto. JNE elikkäs ja niin edelleen

        j niinku e, n niinku t ja c niinku e....:D kylläpä osasitte hyvin! hyvähyvähyvähyvä....
        mutta kukaan ei sitten sitä tarkkaa lyhenteen alkuperää eli niitä sanoja viitsinyt...?


      • Zachu
        loogista kirjoitti:

        j niinku e, n niinku t ja c niinku e....:D kylläpä osasitte hyvin! hyvähyvähyvähyvä....
        mutta kukaan ei sitten sitä tarkkaa lyhenteen alkuperää eli niitä sanoja viitsinyt...?

        no pässi.. tossahan se ylhäällä on:
        Et cetera (latinaa)
        Lainattu englannikieleen josta se on edelleen lainattu suomeen puhekieleen


    • Anonyymi

      Etc on yleinen sana, jota amerikkalaiset ja muut englannin kieliset ihmiset käyttävät. Et cetera on alunperin lainattu latinan kielestä. Tarkkaa suomennosta en tiedä, mutta luulisin, että se on hyvin samantapainen kuin jne. (:

    • Anonyymi

      Ok mut saa silti puhua eritavoilla etc :D

    • Anonyymi

      Et cetera on jne,latinasta lähteny ja käytetään englannin kielessä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1244
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1121
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1003
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      315
      796
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      43
      682
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe