Parasta kairaa etsimässä.

Ram.

Piti tuossa äkkiäki vaan vilkasta,että mikä se kehutuin jääkaira on.
Mutta eipä siitä nyt paljon juttuja ollutkaan.

Pääasiassa ahven pilkille olen ajatellu, mutta luulisin kirjolohi pilkilläkin joskus käyväni.
Yhdellä terällä tulisin mielelläni toimeen.
Onko 5 tuumanen liian iso? Ja mikä se on se paras merkki?

16

8150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muikkunen

      Moro!
      Jäänkaivuulaitetta etsittäessä pitää tietää tarpeet, esim. mitä kalastaa, siis tässä tapauksessa sulla on appora ja kirjo. Jos parasta etsit saat etsii koko ikäs. Parasta kairaa ei oo vielä tehty ja jos sellanen on siin on kaikki, timanttiterästä poreammetta myöten jos mainostajat saa päättää. 6 tuumanen on ihan hyvä reiän koko josta voi kirjonki ylös saada ja sattuma hauen ,kun ei haluu luopuu luottopilkistä. Jos aletaan kairoja vertailemaan niistä voi lukee Erä-lehdestä ja vetää omat johtikset. Mä kävelin Honkkariin ja ostin tarjouksest Moran ( mainos) ja oon ollu siihen tyytyväinen. Reikiä on tullut jäähän ilman senkummempia kulumia lihaksissa ja kun koneistopuolen saa taitettua rungon suuntaiseksi se on kulkenu kivasti mukana ja menny auton takakonttiin.Se oli halpa ja kalojakin oon saanut noista reijistä( maksettu mainos, kyseenalainen ei todisteita) eli toimii.

      muikkunen

      • hintainen tuo Honkkarin kaira oli.
        Ajattelin vaan että kun meidänkin pitäisi hommata
        lähiaikoina.


      • muikkunen
        tkutytteli kirjoitti:

        hintainen tuo Honkkarin kaira oli.
        Ajattelin vaan että kun meidänkin pitäisi hommata
        lähiaikoina.

        Huh, empä muista ihan tarkkaan, oisko ollu 50rahan hujakoilla, Motonetis oli samoi vempelei, mut Honkkarist sai halvemmal. tää oli siis viime vuonna 2003 lopus.
        muikkunen


      • Amatööri
        muikkunen kirjoitti:

        Huh, empä muista ihan tarkkaan, oisko ollu 50rahan hujakoilla, Motonetis oli samoi vempelei, mut Honkkarist sai halvemmal. tää oli siis viime vuonna 2003 lopus.
        muikkunen

        Minulla on myös 150 mm Mora ja taittovarrella. Aiemmin oli UR, mutta siinä taittonivel ei kestänyt. En ole Moraa moittinut. Kätevä kuljettaa ja irtopalaterät helpommat terottaa ja vaihtaa. Edullisempiakin ovat ja varapalat menevät taskussa.
        Itse pilkin myös haukia ja pidän koukkuja ja 150 mm mahdollistaa sen. Moralla taitaa olla myös 130 mm:n koko.


      • muikkunen
        Amatööri kirjoitti:

        Minulla on myös 150 mm Mora ja taittovarrella. Aiemmin oli UR, mutta siinä taittonivel ei kestänyt. En ole Moraa moittinut. Kätevä kuljettaa ja irtopalaterät helpommat terottaa ja vaihtaa. Edullisempiakin ovat ja varapalat menevät taskussa.
        Itse pilkin myös haukia ja pidän koukkuja ja 150 mm mahdollistaa sen. Moralla taitaa olla myös 130 mm:n koko.

        Juuri näin.


      • Amatööri
        muikkunen kirjoitti:

        Juuri näin.

        Pikkasen löytyy moitittavaakin Morasta. Teräpalat irroitin teroitusta varten ja yhdestä ruuvista lähti kierre. Nyt muistin ja huomasin, että yhden olen aikaisemmin jo vaihtanut. Mutta ei hätää, plariloorasta löytyi ohutkantainen passeli ruuvi. Kiristin paikoilleen ja rautasahalla poistin läpitulleen liian pituuden. Pitäisi varmaan joskus voidella nuo kierteet. Kaira taitaa olla 6 vuotta vanha. Mukava on standardiruuvien kelpaaminen.


    • jamppa

      UR.jos pilkit isoilla tasapainoilla ahventa etkä kairaa paljon päivän mittaan niin 5" on sopiva ja kirjokin tulee siitä vaivattomasti.taas jos pilkit pystyillä,morreilla ym. ahventa niin 115mm-100mm on sopiva.4" reiästä tulee kirjokin nätisti kunhan se ei ole ihan ennätysluokkaa.laadusta sen verran että vaikka sinivihreä ur on ehkä hintavampi niin ostoa et kadu...sinulle suosittelisin(lämpimästi)4" sinivihreä ur.tässä mielipiteeni ja sen takana pysyn.

      • feast

        Olen samaa mieltä. ur kairat on kylla ehdottomasti parhaita. Ne kestää kauan ja pysyy terävinä. Terä kannataa ottaa punaisen värinen, pysyy paremmin terävänä ja on muutenkin kestävämpi.


      • Ram.
        feast kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. ur kairat on kylla ehdottomasti parhaita. Ne kestää kauan ja pysyy terävinä. Terä kannataa ottaa punaisen värinen, pysyy paremmin terävänä ja on muutenkin kestävämpi.

        Kiitoksia vastauksista.

        Kyllä näyttäisi siltä että UR-kairaan, tällä punaisella...(olisiko rosteri) terällä, ja ilman taittovartta päädyn.
        Suht hintava se taitaa olla, mut kerranhan se vain kirpasee.
        Hyviä pilkkikelejä toivotan, kuin myös hyvät Joulut.


      • jamppa
        Ram. kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksista.

        Kyllä näyttäisi siltä että UR-kairaan, tällä punaisella...(olisiko rosteri) terällä, ja ilman taittovartta päädyn.
        Suht hintava se taitaa olla, mut kerranhan se vain kirpasee.
        Hyviä pilkkikelejä toivotan, kuin myös hyvät Joulut.

        hyvähyvähyvä niinkuin mainoksessa sanotaan...kalaisia reissuja ja hyvää joulua kaikille!


      • oka2
        Ram. kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksista.

        Kyllä näyttäisi siltä että UR-kairaan, tällä punaisella...(olisiko rosteri) terällä, ja ilman taittovartta päädyn.
        Suht hintava se taitaa olla, mut kerranhan se vain kirpasee.
        Hyviä pilkkikelejä toivotan, kuin myös hyvät Joulut.

        Olen pilkkinyt UR:llä niin kauan kuin niitä on saanut ( n.30 v.? ). Taittovarsi vain vähän heikko, mutta jos autoon mahtuu niin ilman taittoa, ihan hyvä. Itselläni punateräisiä vaihtoterillä jos oikein muistan 4", 6" ja 10". Tosin viimeksimainittua hyvin vähän tarvinnut, ostanut sen kaverilta kun oli rahapulassa.


    • muikkunen
    • xyz

      On Koilliskaira... :-)

      Sorry, ei oltukaan retkeily-ja vaellusfoorumilla.

      Jouluja!!

    • kilohaili

      Minulla on vuosia ollut UR-kaira punaisella vaihtoterällä. Suosittelen 6" kairaa, niin kirjolle ja muille fisuille. Terään on hisattu
      kovempaa metallia, joten se kestää kauemmin terävänä. Makuasia on ottaako taitettavan tai kääntyvällä veivillä olevan, ehkä taitettavan
      mekanismi on heikompi.

    • amatööri

      Lohjan pilkki-SM:ssä oli monella valkoinen kaira. Mikähän se on? Onko hyväkin/kallis?

    • radio/mora nova

      se on varmaankin mora nova?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8256
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe