Ostin MGS5:sen ja miksi hitossa joka välissä tuota NARSISTIA pitää mainostaa krediiteissä? Onko tämä joku japskikulttuuriin kuuluva piirre? Kyl mä uskon jo eka kerrasta että peli on Hideo Kojiman tekele ilman jatkuvaa henkilökulttiin viittaavaa toistamista!
Hideo Kojima (MGS5)
2
132
Vastaukset
- Jackal_5on
Tapa jolla nuo krediitit on toteutettu, että ne siis näytetään joka tehtävässä, johtuu todennäköisimmin siitä että MGS5 tähtää televisiosarjamaiseen tarinankerrontaan ja tunnelmaan, samaan tapaan kuin aiemmat sarjan pelit olivat tarinankerronnaltaan elokuvamaisia; samaisesta syystä kaikkia pelin tehtäviä nimitetään "jaksoiksi".
Onhan kai mahdollista, että se on samalla eräänlainen viimeinen haistattelu Konamille, kun menivät hajottamaan Kojiman johtaman studion ja poistamaan kaikki siihen liittyvät viitteet ja näille kohdistuvan krediitin pelin markkinoinnista, ken tietää. Jokatapauksessa en itse näe tässä mitään isoa ongelmaa, koska lopputekstit ovat aina skipattavissa ja sitäpaitsi krediiteissä mainitaan aina muutkin pelin tekoon osallistuneet, eikä vain Kojimaa.
Onhan Kojima toki tehnyt sarjan aikana omaan persoonaansa liittyviä yliampuvia viittauksia useammankin kerran. MGS4ssa hänet on mahdollista nähdä ja kuulla vilaukselta pelin toiseksi viimeisen pomotaistelun jälkeen tulevassa välivideossa "Jumalan äänenä", Peace Walkerissa hänet voi rekrytoida Mother Baseen yhdeksi pelin parhaista lääkintämiehistä tai intel-tiimiläisistä ja Kaz Miller huomauttaa yhdessä humoristisessa dialogissa miten Big Bossin pelastaman pariisittaren, Cesile Cosima Caminadesin (joka huvittavaa kyllä perustuu todelliseen henkilöön) koko nimi kuulostaa japanilaisittain lauseelta "Kojima on jumala" ja sitten vielä MGS5ssä hän on pelastettavissa sekä Ground Zeroesin, että Phantom Painin yhdessä sivutehtävässä pulassa olevana intel-tiimiläisenä, jota Millerin sanoin "olisi massiivista aliarviointia nimittää huipputärkeäksi VIPksi". Toki noista viittauksista olisi helppo vetää se johtopäätös, että Kojima on jonkin sortin egomaanikko, mutta toisaalta on myös hyvä huomioida että ne esitetään aina konteksteissa, jotka antavat niille humoristisen, tai jopa irvailevan yleisvaikutelman. Kojima ei koskaan myöskään korosta omaa persoonaansa pelien tarinassa, vaan pelien sisäisen maailman "jumalanakin" hän on loppujen lopuksi aina vain yksi monista taka-alan vitseistä. Lisäksi hänen oletettua narsismiaan eivät tue hänen julkiset esiintymisensä, joissa hän on oman näkemäni perusteella antanut itsestään aina perusjapanilaiseen tapaan asiallisen ja melko ujon tai nöyrän vaikutelman. - Kojima-San
Yksinkertaisesti on kyseessä tyypistä, joka halusi olla elokuvaohjaaja tai tekijä, ja kun ei ollut suhteita, päätyi vahingossa pelibisnekseen siitä kuultuaan ja nähtyään. Kasikytluvulla pelit olivat sangen alkeellisia, mutta Kojima vaistosi että siitä voisi tulla seuraava intertekstuaalinen media. Jo Snatcher osoitti että näin on, peli oli äärimmäisen elokuvamainen. Ensimmäinen Metal-Gear Solid myöskin ja isompia latauksia on vain nähty. Hideo Kojima käsikirjoittaa, ohjaa, lavastaa, antaa repliikkejä, editoi, toimii tuottajana jne omiin peleihinsä, niin joko ymmärrät miksi se nimi on siinä näytillä jatkuvasti? Kyse ei ole vain peleistä, vaan tarinankerronnasta ja enemmänkin pelattavasta elokuvasarjasta, kuin vain "random ammuskelusta."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1074691
- 1464529
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h464512- 1462954
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa292508- 1582184
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue202118- 401819
- 731380
Onko oikein että
Melkein puolen vuoden tutustumisen ja tiiviin yhteydenpidon jälkeen toinen katoaa selittämättä, kuin pieru Saharaan? No1761221