Hideo Kojima (MGS5)

hide-ur-ass

Ostin MGS5:sen ja miksi hitossa joka välissä tuota NARSISTIA pitää mainostaa krediiteissä? Onko tämä joku japskikulttuuriin kuuluva piirre? Kyl mä uskon jo eka kerrasta että peli on Hideo Kojiman tekele ilman jatkuvaa henkilökulttiin viittaavaa toistamista!

2

108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jackal_5on

Tapa jolla nuo krediitit on toteutettu, että ne siis näytetään joka tehtävässä, johtuu todennäköisimmin siitä että MGS5 tähtää televisiosarjamaiseen tarinankerrontaan ja tunnelmaan, samaan tapaan kuin aiemmat sarjan pelit olivat tarinankerronnaltaan elokuvamaisia; samaisesta syystä kaikkia pelin tehtäviä nimitetään "jaksoiksi".
      Onhan kai mahdollista, että se on samalla eräänlainen viimeinen haistattelu Konamille, kun menivät hajottamaan Kojiman johtaman studion ja poistamaan kaikki siihen liittyvät viitteet ja näille kohdistuvan krediitin pelin markkinoinnista, ken tietää. Jokatapauksessa en itse näe tässä mitään isoa ongelmaa, koska lopputekstit ovat aina skipattavissa ja sitäpaitsi krediiteissä mainitaan aina muutkin pelin tekoon osallistuneet, eikä vain Kojimaa.
      Onhan Kojima toki tehnyt sarjan aikana omaan persoonaansa liittyviä yliampuvia viittauksia useammankin kerran. MGS4ssa hänet on mahdollista nähdä ja kuulla vilaukselta pelin toiseksi viimeisen pomotaistelun jälkeen tulevassa välivideossa "Jumalan äänenä", Peace Walkerissa hänet voi rekrytoida Mother Baseen yhdeksi pelin parhaista lääkintämiehistä tai intel-tiimiläisistä ja Kaz Miller huomauttaa yhdessä humoristisessa dialogissa miten Big Bossin pelastaman pariisittaren, Cesile Cosima Caminadesin (joka huvittavaa kyllä perustuu todelliseen henkilöön) koko nimi kuulostaa japanilaisittain lauseelta "Kojima on jumala" ja sitten vielä MGS5ssä hän on pelastettavissa sekä Ground Zeroesin, että Phantom Painin yhdessä sivutehtävässä pulassa olevana intel-tiimiläisenä, jota Millerin sanoin "olisi massiivista aliarviointia nimittää huipputärkeäksi VIPksi". Toki noista viittauksista olisi helppo vetää se johtopäätös, että Kojima on jonkin sortin egomaanikko, mutta toisaalta on myös hyvä huomioida että ne esitetään aina konteksteissa, jotka antavat niille humoristisen, tai jopa irvailevan yleisvaikutelman. Kojima ei koskaan myöskään korosta omaa persoonaansa pelien tarinassa, vaan pelien sisäisen maailman "jumalanakin" hän on loppujen lopuksi aina vain yksi monista taka-alan vitseistä. Lisäksi hänen oletettua narsismiaan eivät tue hänen julkiset esiintymisensä, joissa hän on oman näkemäni perusteella antanut itsestään aina perusjapanilaiseen tapaan asiallisen ja melko ujon tai nöyrän vaikutelman.

• Kojima-San

Yksinkertaisesti on kyseessä tyypistä, joka halusi olla elokuvaohjaaja tai tekijä, ja kun ei ollut suhteita, päätyi vahingossa pelibisnekseen siitä kuultuaan ja nähtyään. Kasikytluvulla pelit olivat sangen alkeellisia, mutta Kojima vaistosi että siitä voisi tulla seuraava intertekstuaalinen media. Jo Snatcher osoitti että näin on, peli oli äärimmäisen elokuvamainen. Ensimmäinen Metal-Gear Solid myöskin ja isompia latauksia on vain nähty. Hideo Kojima käsikirjoittaa, ohjaa, lavastaa, antaa repliikkejä, editoi, toimii tuottajana jne omiin peleihinsä, niin joko ymmärrät miksi se nimi on siinä näytillä jatkuvasti? Kyse ei ole vain peleistä, vaan tarinankerronnasta ja enemmänkin pelattavasta elokuvasarjasta, kuin vain "random ammuskelusta."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4609
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2341
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2217
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2069
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe