Asunnon ehostaminen vuokralaisen toimesta

rempparikka

En keksinyt aiheelle paikkaa.

Tilanne on tämä: Vuokra-asunnossa on uudet lattiat, mutta seinät ovat noh.. historialliset. Osaan tapetoida ja maalata, sekä tehdä pieniä kunnostustöitä itse. Kylppäri ja keittiö jääkööt omistajan huoleksi jo ammattilaissyistä.
Maalit ja tapetit tietenkin hillittyjä seuraavaa vuokralaista ajatellen, kittiä, maalia maaliseinälle ja tapettia tapetin paikalle, ikkunalautojen vaihto, verholaudat suoraan... Sellaista pikkuhommaa.

Kyselen siis alustavasti, kuinka moni on ehdottanut ja/tai toteuttanut vuokralaisena asuntonsa korjailua ja miten se noin "pykälien" mukaan tapahtui?
Kertokaa toki lisää, jos listalta puuttuu jotain, mutta näitä asioita pohdiskelen:

-ilmoitus vuokranantajalle tietenkin
-voinko mennä vaan "töksäyttämään" puhelimessa, että hei, haluan korjailla vai täytyykö pitää suunnitteluistunto vuokranantajan kanssa? No riippuu varmaan ihan vuokranantajastakin..
-kannattaako tehdä tästä erillinen sopimus tai jotain?
-kevennys vuokrasta?
-kuittienkeräily?
-täytyykö tehdä suunnitelma paperilla vuokranantajalle? Varmaan jonkinlainen kustannusarvio ainakin.
-miten pikkutarkkaan pitää hyväksyttää mm. tapettivalinnat vuokranantajalla? Vai oletteko kenties menneet vuokraajan kanssa yhdessä ostoksille?
-valmiin työn esittely vuokranantajalle?

asiasta ohi:
Seinät ovat betonia.Täytyykö kerrostalossa ilmoittaa naapureille poraamisesta etukäteen? Kokemuksesta se ei ole ihan pikku "vasarointia" se..
Ja kuinka paljon saan kajota parvekkeeseen? Olisi ruostevalumaa ja ties mitä.. Vai liekö parvekkeet julkisivua ja näin järkeillen se voisi olla isännöitsijän ongelma?

Jopas tuli tekstiä. Kiitos kaikesta avusta ja kokemuksista jo etukäteen!

4

71

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tabou

-ilmoitus vuokranantajalle tietenkin -> EI, vaan kirjallinen lupa VA:lta, että saat tehdä muutoksia asuinhuoneistoon

-voinko mennä vaan "töksäyttämään" puhelimessa, että hei, haluan korjailla vai täytyykö pitää suunnitteluistunto vuokranantajan kanssa? No riippuu varmaan ihan vuokranantajastakin. -> Mitä jos vaan kysyisit, että olisiko hällä kiinnostusta siihen, että ehostaisit asunnon ilman lisäkuluja niin, että VA maksaa tarvikkeet ja sinä teet työn.

-kannattaako tehdä tästä erillinen sopimus tai jotain? -> Kyllä, jossa lukee, mitä saat tehdä, mitä tarvikkeita työhön saat, miten kulut jaetaan, miten jatko toteutetaan.

-kevennys vuokrasta? -> Tuskin, jos VA ostaa tarvikkeet, sullehan se ehostus tehdään.

-kuittienkeräily? -> OK

-täytyykö tehdä suunnitelma paperilla vuokranantajalle? Varmaan jonkinlainen kustannusarvio ainakin. -> Luulisi häntä ainakin kiinnostavan, mitä lysti kustantaa, jos hintaan osallistuu.

-miten pikkutarkkaan pitää hyväksyttää mm. tapettivalinnat vuokranantajalla? Vai oletteko kenties menneet vuokraajan kanssa yhdessä ostoksille? -> Ihan VA-kohtaista.

-valmiin työn esittely vuokranantajalle? -> Varmasti, jotta osaa huomioida virheet yms. tapetoinnin jälkeisen elämisen jäljet sitten vuokratakuun poisannossa.

• EnMaalaaEnää

Kannattaa varautua siihen, että kun kämpän seinät on maalattu ja tapetoitu, niin kämpän markkina-arvo on noussut ja tuo voi riittää perusteeksi vuokrankorotukselle... teet siis itse työt, pahimmillaan maksat vielä maalit ja tapetitkin ja siitä kiitoksena vuokranantaja nostaa vuokraa... tätä on tapahtunut, kannattaa siis ensiksi lukea se oma vuokrasoppari erittäin tarkkaan, erityisesti vuokrankorotusperusteista...

• BauHerr

Meidän vuokra-asunnoissa vuokralainen EI TEE REMONTTIA. Jos tekee, lasku tulee perässä.

On noita huonosti maalattuja tammilistoja tullut katseltua ihan tarpeeksi.

• Remontti_

Riippuu varmaan vuokranantajasta.
      Kaupungin vuokra-asunnoilla sai kaupungin kustannuksella hakea tapetit tai maalia ja itse laittaa ne. Nyt olen muuttanut sellaisen vuokrausfirman asuntoon ja täällä olisi saanut itse käydä ostamassa maalia ja maalata.

Et ainakaan menetä mitään, jos soitat ja kyselet asiasta. Moni asia on neuvoteltavissa. Jotkut yksityiset saattavat tosin olla tiukempia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6004
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3101
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      24
      2386
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2048
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      345
      1741
    6. Kaikki menevät kouluu tai töihin

Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺
      Ikävä
      391
      1737
    7. Et varmaan edes sitä uskoisi

Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll
      Ikävä
      79
      1656
    8. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      26
      1582
    9. Huh, huh. Aitolehti eronnut?

Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1511
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      223
      1374
    Aihe