Kaukasianpaimenkoiran koulutus

Nennajoo

Elikkäs, meille tuli joku aika sitten kaukkarinpentu. Ei ole täysin puhdas, mutta ulkonäöltään aivan kuin kaukasialainen. Kyselisin kokeneilta kouluttajilta vinkkejä pennun kasvatukseen; kauhulla olen lukenut näitä juttuja kaukasialaisista, kuinka ovat käyneet ihmisten/koirien kimppuun. Toki useimmiten omistajassa ja kasvatuksessa vika, mutta osakseen myös rodulle ominainen suojeluvietti syynä. Kaapinpaikan pentu suunnilleen jo tietää, elikkäs väärintehdessään tietää jo ilman toruja tehneensä virheen (menee makaamaan jonnekin nurkkaan ja katsoo "surullisena" omistajaa päästämättä ääntäkään). Kuitenkin joskus jatkaa uhittelua, eli toruessa näykkäilee ja murahtelee (tod.näk leikillään, koska häntä heiluu kokoajan).
Jos pentu tekee jotain pientä pahaa, niin suihkepullo ja napakka "ei" on meill ä käytössä. Jos pahanteko on toistuvaa eikä toruminen auta, ollaan otettu niskasta kiinni ja viety häpeämään (ulinasta huolimatta). Eli koiralta otetaan ns. Luulot pois. Silloin toimii. Toki oikeat teot on palkittu kehuin ja makupaloin.
Kyselisin siis sitä, että kuinka teillä on kaukasialaista koulutettu? Onko joitakin erityisvinkkejä/ohjeita tällaiselle kokeeneemmallekin koiraihmiselle? Yhtä oikeaa koulutusmetodiahan kun ei ole. Kiitos jo etukäteen! :)

3

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaukanasiana

      Kaverin koira innostui enemmän huutamaan kun kuritetiin fyysisesti (turtui). Parhaiten auttoi oman tilan rajaus jonne meni hetkeksi jäähylle huonosta käytöksestä ja jäädessään yksin. Vuoden vanhana on toki tarhassa ja ulkona vaan jäähyt on vähentyneet. Puremista kanavointiin välillä puruleluun ettei aina portin taakse laitettu jotta ei turru heti siihenkin. Kaveri on vanhan koulukunnan laittajia ja pyysi naksutätiä käymään kun omat keinot löi seinää. Kyllä se vahtikin taipui lopulta ilman fyysistä kajoamista ja paneutuu tehtäväänsä ulkona tarmokkaasti ;)
      Ääneen on fiksua ehdollistaa lelulla tahi nameilla oli se naksu tai pilli helpottaa ohjausta meinaa huomattavasti oli se toiminnan keskeytys/luoksetulo.

      • Nennajoo

        Kiitos vastauksestasi! :)


    • laumiksetonkivoja

      Kaukkarilla on tosi hyvä kuulo joskus kyse on pikemminkin siitä ettei metin hra halunut kuunnella kuin se että se olisi ollut kuuro :D
      Luulisin että nameilla siis koiran namusilla tai sit ihan ihmis ruualla kuten keitetty kana jne on paremmat mahikset

      Jk! Älä anna näykkiä edes leikillään koska kyse on laumanvartijasta ei mistää mamin pikku puudelista jonka voi ottaa ja laittaa vaikka komeroon jos se alkaa rähistä :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2052
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      55
      1924
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe