Laillista omistaa suuria kissoja?

Nova159

Haluaisin tietää onko suurien kissojen omistaminen laillista suomessa. yrtin löytää tietoa netistä, mutta en löytänyt...
Tietääkö kukaan onko suomessa laillista omistaa esimerkiksi tiikeri?

11

503

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiikerinomistaja

Mulla on tiikeri, sellainen pehmo, en muista mistä ostin.Mutta ihan ok, ja nätti se on.Mitä isompi sen näyttävämpi :)

• karantteeni

On jos saat tarvittavat luvat siihen, mutta niitä et tule saamaan, tuskin ketään yksityishenkilö Suomessa saakaan lupia edes semmoisen kissapedon maahantuontiin saatikka pitämiseen kun tiikeri on. Ja leijoniakaan ei ole nykyään aina edes sirkuksessa..Lupaprosessit muuten on hankalia, byrokraattisia aikaavieviä ja yllätys kyllä ne maksaa..vaikkei lupaa myönnettäisikään joten ei ehkä kannata kokeillakkaan. Lisäksi tiikerinasumukseksi ei kelpaa ihanmikä vaan aitaus / hökkeli sekin on tarkastutteva ja oltava määräysten mukainen.
      Moni Korkeasaaressa olevista kissapedoista ei ole oikeastaan kenenkään oma vaan jonkun suojesydeemin omaisuutta joka toimii ulkomailla.
      Ameriikoissa saa eräis osavaltioissa ostaa ties mitä vaarallisia eläimiä joiten kanssa omistajat joutuvat usein vaikeuksiin lopulta jos selviivät hengissä niistä.
      Lellikki, villi, tuotanto, sirkus ja koe-eläimet on kaikki eri tarkotukseen.
      Epäilen vahvasti ettei sinulla ole varaa oikeasti tiikeriin ja sen hoitamiseen Suomessa.
      Ne kun viellä syövät paljon kallista lihaakin , niitten hoitaminen sekä ylläpito on kallista ja maksavat paljon.

• eioleie

Tämän olisi voinut ihan lyhyesti sanoa: ei ole laillista. Tampiokin tajuaa, että erillisellä luvalla esim. eläintarhoissa ja -puistoissa voi olla vaikka minkälaista elikkoa. Tilatkin ovat silloin yleensä erilaiset kuin yksityishenkilöillä.

• tigeriii

Suomen ilmasto ei ole hyväksi kissapedoille.

• vesisateessa

Totta! Vaimo ei yhtään tykkää talvesta!

• SiberianTigerPower

Ilves menestyy täällä ihan luonnonvaraisena.
        Venäjällä on tarhattu Siperiantiikereitä. Näin vaikuttavan dokumentinpätkän, missä Putin seurusteli niiden kanssa. Mahtava kissapeto.

Minusta on epäreilua, että koirina saa pitää vaikka minkälaisia tappajapetoja, jotka ovat suttakin isokokoisempia, mutta isoja kissoja ei saisi olla.
        Ottaisin niin mieluusti kymmenkunta Siperiantiikeriä pihalle telmimään, välillä tietysti muutama lähtisi karkuteille. Hakisin niitä sitten naapurin koiratarhasta: "Oi-joi, onko meidän Musse taas päässyt irti? Kis-kis..."

• vastuuttomuusjärjetöntä
        SiberianTigerPower kirjoitti:

Ilves menestyy täällä ihan luonnonvaraisena.
        Venäjällä on tarhattu Siperiantiikereitä. Näin vaikuttavan dokumentinpätkän, missä Putin seurusteli niiden kanssa. Mahtava kissapeto.

Minusta on epäreilua, että koirina saa pitää vaikka minkälaisia tappajapetoja, jotka ovat suttakin isokokoisempia, mutta isoja kissoja ei saisi olla.
        Ottaisin niin mieluusti kymmenkunta Siperiantiikeriä pihalle telmimään, välillä tietysti muutama lähtisi karkuteille. Hakisin niitä sitten naapurin koiratarhasta: "Oi-joi, onko meidän Musse taas päässyt irti? Kis-kis..."

Juuri siksi niitä ei saa ottaa, vastuuttomat ensimmäisenä ottaisivat niitä, niinkun kissoja nykyäänkin.Vastuuttomien omistajien kissat päätyvät löytöeläintalolle, ja kuolevat luontoon.
        Ei tiedetä kissasta, laista jne.yhtään mitään.Ja sitten vaarannetaan tarkoituksella sen otetun kissan elämä, tietämättömyyttään/tyhmyyttään...huoh.

• hienoherra

Kuule, minun vapaa kissani painoi yli kahdeksan kiloa.
      Naapurit ja muut kulkijat pelkäsi, kun hän istuksi
      portailla, ei ollut läski vaan iso.

• entässitten

Liittyi aloitukseen miten? On isoja kissoja ja isojakissoja. Nyt oli puhe jälkimmäisistä, joten sinun hienoherrasi ei juuri kiinnosta tätä aihetta lukiessa.

• mulon

Ainakin minulla on iso kissa, sininen pantteri, ihan kerrostaloasunnossa. Mutta tiikeri, mistä sellaisen saisi?

• Maahes

Taitaa olla aika pitkälle laitonta ihan kansainvälistenkin lakien nojalla. Muutenkin tuppaavat olemaan aika harvinaisia, niin jospa jätettäisiin nuo upeat jätit rauhaan sinne luontoon minne ne kuuluvat. (kesykissa puolestaan ei sitten sinne luontoon kuulu, se on jalostettu lemmikiksi) On se vaan perkele että noitakin upeita eläimiä metsästetään jonkun kuvitteellisen potenssiaparantavan ominaisuuden takia...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1896
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe