Sohlberg nöyryyttää suomalaisia

Kesse

Niin se vaan on, että tämä Norjan poika Petter Sohlberg pitää täysin pilkkanaan suomalaisia. Ensiksi Sohlberg nöyryytti Tommi Mäkistä ja himmensi hänen loistoaan. Eikä sekään riittänyt vaan piti vielä nuijia nuori lupaus Mikko Hirvonen maanrakoon. Täytyy kyllä sanoa, että kova äijä toi Sohlberg.

15

1078

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joka sana

      Petter Solberg on kyllä tämän hetken kovin kuski ainakin mun mittapuulla. Toivon kaverille menestystä ensi kaudelle. Sen verran vakuuttavaa on miehen ajaminen todellisen paineen allakin.

      Tosin Mäkisen loistoa Petter ei mielestäni himmentänyt, sillä Tommin olisi pitänyt lopettaa jo ennen Subarulle siirtymistä. Miehen motivaatio ei ollut enää parhaimmillaan ja mies keskittyikin lähinnä tekemään Solbergista seuraajaansa.

      • Masa

        No einpä usko. Ekana vuotena tais olla Tommille järkytys kun Petter ajo nopeammin. "Eh ehhh we had some trouble and the car hasent been erittäin hyvä eheee.." Selitystä tuli aina, mutta sit kun vauhti ei riittänyt Tommi otti isällisen hahmon Petteriin nähde. Sainzin vauhti sitävastoin pysyi kovana läp koko uran, sanoiva muut mitä tahansa. Äijä ajoi kovempaa kuin Colin ja tommi vuonna 2003 ja ikää on enemmän. Tänä vuonna Argentiinan voitto osoitti ettei vauhti ole kadonnut kun kaikki on kohdallaan. Carlos on mielestäni paras kuski mitä on ollut ja tulee olemaan.


      • PeeVee
        Masa kirjoitti:

        No einpä usko. Ekana vuotena tais olla Tommille järkytys kun Petter ajo nopeammin. "Eh ehhh we had some trouble and the car hasent been erittäin hyvä eheee.." Selitystä tuli aina, mutta sit kun vauhti ei riittänyt Tommi otti isällisen hahmon Petteriin nähde. Sainzin vauhti sitävastoin pysyi kovana läp koko uran, sanoiva muut mitä tahansa. Äijä ajoi kovempaa kuin Colin ja tommi vuonna 2003 ja ikää on enemmän. Tänä vuonna Argentiinan voitto osoitti ettei vauhti ole kadonnut kun kaikki on kohdallaan. Carlos on mielestäni paras kuski mitä on ollut ja tulee olemaan.

        Tarkastellaan hieman kautta 2003, joka jäi Mäkisen viimeiseksi WRC-kaudeksi.

        Kauden 2001 jälkeen Tommi mietti tosissaan jättäytymistä pois MM-sarjasta, mutta päätti, ettei vielä ollut aika lopettaa ja siirtyi Mitsubishilta Subarulle.

        Kausi 2002 käynnistyi parhaalla mahdollisella tavalla, kun Mäkinen voitti Monte Carlo-rallin, mutta sen jälkeen alkoi vastoinkäymisten pitkä sarja. Huonoa onneakin oli, mutta enimmäkseen kysymys oli tallin ammattitaidosta. Vaihtuvuus Prodriven tiimissä oli suuri ja uudet miehet tekivät välillä käsittämättömiä virheitä.
        -Ajatellaan nyt vaikka sitä kertaa, kun Tommi johti Safaria. Joku unohti täyttää iskunvaimentimet huollossa ja koko jousitus romahti seuraavalla erikoiskokeelle, eräs tallin työskentelyä seurannut sisäpiiriläinen sanoo.

        Toisen kerran Mäkinen mietti lopettamista syksyllä 2002. Toisessa vaakakupissa olivat koetut takaiskut ja toisessa usko siihen, että kaikki voidaan vielä muuttaa. Tommilla itsellään oli ajatuksia siitä, miten auton saisi sopimaan paremmin hänen ajotyylilleen. Kun auto tulisi kuntoon, hänen vauhtinsa riittäisi edelleen pohja-aikoihin. Siitä hän oli varma. Sellaisin ajatuksin Mäkinen lähti vuoteen 2003.
        Auto ei kuitenkaan koskaan tullut Tommin haluamaan kuntoon. Tutkamittaukset kertoivat, että kaudella 2003 Subaru hävisi moottoritehoissa muille kärkiautoille.

        Kaudella 2003 ei mennyt silloinkaan kovin loistavasti. Ainoat palkintopallisijat irtosivat Ruotsin ja Iso-Britannian ralleista.
        Ruotsi ja Monte Carlo ovat liukkaan alustansa vuoksi ainoat rallit, joissa kuljettaja voi rohkeutensa ja ajotaitonsa avulla paikata autonsa puutteita. Montessa Tommi yritti liikaa ja ajoi ulos tieltä.
        Ruotsissa vain Marcus Grönholm oli nopeampi.
        Sen jälkeen Mäkinen jäi säännöllisesti Solbergin varjoon. Miksi näin kävi, siitä Mäkisen uraa koko matkan läheltä seuranneella Marko Taskisella on selkeä käsitys.
        -Tommin ajotyyli on perinteisen suomalainen: hän jarruttaa voimakkaasti ennen kurvia, kiihdyttää kurvissa ja pyrkii siitä ulos mahdollisimman kovaa. Sellaista ajotyyliä varten nelivetoisesta autosta pitää tehdä enemmmän taka- kuin etuvetoista muistuttava.
        -Petter ajaa ihan eri tavalla. Hän vie autoa enemmän etuvetoisena, kääntää sen ikäänkuin väkisin kurviin. Se ei luista juuri ollenkaan eikä meno näytä juuri miltään, mutta kello tykkää.
        -Petterin ajotyylissä moottorin tehon puute ei näy niin selvästi, koska auto ei liu'u kaarteissa. Tommi maksoi tehon puutteesta paljon enemmän, Mäkisen kelitiedustelijana vuosikaudet toiminut Taskinen sanoo.

        Lopettamispäätöksen julkistuksen ajankohta oli hyvä ennen muuta urheilullisesti. Mäkinen poistui MM-sarjasta ollessaan vielä huipulla. Ralliautoilussa on nähty monta entistä mestaria, joille luopuminen on ollut vaikeaa ja jotka ovat jääneet roikkumaan tehdastallien liepeille. Mestarin huippuhetkissä mukana eläneen yleisönkin on surullista seurata, kuinka kuljettaja ei ole pystynyt tunnustamaan aikojen muuttumista.
        Tommi Mäkisestä ei jää sellaista kuvaa. Hän pystyi viimeiselläkin kaudellaan erikoiskokeiden voittoihin niissä kilpailuissa, joissa auton puutteita pystyi korjaamaan kädellä. Hänelle kirjattiin pohja-aikoja Ruotsin, Kreikan ja Kyproksen MM-ralleissa.

        -Silloin kaikkein parhaaseen aikaan, kun Tommi ajoi voitosta voittoon, me tiesimme jo Suomesta lähtiessämme, että hän voittaa. Se oli erikoista aikaa. Ne voitotkaan eivät tuntuneet paljon miltään. Ei niille maljoja nosteltu. Sanottiin vain, että näinhän sen piti mennäkin.
        -Niin ylivoimainen Tommi oli, että jos jollakin pitemmällä pätkällä tuli vain 15 sekunnin voitto, me sanoimme heti, että nyt se on pyörähtänyt. Puolen minuutin voitto oli ihan tavallinen, taskinen muistelee.

        Juuri sellaisista voitoista Tommi Mäkinen muistetaan. Kun puhe kääntyy ralliautoiluun 90-luvun jälkipuoliskolla, jokainen silloin MM-sarjaa seurannut tietää kertoa, että Tommi Mäkiselle ei kukaan voinut mitään.


      • kkka
        PeeVee kirjoitti:

        Tarkastellaan hieman kautta 2003, joka jäi Mäkisen viimeiseksi WRC-kaudeksi.

        Kauden 2001 jälkeen Tommi mietti tosissaan jättäytymistä pois MM-sarjasta, mutta päätti, ettei vielä ollut aika lopettaa ja siirtyi Mitsubishilta Subarulle.

        Kausi 2002 käynnistyi parhaalla mahdollisella tavalla, kun Mäkinen voitti Monte Carlo-rallin, mutta sen jälkeen alkoi vastoinkäymisten pitkä sarja. Huonoa onneakin oli, mutta enimmäkseen kysymys oli tallin ammattitaidosta. Vaihtuvuus Prodriven tiimissä oli suuri ja uudet miehet tekivät välillä käsittämättömiä virheitä.
        -Ajatellaan nyt vaikka sitä kertaa, kun Tommi johti Safaria. Joku unohti täyttää iskunvaimentimet huollossa ja koko jousitus romahti seuraavalla erikoiskokeelle, eräs tallin työskentelyä seurannut sisäpiiriläinen sanoo.

        Toisen kerran Mäkinen mietti lopettamista syksyllä 2002. Toisessa vaakakupissa olivat koetut takaiskut ja toisessa usko siihen, että kaikki voidaan vielä muuttaa. Tommilla itsellään oli ajatuksia siitä, miten auton saisi sopimaan paremmin hänen ajotyylilleen. Kun auto tulisi kuntoon, hänen vauhtinsa riittäisi edelleen pohja-aikoihin. Siitä hän oli varma. Sellaisin ajatuksin Mäkinen lähti vuoteen 2003.
        Auto ei kuitenkaan koskaan tullut Tommin haluamaan kuntoon. Tutkamittaukset kertoivat, että kaudella 2003 Subaru hävisi moottoritehoissa muille kärkiautoille.

        Kaudella 2003 ei mennyt silloinkaan kovin loistavasti. Ainoat palkintopallisijat irtosivat Ruotsin ja Iso-Britannian ralleista.
        Ruotsi ja Monte Carlo ovat liukkaan alustansa vuoksi ainoat rallit, joissa kuljettaja voi rohkeutensa ja ajotaitonsa avulla paikata autonsa puutteita. Montessa Tommi yritti liikaa ja ajoi ulos tieltä.
        Ruotsissa vain Marcus Grönholm oli nopeampi.
        Sen jälkeen Mäkinen jäi säännöllisesti Solbergin varjoon. Miksi näin kävi, siitä Mäkisen uraa koko matkan läheltä seuranneella Marko Taskisella on selkeä käsitys.
        -Tommin ajotyyli on perinteisen suomalainen: hän jarruttaa voimakkaasti ennen kurvia, kiihdyttää kurvissa ja pyrkii siitä ulos mahdollisimman kovaa. Sellaista ajotyyliä varten nelivetoisesta autosta pitää tehdä enemmmän taka- kuin etuvetoista muistuttava.
        -Petter ajaa ihan eri tavalla. Hän vie autoa enemmän etuvetoisena, kääntää sen ikäänkuin väkisin kurviin. Se ei luista juuri ollenkaan eikä meno näytä juuri miltään, mutta kello tykkää.
        -Petterin ajotyylissä moottorin tehon puute ei näy niin selvästi, koska auto ei liu'u kaarteissa. Tommi maksoi tehon puutteesta paljon enemmän, Mäkisen kelitiedustelijana vuosikaudet toiminut Taskinen sanoo.

        Lopettamispäätöksen julkistuksen ajankohta oli hyvä ennen muuta urheilullisesti. Mäkinen poistui MM-sarjasta ollessaan vielä huipulla. Ralliautoilussa on nähty monta entistä mestaria, joille luopuminen on ollut vaikeaa ja jotka ovat jääneet roikkumaan tehdastallien liepeille. Mestarin huippuhetkissä mukana eläneen yleisönkin on surullista seurata, kuinka kuljettaja ei ole pystynyt tunnustamaan aikojen muuttumista.
        Tommi Mäkisestä ei jää sellaista kuvaa. Hän pystyi viimeiselläkin kaudellaan erikoiskokeiden voittoihin niissä kilpailuissa, joissa auton puutteita pystyi korjaamaan kädellä. Hänelle kirjattiin pohja-aikoja Ruotsin, Kreikan ja Kyproksen MM-ralleissa.

        -Silloin kaikkein parhaaseen aikaan, kun Tommi ajoi voitosta voittoon, me tiesimme jo Suomesta lähtiessämme, että hän voittaa. Se oli erikoista aikaa. Ne voitotkaan eivät tuntuneet paljon miltään. Ei niille maljoja nosteltu. Sanottiin vain, että näinhän sen piti mennäkin.
        -Niin ylivoimainen Tommi oli, että jos jollakin pitemmällä pätkällä tuli vain 15 sekunnin voitto, me sanoimme heti, että nyt se on pyörähtänyt. Puolen minuutin voitto oli ihan tavallinen, taskinen muistelee.

        Juuri sellaisista voitoista Tommi Mäkinen muistetaan. Kun puhe kääntyy ralliautoiluun 90-luvun jälkipuoliskolla, jokainen silloin MM-sarjaa seurannut tietää kertoa, että Tommi Mäkiselle ei kukaan voinut mitään.

        Pari mestaruuttahan Mäkinen voitti tuurilla. Tästä ilmiömäisestä tuurista englantilaiset lanseerasivat Makinen´s luck termin. Siinä missä muille tuli epäonnea, Mäkisellä kävi ihmeellinen tuuri. Vuonna 1997 nopein kuljettaja Mcrae hävisi pisteellä Mäkiselle vaikka voittikin enemmän kisoja. Vuonna 1998 Mäkisellä kävikin rallihistorian kirkkain tuuri kun Sainzin auto hyytyi muutama sata metriä ennen maalia. Jos auto olisi kestänyt sen noin 200 metriä olisi Sainz kruunattu mestariksi. Jälleen todellinen onnenpoikanen Mäkiselle. Kyllä totuus kuitenkin on, että nopein kuljettaja ei aina ole paras MM-tilastossa. Kyllä -90 luvun lopun ehdottomasti kovin ja nopein kuljettaja oli Colin McCrae. McCrae oli selvästi nopeampi kuin Mäkinen, mutta hänen kiivas ajotyylinsä teki sen, että niin monesti hänen kisansa päättyi ulosajoon. Meillä suomalaisilla on vain tapana nähdä tosiasiat sinivalkoisten lasien läpi.


      • Masa
        PeeVee kirjoitti:

        Tarkastellaan hieman kautta 2003, joka jäi Mäkisen viimeiseksi WRC-kaudeksi.

        Kauden 2001 jälkeen Tommi mietti tosissaan jättäytymistä pois MM-sarjasta, mutta päätti, ettei vielä ollut aika lopettaa ja siirtyi Mitsubishilta Subarulle.

        Kausi 2002 käynnistyi parhaalla mahdollisella tavalla, kun Mäkinen voitti Monte Carlo-rallin, mutta sen jälkeen alkoi vastoinkäymisten pitkä sarja. Huonoa onneakin oli, mutta enimmäkseen kysymys oli tallin ammattitaidosta. Vaihtuvuus Prodriven tiimissä oli suuri ja uudet miehet tekivät välillä käsittämättömiä virheitä.
        -Ajatellaan nyt vaikka sitä kertaa, kun Tommi johti Safaria. Joku unohti täyttää iskunvaimentimet huollossa ja koko jousitus romahti seuraavalla erikoiskokeelle, eräs tallin työskentelyä seurannut sisäpiiriläinen sanoo.

        Toisen kerran Mäkinen mietti lopettamista syksyllä 2002. Toisessa vaakakupissa olivat koetut takaiskut ja toisessa usko siihen, että kaikki voidaan vielä muuttaa. Tommilla itsellään oli ajatuksia siitä, miten auton saisi sopimaan paremmin hänen ajotyylilleen. Kun auto tulisi kuntoon, hänen vauhtinsa riittäisi edelleen pohja-aikoihin. Siitä hän oli varma. Sellaisin ajatuksin Mäkinen lähti vuoteen 2003.
        Auto ei kuitenkaan koskaan tullut Tommin haluamaan kuntoon. Tutkamittaukset kertoivat, että kaudella 2003 Subaru hävisi moottoritehoissa muille kärkiautoille.

        Kaudella 2003 ei mennyt silloinkaan kovin loistavasti. Ainoat palkintopallisijat irtosivat Ruotsin ja Iso-Britannian ralleista.
        Ruotsi ja Monte Carlo ovat liukkaan alustansa vuoksi ainoat rallit, joissa kuljettaja voi rohkeutensa ja ajotaitonsa avulla paikata autonsa puutteita. Montessa Tommi yritti liikaa ja ajoi ulos tieltä.
        Ruotsissa vain Marcus Grönholm oli nopeampi.
        Sen jälkeen Mäkinen jäi säännöllisesti Solbergin varjoon. Miksi näin kävi, siitä Mäkisen uraa koko matkan läheltä seuranneella Marko Taskisella on selkeä käsitys.
        -Tommin ajotyyli on perinteisen suomalainen: hän jarruttaa voimakkaasti ennen kurvia, kiihdyttää kurvissa ja pyrkii siitä ulos mahdollisimman kovaa. Sellaista ajotyyliä varten nelivetoisesta autosta pitää tehdä enemmmän taka- kuin etuvetoista muistuttava.
        -Petter ajaa ihan eri tavalla. Hän vie autoa enemmän etuvetoisena, kääntää sen ikäänkuin väkisin kurviin. Se ei luista juuri ollenkaan eikä meno näytä juuri miltään, mutta kello tykkää.
        -Petterin ajotyylissä moottorin tehon puute ei näy niin selvästi, koska auto ei liu'u kaarteissa. Tommi maksoi tehon puutteesta paljon enemmän, Mäkisen kelitiedustelijana vuosikaudet toiminut Taskinen sanoo.

        Lopettamispäätöksen julkistuksen ajankohta oli hyvä ennen muuta urheilullisesti. Mäkinen poistui MM-sarjasta ollessaan vielä huipulla. Ralliautoilussa on nähty monta entistä mestaria, joille luopuminen on ollut vaikeaa ja jotka ovat jääneet roikkumaan tehdastallien liepeille. Mestarin huippuhetkissä mukana eläneen yleisönkin on surullista seurata, kuinka kuljettaja ei ole pystynyt tunnustamaan aikojen muuttumista.
        Tommi Mäkisestä ei jää sellaista kuvaa. Hän pystyi viimeiselläkin kaudellaan erikoiskokeiden voittoihin niissä kilpailuissa, joissa auton puutteita pystyi korjaamaan kädellä. Hänelle kirjattiin pohja-aikoja Ruotsin, Kreikan ja Kyproksen MM-ralleissa.

        -Silloin kaikkein parhaaseen aikaan, kun Tommi ajoi voitosta voittoon, me tiesimme jo Suomesta lähtiessämme, että hän voittaa. Se oli erikoista aikaa. Ne voitotkaan eivät tuntuneet paljon miltään. Ei niille maljoja nosteltu. Sanottiin vain, että näinhän sen piti mennäkin.
        -Niin ylivoimainen Tommi oli, että jos jollakin pitemmällä pätkällä tuli vain 15 sekunnin voitto, me sanoimme heti, että nyt se on pyörähtänyt. Puolen minuutin voitto oli ihan tavallinen, taskinen muistelee.

        Juuri sellaisista voitoista Tommi Mäkinen muistetaan. Kun puhe kääntyy ralliautoiluun 90-luvun jälkipuoliskolla, jokainen silloin MM-sarjaa seurannut tietää kertoa, että Tommi Mäkiselle ei kukaan voinut mitään.

        Joo mut Tommin vauhti ei ollu oikeen entisensa sitten kauden 2000, jos tosissaan miettii. Timmi ei voittanut yhtään kovavauhtista rallia.. eikä niissä juuri pärjännyt. en tommia yritä vähätellä, mut ilman racn vikaa ekta 1998 tapahtumia sekä sainz että tommi olisi kolminkertaisia mestareita..


      • Masa
        kkka kirjoitti:

        Pari mestaruuttahan Mäkinen voitti tuurilla. Tästä ilmiömäisestä tuurista englantilaiset lanseerasivat Makinen´s luck termin. Siinä missä muille tuli epäonnea, Mäkisellä kävi ihmeellinen tuuri. Vuonna 1997 nopein kuljettaja Mcrae hävisi pisteellä Mäkiselle vaikka voittikin enemmän kisoja. Vuonna 1998 Mäkisellä kävikin rallihistorian kirkkain tuuri kun Sainzin auto hyytyi muutama sata metriä ennen maalia. Jos auto olisi kestänyt sen noin 200 metriä olisi Sainz kruunattu mestariksi. Jälleen todellinen onnenpoikanen Mäkiselle. Kyllä totuus kuitenkin on, että nopein kuljettaja ei aina ole paras MM-tilastossa. Kyllä -90 luvun lopun ehdottomasti kovin ja nopein kuljettaja oli Colin McCrae. McCrae oli selvästi nopeampi kuin Mäkinen, mutta hänen kiivas ajotyylinsä teki sen, että niin monesti hänen kisansa päättyi ulosajoon. Meillä suomalaisilla on vain tapana nähdä tosiasiat sinivalkoisten lasien läpi.

        McRAe ehkä nopein mutta PARAS kuski ehdottomasti Sainz


      • Masa
        PeeVee kirjoitti:

        Tarkastellaan hieman kautta 2003, joka jäi Mäkisen viimeiseksi WRC-kaudeksi.

        Kauden 2001 jälkeen Tommi mietti tosissaan jättäytymistä pois MM-sarjasta, mutta päätti, ettei vielä ollut aika lopettaa ja siirtyi Mitsubishilta Subarulle.

        Kausi 2002 käynnistyi parhaalla mahdollisella tavalla, kun Mäkinen voitti Monte Carlo-rallin, mutta sen jälkeen alkoi vastoinkäymisten pitkä sarja. Huonoa onneakin oli, mutta enimmäkseen kysymys oli tallin ammattitaidosta. Vaihtuvuus Prodriven tiimissä oli suuri ja uudet miehet tekivät välillä käsittämättömiä virheitä.
        -Ajatellaan nyt vaikka sitä kertaa, kun Tommi johti Safaria. Joku unohti täyttää iskunvaimentimet huollossa ja koko jousitus romahti seuraavalla erikoiskokeelle, eräs tallin työskentelyä seurannut sisäpiiriläinen sanoo.

        Toisen kerran Mäkinen mietti lopettamista syksyllä 2002. Toisessa vaakakupissa olivat koetut takaiskut ja toisessa usko siihen, että kaikki voidaan vielä muuttaa. Tommilla itsellään oli ajatuksia siitä, miten auton saisi sopimaan paremmin hänen ajotyylilleen. Kun auto tulisi kuntoon, hänen vauhtinsa riittäisi edelleen pohja-aikoihin. Siitä hän oli varma. Sellaisin ajatuksin Mäkinen lähti vuoteen 2003.
        Auto ei kuitenkaan koskaan tullut Tommin haluamaan kuntoon. Tutkamittaukset kertoivat, että kaudella 2003 Subaru hävisi moottoritehoissa muille kärkiautoille.

        Kaudella 2003 ei mennyt silloinkaan kovin loistavasti. Ainoat palkintopallisijat irtosivat Ruotsin ja Iso-Britannian ralleista.
        Ruotsi ja Monte Carlo ovat liukkaan alustansa vuoksi ainoat rallit, joissa kuljettaja voi rohkeutensa ja ajotaitonsa avulla paikata autonsa puutteita. Montessa Tommi yritti liikaa ja ajoi ulos tieltä.
        Ruotsissa vain Marcus Grönholm oli nopeampi.
        Sen jälkeen Mäkinen jäi säännöllisesti Solbergin varjoon. Miksi näin kävi, siitä Mäkisen uraa koko matkan läheltä seuranneella Marko Taskisella on selkeä käsitys.
        -Tommin ajotyyli on perinteisen suomalainen: hän jarruttaa voimakkaasti ennen kurvia, kiihdyttää kurvissa ja pyrkii siitä ulos mahdollisimman kovaa. Sellaista ajotyyliä varten nelivetoisesta autosta pitää tehdä enemmmän taka- kuin etuvetoista muistuttava.
        -Petter ajaa ihan eri tavalla. Hän vie autoa enemmän etuvetoisena, kääntää sen ikäänkuin väkisin kurviin. Se ei luista juuri ollenkaan eikä meno näytä juuri miltään, mutta kello tykkää.
        -Petterin ajotyylissä moottorin tehon puute ei näy niin selvästi, koska auto ei liu'u kaarteissa. Tommi maksoi tehon puutteesta paljon enemmän, Mäkisen kelitiedustelijana vuosikaudet toiminut Taskinen sanoo.

        Lopettamispäätöksen julkistuksen ajankohta oli hyvä ennen muuta urheilullisesti. Mäkinen poistui MM-sarjasta ollessaan vielä huipulla. Ralliautoilussa on nähty monta entistä mestaria, joille luopuminen on ollut vaikeaa ja jotka ovat jääneet roikkumaan tehdastallien liepeille. Mestarin huippuhetkissä mukana eläneen yleisönkin on surullista seurata, kuinka kuljettaja ei ole pystynyt tunnustamaan aikojen muuttumista.
        Tommi Mäkisestä ei jää sellaista kuvaa. Hän pystyi viimeiselläkin kaudellaan erikoiskokeiden voittoihin niissä kilpailuissa, joissa auton puutteita pystyi korjaamaan kädellä. Hänelle kirjattiin pohja-aikoja Ruotsin, Kreikan ja Kyproksen MM-ralleissa.

        -Silloin kaikkein parhaaseen aikaan, kun Tommi ajoi voitosta voittoon, me tiesimme jo Suomesta lähtiessämme, että hän voittaa. Se oli erikoista aikaa. Ne voitotkaan eivät tuntuneet paljon miltään. Ei niille maljoja nosteltu. Sanottiin vain, että näinhän sen piti mennäkin.
        -Niin ylivoimainen Tommi oli, että jos jollakin pitemmällä pätkällä tuli vain 15 sekunnin voitto, me sanoimme heti, että nyt se on pyörähtänyt. Puolen minuutin voitto oli ihan tavallinen, taskinen muistelee.

        Juuri sellaisista voitoista Tommi Mäkinen muistetaan. Kun puhe kääntyy ralliautoiluun 90-luvun jälkipuoliskolla, jokainen silloin MM-sarjaa seurannut tietää kertoa, että Tommi Mäkiselle ei kukaan voinut mitään.

        Kuka tosissaan uskoo et tommi olisi voittanut Loebin ajamalla monten vikana päivänä? en ainakaan minä.Mäkinen rauhotti menonsa kun luotti siihen aikasakkoon, uskon että föat out menolla lööppi ois pessyt tommin.


      • erot
        Masa kirjoitti:

        No einpä usko. Ekana vuotena tais olla Tommille järkytys kun Petter ajo nopeammin. "Eh ehhh we had some trouble and the car hasent been erittäin hyvä eheee.." Selitystä tuli aina, mutta sit kun vauhti ei riittänyt Tommi otti isällisen hahmon Petteriin nähde. Sainzin vauhti sitävastoin pysyi kovana läp koko uran, sanoiva muut mitä tahansa. Äijä ajoi kovempaa kuin Colin ja tommi vuonna 2003 ja ikää on enemmän. Tänä vuonna Argentiinan voitto osoitti ettei vauhti ole kadonnut kun kaikki on kohdallaan. Carlos on mielestäni paras kuski mitä on ollut ja tulee olemaan.

        petterihän on parempi kuski kuin tomi koska ajaa nelivetoa kuin etuvetoista.
        kun taas tommi ei tätä koskaan oppinut ja ajoi nelivetoa kuin takavetoa roiskien sladissa.


    • vai norjapoika

      Siis Petter Solberg on norjalainen rallikuski ja Kristian Sohlberg suomalainen.

      • Vai ei

        muka Tommi voittanut yhtään nopeavauhtista rallia tai pärjännyt niissä? Mm. kolme voittoa Ruotsista ja viisi Jyväskylästä.


      • Haudankaivaja
        Vai ei kirjoitti:

        muka Tommi voittanut yhtään nopeavauhtista rallia tai pärjännyt niissä? Mm. kolme voittoa Ruotsista ja viisi Jyväskylästä.

        Ihan kun jotakuta muuta kiinnostaisi tää 9 v vanha ketju...


      • händyman21

        Tietysti kiinnostaa. Ehkä paras esimerkki tasaisuudesta on Juha Kankkunen. Ei todellakaan esim. Sainzin veroinen nopeudessa mutta kun napsii muutaman voiton kaudessa ja useita podium sijoja niin monesti se riittää mestaruureen vaikka pahin kilpakumppani voittaa useamman kisan mutta ajelee usein ulos.


      • Mersumainos

      • oikeetäys
        händyman21 kirjoitti:

        Tietysti kiinnostaa. Ehkä paras esimerkki tasaisuudesta on Juha Kankkunen. Ei todellakaan esim. Sainzin veroinen nopeudessa mutta kun napsii muutaman voiton kaudessa ja useita podium sijoja niin monesti se riittää mestaruureen vaikka pahin kilpakumppani voittaa useamman kisan mutta ajelee usein ulos.

        Juha Knkkunen, ehdottomasti paras auton kehittäjä ja taitavin ajaja. Mutta ylivoimaisesti nopein kuljettaja kautta aikojen on Markku Alen.


    • dfstr

      Kankkunen on tosiaan paras autonkehittäjä ja sopeutuvaisin kuljettaja, menestyi autolla kuin autolla. Tommi taas on suomalaisista monipuolisin, hän otti useamman voiton myös asfaltilla, mm. Kankkusella ja Grönholmilla ei ole yhtään asfalttivoittoa (ellei Monte Carloa sitten lasketa asfalttikisaksi, Bossehan voitti sen 2006).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4120
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3982
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      608
      3855
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      19
      2627
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2445
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      339
      2051
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2042
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      190
      1900
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1569
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1412
    Aihe