Humanistiliitto ja Vapaa-ajattelijat ET-opetuksest

Humanisti-vapari

Humanistiliitto ja Vapaa-ajattelijain liitto esittävät yhdessä perusopetus- ja lukiolain pikaista uudistamista niin, että elämänkatsomustieto avataan kaikille oppilaille mahdolliseksi, vaihtoehtoiseksi katsomusaineeksi. Esitystä perustellaan ihmisten yhdenvertaisella kohtelulla, lasten ja nuorten oikeuksilla sekä oppiaineen myönteiselä kehityksellä. Järjestöt vetoavat myös lapsiasiavaltuutetun toimiston lausuntoon, jonka mukaan sääntely ei nyt täytä yhdenvertaisuudelle asetettuja vaatimuksia.

Järjestöjen esityksessä huomautetaan, että yhteiskunnan lisäksi myös perheet ovat usein monimuotoisia ja muuttuvia. Vauvaiässä tehtyjen lapsen uskonnollista asemaa koskevan päätöksen ei ole perusteltua enää rajata tiukasti oppijoille mahdollisia oppiaineita peruskoulussa ja lukiossa.

Elokuussa 2016 voimaan tulevat uudet opetussuunnitelmat ovat järjestöjen mukaan hyvä virike lakiteknisesti helppoon uudistukseen eduskunnassa. Esityksessä halutaan poistaa peruskoulu-/lukiolaista seuraava virke: ”Tähän uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvat oppilaat/opiskelijat osallistuvat oman uskontonsa opetukseen.”
Suomen Humanistiliitto ry ja Vapaa-ajattelijain Liitto ry ovat jättäneet tämän esityksensä Opetus- ja kulttuuriministerille sekä eduskuntaryhmille.

57

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eionnistueiei

      Sipilä?

    • SanonnVaan

      Monissa perheissä ainakin toinen vanhemmista on eronnut kirkosta sen jälkeen - tai aiemminkin - kuin lapsi on "kastettu". ET vastaisi paremmin pperheeen katsomuksellista identiteettiä. Lapsen osalta kyse on ollut enemmän seremoniasta kuin halusta aiheuttaa juridinen rajoite opiskelua koskeviin valintoihin. Koululakien ei tulisi asettaa tällaisia rajoituksia kirkon jäsenyyden vuoksi. Vaikka voihan myös lapsen erottaa kirkosta, vaikka ei soraan www.eroakirkosta.fi -palveun kautta, mutta tuolta saa tulostettua lomakkeen lapssen erottamista varten. Ja 15-vuotias vooi erota itse, mutta tarvitaan huoltajien lupa.

    • kasvattava_ajattelija

      Jos vanhemmat alkaisivat kantamaan vastuuta lapsen uskonnollisesta tai uskonnottomasta kasvatuksessa, niin tuotakaan ongelmaa ei olisi. Vaan ei, nykyvanhempien pitää saada kaikki hienot seremoniat, mutta sitten kun siihen liittyy vastuu, niin toitotetaan vapautta valita. Miten typeriä ihmiset muka nykyään ovat? Saa siinä vapaa-ajattelijat ym ajaa ihmisten asiaa, kun selkeästi jotkut eivät siihen kykene.

      • KysynVaan

        Nykyään kirkollisten vihkimisten osuus on pudonnut alle puoleen. Ehkä ne lasten kastamisetkin vähenevät. Ja sitten joskus konfirmaatiot...

        Tai jos olisi vaan kaste uskonnollisena seremoniana, mutta ei juridista kirkkoon liittämistä vauvana?


      • hankielämävaan
        KysynVaan kirjoitti:

        Nykyään kirkollisten vihkimisten osuus on pudonnut alle puoleen. Ehkä ne lasten kastamisetkin vähenevät. Ja sitten joskus konfirmaatiot...

        Tai jos olisi vaan kaste uskonnollisena seremoniana, mutta ei juridista kirkkoon liittämistä vauvana?

        LiibaLaaba.


      • SanonVaan
        KysynVaan kirjoitti:

        Nykyään kirkollisten vihkimisten osuus on pudonnut alle puoleen. Ehkä ne lasten kastamisetkin vähenevät. Ja sitten joskus konfirmaatiot...

        Tai jos olisi vaan kaste uskonnollisena seremoniana, mutta ei juridista kirkkoon liittämistä vauvana?

        Vauvojen rekisteröinti väestörekisterissä uskonnon perusteella on tarpeetonta ja sopimatonta.


      • teitäeiolepaljon
        SanonVaan kirjoitti:

        Vauvojen rekisteröinti väestörekisterissä uskonnon perusteella on tarpeetonta ja sopimatonta.

        Okei. Nostakoon vauva oikeusjutun.


      • SanonVaan
        teitäeiolepaljon kirjoitti:

        Okei. Nostakoon vauva oikeusjutun.

        Merkinnän takia "vauva" joutuu maksamaan kirkollisveroa koko vuoden, vaikka eroaisi 18-vuotiaana heti kun voi.


      • Voi_hyvä_tavaton
        SanonVaan kirjoitti:

        Merkinnän takia "vauva" joutuu maksamaan kirkollisveroa koko vuoden, vaikka eroaisi 18-vuotiaana heti kun voi.

        Eikö olekkin hirveää :O :O


    • sontaasontaasontaa

      Nämä humanoidi-Et-väkyttäjät ovat sitä mitä 1970-luvulla kommunistit ja 1980-luvulla vihreät. Vain HE ovat oikeassa. Hyi h-lvetti!

      • TuleeMieleen

        Tämä sontija taitaa olla miltei ISIS-tyyppinen uskonnollinen jihadisti.


      • Voi_hyvä_tavaton
        TuleeMieleen kirjoitti:

        Tämä sontija taitaa olla miltei ISIS-tyyppinen uskonnollinen jihadisti.

        Teidän mielestä kaikki eri mieltä olevat luultavasti ovat.


    • Humanisti-vapari

      Perheet ovat usein monimuotoisia ja muuttuvia. Vauvaiässä tehtyjen päätösten ei ole perusteltua rajata oppijoille mahdollisia oppiaineita. Lapsiasiavaltuutetun lausunnon (5.11.2014) mukaan ”elämänkatsomustiedon opetuksen osallistumista koskeva sääntely ei täytä yhdenvertaisuudelle asetettuja vaatimuksia”.

      • KuudesPykälä

        Yhdenvertainen kohtelu ihmisen uskonnosta tai vakaumuksesta riippumatta kuuluu perusoikeuksiin, ihmisoikeuksiin.


    • AvataanAvataan

      Koululaisen huoltajat voivat avata ET:n omallle lapselleen, kun erottavat vauvakasteen myötä kirkon kirjoihin joutuneen lapsensa kirkosta. Se tapahtuu paperisella lomakkeella, jonka voi tulostaa www.eroakirkosta.fi -palvelusta.

      Ja jos lapsi ei edes kuulu kirkkoon, mutta eka luokalle mennessä tuli ilmoitettua uskonnonopetukseen, ET:n voi avata ilmoittamalla kouluun, että oppilas siirtyykin uskonnosta ET:oon.

      Vaikka jo heti, jolloin vaihto tapahtuu nyt kevätkukukauden ensi päivinä.

      • SanonVaan

        Kirkkoon kuulumattomat lapset eivät ole kaikissa kouluissa (jopa kunnissa) päässeet ET-opetukseen, kun ei ole perustettu ryhmää. On siis "nollakouluja". Ja uusien oppilaiden vanhemmille rehtorit aina valistaneet, että ei ole ryhmää. (Helsingin seudulla taaas ET:sssä jo 20 %.)

        Nyt näissä kunnissa vanhempien kannattaa vaan ilmoittaa lapsi kouluun, niin kyllä se ET-ryhmä lain mukaan syntyy. Ja siihen voivat sitten päästä myös 2. ja 3. luokkien oppilaat. Tuollainen 1-3-luokkien yheinen ryhmä on oikein hyvä.

        Ei siis kannata kunnella rexin itkua eli käytännössä houkuttelua valita uskonto ET:n sijaan. Tämä viesti siis kirkkoon kuulumattoman lapsen huoltajille.

        ET-oppilaiden määrä on kasvussa. Ja kasvaa lähivuosina.

        Tätä nykyä enää noin 70 % kastetaan eli on nykysääntöjen mukaisesa "pakkouskonnossa" koulussa. Ja voi olla, että ET vapautetaan. Annetaan huoltajien valita: uskonto/ET.

        Mutta miltä luokalta tahansa voi siirtyä uskonnosta ET:oon (keillä on siihen lain mukainen oikeus). Vaihdos voi tapahtua vaikka huomenna 7.1.2016. Tai ensi viikolla.


    • luterilainen

      Koulun uskonnonopetus kuuluu olla oppilaiden mukaan. Eduskunnassakin päätetään enemmistöllä. Jos on suurin osa oppilaista Luterilaisia, niin eniten käsitellään, luetaan Luterilaista uskontoa.. Vähemmän katolilaisia, ordodoksia ja myös vapaata kirkkokuntaa.
      Vanhemmilla kuuluisi olla senverran lapsi rakkautta että antaisivat olla lapsensa jonkin seurakunnan kirjoilla. Ja sitten kun lapsi tulee aikuisikään niin annetaan lapsen itse päättää mihin haluaa kuulua. Jos pieni lapsi erotellaa jo pienenä pois muusta valtaryhmästä, niin lapsi siitä' vain kärsii.
      Näitä kirkollisia asioita vääristellään ja solvataan jo aivan liikaa, tuntuu ettei mikään ole enää pyhää.

      • Isäpappa

        "Vanhemmilla kuuluisi olla senverran lapsi rakkautta että antaisivat olla lapsensa jonkin seurakunnan kirjoilla. Ja sitten kun lapsi tulee aikuisikään niin annetaan lapsen itse päättää mihin haluaa kuulua."
        Itseasiassa koko lapsikaste (tai yleensäkin vauvan liittäminen johonkin aatteelliseen yhteisöön) on aivan järjetöntä. Vähän sama kun vauva liitettäisiin johonkin poliittiseen puolueeseen, josta saisi sitten itse erota kun on täysi-ikäinen.
        Tietenkin asian pitäisi olla toisin päin: ihminen saa itse liittyä aatteelliseen yhteisöön niin halutessaa, sitten täysi-ikäisenä tai vaikka teini-iässä.

        Miksi ihmeessä kouluissa pitäisi erotella lapset uskontojen mukaan? Kaikkein järkevintä – ja helpointakin – olisi lopettaa kouluista kokonaan vakaumuksellinen uskonnon opetus. Mieluiten kaikille yhteinen elämänkatsomustieto ja vapaa-ajalla saisi sitten käydä näitä uskonollisia kerhoja, kuten nyt vaikka pyhäkouluja sun muita (tai mitä näitä nyt eri uskonnoilla sitten onkaan).
        Elämänkatsomustiedossa olisi enemmän järkeä kun ryhmässä olisi eri uskontokuntien edustajia.
        Sitäpaitsi mielestäni koulun tarkoitus ei ole opettaa taikauskoa.


      • SkolessaDuunissa

        "Vanhemmilla kuuluisi olla senverran lapsi rakkautta että antaisivat olla lapsensa jonkin seurakunnan kirjoilla."

        Ajatuskuviosi on täysin virheellinen eikä perustu mihinkään. Lapsen liittäminen mihinkään kirkkokuntaan ei millään tavoin ole lapsirakkautta, vaan ihan tasan päinvastoin!

        "Eduskunnassakin päätetään enemmistöllä."

        Siitä huolimatta myös vähemmistöillä on oikeutensa. Sinäkin kuulut johonkin vähemmistöön (uskovaisiin) ja edellytät, että sinulla on oikeuksia (sanoa täällä mielipiteesi). Koulussa opetettavia aineita ja niiden oppisisältöjä ei päätetä sen enempää vanhempien kuin oppilaidenkaan äänestyksellä. Nehän muuttuisivat joka vuosi, jos äänestys olisi kerran vuodessa. Jos äänestys olisi joka viikko, myös oppiaineet ja oppisisällöt muuttuisivat joka viikko.

        " Ja sitten kun lapsi tulee aikuisikään niin annetaan lapsen itse päättää mihin haluaa kuulua. "

        Tämä vapaus ihmisillä Suomessa on - lukuun ottamatta eräitä ahdasmielisiä lahkoja.

        "Jos pieni lapsi erotellaa jo pienenä pois muusta valtaryhmästä, niin lapsi siitä' vain kärsii."

        Jokainen lapsi ja aikuinen on jonkin "valtaryhmän" ulkopuolella. Ei siitä kukaan kärsi! Työskenneltyäni koulussa neljännesvuosisadan voin lohduksesi todeta, että yksikään ev.lut. uskonnonopetukseen osallistumaton lapsi ei ole kärsinyt siitä yhtään.

        Oma kysymyksenä tietysti on, pitääkö koulussa ylipäänsä olla uskontoa ainakaan niin suuret tuntimäärät kuin nykyisin. Kirkkohistoria voitaisiin ihan hyvin sisällyttää yleiseen historianopetukseen, onhan länsimainen historia siihen tiiviisti sidoksissa. Elämänkatsomustieto sopisi kaikille oppilaille ja tuntimääräksi riittäisi ihan hyvin yksi vuosiviikkotunti tai huomattavasti vähemmänkin. Tässä on otettava huomioon, että tuntikehys on rajallinen ja siihen pitää saada sisältymään oikeasti tärkeitä aineita. Kodeillakin on vastuunsa siitä, että lapsesta kasvaa kunnon ihminen!


    • suomalainen5

      Täällähän on hyvin pakanallista keskustelua. Ihmisiä yritetään värvätä ties mihin.
      Tämä tuntuu jo isänmaan vastaiselta, kapinalliselta touhulta.
      Eikö riitä että itse on pakana, tarviiko enää muita houkutella mukaan .
      Meillä olisi hyvä maa olla ja asua, kun vain sen jokainen ymmärtäisi ja tajuaisi.

      • SanonVaan

        Saahan Suomessa valita puolueenkin. Ja vaihtaa sitä. Kai aikuisen ihmisen pitäisi ssaada itse valita lapselleen sopivin katsomusaine.


      • Isäpappa
        SanonVaan kirjoitti:

        Saahan Suomessa valita puolueenkin. Ja vaihtaa sitä. Kai aikuisen ihmisen pitäisi ssaada itse valita lapselleen sopivin katsomusaine.

        "Saahan Suomessa valita puolueenkin. Ja vaihtaa sitä."
        Niin, täysi-ikäisenä. Ei vauvoja puolueihin liitetä. Vai pitäisikö mielestäsi liittää, ja vaatia että kouluissa sitten pitäisi antaa pilteille sen mukaista opetusta? Siellä ois sitten kokoomus, vasemmisto ja persutunnit, ihan vanhempien valinnan mukaan. Joku voisi vaatia uusnatsituntejakin lapselleen.

        Ei aikuisen ihmisen pitäisi voida MÄÄRÄTÄ lapsen elämänkatsomusta. Kotonahan lapsilleen saa sitten kertoa näkemyksistään, mutta eihän taikauskot kouluopetukseen kuulu.

        "Eikö riitä että itse on pakana, tarviiko enää muita houkutella mukaan." (suomalainen5 )

        Eihän se ole mitään pakanallisuutta, jos jätetään taikauskon opetus pois koulusta. Taikuudet ja yliluonnollisuudet nyt vaan ei mielestäni kuulu kouluopetukseen, jonka pitäisi olla yleissivistävää. Varmaan kaipaat myös horoskooppi- ja ufo-opetusta kouluihin.


    • kukakäskee

      "Humanistiliitto ja Vapaa-ajattelijain liitto esittävät yhdessä perusopetus- ja lukiolain pikaista uudistamista niin, että elämänkatsomustieto avataan kaikille oppilaille mahdolliseksi, vaihtoehtoiseksi katsomusaineeksi. Esitystä perustellaan ihmisten yhdenvertaisella kohtelulla, lasten ja nuorten oikeuksilla sekä oppiaineen myönteiselä kehityksellä. Järjestöt vetoavat myös lapsiasiavaltuutetun toimiston lausuntoon, jonka mukaan sääntely ei nyt täytä yhdenvertaisuudelle asetettuja vaatimuksia."

      HISTORIAMME TOTUUDET maastamme olisivat identtiteettimmekin ymmärtämisen kannalta tärkeimmät opetusaineet lapsillemme. Näistä olisikin nyt syytä keskustella paljon.
      ITSETERVEYDENHOITO JA TERVEELLINEN RUOKAVALIO JA ELÄMÄNTAPA
      tulee seuraavaksi tärkeimmäksi
      PERHE- JA LASTENHOITO-OPPI seuraavaksi tärkein

      Mutta ennen näitä kolmea ylimmäksi tietenkin täydellinen RAAMATUN SANAN ymmärtäminen ihanan elämän ohjeeksi tulevan aikuiselämän viisaudeksi.

      Näiden oppien perillemenon ohella lapsi alkaa ITSE automaattisesti hahmottaa sitä työtä, mikä häntä oikeasti kiinnostaa ja mitä haluaa elämässään tehdä.

      RAAMATUN SANA toi maahamme kristinuskon ohella myös sivistyksemme pohjan. Se on ollut KOULUKEKSINTÖMME alkuunasettaja.
      Sanasta löytyy kaikki "leipä" maallisen leipämme lisäksi, mitä tarvitsemme, jotta ELÄMÄMME olisi nautittavaa; rauhallista, rakkaudellista ja kaikin osin yltäkylläistä. Raamatun 10 käskyä antavat oikeat osviitat maan päällä elämisellemme.

      1960 luvun lopulla VASEMMISTORADIKALISMIAALTO teki "tasa-arvoaatteellaan" valtavaa mullistusta siihenastisessa elämässämme suuren Suomen pikkuruisessa 4½ miljoonaisessa kansassamme. Lieneeköhän tämä kansamme vähäväkisyys syynä siihen, että täällä saa todella helposti kansan mukaan jos mihin ideoligiaan, innovaatioon ja jopa mielettömyyteen? Kun vain muutamat voimistuu aatteelleen ja propaganda hoitaa loput. Kaikkeen sellaiseen, mikä ei ole enää hyvää, eikä tee elämästämme mielekästä. Viimeinen 45 vuotta on maassamme näyttänyt sen, mihin ajauduimme elämämme tavoitteissa radikaalisuudessamme.

      Rauha sodasta kuitenkin antoi meille vapauden valita! Kuka käski? Kenen annoit päättää puolestasi? Kenen annoit päättää, mitä koulussa lapsellesi opetettiin ja mihin hänet johdatettiin? Harhaan. Pois täysin uskosta Jumalaan , Luojaamme. Miksi luovuimme niin helposti uskosta? Vapauteen Jeesus meidät johdatti, kun kuuli sodan rukouksemme ja salli rauhan maallemme!

      Jotain pitäisi tehdä. Jospa lopettaisimme niiden tuhansien puolesta-AJATTELIJOITTEMME propagandakirjoitelmien lukemisen ja kuulemisen. Sensijaan uskoisimme TOTUUDEN SANAN itsekukin ja päättäisimme itse vaikuttaa siihen, minkälaisen elämisen arvoisen elämän maan päällä oikeasti haluamme omille lapsillemme ja tuleville jälkeläisillemme. Niin, että se kantaisi myös tämän maan päällisen elämämme jälkeenkin.
      Koulujen kaikki huuhaaideologiakokeilut lapsillemme vaikuttavat ikävällä tavalla pitkälle tulevaisuuteen jälkipolvillemme.

      • taikauskonnoton

        Tuoko on nyt sit hyvä syy opettaa totena, että koskaanhavaitsematon taikahenki taikoi ykskaks abrakadabra tyhjästä kaiken? Enpä oo paljon typerämpää kuullut.
        Vielä kammottavampaa oli, kun kuulin erään pikkutytön sanovan ettei hänen tarvitse varoa liikenteessä koska hänellä on vierellä aina suojelusenkeli, joka varjelee häntä kaikelta pahalta.
        Ei herrajjumala sentään. Tuollainenhan on suorastaan vaarallista opetusta.


      • taikauskonnoton

        "Koulujen kaikki huuhaaideologiakokeilut lapsillemme vaikuttavat ikävällä tavalla pitkälle tulevaisuuteen jälkipolvillemme."

        Mitä muuten tarkkaan ottaen tarkoitat mainitsemillasi "huuhaaideologiakokeiluilla"?


      • IhminenVaikuttaa
        taikauskonnoton kirjoitti:

        Tuoko on nyt sit hyvä syy opettaa totena, että koskaanhavaitsematon taikahenki taikoi ykskaks abrakadabra tyhjästä kaiken? Enpä oo paljon typerämpää kuullut.
        Vielä kammottavampaa oli, kun kuulin erään pikkutytön sanovan ettei hänen tarvitse varoa liikenteessä koska hänellä on vierellä aina suojelusenkeli, joka varjelee häntä kaikelta pahalta.
        Ei herrajjumala sentään. Tuollainenhan on suorastaan vaarallista opetusta.

        Uskontojen "kohtalonusko" on vahingollista, koska se väheksyy ihmisten ja heidän yhteistoimintansa atiivisuuden ja asioihin vaikuttamisen merkitystä. Ihminen voi vaikuttaa kohtaloonsa paljon. Toki myös sattuma korjaa satoa.


      • Oikeassaoletkin
        IhminenVaikuttaa kirjoitti:

        Uskontojen "kohtalonusko" on vahingollista, koska se väheksyy ihmisten ja heidän yhteistoimintansa atiivisuuden ja asioihin vaikuttamisen merkitystä. Ihminen voi vaikuttaa kohtaloonsa paljon. Toki myös sattuma korjaa satoa.

        Samaa mieltä täysin , kyllä kohtalonusko on vahingollista. Samoin kaikenlaisten okkultismiaaltojen, mitä uskonnon nimissäkin tarjotaan on vaarallisen vahingollista.
        Nimenomaan ihminen VOI vaikuttaa kohtaloonsa paljon. Pelastaa elämänsä niin, että ottaa uskon lahjan vastaan ja lähtee totuudessa seuraamaan Jeesusta. Jeesus tahtoo kohdata sinutkin. Sinun pitää ainoastaan tehdä parannus synneissäsi ja lähteä kokonaan uskon tielle. Et kadu. Jeesus rakastaa sinut ehjäksi. Hän on rakkaus. Usko Jeesukseen ei ole kohtalonuskoa tai taikauskoa tai tuntemattoman sattuman johdatukseen uskoa.
        Uskon lahjoittaja on Jumala. He, jotka eivät ole lahjaa saaneet vielä, ovat jääviä arvostelemaan kenenkään uskoa Jeesukseen. Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Lue Raamattu perusteellisesti ja ensin pyydä sen lukemiseen Jumalan johdatusta. Kun totuudessa pyydät ja totuudessa seuraat Jeesuksen viitoittamaa tietä , annat elämäsi Hänen johdatettavakseen, Jumala vastaa. Hän ei ole mikään kokeiluvaihtoehto huuhaaviidakossa, mitä kaikenmaailman psyykeopeilla todistetaan oikeaksi elämänohjeeksi tai mikään okkultismivaihtoehto. Jeesus on Tie , Totuus ja Elämä. Ainoa, joka antaa syntisi anteeksi ja vapahtaa ja johdattaa uuteen vapauteen ja iloon ja rauhaan, ihanaan elämään jollaiseksi Jumala oikeasti elämämme tarkoittikin maan päällä.

        Kavahda kirjanoppineiden ja fariseuksien oppia. Näinkin Raamatussa neuvotaan ja myös että " ..he sitovat kannettavaksenne taakkoja, joihin eivät itse haluaisi sormellaankaan koskea. Tehkää mitä he käskevät teidän tehdä , mutta heidän tekojaan älkää tehkö."
        Kansat ovat nyt sidotut taakoitettuina ja varsinkin kansamme lapset joutuvat käymään "töissä" jo vauvasta alkaen. On järkyttävä keksintö eroittaa vauva ja pikkulapsi vanhempain rakkauden tervehdyttävästä voimasta kokopäiväisesti. Korvataan sekametelipäiväkodissa herkän lapsen elämän alku. Alku, joka on tarkoitettu jokaiselle ihmiselle vahvaksi kivijalaksi aidon vanhemman kokoaikaisessa rakkaudessa. Alle nelivuotias ei tarvitse oppineitten metodeja, ideologioita ja pedagogian kokeilujen kohteena elämistä. Ensisijaisesti vain rakkauden tuoman rauhan ja turvan fyysisen ravinnon kera.
        Humanisti-vapaa-ajattelija ymt. , jotka jatkuvasti etsivät vapaaehtoisia koekaniineja kokeiluilleen, ovat jo saaneet pilata maassamme liian nopeasti liian paljon. Se ei ole ollenkaan edes ihmisluontoonkaan kuuluvaa vaikka ei vielä Luojaamme mainittaisikaan. Vihreät suojelevat luontoa ja huolehtivat eläinten pesimisrauhasta ja samalla veivät ihmisolioilta pesimisrauhan täydellisesti pois. Äideiltä ja lapsilta odotus- ja pikkulapsuusrauhan.


    • hieman_täsmennystä

      Vaikka kyseiset tahot puhuvat mielellään tuntemattomien kirkosta eronneiden ja siihen kuulumattomien puolesta, niin ei unohdeta, että humanistiliittoon kuuluu hieman yli 200 jäsentä ja vapaa-ajattelijoihin n. 1800 jäsentä. Heidän katsantonsa eivät siis kata yli miljoonaa siviilirekisteriin kuulujaa.

      Luotetaan vanhempien kykyyn ajatella lapsensa paras.

      • ValinnanVapauteen

        Nythään valtio ei luota ihmisiin, kun on säätänyt "pakkouskonnon" opetuksen peruskouluun niin, että oppilaan vanhemmat eivät voi valita oppilaan katsomusainetta uskonnon ja elämänkatsomustiedon väillä.

        Ja lukiolainenkaan ei saa valita uskonnon/elämänkatsomustiedon välillä, jos on kirkon jäsen, vaikka kyse on vapaaehtoisesta, oppivelvollisuuden jälkeisestä II asteen opiskelusta. Vaikka muut valinnat saa tehdä itse.

        Tai 18 vuotta täyttänyt vooi valita katsomusaineeen kurssit. siis aikuislukiolainen.


      • Vapautta-ajatteleva
        ValinnanVapauteen kirjoitti:

        Nythään valtio ei luota ihmisiin, kun on säätänyt "pakkouskonnon" opetuksen peruskouluun niin, että oppilaan vanhemmat eivät voi valita oppilaan katsomusainetta uskonnon ja elämänkatsomustiedon väillä.

        Ja lukiolainenkaan ei saa valita uskonnon/elämänkatsomustiedon välillä, jos on kirkon jäsen, vaikka kyse on vapaaehtoisesta, oppivelvollisuuden jälkeisestä II asteen opiskelusta. Vaikka muut valinnat saa tehdä itse.

        Tai 18 vuotta täyttänyt vooi valita katsomusaineeen kurssit. siis aikuislukiolainen.

        ValinnanVapaus on ok jokaisessa ainevalinnassa!

        JOKAIKISESSÄ, mitä kouluissa sen jälkeen opetetaan, kun lapsi on hyvin oppinut lukemaan ja laskemaan! Jokaisella lapsella vanhempineen pitäisi olla oikeus poimia opetettaviksi ne aineet, mitkä parhaiten soveltuu kaikilta osin lapsen identiteetin mukaan. Olisi huomioitava erittäin tarkoin perheen ja suvun historiassa näkyvät työn ja harrastusten periytymiset lapsessa. Psykologia tiedostaa nykyisin, että pitäisi seurata ja kuunnella 11-vuotiaan mielitekoja ja haaveita ammatinvalinnasta ja nimenomaan erilaisilla kokeiluilla voisi älykkäät opettajatkin saada nuo uinuvat työn edellytykset jo päivänvaloon. Peruskoulu oli keksintönään jo alunpitäen monilta osin väärä. Olisi pitänyt selkeästi antaa jokaiselle lapselle kaikki edellytykset edetä alalla, mikä häntä eniten olisi kiinnostanut.

        Kansakouluaikainen jako on ollut älykkäästi valmisteltu menneinä aikoina. Ensin 4 v alakoulu ja sitten siirtyminen vaativiin lukuhommiin keskikouluun tai sitten kuten jo oli kansakoulun 6.7.8. ja jopa 9:s vuosi, että oli paljon työoppia ja kieliopiskelua. Tämän jälkeen yleensä nuori oli jo paljon harjoitellut työntekoa ja ammattikoulu oli se viimeinen silaus kädentaitoihin. Ennenkaikkea tuohon aikaan jokaisessa koulumuodossa opetettiin samalla elämään aikuisen elämää ja ottamaan VASTUU itsestään! Tuosta ajasta voisi nyt poimia parhaimmaksi koetut asiat ja nykyisestä poistaa huonot, joita on paljon enemmän eli turhaa ja pahaakin.
        Kiitos entisen maalaisjärjen, silloin ei edes tullut mieleenkään, että lapsi pitää väkisin ottaa emonsa rinnoilta ennen 3 ikävuottaan. Eikä ainakaa emonsa sylistä. Maalaisjärki ymmärsi ihmisen luonnollisuuden vaatimukset ja näki hyväksi irroitta lapsi vasta 7 vuoden iässä vieraan opetukseen. Lapset olivat koulun alkaessa niin hyvin kasvatettuja, että mielenkiinnolla kuuntelivat opettajaansa kunnioittaen ja olivat hiljaa. Mihin maamme on pyriknyt stressaamalla kaikki lapset pakkopäiväkotikoulullaan? Ei ainakaan ValinnanVapauteen!



        On todellakin ällistyttävä IHME, etteivät vapaa-ajattelijat ym. miitingit ole saaneet mukaansa päiväkodin tunteettomuudessa kasvatetusta väestöstä enempää kannattajia. Sikäli ihme, kun kaikki muut luonnottomat ilmiöt maassamme sen ovat rutkasti keränneet ja saaneet esiin ällistyttävinä vaalitulosilmiöinäkin. Vapaa-ajattelijakin johtaa sanana harhaan, koska vain Jeesus antaa ihmiselle vapauden. Hänen seuraajanaan saamme vasta todellisen vapauden. Miksi tämä pitäisi lapselta kieltää?


      • hieman_täsmennystä
        ValinnanVapauteen kirjoitti:

        Nythään valtio ei luota ihmisiin, kun on säätänyt "pakkouskonnon" opetuksen peruskouluun niin, että oppilaan vanhemmat eivät voi valita oppilaan katsomusainetta uskonnon ja elämänkatsomustiedon väillä.

        Ja lukiolainenkaan ei saa valita uskonnon/elämänkatsomustiedon välillä, jos on kirkon jäsen, vaikka kyse on vapaaehtoisesta, oppivelvollisuuden jälkeisestä II asteen opiskelusta. Vaikka muut valinnat saa tehdä itse.

        Tai 18 vuotta täyttänyt vooi valita katsomusaineeen kurssit. siis aikuislukiolainen.

        Kenekään vanhemman ei ole pakko kuulua kirkkoon, tai mihinkään muuhun. Luotetaan siihen, että vanhemmat osaavat ajatella lapsensa parasta, eikä anneta päätösvaltaa lapselle. Lapsihan ei saa päättää monesta muustakaan asiasta. Lukiolainen osaa toki keskustella oman vanhempansa kanssa ihan itsekkin, eikä tarvitse siihen toisten asioihin puuttuvia yhdistyksiä.


    • LukijanOPSHuomio

      Vuosiluokat 1-2
      13.4.7 Elämänkatsomustieto Oppiaineen tehtävä
      Elämänkatsomustiedon opetuksen ydintehtävänä on edistää oppilaiden kykyä etsiä hyvää elämää. Elämänkatsomustiedossa ihmiset ymmärretään kulttuuriaan uusintavina ja luovina toimijoina, jotka kokevat ja tuottavat merkityksiä keskinäisessä toiminnassaan ja kanssakäymisissä ympäröivän maailman kanssa. Katsomuksia, inhimillisiä käytäntöjä ja niitä koskevia merkityksiä pidetään yksilöiden, yhteisöjen ja kulttuuriperinnön vuorovaikutuksen tuloksina. Elämänkatsomustiedossa painotetaan ihmisten kykyä vaikuttaa aktiivisesti omaan ajatteluunsa ja toimintaansa. Tämä koskee myös oppilaiden opiskelua ja oppimista. Siksi on tärkeätä sovittaa opetukseen ja opiskeluun oppilaan oma ajattelu- ja kokemusmaailma.
      Elämänkatsomustiedon opetuksen tehtävänä on kehittää oppilaiden valmiuksia kasvaa itsenäiseksi, suvaitsevaiseksi, vastuulliseksi ja arvostelukykyiseksi yhteisönsä jäseneksi. Tavoitteena on täysivaltainen demokraattinen kansalaisuus globalisoituvassa ja nopeasti muuttuvassa maailmassa. Tämä edellyttää elämänkatsomustiedon opetukselta monipuolisen katsomuksellisen ja kulttuurisen yleissivistyksen kartuttamisen lisäksi eettisen ja kriittisen ajattelu- ja toimintakyvyn sekä oppimisen taitojen kehittämistä. Elämänkatsomustiedossa kriittinen ajattelu ymmärretään perusteita etsivänä, asiayhteydet hahmottavana ja tilannetajuisena sekä itseään korjaavana. Siihen liittyy avoin ja pohdiskeleva asenne.
      Elämänkatsomustieto tukee laaja-alaisen osaamisen kehittymistä, erityisesti ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja, kulttuurisen osaamisen, vuorovaikutuksen ja ilmaisun taitoja, itsestä huolehtimista ja arjentaitoja sekä osallistumista, vaikuttamista ja vastuullisuutta. Vuosiluokilla 1–2 elämänkatsomustiedon opetuksen painopiste on oppilaiden yhteistyö- ja vuorovaikutustaitojen, ilmaisun sekä ajattelun ja oppimisen taitojen kehittämisessä. Oppilaan omaa ajattelua ja kokemuksia kuuntelemalla ja arvostamalla vaikutetaan terveen itsetunnon ja myönteisen minäkuvan rakentumiseen.
      Elämänkatsomustiedon opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 1–2
      Opetuksen tavoitteet Tavoitteisiin liittyvät sisältöalueet Laaja-alainen osaaminen
      T1 ohjata oppilasta kuuntelemaan toisten oppilaiden mielipiteitä ja ajattelua S1-S4 L1, L2, L4
      T2 rohkaista oppilasta ilmaisemaan omaa ajatteluaan ja tunteitaan eri tavoin S2 L1, L2, L7
      T3 ohjata oppilasta arvostamaan omaa ja muiden ajattelua S1 L1, L2, L7
      T4 edistää oppilaan taitoa tehdä kysymyksiä ja esittää perusteltuja väitteitä S1-S4 L1, L2, L7
      T5 ohjata oppilasta tunnistamaan kokemiensa arkipäiväisten tilanteiden syitä ja seurauksia sekä eettisiä ulottuvuuksia S1-S4 L1, L3, L4
      T6 rohkaista oppilasta pohtimaan oikean ja väärän eroa sekä hyvyyttä S1-S4 L1, L3, L7
      T7 opastaa oppilasta tuntemaan lähiympäristön tapakulttuureja S2 L2, L4
      T8 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisten yhteiselämän perusteita S1-S4 L2, L3, L7
      T9 ohjata oppilasta kunnioittamaan ja arvostamaan omaa ympäristöään ja luontoa S4 L3, L5, L7
      VUOSILUOKAT 1–2 140
      Elämänkatsomustiedon tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 1–2
      Sisällöt valitaan siten, että ne tukevat tavoitteiden saavuttamista ja hyödyntävät paikallisia mahdollisuuksia. Sisältöalueista muodostetaan kokonaisuuksia eri vuosiluokille. Oppilaiden kokemusmaailma, ideat ja ajatukset huomioidaan sisältöjen valinnassa ja niiden tarkemmassa käsittelyssä.
      S1 Kasvaminen hyvään elämään: Harjoitetaan keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja harjoittelemalla selkeää itseilmaisua. Pohditaan yhdessä hyvän, oikean ja väärän merkityksiä ja niiden erottamista sekä ihmisen hyvyyttä. Tutkitaan ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä.
      S2 Erilaisia elämäntapoja: Pohditaan kysymystä ”Kuka minä olen?” sekä erilaisia tapoja elää ja ajatella. Tutkitaan erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.
      S3 Yhteiselämän perusteita: Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä.
      S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus: Tutkitaan erilaisia elämänmuotoja maapallolla pohtien samalla elämän rajallisuutta. Perehdytään kertomuksiin maailman synnystä. Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.
      Elämänkatsomustiedon oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 1–2 Työtapojen valinnassa on oppiaineen tavoitteiden kannalta keskeistä luoda turvallinen ja avoin psyykkinen ja sosiaalinen oppimisympäristö, jossa oppilas kokee tulevansa kuulluksi ja arvostetuksi. Työskentelyssä tuetaan oppimisen itsesäätelytaitojen kehittymistä. ...

      • hmmmmmmm

        Entä mikä on vakaumuksellisen uskonnonopetuksen tarkoitus?


      • Kiitos_tiedosta

        Eli siis asioita, joita opetetaan muissakin aineissa. Selkeästi täysin turha aine.


      • hmmmmmmm
        Kiitos_tiedosta kirjoitti:

        Eli siis asioita, joita opetetaan muissakin aineissa. Selkeästi täysin turha aine.

        Voidaanhan sekin poistaa samalla kun poistetaan uskonnonopetus.
        Uskonnon opetushan on turhaa (ellei jopa vahingollista), vaikkei sitä muiden aineiden tunnilla onneksi opetetakaan.


      • höpöhöpövaan
        hmmmmmmm kirjoitti:

        Voidaanhan sekin poistaa samalla kun poistetaan uskonnonopetus.
        Uskonnon opetushan on turhaa (ellei jopa vahingollista), vaikkei sitä muiden aineiden tunnilla onneksi opetetakaan.

        Uskonnon opetuksella on sentään kunnollinen opetussuunnitelma, eikä tuollaista väkisin kyhättyä selittelyä.


      • hmmmmmmm
        höpöhöpövaan kirjoitti:

        Uskonnon opetuksella on sentään kunnollinen opetussuunnitelma, eikä tuollaista väkisin kyhättyä selittelyä.

        Entä millainen se uskonnonopetuksen opetussuunnitelma on? Jotain tällaista kenties:

        "Opetetaan piltit uskomaan Välimeren seudun pronssikautisiin nuotiotarinoihn täytenä totena."


      • Näytävaantodisteet
        hmmmmmmm kirjoitti:

        Entä millainen se uskonnonopetuksen opetussuunnitelma on? Jotain tällaista kenties:

        "Opetetaan piltit uskomaan Välimeren seudun pronssikautisiin nuotiotarinoihn täytenä totena."

        Yhtä todennäköisesti se on totta, kuin ateistienkin opetukset.


      • hmmmmmmm
        Näytävaantodisteet kirjoitti:

        Yhtä todennäköisesti se on totta, kuin ateistienkin opetukset.

        Ateistien opetukset? Tarkoitatko sitä, ettei kannata uskoa koskaanhavaitsemattomiin yliluonnollisiin taikahenkiin tai taruihin totena?

        Sinun mielestäsikö kaikkiin tuollaisiin kannattaa uskoa?


      • entästodisteet
        hmmmmmmm kirjoitti:

        Ateistien opetukset? Tarkoitatko sitä, ettei kannata uskoa koskaanhavaitsemattomiin yliluonnollisiin taikahenkiin tai taruihin totena?

        Sinun mielestäsikö kaikkiin tuollaisiin kannattaa uskoa?

        Yhtä todennäköisesti väärin, kuin uskonnotkin


      • hmmmmmmm
        entästodisteet kirjoitti:

        Yhtä todennäköisesti väärin, kuin uskonnotkin

        Eli uskonnot ja uskonnottomuus on todennäköisesti yhtä väärin? MItä tällä tarkoitat?


      • etköymmärrävähemmällä
        hmmmmmmm kirjoitti:

        Eli uskonnot ja uskonnottomuus on todennäköisesti yhtä väärin? MItä tällä tarkoitat?

        Näytä todisteet jomman kumman totuudesta.


      • hmmmmmmm
        etköymmärrävähemmällä kirjoitti:

        Näytä todisteet jomman kumman totuudesta.

        Pitääkö myös saunatonttujen, menninkäisten, yksisarvisten, kyklooppien ja Sasquatchin olemattomuus todistaa? Pidätkö niitä tosina ennen kuin löytyy todisteet ettei tuollaisia ole?

        Itse lähden ihan toiselta suunnalta: ei ole mitään syytä uskoa sellaiseen, mistä ei ole mitään näyttöä, pelkkiä huhupuheita vain.


      • Eipäsittenlöytynyt
        hmmmmmmm kirjoitti:

        Pitääkö myös saunatonttujen, menninkäisten, yksisarvisten, kyklooppien ja Sasquatchin olemattomuus todistaa? Pidätkö niitä tosina ennen kuin löytyy todisteet ettei tuollaisia ole?

        Itse lähden ihan toiselta suunnalta: ei ole mitään syytä uskoa sellaiseen, mistä ei ole mitään näyttöä, pelkkiä huhupuheita vain.

        Mistä sinä tiedät mitä on olemassa, ja mitä ei. Sinulle ei myöskään kuulu toisten usko tai uskottomuus. Ei kukaan tarvitse sinua puolustamaan omia uskomuksiaan, ja tyrkyttämään omaa elämänkatsomustasi. Anna vanhempien päättää oman perheensä asioista itse. Teitä ei siihen tarvita.


      • hmmmmmmm
        Eipäsittenlöytynyt kirjoitti:

        Mistä sinä tiedät mitä on olemassa, ja mitä ei. Sinulle ei myöskään kuulu toisten usko tai uskottomuus. Ei kukaan tarvitse sinua puolustamaan omia uskomuksiaan, ja tyrkyttämään omaa elämänkatsomustasi. Anna vanhempien päättää oman perheensä asioista itse. Teitä ei siihen tarvita.

        Enhän minä kenenkään uskoa ja uskomuksia ole kieltämässäkään. Suomessa on uskonnon-, ajattelun- ja sananvapaus ja niin pitää ollakin.
        On sitten ihan toinen asia, onko peruskoulun tehtävänä opettaa taikauskoa oppilaille.


    • hmmmmmmm

      Suomen perustuslain (731/1999) 11 §:n mukaan

      Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus. Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.

      Perustuslain 11 §:n 2 momentin perusteella KETÄÄN ei voida velvoittaa osallistumaan vakaumuksensa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen. Tämän perusteella oppilasta ei voida velvoittaa osallistumaan jumalanpalvelukseen, uskonnolliseen päivänavaukseen tai muuhun uskonnolliseen tilaisuuteen.


      Perustuslain mukaan siis kenenkään ei tarvitse osallistua koulun uskonnonopetukseen, sillä kyllähän perustuslaki koskee myös alaikäisiä.
      Alaikäisellä lapsella voi hyvinkin olla erilainen uskonnollinen vakaumus kuin vanhemmillaan.

      Tiedän kyllä että Suomessa uskonnonvapauslaki on ristiriidassa perustuslain kanssa,sillä uskonnonvapauslain mukaan vanhemmat saavat päättää. Sellaisessa tapauksessahan perustuslaki on se pätevä, sillä mikään laki ei saa olla ristiriidassa perustuslain kanssa.


      Toisaalta (Wikipedian mukaan): "Nykyinen käytäntö on, että oppilaan huoltaja ilmoittaa, jos oppilas ei osallistu uskonnon harjoittamiseen. Ilmoituksen voi tehdä kertaluontoisesti esimerkiksi kouluun ilmoittauduttaessa tai tapauskohtaisesti. Ilmoituksen jälkeen koulun on huolehdittava siitä, että oppilas ei osallistu kyseisiin tilaisuuksiin. Lukiossa ilmoituksen tekee opiskelija itse."
      Ja muuten huom, tämän mukaan kyse ei ole siitä kuuluuko johonkin uskonnolliseen yhteisöön vai ei. Kyse on siitä mitä kouluun ilmoitetaan.
      Näin sen mielestäni pitäisikin mennä, vaikka epäilen ettei se noin mene vaan noudatetaan perustuslainvastaista käytäntöä.

      • LastenOikeuksienSopimus

        Lapsiasiavaltuutetun lausunnon mukaan nykytilanne ei täytä yhdenvertaisuudelle asetettavia vaatimuksia.

        Myös Lapsen oikeuksien sopimuksen valossa, kun ikäkausi pitäisi ottaa huomioon itsemääräämisoikeudessa, lukiolaisiakin koskeva ET-kielto on kohtuuton.


    • hmmmmmmm

      Uskonnonvapauslaissa on muuten mielenkiintoinen yksityiskohta, jonka perusteella lapsen äidillä on yksinvaltainen oikeus päättää siitä kuuluuko lapsi uskonnolliseen yhdyskuntaan vai ei:

      "Lapsen uskonnollisesta asemasta päättävät huoltajat yhdessä. Äidillä on kuitenkin vuoden ajan oikeus yksin päättää lapsen liittymisestä uskonnolliseen yhdyskuntaa, mikäli huoltajat eivät sovi asiasta."

      Eli vanhemmat päättävät yhdessä, paitsi jollei yhteisymmärrykseen päästä, äiti on tässä asiassa yksinvaltias. Lapsen isän mielipiteestä ei siis tarvitse välittää tuon taivaallista.
      Tämä lakihan pitäisi tietenkin muuttaa sellaiseksi, että jollei vanhemmat pääse yhteisymmärrykseen, niin lapsen ei tieteenkään pitäisi kuulua MIHINKÄÄN uskontokuntaan.

      • Paljonopittavaaelämästä

        LukijanOPS-Huomiolle

        "13.4.7 Elämänkatsomustieto Oppiaineen tehtävä

        Elämänkatsomustiedon opetuksen ydintehtävänä on edistää oppilaiden kykyä etsiä hyvää elämää. Elämänkatsomustiedossa ihmiset ymmärretään kulttuuriaan uusintavina ja luovina toimijoina, jotka kokevat ja tuottavat merkityksiä keskinäisessä toiminnassaan ja kanssakäymisissä ympäröivän maailman kanssa. Katsomuksia, inhimillisiä käytäntöjä ja niitä koskevia merkityksiä pidetään yksilöiden, yhteisöjen ja kulttuuriperinnön vuorovaikutuksen tuloksina. Elämänkatsomustiedossa painotetaan ihmisten kykyä vaikuttaa aktiivisesti omaan ajatteluunsa ja toimintaansa. Tämä koskee myös oppilaiden opiskelua ja oppimista.

        Siksi on tärkeätä sovittaa opetukseen ja opiskeluun oppilaan oma ajattelu- ja kokemusmaailma."


        Vanhemmat kasvattavat OMAT lapsensa samaan identiteettiin rehellisiksi työtätekeviksi kansalaisiksi kuin itsekin ovat. Se, että lapsen kykyjä ja luontaisi edellytyksiä voisi saada esiin tukea niinden vahvistamista riittävän ajoissa, niin siihen ei tarvita elämänkatsomustietoa. Se alue KUULUU lapsen vanhemmille hoitaa! Miksi he eivät itse tiedä mikä on hyvää elämässä? Miksi? Miksi toisinajattelijoitten pitäisi se hänen lapselleen opettaa päivä päivän perään luvallisesti?

        Nykyiset lapset OVAT jo sekoitetut mieleltään , koska vanhempien identiteetti ja tapa kasvattaa on täydellisesti toinen (rakkaus) kuin päiväkodin tämän tästä vaihtuvat hoitajat ja lapsiin totuttelevat harjoittelijat kieltoineen. Usein lapset jopa pelkäävät, mutta vähintään vierastavat heidän erilaisia (outojakin) käsittelytapojaan.

        Sopinee esittää yhteiskunnallemme kysymys : Miksi tämä lapsen kokopäiväinen mielensekoittaminen päiväkodeissa on tärkeämpää ja oikeampaa kasvatusta kuin rauhallinen kotikasvatus olisi?

        Olisiko yhteiskunnallemme jotenkin vahingollista, jos kansamme lapset olisivat nuoruudessaan rauhallisia ja ongelmattomia kuten aikoinaan ja jo maailman sivu on ollut?

        Niin - siis miksi pitään jonkun opettajan omalla ateismipersoonallaan tuoda oma ajattelu- ja kokemusmaailmansa toisten ihmisten lapsille vakioksi. Nuori imee itseensä juurikin sen ateismin, miten nämä aatteet hänelle esitäään. Ja uskoo sen oikeaksi ja samalla sekoittaa loputkin omasta periytyvästä identiteetistään, mikä on jo geeneissä hänellä ja sen, mistä itse vanhemmat häntä neuvoo ja varoittaa vastuullisesti.

        USKO on todellista yhteyttä Luojaamme Iankaikkiseen Jumalaan. Ateisti on eksynyt niin kauaksi tästä luonnollisesta yhteydestä, että hän kuvittelee, ettei sitä voi myöskään olla yhdelläkään toisella. Jumala lahjoittaa uskon, joka Häntä seuraa. Miksiköhän se pitäisi eri ajattelijoiden kiihkeän halun vuoksi kitkeä lapsilta ja nuorilta pois? Sen selvittäminen itsellesi on jo suuri läksy opiskeltavaksi.
        Raamattu antaa tähänkin vastauksen: ".Voi teitä, te lainoppineet, kun te olette vieneet tiedon avaimen! Itse te ette ole menneet sisälle, ja sisälle meneviä te olette estäneet."


        Perustelut elämänkatsomustieto-oppiasiasta ovat samaa valetta kuin kaikki loputtomat puolustuspuheet olivat aikoinaan lasten pakkosiirtämisestä yhteiskunnan ateistipäiväkotikasvatukseen. Löydät kaikki hölmöimmät ideologiaesittelyt kansamme "parhaaksi, hyvän elämän edistämiseksi" erittäin helposti -60-70- lukujen naistenlehdistä. Jokaisessa versiossa korostettiin tasa-arvoa naisten ja lasten hyväksi. Nyt sitä samaa arvoa korostetaan enää homoliitoissa puoltavana tekijänä. Mistähän heitä liiton haluavia putkahti 30-40 vuotiaiden keskuuteen viimeisen 10 vuoden aikana? Tasa-arvovaatimus muuttikin muotoaan? Ei ainakaan -70-luvun päiväkotien uskonnon opetus ole syynä? Ei ainakaan liikaa saatu ÄIDINRAKKAUS ollut heitä muokkaamassa nyt näkyvästi "erikoismieltymyksiin". Tuolloin (-70) kuulutettiin erityisesti sitä "tutkittua löytöä", että lapsi EI tarvitse äidinrakkautta, vaan äidin voi korvata kuka vaan?

        Olettaisi nyt, että nuoriso olisi EDISTYNYT noista ateismirakkaudella kasvatetun päiväkodin annista niin, että ongelmat olisivat nuorilla tipotiessään. Mitä on tapahtunut, ei liene tarpeellista järkyttäviä ilmiöitä luetella. Sanalla sanoen ateismi kasvatti IRRALLISUUDEN elämään.

        Erityisesti huomioitavaa; taloudellisesti puutteellisissa mutta rakkaudellisissa kodeissa kasvaneista ikäluokista aina vuoteen -65 kasvaneet mammutti-ikäluokat ovat tehneet ikänsä työtä polvenkorkuisesta ja nostaneet Suomen vauraaksi.


      • Isäpappa
        Paljonopittavaaelämästä kirjoitti:

        LukijanOPS-Huomiolle

        "13.4.7 Elämänkatsomustieto Oppiaineen tehtävä

        Elämänkatsomustiedon opetuksen ydintehtävänä on edistää oppilaiden kykyä etsiä hyvää elämää. Elämänkatsomustiedossa ihmiset ymmärretään kulttuuriaan uusintavina ja luovina toimijoina, jotka kokevat ja tuottavat merkityksiä keskinäisessä toiminnassaan ja kanssakäymisissä ympäröivän maailman kanssa. Katsomuksia, inhimillisiä käytäntöjä ja niitä koskevia merkityksiä pidetään yksilöiden, yhteisöjen ja kulttuuriperinnön vuorovaikutuksen tuloksina. Elämänkatsomustiedossa painotetaan ihmisten kykyä vaikuttaa aktiivisesti omaan ajatteluunsa ja toimintaansa. Tämä koskee myös oppilaiden opiskelua ja oppimista.

        Siksi on tärkeätä sovittaa opetukseen ja opiskeluun oppilaan oma ajattelu- ja kokemusmaailma."


        Vanhemmat kasvattavat OMAT lapsensa samaan identiteettiin rehellisiksi työtätekeviksi kansalaisiksi kuin itsekin ovat. Se, että lapsen kykyjä ja luontaisi edellytyksiä voisi saada esiin tukea niinden vahvistamista riittävän ajoissa, niin siihen ei tarvita elämänkatsomustietoa. Se alue KUULUU lapsen vanhemmille hoitaa! Miksi he eivät itse tiedä mikä on hyvää elämässä? Miksi? Miksi toisinajattelijoitten pitäisi se hänen lapselleen opettaa päivä päivän perään luvallisesti?

        Nykyiset lapset OVAT jo sekoitetut mieleltään , koska vanhempien identiteetti ja tapa kasvattaa on täydellisesti toinen (rakkaus) kuin päiväkodin tämän tästä vaihtuvat hoitajat ja lapsiin totuttelevat harjoittelijat kieltoineen. Usein lapset jopa pelkäävät, mutta vähintään vierastavat heidän erilaisia (outojakin) käsittelytapojaan.

        Sopinee esittää yhteiskunnallemme kysymys : Miksi tämä lapsen kokopäiväinen mielensekoittaminen päiväkodeissa on tärkeämpää ja oikeampaa kasvatusta kuin rauhallinen kotikasvatus olisi?

        Olisiko yhteiskunnallemme jotenkin vahingollista, jos kansamme lapset olisivat nuoruudessaan rauhallisia ja ongelmattomia kuten aikoinaan ja jo maailman sivu on ollut?

        Niin - siis miksi pitään jonkun opettajan omalla ateismipersoonallaan tuoda oma ajattelu- ja kokemusmaailmansa toisten ihmisten lapsille vakioksi. Nuori imee itseensä juurikin sen ateismin, miten nämä aatteet hänelle esitäään. Ja uskoo sen oikeaksi ja samalla sekoittaa loputkin omasta periytyvästä identiteetistään, mikä on jo geeneissä hänellä ja sen, mistä itse vanhemmat häntä neuvoo ja varoittaa vastuullisesti.

        USKO on todellista yhteyttä Luojaamme Iankaikkiseen Jumalaan. Ateisti on eksynyt niin kauaksi tästä luonnollisesta yhteydestä, että hän kuvittelee, ettei sitä voi myöskään olla yhdelläkään toisella. Jumala lahjoittaa uskon, joka Häntä seuraa. Miksiköhän se pitäisi eri ajattelijoiden kiihkeän halun vuoksi kitkeä lapsilta ja nuorilta pois? Sen selvittäminen itsellesi on jo suuri läksy opiskeltavaksi.
        Raamattu antaa tähänkin vastauksen: ".Voi teitä, te lainoppineet, kun te olette vieneet tiedon avaimen! Itse te ette ole menneet sisälle, ja sisälle meneviä te olette estäneet."


        Perustelut elämänkatsomustieto-oppiasiasta ovat samaa valetta kuin kaikki loputtomat puolustuspuheet olivat aikoinaan lasten pakkosiirtämisestä yhteiskunnan ateistipäiväkotikasvatukseen. Löydät kaikki hölmöimmät ideologiaesittelyt kansamme "parhaaksi, hyvän elämän edistämiseksi" erittäin helposti -60-70- lukujen naistenlehdistä. Jokaisessa versiossa korostettiin tasa-arvoa naisten ja lasten hyväksi. Nyt sitä samaa arvoa korostetaan enää homoliitoissa puoltavana tekijänä. Mistähän heitä liiton haluavia putkahti 30-40 vuotiaiden keskuuteen viimeisen 10 vuoden aikana? Tasa-arvovaatimus muuttikin muotoaan? Ei ainakaan -70-luvun päiväkotien uskonnon opetus ole syynä? Ei ainakaan liikaa saatu ÄIDINRAKKAUS ollut heitä muokkaamassa nyt näkyvästi "erikoismieltymyksiin". Tuolloin (-70) kuulutettiin erityisesti sitä "tutkittua löytöä", että lapsi EI tarvitse äidinrakkautta, vaan äidin voi korvata kuka vaan?

        Olettaisi nyt, että nuoriso olisi EDISTYNYT noista ateismirakkaudella kasvatetun päiväkodin annista niin, että ongelmat olisivat nuorilla tipotiessään. Mitä on tapahtunut, ei liene tarpeellista järkyttäviä ilmiöitä luetella. Sanalla sanoen ateismi kasvatti IRRALLISUUDEN elämään.

        Erityisesti huomioitavaa; taloudellisesti puutteellisissa mutta rakkaudellisissa kodeissa kasvaneista ikäluokista aina vuoteen -65 kasvaneet mammutti-ikäluokat ovat tehneet ikänsä työtä polvenkorkuisesta ja nostaneet Suomen vauraaksi.

        Ei ET välttämättä ole mikään opettajan ateismitietoisuuden esittelykenttä. Meillä koulussa ainakin uskonnonopettaja alkoi opettamaan myös ET:tä kun sellainen tuli vaihtoehdoksi (omana kouluaikanani sellaista ei vielä ollut, sain uskonnontunnit vaan vapaaksi).

        Mutta ET toimisi parhaiten juuri silloin, kun ryhmään kuuluisi monen uskontokunnan edustajia. Siinä olisi parempi käydä elämänkatsomuksia läpi ihan eri uskontojenkin näkökulmasta ja niin, että tunneille osallistuisi muitakin kuin ev.lut-ihmisiä ja uskonnottomia. Maahanmuuttajat siis samaan ryhmään. Elämme kuitenkin kansainvälisessä maailmassa, jossa ei ole mitään ideaa eritellä koulussa oppilaita uskonnon mukaan.
        Opetettakoon kotona sitten sitä vakaumuksellista uskoa, sen ei pitäisi olla koulun tehtävä.


      • Paljonopittavaaelämästä

        Suomi on kristinuskoinen maa. Joka maahamme tulee toisista kansoista, eläköön maassa maan tavalla. Suomalaisia uskossaan Jeesukseen Vapahtajanamme ei ole vierasmaalaisilla oikeutta tulla sekoittamaan uskonnoillaan. On järkyttävä valhe nimittää sivistykseksi sekauskonnon opettamsita, mikä luo sieluun ahdistuksen ja masennuksen.
        Koilujärjestelmämme on kansallemme ollut lähes pakollinen oppivelvollisuuden määräämisestä saakka. Ja sen antama sivistys on perustunut Raamatun Sanalle. Sanan opettama ilo ja turva on ollut maassamme konkreettista. Vaikka kyllä valheherrakin on osannut väännellä Sanaa ja sillä paljon harhauttanut ymmärtämättömiä ihmisiä saaden heidät erkaantumaan elävästä uskosta Herraamme.
        Missä vaiheessa kansamme on sanonut, että se haluaa kansainvälistyä täysin ja ottaa kaikenmaailman uskonnot opetettaviksi lapsillemme? Kyllä isäni olisi mieluummin ollut kotona rikastuttamassa sekä aineellisesti että henkisesti suurta perhettämme kuin uhrannut 6 vuotta parhaasta miehuusiästään puolustamaan kansaamme. Ja mieluummin tehnyt terveenä raskaat kymmenet työvuodet. Eiköhän maallemme silloin olisi vaihtoehtona tarjoutunut todellinen ja nopea mahdollisuus "kansainvälistyä ateismiin ja okkultismiin".?

        Huomaa, että uskonto ja Usko Jumalaan on eri asia. Uskossa oleva ihminen ei tarvitse mitään sekoittavaa ja harhauttavaa lisätietoutta eli katsomusta. Ei edes uteliaisuuden nimissä, koska sen ajan voi käyttää oikeaan ja hedelmälliseen opiskeluun eikä valheen opiskeluun . Tällä hetkellä jyllää jo maassamme niin valtavasti okkultismin opetusta ja ns. noitakerhoja, että tämäkö sitten on hyvä vaihtoehto? Ymmärrä, että elävä usko Jumalaan antaa rauhan ja ilon, elämisen arvoisen ja raittiin elämän omistaan huolenpitoineen.

        Sekava kasvatus antaa lisää sekavuutta, levottomuutta ja stressiä, luo ns. adhd-ilmiön. Kasvattaa alueelle, joka antaa itkun ja masennuksen ja totuttaa luulemaan kaiken sellaisen ahdistuksen normaaliksi elämäksi. On täydellistä harhaan kasvatusta. Sen sielunvihollinen aina tarjoaa: valheen ja vahingon.
        Valhemedia nimittää kyllä myös rakkaudeksi vaikka mitä saastaa, mitä vain sielunvihollinen jatkuvasti jaksaa keksiä.

        Jos tätä et nyt ymmärrä, niin tovoa sinunkin kohdalla on niin kauan kuin elämääkin. Elämämme on Lahja Jumalalta, joka meitä rakastaa ja haluaa alunpein elämämme rakkaudelliseksi ja iloksi keskenämme. Hänen antamansa rauha ja ilo luo kestävän ja tyytyväisen elämän itsekullekin. "Ilo Herrassa on väkevyytemme".


      • Isäpappa
        Paljonopittavaaelämästä kirjoitti:

        Suomi on kristinuskoinen maa. Joka maahamme tulee toisista kansoista, eläköön maassa maan tavalla. Suomalaisia uskossaan Jeesukseen Vapahtajanamme ei ole vierasmaalaisilla oikeutta tulla sekoittamaan uskonnoillaan. On järkyttävä valhe nimittää sivistykseksi sekauskonnon opettamsita, mikä luo sieluun ahdistuksen ja masennuksen.
        Koilujärjestelmämme on kansallemme ollut lähes pakollinen oppivelvollisuuden määräämisestä saakka. Ja sen antama sivistys on perustunut Raamatun Sanalle. Sanan opettama ilo ja turva on ollut maassamme konkreettista. Vaikka kyllä valheherrakin on osannut väännellä Sanaa ja sillä paljon harhauttanut ymmärtämättömiä ihmisiä saaden heidät erkaantumaan elävästä uskosta Herraamme.
        Missä vaiheessa kansamme on sanonut, että se haluaa kansainvälistyä täysin ja ottaa kaikenmaailman uskonnot opetettaviksi lapsillemme? Kyllä isäni olisi mieluummin ollut kotona rikastuttamassa sekä aineellisesti että henkisesti suurta perhettämme kuin uhrannut 6 vuotta parhaasta miehuusiästään puolustamaan kansaamme. Ja mieluummin tehnyt terveenä raskaat kymmenet työvuodet. Eiköhän maallemme silloin olisi vaihtoehtona tarjoutunut todellinen ja nopea mahdollisuus "kansainvälistyä ateismiin ja okkultismiin".?

        Huomaa, että uskonto ja Usko Jumalaan on eri asia. Uskossa oleva ihminen ei tarvitse mitään sekoittavaa ja harhauttavaa lisätietoutta eli katsomusta. Ei edes uteliaisuuden nimissä, koska sen ajan voi käyttää oikeaan ja hedelmälliseen opiskeluun eikä valheen opiskeluun . Tällä hetkellä jyllää jo maassamme niin valtavasti okkultismin opetusta ja ns. noitakerhoja, että tämäkö sitten on hyvä vaihtoehto? Ymmärrä, että elävä usko Jumalaan antaa rauhan ja ilon, elämisen arvoisen ja raittiin elämän omistaan huolenpitoineen.

        Sekava kasvatus antaa lisää sekavuutta, levottomuutta ja stressiä, luo ns. adhd-ilmiön. Kasvattaa alueelle, joka antaa itkun ja masennuksen ja totuttaa luulemaan kaiken sellaisen ahdistuksen normaaliksi elämäksi. On täydellistä harhaan kasvatusta. Sen sielunvihollinen aina tarjoaa: valheen ja vahingon.
        Valhemedia nimittää kyllä myös rakkaudeksi vaikka mitä saastaa, mitä vain sielunvihollinen jatkuvasti jaksaa keksiä.

        Jos tätä et nyt ymmärrä, niin tovoa sinunkin kohdalla on niin kauan kuin elämääkin. Elämämme on Lahja Jumalalta, joka meitä rakastaa ja haluaa alunpein elämämme rakkaudelliseksi ja iloksi keskenämme. Hänen antamansa rauha ja ilo luo kestävän ja tyytyväisen elämän itsekullekin. "Ilo Herrassa on väkevyytemme".

        Itse olen uskonnoton, kuten yhä useampi osa kansasta tänä päivänä. En siis ole kristitty, en millään mittapuulla.

        En väitä, että pitäisi opettaa sekauskontoja. Olen sitä mieltä että pitäisi lopettaa koko uskonnonopetus. Sen sijaan elämänkatsomuksista on hyvä keskustella, sillä Suomi kansainvälistyy vääjäämättä, tahdot sinä sitä tai et.

        Koulujärjestelmämme ei, eikä ainakaan opetussuunnitelmamme, todellakaan perustu Jumalan, eikä minkään muunkaan koskaanhavaitsemattoman taikahengen sanaan. Onneksi.
        Vaikka koulujärjestelmämme alkuaikoina Katekismuksen ulkoaopettelu ja raipparangaistukset olivatkin peruselementtejä, niin onneksi kumpikaan ei enää ole. Vai haluaisitko molemmat takaisin?

        "Uskossa oleva ihminen ei tarvitse mitään sekoittavaa ja harhauttavaa lisätietoutta eli katsomusta."

        Jaha, eli siellä sitten vaan takametsien peräkammarissa ihmettelet myös, miksi helvetissä koulussa opetetaan niinkin typeriä aineita kuin vieraat kielet, plus- ja miinuslaskuja vaikeampi matematiikka, ulkomaiden maantieto, fysiikka ja kemia ja mitä kaikkea niitä nyt onkaan jota perähikiän perunapelloilla ei tarvitse? Kaipaamasi tiedot oppii kahdessa vuodessa, eikä mielestäsi varmaan enempää kouluja tarvitsisi käydäkään.

        Minusta kristinuskon opetus ei ole millään mittapuulla sen parempaa kuin okkultismin opetuskaan. Kummankaan ei pitäisi kuulua kouluopetukseen. Laajamittaisen yleissivistyksen sen sijaan pitää kuulua, koska siitä on hyvä ponnistaa jatko-opintoihin.

        "Valhemedia nimittää kyllä myös rakkaudeksi vaikka mitä saastaa, mitä vain sielunvihollinen jatkuvasti jaksaa keksiä."
        Sinällään hyvä kommentti, että toinen mitä kaipaisin kouluihin, on mediakriittisyyden opetus, sillä tyhmähän sellainen ihminen on, joka uskoo silmää räpäyttämättä kaiken mitä missä tahansa mediassa (mukaanlukien kirjat kuten Raamattu) sanotaan.

        "Elämämme on Lahja Jumalalta"
        No tuo on omaa sokeaa taikauskoasi, johon suurin osa suomalaisista ei usko. Ja miksi pitäisikään uskoa?


      • Paljonoppiaelämästä

        Kiitos kommentistasi. Minä uskon ikiaikojen Luojaamme kolmiyhteiseen Jumalaamme, joka on kuullut rukoukseni ja johdattanut ihanalla tavalla elämässäni ja läheisteni elämässä. Mitä tulee väittämääsi "..johon suurin osa suomalaisista ei usko.." , siihen väittämään taas minä en usko. Mutta hyvin tiedän, että surullisen paljon suomalaisia jään nykyään totuuden tietoa vaille.


      • Isäpappa
        Paljonoppiaelämästä kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi. Minä uskon ikiaikojen Luojaamme kolmiyhteiseen Jumalaamme, joka on kuullut rukoukseni ja johdattanut ihanalla tavalla elämässäni ja läheisteni elämässä. Mitä tulee väittämääsi "..johon suurin osa suomalaisista ei usko.." , siihen väittämään taas minä en usko. Mutta hyvin tiedän, että surullisen paljon suomalaisia jään nykyään totuuden tietoa vaille.

        Saahan sitä uskoa ihan mihin tahansa. Kaikki puhtaasti uskonvaraiset asiat nyt vaan ei pitäis kuulua koulun opetussuunnitelmaan.
        Moni suomessa uskoo vaikkapa Wicca-uskoon, haluisitko sillekin peruskouluopetusta?


      • LukijanHuomio
        Isäpappa kirjoitti:

        Ei ET välttämättä ole mikään opettajan ateismitietoisuuden esittelykenttä. Meillä koulussa ainakin uskonnonopettaja alkoi opettamaan myös ET:tä kun sellainen tuli vaihtoehdoksi (omana kouluaikanani sellaista ei vielä ollut, sain uskonnontunnit vaan vapaaksi).

        Mutta ET toimisi parhaiten juuri silloin, kun ryhmään kuuluisi monen uskontokunnan edustajia. Siinä olisi parempi käydä elämänkatsomuksia läpi ihan eri uskontojenkin näkökulmasta ja niin, että tunneille osallistuisi muitakin kuin ev.lut-ihmisiä ja uskonnottomia. Maahanmuuttajat siis samaan ryhmään. Elämme kuitenkin kansainvälisessä maailmassa, jossa ei ole mitään ideaa eritellä koulussa oppilaita uskonnon mukaan.
        Opetettakoon kotona sitten sitä vakaumuksellista uskoa, sen ei pitäisi olla koulun tehtävä.

        Joissakin ET-ryhmissä onkin maahanmuuttajataustaisia. Hehän eivät ole kaikki uskonnollisia. Ja kaaikki esim. islamin opetuksen opetusryhmät eivät sovi kaikille islamilaissen valtakulttuurin maissta muuttaneille.


      • Isäpappa
        LukijanHuomio kirjoitti:

        Joissakin ET-ryhmissä onkin maahanmuuttajataustaisia. Hehän eivät ole kaikki uskonnollisia. Ja kaaikki esim. islamin opetuksen opetusryhmät eivät sovi kaikille islamilaissen valtakulttuurin maissta muuttaneille.

        Se on hyvä juttu se. Ei tekis pahaa tapakristityillekään, eikä kyllä kiihkokrisseleillekään. Jälkimmäiset saavat kuitenkin sen uskonnollisen kasvatuksensa joka tapauksessa kotona.


    • Et-opelta

      Juuri päivitetty ET-esite löytyy nyt sivulta http://et-opetus.fi/et/esittelymateriaalit

      Siinä on eri versioita erilaiseen painamisen ja nettiselaamiseen.

      Asia on nyt mitä ajankohtaisinta, koska ekaluokkalaisten kouluun ilmoittaminen tapahtuu tällä viikolla tai viimeistään ensi viikolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2679
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      350
      2550
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2168
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1846
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1744
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      68
      1595
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      122
      1547
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe