Tietääkö Sipilä itsekään

mitäsipiläsanoo

Tällä hetkellä minua kiinnostaisi se, että kun leikataan eläkeläisen asumistukea (yleiseksi) niin muutetaanko jo nykyisiä eläkeläisen asumistukia vaiko vasta niitä joita haetaan lain tultua voimaan. Minua se ei nyt paljon hetkauta. Saan nyt eläkeläisen asumistukea noin 89 euroa. Laskin yleisen asumistuen mukaan ja se olisi noin 87 euroa. Mutta olisi kuitenkin kiva tietää, kun olen ajatellut muuttaa vähän kalliimmalle paikkakunnalle. Siis vain ajatellut vasta. Jos jo voimassa olevat eläkeläisen asumistuet leikataan, tulee monelle katastrofi. Eihän muitakaan etuuksia, jotka siis ovat jo voimassa, leikata jälkikäteen. En ole oikein seurannut, kun siinä vaiheessa en ajatellutkaan muuta asuntoa, joten se ei kiinnostanut silloin. Eikä Kelan sivuillakaan ole tietoa, koska "ei ole vielä mitään lakia siitä"

21

64

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä väliä sillä on?
      Elä eläkkeelläsi.
      Itsehän olet sen ansainnut.
      Sopeuta elämäsi eläkkeeseesi.
      Älä alennu kerjäläiseksi.

H.

• Minä olen sitä mieltä, että näissä olosuhteissa, näinä aikoina ei sinun kantsi vaivata päätäsi sosiaalietuuksia saavien ihmisten asioista.

Tuhannet ulkomaalaiset nuoret rotevat miehet elävät Suomen valtion tuilla, kattoon sylkien.

• "Minua se ei nyt paljon hetkauta". Minua suorastaan risoo elämän asenteesi.

Miksi ihmeessä aiot elää yhteiskunnan varoilla, joita nyt joudutaan karsimaan? Sopeuta elämäsi varojesi mukaiseksi. Nyt kopioin hunkszia, mutta kun olen samaa mieltä ja hän ehti sen ensin kirjoittamaan.

• korppis kirjoitti:

Minä olen sitä mieltä, että näissä olosuhteissa, näinä aikoina ei sinun kantsi vaivata päätäsi sosiaalietuuksia saavien ihmisten asioista.

Tuhannet ulkomaalaiset nuoret rotevat miehet elävät Suomen valtion tuilla, kattoon sylkien.

"korppis"

"Itsehän olet sen ansainnut.
        Sopeuta elämäsi eläkkeeseesi"

Näin minä.

H.

• hunksz kirjoitti:

"korppis"

"Itsehän olet sen ansainnut.
        Sopeuta elämäsi eläkkeeseesi"

Näin minä.

H.

Uskon, että elän parempaa ja monipuolisempaa elämää kuin sinä, enkä ole moksiskaan vaikka maksat veroja enempi kuin minä. Juuri nyt saan eläkkeeni puhtaana käteen, sain näet kotitalousvähennyksen mökin kattorempasta ; ) Olen sopeuttanut elämäni juuri oikeisiin mittasuhteisiin.

• korppis kirjoitti:

Uskon, että elän parempaa ja monipuolisempaa elämää kuin sinä, enkä ole moksiskaan vaikka maksat veroja enempi kuin minä. Juuri nyt saan eläkkeeni puhtaana käteen, sain näet kotitalousvähennyksen mökin kattorempasta ; ) Olen sopeuttanut elämäni juuri oikeisiin mittasuhteisiin.

"korppis"

Mistä nyt sait päähäsi haluta väitellä kanssani?
        Saati moittia minua.
        Enhän minä mitään tarvetta antanut.
        Mistä olisin voinut tietää että olet keksinyt taas uuden nimmarin.

Olkoot kevät-sateiden ropina katollasi maailman ihanin ääni.
        Rännien säestyksellä.

H.

• hunksz kirjoitti:

"korppis"

Mistä nyt sait päähäsi haluta väitellä kanssani?
        Saati moittia minua.
        Enhän minä mitään tarvetta antanut.
        Mistä olisin voinut tietää että olet keksinyt taas uuden nimmarin.

Olkoot kevät-sateiden ropina katollasi maailman ihanin ääni.
        Rännien säestyksellä.

H.

Tää on runollisempi:

Ränniesi räminällä

H.

• niin.teen

Jokainen katsoo omaa etuaan, harvemmin toisen.

• Jokaikinen ajattelee vain omaa parastaan, ihan tosi. Jos tuntuu, että etuudet sapettaa se on hänen ongelma jota sapettaa ei sen, joka saa etuja lain mukaan.

• bessie-
        korppis kirjoitti:

Jokaikinen ajattelee vain omaa parastaan, ihan tosi. Jos tuntuu, että etuudet sapettaa se on hänen ongelma jota sapettaa ei sen, joka saa etuja lain mukaan.

"--joka saa etuja lain mukaan." Laki ei velvoita ketään hakemaan etuuksia.

Kaavailtu asumistukileikkaus leikkaa eniten kalliisti asuvilta pienituloisilta eläkeläisiltä. Noin yksi kolmasosa tulee saamaan hieman enemmän kuin nyt, kaksi kolmasosaa vähemmän. Näiden 'häviäjien' joukossa on aivan varmasti sellaisiakin joiden kalliin ja väljän asumisen tukeminen verovaroin ei ole oikeudenmukaista vaikka he 'lain mukaan' asumistukeen oikeutettuja ovatkin.
        Varmasti jää pieni joukko joilta leikkaukset tulevat viemään kohtuuttoman paljon, mutta silti uudistus kannattaa (kirjaimellisesti) tehdä, ja heidän toimeentulonsa turvata tarpeen mukaan.

• ansyleen

Kyllä leikataan kaikilta

• HalooHaloo

Mitä te olette täällä eläkeläisiä haukkumaan? Niiden joiden eläke on takuueläke tai muuten pieni. Niiden joilla on jo lääkekuluja niin ettei kaikki ei edes tule toimeen? Mitä te olette heiltä viemään ja päälle haukut antamaan? He ovat jo tehneet elämänsä työn, mutta silti eläke jää pieneksi.
      Hävetkää te jotka puolustelette elintasopakolaisia ja jätätte omat eläkeläiset ja köyhät oman onnensa nojaan!
      Toimeen on tultava ja lääkekulut kasvaa suuremmiksi kun vanhuus tulee. Heitteillekö te elämäntyönsä tehneet vanhuksennekin jätätte? Omavastuut nousee ja monet muutkin kulut nousee. Nälkäkausi meni jo, vieläkö Suomen on sekin uudelleen nähtävä elintasopakolaisten takia? Herätkää jo, ehkä se vielä nuoremmillekin tulee!
      Itse en ole eläkeläinen mutta vihainen olen eläkeläisten puolesta!

Vastaus aloittajalle: Eläkeläisen asumistuki laskee kaikilla.

• "He ovat jo tehneet elämänsä työn,". Siis minkä työn?

Työstä saa palkkaa ja siitä maksetaan tuleville vuosille eläkekertymää, josta nyt voi nauttia. Onhan noita yksityis´yrittäjiä, jotka ovat nauttineet hulppeasta elämästä silloin aikanaan, mutta laiminlyöden tämän eläkemaksu kertymän.Jos ei ole ns. palkallinen työ, niin aina on voinut maksaa tulevaa eläkettään varten.

Sitäkin ihmettelen, kuinka nuo lääkekulut kasvavat toisilla niin suuriksi, että ei pysty niitä maksamaan, koska niissäkin on "katto" vuosittain. Itselläni on verenpaine- ja sokeri lääkitys, mutta ne ei maksa paljon, koska ne on korvattu minimiin. Esim. sok. on omavastuu vain 3,-€/3/kk ja verenpaine 9,80€/3kk/. Onko se paljon.

Onhan tietenkin muitakin sairauksia, joissa tuollainen "lääkekatto" ei toimi, mutta onko täällä kaikki (joskus sopii epäillä) jotenkin?...Niin, en kirjoitakkaan.

"Mitä te olette täällä eläkeläisiä haukkumaan?"

No, jos ei suorastaan haukuta, niin jonkinlainen arvostelu voisi herättää uusia mielipiteitä, että saadaan keskustelua. Mieluummin, jos joku kertoisi ihan oman kokemuksensa, eikä vain, että kuulin ja oletin?

• Kristiina23 kirjoitti:

"He ovat jo tehneet elämänsä työn,". Siis minkä työn?

Työstä saa palkkaa ja siitä maksetaan tuleville vuosille eläkekertymää, josta nyt voi nauttia. Onhan noita yksityis´yrittäjiä, jotka ovat nauttineet hulppeasta elämästä silloin aikanaan, mutta laiminlyöden tämän eläkemaksu kertymän.Jos ei ole ns. palkallinen työ, niin aina on voinut maksaa tulevaa eläkettään varten.

Sitäkin ihmettelen, kuinka nuo lääkekulut kasvavat toisilla niin suuriksi, että ei pysty niitä maksamaan, koska niissäkin on "katto" vuosittain. Itselläni on verenpaine- ja sokeri lääkitys, mutta ne ei maksa paljon, koska ne on korvattu minimiin. Esim. sok. on omavastuu vain 3,-€/3/kk ja verenpaine 9,80€/3kk/. Onko se paljon.

Onhan tietenkin muitakin sairauksia, joissa tuollainen "lääkekatto" ei toimi, mutta onko täällä kaikki (joskus sopii epäillä) jotenkin?...Niin, en kirjoitakkaan.

No, jos ei suorastaan haukuta, niin jonkinlainen arvostelu voisi herättää uusia mielipiteitä, että saadaan keskustelua. Mieluummin, jos joku kertoisi ihan oman kokemuksensa, eikä vain, että kuulin ja oletin?

Sinulla on verenpainetauti ja lääkkeesi maksaa yhteikunta, et sinä itse, joten se on sinun saamasi etuus joka sinulle kuuluu lain mukaan.

Mikä mieltäsi hiertää jos entinen yrittäjä on elänyt hulppeeta elämää ilman yhteiskunnan tukia (vain lakisääteiset lapsilisät) ja kasvattanut ja kouluttanut jälkikasvunsa itsenäiseen elämään.

Elämä pienellä eläkkeellä ei kuitenkaan estä minua elämästä monipuolista elämää. Saan eläkeläisen asumistukea, jonka maksan kulutuksella takaisin yhteiskunnalle.

Kun söin rintasyövän jälkihoitolääkkeitä ne maksoivat yhteiskunnalle noin 433 e/kolmen kuukauden satsi/omavastuu 3 e. Eli yhteiskunta kustansi minulle lääkkeitä 1732 euron edestä vuodessa, plus kalkit ja D-vitamiinit. Söin Femar-lääkettä vajaa viisi vuotta, pääsin eroon vuosi sitten joten en käytä enää yhteiskunnan varoja lääkkeisiin enää.

• Kristiina-23
        korppis kirjoitti:

Sinulla on verenpainetauti ja lääkkeesi maksaa yhteikunta, et sinä itse, joten se on sinun saamasi etuus joka sinulle kuuluu lain mukaan.

Mikä mieltäsi hiertää jos entinen yrittäjä on elänyt hulppeeta elämää ilman yhteiskunnan tukia (vain lakisääteiset lapsilisät) ja kasvattanut ja kouluttanut jälkikasvunsa itsenäiseen elämään.

Elämä pienellä eläkkeellä ei kuitenkaan estä minua elämästä monipuolista elämää. Saan eläkeläisen asumistukea, jonka maksan kulutuksella takaisin yhteiskunnalle.

Kun söin rintasyövän jälkihoitolääkkeitä ne maksoivat yhteiskunnalle noin 433 e/kolmen kuukauden satsi/omavastuu 3 e. Eli yhteiskunta kustansi minulle lääkkeitä 1732 euron edestä vuodessa, plus kalkit ja D-vitamiinit. Söin Femar-lääkettä vajaa viisi vuotta, pääsin eroon vuosi sitten joten en käytä enää yhteiskunnan varoja lääkkeisiin enää.

On minullekin yhteiskunta maksanut aika paljon, koska jouduin sairaalahoitoon nuorena melkein vuodeksi, joten kiitos meidän terveydenhoidolle. Olen myös käyttänyt hyväkseni lapsieni päivähoidon mahdollisuutta, koska olimme molemmat työssä.

Lapseni mekin (en siis yksin) olemme kouluttaneet maistereiksi, jopa ummikkona ruotsinkielisen koulun avustuksella, koska siitähän on puhe, että heillä on kiintiö yliopistoihin, joten Åbo-akatemia oli heidän opinahjonsa.
        Mutta on heillä toki muitakin ammatteja, kuten vankka ravintola-alan koulutus toisella. Toinenhan huitelee tuolla maailmalla.

Olisi joskus mukava keskustella meidän elämän kiemuroista siellä sinun rantalaiturilla, tai jossain livenä. Joku neutraali paikka olisi kuitenkin parempi, koska mielipiteemme joskus eroavat ja minä olen se "takarivin Tyyne", joka häivyn paikalta.

Voi zeezus! Taas mietin liian kauan vastaustani? Taas laskemaan, jota en hallitse!:DDDD
        Onneksi tuli helppo; 2 5? Eikös se ole 7???

• enoikeinjaksaenää
        Kristiina23 kirjoitti:

"He ovat jo tehneet elämänsä työn,". Siis minkä työn?

Ole onnellinen jos sinulle on määrätty noin halpoja lääkkeitä. Ja kai olet tietoinen, että ensi vuonna sinun on maksettava "kynnysraha" 45 euroa, ennen kuin mitään lääkekorvausta alat saamaan. Minä en ikinä ole mihinkään kattoon päässyt, kun ei ole ollut vara ostaa lääkkeitä, vain diabeteslääkkeet 3 euro per lääke. Eikä katto kulu jos ei maksa lääkkeistä. Elänkin tässä siten, että eipä väliä jos kuolen. Vuosi sitten minulla oli koira ja siitä oli vähän huoli, että joutuu kauan olemaan asunnossa ennen kuin joku minut löytää. Koira sitten kuoli, joten nyt ei tarvitse siitäkään huolehtia. En ole ihan seurannut, mutta eiköhän ensi vuonna kaikkien lääkkeiden omavastuu kasva. Jos nyt maksaa lääkkeestä omavastuun 27 ja risat, on se ensi vuonna ainakin 37 ja risat. Vaan luuletteko että nämä elintasopakolaiset maksavat senttiäkään lääkkeistään. Mitäpä omasta kansasta, kuolkoot, kunhan pakolaiset voidaan hoitaa/kotouttaa jne.
        No, mitäpä huolehtia, varmaan joku "pakolainen" iskee puukolla ja tappaa. Asuu nimittäin ihan lähellä.
        Hieman huono uutinen oli, kun sääennusteessa sanottiin, että tulee leuto talvi. Minä kun olin niin toivonut ankaraa talvea, kova pakkanen tappaa loiset.

• enoikeinjaksaenää kirjoitti:

Ole onnellinen jos sinulle on määrätty noin halpoja lääkkeitä. Ja kai olet tietoinen, että ensi vuonna sinun on maksettava "kynnysraha" 45 euroa, ennen kuin mitään lääkekorvausta alat saamaan. Minä en ikinä ole mihinkään kattoon päässyt, kun ei ole ollut vara ostaa lääkkeitä, vain diabeteslääkkeet 3 euro per lääke. Eikä katto kulu jos ei maksa lääkkeistä. Elänkin tässä siten, että eipä väliä jos kuolen. Vuosi sitten minulla oli koira ja siitä oli vähän huoli, että joutuu kauan olemaan asunnossa ennen kuin joku minut löytää. Koira sitten kuoli, joten nyt ei tarvitse siitäkään huolehtia. En ole ihan seurannut, mutta eiköhän ensi vuonna kaikkien lääkkeiden omavastuu kasva. Jos nyt maksaa lääkkeestä omavastuun 27 ja risat, on se ensi vuonna ainakin 37 ja risat. Vaan luuletteko että nämä elintasopakolaiset maksavat senttiäkään lääkkeistään. Mitäpä omasta kansasta, kuolkoot, kunhan pakolaiset voidaan hoitaa/kotouttaa jne.
        No, mitäpä huolehtia, varmaan joku "pakolainen" iskee puukolla ja tappaa. Asuu nimittäin ihan lähellä.
        Hieman huono uutinen oli, kun sääennusteessa sanottiin, että tulee leuto talvi. Minä kun olin niin toivonut ankaraa talvea, kova pakkanen tappaa loiset.

"No, mitäpä huolehtia, varmaan joku "pakolainen" iskee puukolla ja tappaa?
        "että nämä elintasopakolaiset maksavat senttiäkään lääkkeistään.?"

Sinulle: enoikeinjaksaenää

Ymmärrän hyvin, että tarvitset muutakin lääkitystä, kuin sokeri- tai verenpaine, vaikka verenpaine voi kohota, jos pelkää jatkuvasti, että nämä maahantulijat tuli tappamaan juuri sinua? Miksi ne sinut tappaisi?

Toisaalta sieltähän tuli nuoria terveitä miehiä ja miehet ovat, ainakin Suomessa, tunnetusti huonoja käymään terveyskeskuksissa hakemassa lääkkeitä ja nuorena ei niitä tarvitse.

Tuntematta taustojasi, kuinka olet joutunut tuollaisen pelon valtaan, että sinut tapetaan ja et pysty elämään kauan, niin valitettavasti en voi auttaa.

Edelleen olen sitä´mieltä, että Suomessa on terveydenhoito erinomaisessa kunnossa ja kukaan ei ole nälkään kuollut kadulle tai kotiin. Aina siinä on ollut joku muu tekijä, "puukko tai puntari", jopa liika nesteiden nauttiminen?

• Korppis1

Olisi varmaan mielenkiintoista jutustella kuten monen muunkin kanssa livenä.

Olen luotettava, en viihdy epärehellisten seurassa tai jos on pakko myötäilen mikäli se hyödyttää minua tavalla tai toisella.

En luota kuin Petzeen ja lapsiini.

Olen empaattinen. Lause voi nostaa karvat pystyyn sellaisen ihmisen mielessä joka tulkitsee minua vain kirjoitusteni perusteella.

Oletko sinä Kotkan ruusu tai verisen toppahaalarisen mummo?

• Korppis1

Tämä kommentti oli Kristiinalle.

• Oletko sinä Kotkan ruusu tai verisen toppahaalarisen mummo?

En todellakaan kumpikaan.

Jos olet empaattinen, niin miksi et osoita sitä täällä kirjoituksissasi?

• korppis1

Täälläkö, ei ole aihetta empatiaan ja jos on, osoitan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      61
      4834
    2. Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta

Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk
      Maailman menoa
      22
      3657
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      22
      3320
    4. Vieläkö olet

Rakastunut minuun? Minä sinuun
      Ikävä
      76
      2232
    5. Ei siinä kauan

Menisi jos olisimme kahden
      Ikävä
      24
      1879
    6. Tekeekö hän

Tekeekö hän sinut h*lluksi ja millä tavalla? Uusi yritys, kun edellinen aloitus poistettiin.
      Ikävä
      27
      1551
    7. Laine voitti oikeudessa

Onnea Savonlinna! Laine voitti oikeudessa kuten arvelinkin ja lieköhän palaa valtaisuimelleen?
      Savonlinna
      40
      1492
    8. Grahn-laasonen taas todisti millaista porukkaa

kokoomusloiset ovat...työttömät jäävät kuulemma kotiin nukkumaan kun naapuri lähtee töihin...eikös taannoin kokoomuslois
      Maailman menoa
      311
      1384
    9. Puistotyöntekijät

Miksi ei siivoojia näy. Näin hyvät ilmat. Voisi kerätä roskat. Onko rahat loppu. 🤔🤔🤔
      Ähtäri
      13
      1380
    10. Onko kaivatullasi iso ego? Entä sinulla?

Vaikuttaako jommankumman ego jotenkin siihen, että ette voi lähentyä?
      Ikävä
      32
      1269
    Aihe