Ero "vapauden" ja "valinvapauden" väliillä.

alex.kasi

katselin yhden aikaisemman Ruotsin hallituksen ministerin Bengt Göranssonin lyhyttä mutta ytimekästä videota jossa hän vertasi "vapautta" ja "valinnan vapautta" keskenään.

https://www.youtube.com/watch?v=3Lwwq2LNAYY

Linkki on ruotsiksi joten alla asia lyhyesti suomeksi:

Bengt Göransson vertaa "vapautta" ja "vapautta valita" suunnilleen seuraavasti:

Aluksi hän kysyy "oletteko ajatelleet", että vapaus ei enää olekaan se tärkein arvo yhteiskunnassa, vaan on ikäänkuin sivuutettu "vapaudella VALITA" - mikä ei tarkoita samaa aivan asiaa kuin vapaus, vaikka se alkuun siltä voisi tuntuakin.

"Vapaus valita" antaa ihmiselle oikeuden valita "VALIKOIMASTA" jonka muut antavat hänelle ja siksi "vapaudella valita" on yksityistyttävä ja eristävä ominaisuus - se "eristää" koska "vapaus valita" - voi olla "yhdenlainen minulle" ja "toisenlainen sinulle". Esimerkiksi jos sinä valitset väärin on se sinun probleemasi .. ja jos minä valitsen väärin on se minun probleemani.
"Vapaus valita" voi näin viedä ihmisiä eroon toisistaan - kun taas "vapaus" on rajaton - vapaus antaa jokaiselle oikeuden itse etsiä ne paikat ja asiat joita hän itse haluaa .. ja vapaudella on vain yksi rajoitus .. mutta tärkeä sellainen .. minä en saa estää muiden vapautta itse etsiä ..

Näin vapaus on on hyvässä tarkoituksessa ihmisiä yhdistävä tekijä ihmisten elämässä => koska se edellyttää muiden huomioon ottamisen.

Vapaa ihminen ei estä muilta samaa vapautta kuin hänellä itsellään on - mikä johtaa myös siihen että vapaus edellyttää tasa-arvoisuutta ihmisten kesken. Vapaus on mahdottomuus yhteiskunnissa joissa ei ole tasa-arvoisuutta ihmisten välillä - minkä jokainen voi huomata jos tutkii sellaisia yhteiskuntia (esimerkiksi etelä-amerikan valtioita) joissa rikkaat elävät elävät luxus-elämää, mutta vapautta heillä ei ole - koska riski että he joutuvat ryöstön kohteeksi pakottaa heidät elämään erilaisten suojamuurien takana ja turvautumaan yksityisiin poliiseihin ja vartiointi firmoihin. Luxus elämä ja rahaa heillä on - mutta vapautta heillä ei ole.

Ja Göransson lopettaa sanoihin: Ole sen tähden hieman varuillasi ettet menetä vapauttasi ja korvaa sitä "valinnan vapaudella".

----
Jos ajattelemme Raamattua (ilman kirkkoja ja lahkoja) on siellä juuri tämä sanoma - ihmisiä kehoitetaan "etsimään" ensin" .. ei niinkään uskomaan mitä se tai tuo pappi, pastori tai muu saarnamies sanoo - vaan itse toteamaan ja etsimään ja antamaan muille sama oikeus ..

Viisas mies tämä Bengt Göransson.

alex

alex :)

9

66

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan tulee mieleen, kun lapset olivat pieniä ja tuli nukkumaanmenoaika. Olisi ollut kovin tehotonta patistaa, että nyt mennään nukkumaan. Sen sijaan saatoin vaikkapa kysyä, haluatko tänään mennä nukkumaan sinisessä vai punaisessa yöpuvussa. Ja lapsi kokee valinnan vapauden tuomaa riemua eikä ollenkaan hoksaa kyseenalaistaa sitä nukkumaanmenoa… Tosin aivan samaa kikkaa ei voinut käyttää saman mukulan kanssa kovin monta kertaa.

Yhteiskunnassa on välttämättä oltava jonkin verran sääntöjä, jotka rajaavat vapauksia. Mutta länsimaisen yhteiskunnan lähtökohtana on vapaus ja sen rajat tulevat vastaan siinä, kun yhden vapaus alkaa polkea toisen vapautta.

Joissakin asioissa on tarjolla vain monivalintatehtävä, jossa ei ole "muu, mikä"-ruutua. Onneksi suurin osa kaikista elämänalueista on ainakin lainsäädännön puolesta vapaan kukkimisen villiä niittyä. Se on sitten eri juttu, miten kirjoittamattomat säännöt ja ryhmäpaineet vaikuttavat. Joskus vapauden toteuttaminen vaatii rohkeutta ja jopa valmiutta puolustautua.

• Sen lisäksi että ihmettelen itsekin, että kuinka ihmeessä sainkin mahtumaan noin monta kirjoitusvirhettä noin lyhyeen otsikkoon voin vain todeta, että meilläkin lapsia on "ohjattu" tavalla että "kumman otat mieluimmin"? - tämän tai tämän .. varsinkin kun he olivat pieniä.

Sittemmin pidin tärkeänä osoittaa heillekin tämän, että omaan vapauteen kuuluu osana, että itse on halukas antamaan saman muillekin ja että tätä todellista vapautta kannattaa puolustaa kaikilla elämän aloilla.

alex

• Annatko-vapauden
        alex.kasi kirjoitti:

Sen lisäksi että ihmettelen itsekin, että kuinka ihmeessä sainkin mahtumaan noin monta kirjoitusvirhettä noin lyhyeen otsikkoon voin vain todeta, että meilläkin lapsia on "ohjattu" tavalla että "kumman otat mieluimmin"? - tämän tai tämän .. varsinkin kun he olivat pieniä.

Sittemmin pidin tärkeänä osoittaa heillekin tämän, että omaan vapauteen kuuluu osana, että itse on halukas antamaan saman muillekin ja että tätä todellista vapautta kannattaa puolustaa kaikilla elämän aloilla.

alex

Annatko alex.kasi siis lähimmäisellesi vapauden uskoa ikuiseen helvetin tulijärveen ja siellä palavaan ikuiseen jumalan tuleen kun syntisen ihmisen vaivan savu sekä itku ja hammasten kiristys nousee tulijärvestä ilmoille aina ja iankakkisesti?

• Annatko-vapauden kirjoitti:

Annatko alex.kasi siis lähimmäisellesi vapauden uskoa ikuiseen helvetin tulijärveen ja siellä palavaan ikuiseen jumalan tuleen kun syntisen ihmisen vaivan savu sekä itku ja hammasten kiristys nousee tulijärvestä ilmoille aina ja iankakkisesti?

Tietenkin annan - en minä ole heitä uhannut millään tavalla - kertonut vain kuinka älytön sellainen usko on ja että sellaiseen ei ehdottomasti tarvitse uskoa vaikka uskovainen onkin. Usko ikuiseen piinaan ei ole mikään ehto uskolle vaan päin vastoin ESTE - sillä monet ihmiset ymmärtävät kuinka ristiriitainen sellainen uskonto jonka mukaan Kaikkivaltias, kaikkitietävä, rakkaudellinen ja oikeudenmukainen Jumala/ Luoja loi elämää ikuisiksi ajoiksi kidutettavaksi tulessa.

Se mikä minua hämmästyttää eniten että ikuiseen piinaan uskojat eivät tätä ristiriitaa näe ja jos näkevät niin eivät ainakaan vastaa jos asiaa kysyy ...
        Joitain sekavia yrityksiä ovat kai jotkut tehneet, mutta niissä ei ole mitään järkeä koska niissä aina kierretään se todellinen kysymys.
        Esimerkiksi se että kuinka se olisi oikeudenmukaista ja rakkaudellista luoda elämää kidutettavaksi ikuisesti .. ja jopa tulessa ...

Se on niin uskomaton usko - että se vaatii tarkkaa selvitystä ja sitä ei ikinä tule - yksinkertaisesti sitä syystä että sellaista ei ole olemassa.

Tekikö kaikkitietävä sen tietämättään - siis vahingossa? Ei kai ? Olisiko se rakkaudellista ja oikeudenmukaista?

Vastaus voisi olla ateistinen : Mitään Jumala/Luojaa ei ole ...
        Tai raamatullinen : Mitään ikuista piinaa ei ole ...

Mitään muuta todellista vaihtoehtoa en minä ainakaan näe - mutta minkä sille teet jos jotkut kuitenkin ikuiseen piinaan uskovat. Ja sitähän ei kukaan ole heiltä kieltänyt - se mikä minua on kuitenkin hieman hämmästyttänyt että he (te?) tulette Adventismipalstalle opettamaan adventisteille tuota sekavaa uskoanne - adventistithan eivät sellaiseen usko.

Siis kysymyksesi voisi kääntää itseäsi vastaan - annatko adventistien pitää oman uskonsa (joka minun mielestäni on paljon raamatullisempikin) tai tuletko tänne Adventismi palstalle "opettamaan" sitä - ainakin minun mielestäni - täysin ilman pohjaa olevaa "ikuisen helvetin piinan uskoanne" jota ei kukaan teistä kuitenkaan voi selittää kun teiltä kysyy.

alex

• ma-X-olen

Ainoastaan totuus tekee vapaaksi,yksittäinen vakaumus tai usko ei täytä totuuden eikä vapauden kriteereitä jos sitä ei pystytä todentamaan.

• ma-X-olen kirjoitti:

Ainoastaan totuus tekee vapaaksi,yksittäinen vakaumus tai usko ei täytä totuuden eikä vapauden kriteereitä jos sitä ei pystytä todentamaan.

No, tuon sanomasi voisi ymmärtää monellakin tavalla, mutta periaatteessa on niin että se mikä on totta, on totta - eikä se riipu siitä onko sillä kannattajia tai ei.

• Raamatun.ilmoitus
        alex.kasi kirjoitti:

Tietenkin annan - en minä ole heitä uhannut millään tavalla - kertonut vain kuinka älytön sellainen usko on ja että sellaiseen ei ehdottomasti tarvitse uskoa vaikka uskovainen onkin. Usko ikuiseen piinaan ei ole mikään ehto uskolle vaan päin vastoin ESTE - sillä monet ihmiset ymmärtävät kuinka ristiriitainen sellainen uskonto jonka mukaan Kaikkivaltias, kaikkitietävä, rakkaudellinen ja oikeudenmukainen Jumala/ Luoja loi elämää ikuisiksi ajoiksi kidutettavaksi tulessa.

Se mikä minua hämmästyttää eniten että ikuiseen piinaan uskojat eivät tätä ristiriitaa näe ja jos näkevät niin eivät ainakaan vastaa jos asiaa kysyy ...
        Joitain sekavia yrityksiä ovat kai jotkut tehneet, mutta niissä ei ole mitään järkeä koska niissä aina kierretään se todellinen kysymys.
        Esimerkiksi se että kuinka se olisi oikeudenmukaista ja rakkaudellista luoda elämää kidutettavaksi ikuisesti .. ja jopa tulessa ...

Se on niin uskomaton usko - että se vaatii tarkkaa selvitystä ja sitä ei ikinä tule - yksinkertaisesti sitä syystä että sellaista ei ole olemassa.

Tekikö kaikkitietävä sen tietämättään - siis vahingossa? Ei kai ? Olisiko se rakkaudellista ja oikeudenmukaista?

Vastaus voisi olla ateistinen : Mitään Jumala/Luojaa ei ole ...
        Tai raamatullinen : Mitään ikuista piinaa ei ole ...

Mitään muuta todellista vaihtoehtoa en minä ainakaan näe - mutta minkä sille teet jos jotkut kuitenkin ikuiseen piinaan uskovat. Ja sitähän ei kukaan ole heiltä kieltänyt - se mikä minua on kuitenkin hieman hämmästyttänyt että he (te?) tulette Adventismipalstalle opettamaan adventisteille tuota sekavaa uskoanne - adventistithan eivät sellaiseen usko.

Siis kysymyksesi voisi kääntää itseäsi vastaan - annatko adventistien pitää oman uskonsa (joka minun mielestäni on paljon raamatullisempikin) tai tuletko tänne Adventismi palstalle "opettamaan" sitä - ainakin minun mielestäni - täysin ilman pohjaa olevaa "ikuisen helvetin piinan uskoanne" jota ei kukaan teistä kuitenkaan voi selittää kun teiltä kysyy.

alex

Et siis alex antanut lähimmäiselle vapautta?
        Nimittelit heti ikuiseen kärsimykseen uskovaa vaikka minkälaiseksi toopeksi.
        Et siis voinut hyväksyä, että joku ajattelee asioista toisin kuin sinä "alex". Pidät vain omaa käsitystäsi ainoana oikeana ja toisen käsitystä huuhaana? Jumala kuitenkin itse on sanonut, että hänen on valta tehdä mitä hän tahtoo, eikä siinä alexin mielipiteet paina vaaassa mitään.
        Raamatussakin annetaan selkeä kuva siitä, että jumalattomien vaivan savu nousee tulijärvestä aina ja ikuisesti ja sille sinäkään alex et vain voi mitään. Vai haluatko tahallasi talloa Jumalan varpaille?

• anneelina8eikirj

Eihän Alex tallo Jumalan varpaille, vaan te paremminkin, kun teette Jumalasta sellaisen hirmuvaltiaan että hän jos et tee niinkuin sanon palat ikuisesti tulijärvessä kuumissa lieskoissa ja pääsyä pois sieltä ei ole koskaan.
        Tämä on täydellisesti vanhankäärmeen oppi ei tämmöisellä opilla ole mitään tekoa Jumalan kanssa.
        Jokainen kyllä saa tekojensa mukaisen palkan, mutta Jumalan antama palkka on oikeudenmukainen eikä tuollainen hirviön kaltainen palkka.
        Älä perusta uskoasi yhden raamatun säkeen varaan vaan etsi raamatusta kaikki paikat mitkä mainitsevat kuolemanjälkeistä ja sovita ne toisiinsa niin huomaat ettei sitä ikuista tulijärveä olekkaan.

• ma-X-olen
        anneelina8eikirj kirjoitti:

Eihän Alex tallo Jumalan varpaille, vaan te paremminkin, kun teette Jumalasta sellaisen hirmuvaltiaan että hän jos et tee niinkuin sanon palat ikuisesti tulijärvessä kuumissa lieskoissa ja pääsyä pois sieltä ei ole koskaan.
        Tämä on täydellisesti vanhankäärmeen oppi ei tämmöisellä opilla ole mitään tekoa Jumalan kanssa.
        Jokainen kyllä saa tekojensa mukaisen palkan, mutta Jumalan antama palkka on oikeudenmukainen eikä tuollainen hirviön kaltainen palkka.
        Älä perusta uskoasi yhden raamatun säkeen varaan vaan etsi raamatusta kaikki paikat mitkä mainitsevat kuolemanjälkeistä ja sovita ne toisiinsa niin huomaat ettei sitä ikuista tulijärveä olekkaan.

Ihmismieli on ajan saatossa kehittynyt niin että se pystyy luomaan mitä eriskummallisimpia jumalia,niin kuin ed.mainitut oikeudenmukaisen- kuin tulessapolttavankin jumalan.
        Alkujaan ihmiset, ajanlaskun sarastuksessa alkoivat antaa ensin jumal merkityksiä ensin riistaeläimille ja tämän jälkeen ihmiselle hallitsemattomille luonnonilmiöille esim. ukkosilmoille ja salamaniskuille.Ihmismieli adaptoi salamaniskuun kuolevan ja torsoksi palavan lajitoverinsa menehtymisen jumalan oikeudenmukaisuudeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      20
      5193
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      127
      1595
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      101
      1460
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      70
      1409
    5. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      336
      1339
    6. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      49
      1328
    7. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      76
      1272
    8. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      4
      1055
    9. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      50
      948
    10. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      86
      945
    Aihe