"Eräs selitys Aleksis Kiven Seitsemän veljeksen sisällöstä
Laadittu Pekka Ervastin esitelmän sanomalehtiselostuksen pohjalta
Aluksi Pekka Ervast huomautti, miten Kiven tuotantoa ja eritoten Seitsemää veljestä aikaisemmin – esimerkiksi professori Ahlquistin toimesta — oli arvosteltu ankarasti. Mutta meidän päivinämme on yhä enemmän alettu ymmärtää sen suurta arvoa. Sitten Ervast siirtyi kuvaamaan sitä tunnelmaa ja näkökantaa, jonka hän itse oli saanut Kivestä ja hänen pääteoksestaan "Seitsemästä veljeksestä".
Pekka Ervast oli heti ensimmäistä kertaa nuorena lukiessaan "Seitsemää veljestä" tuntenut, että se oli neron tuote, neron, jonka saattoi asettaa muiden maailmankirjallisuuden nerojen rinnalle. Hän näki siinä, mikä nerolle on ominaista, yksinäisen totuuden etsinnän, muukalaisuuden yhteiskuntaan ja ulkonaiseen elämään nähden ja ennen kaikkea johtavana lankana voittamattoman halun itsenäiseen luomistyöhön. Hän näki siinä Kiven syvän hengen kaipuun suorittaa tehtävänsä Suomen hyväksi, ratkaista probleemi, miten elämä oli elettävä kätkettynä tai ilmaistuna elävän realistisen kansankuvauksen muodossa.
Tavallinen selitys "Seitsemän veljeksen" sisällöstä on, että se kuvaa, miten nämä veljekset oppivat huomaamaan, että heidän alkuperäinen raakalaiselämänsä korvessa ei tyydytä heitä, minkä tähden he palaavat takaisin järjestäytyneen yhteiskunnan hoiviin.
Pekka Ervastin mielipide oli toinen. Hänestä "Seitsemän veljestä" kuvaa sitä, että ihmisten täytyy oppia itsenäisiksi, heidän täytyy oppia luomaan jotakin uutta ja omaperäistä. Niin kauan kuin he eivät tee sitä, he ovat joukkosielun, joukko-suggestion alaisia. Mutta tästä itsenäistymisestä johtuu eristäytyminen yhteiskunnasta. Se ei merkitse samaa kuin bolshevismin ja anarkismin tapaan asettuminen yhteiskunnan ulkopuolelle, vaan neron luonnollista eristäytymistä ja vieraantumista jostakin, joka ei voi häntä kahlehtia.
Mutta tulee sitten kysymys, miksi kirja loppuu, kuten se loppuu, veljesten palaamisella yhteiskuntaan. Pekka Ervastin mielestä tämä on merkkinä Kiven hengen väsähtämisestä. Puute ja ruumiillinen heikkous, yksin- ja hylättynäolontunne painoivat raskaasti Kiven mieltä. Hän ei jaksanut viedä kysymystä lopulliseen ratkaisuunsa, mutta hän tunsi, että se oli loppuva harmonisesti, sillä alku oli oikea, ja sen tähden hän antaakin veljesten lopuksi saada muiden ihmisten tunnustuksen.
Aleksis Kiven "Seitsemän veljestä" on Ervastin mukaan selvä vuodatus Suomen kansallishengestä. Suomen kansallishenki sisältyy tähän kirjaan inhimillisen individualiteetin ja itsenäisen orginaliteetin muodossa.
Toimittajalta (Eino Krohn)
Ruusu-Risti — marraskuu 1934"
"Seitsemän Veljeksen" tulkintaa
Suomkirjall10.lokakuu
0
190
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 814472
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans1204153BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että1693231Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀312915Surullista
Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa582567Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main322537- 1652450
Muuttunut käytös
Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?682439Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome582420Väkeä oli liikkeellä
Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik432122