Hei! Onko jollain kokemusta sellaisesta langasta kuin Minerva boucle? Löysin aivan ihanan ohjeen ja sitä lankaa ei ilmeisesti enää valmisteta. Tarvitsisin luonnollisesti mahdollisimman lähellä olevan korvaavan langan, mutta törmäsin muutamaan ongelmaan.
Sain seuraavat tiedot langasta irti:
97 % wool
3 % nylon (polyamidi)
20 sts = 4 Inches
1 oz 70 yrd
Suomessa kun tuo tiheys ilmoitetaan, että x silmukkaa kertaa x kerrosta = jotain, mutta tuossa on tosiaan vain tuo 20 s = reilut 10 cm. Uskaltaako vain tuon varassa suunnistaa? Ja tekeekö tuolla langan pituudella mitään (tuo oz jäi minulle mysteeriksi).
Tai aina parempi jos tosiaan joku on löytänyt korvaavan langan tuolle jo valmiiksi. Olisi tietysti tärkeää, että esim. langan paino ja pinta olisi samankaltainen, kun ohje on pitkä iltapuku, niin että esim. jos korvaava lanka painaa hurjasti enemmän, niin voi tulla liian painava asu. Ja pinta olisi hyvä olla mieluummin vähän juhlavampi kuin esim. sukkalangassa =). Kiitokset taas kaikki osaajat!
Minerva boucle lanka
13
231
Vastaukset
- Neulova
"oz" on lyhenne unssille (ounce), joka on tarkkaan ottaen 28,3495 grammaa. Kun jaardi (yrd, "yard") on 0,9144 m, niin lankaa on siis noin 70*90 cm = 63 metriä 28 grammassa. Jos nyt oikein laskin, niin tuosta tulee noin 228 metriä per 100 grammaa.
- Neulova
Kyllä esimerkiksi Novita ilmoittaa langasta myös painon, esimerkiksi Novita Alpaca Woolissa on 100 metriä 50 grammassa eli 200 metriä 100 grammassa (lähde: https://www.novitaknits.com/fi/fi/langat/novita-alpaca-wool). Ihannetapauksessa korvaavassa langasta täsmäävät sekä neuletiheys että paino.
- hfkah
Hei! Kiitokset vastauksesta, mutta en oikein osaa käyttää tuota tietoa, kun tosiaan suomalaisissa langoissa aina vain mainitaan tuo silmukka kertaa kerros, josta saa tiheyden.
- stardustO9
Hei,
Jos sitä on valmistettu 30-luvulla, niin tuskimpa samaa enää löytyy - nykyiset on varmaan paljon käyttökelpoisempia - kestää pesua ja käyttöä.
Tuolta löytyi muutama malli: tiheys näyttäisi olevan Gauge: 6 stitches and 12 rows = 1 inch without stretching. - eli 6 silmukkaa ja 12 kerrosta on 1 tuuma, eikö? joten jos kerrot ne neljällä niin saatu noin 10 cm.
https://www.etsy.com/listing/211688254/1930s-lace-stitch-suit-jacket-sleeveless
(ja tässä on se edellinen sivu, jolta voi klikata lisää malleja https://www.etsy.com/listing/150782345/ebook-1930s-minerva-boucle-suits-volume- stardustO9
Siis aiot neuloa pitkän iltapuvun - käsinkö? vai koneella?
Yksi mikä on aika kivaa ohutta, mutta vaatii lehmän hermot. Grignasco Merino Silk. Olen neulonut koneella isoja hartiashaaleja ja se on aivan ihana lanka.
- hfkah
Jälleen kiitos vastauksista!
Löysin tuon samaisen sivun, jossa mainitaan tiheydeksi 6 sts x 12 row= 1 inch, mutta muutaman seikan takia olen hiukan epävarma. En ole varma, onko tuo kyseisen ohjeen tiheys, vaiko langan. Jos kyseisessä ohjeessa on esim. käytetty jotain ihan muuta puikkokokoa kuin on suositeltu, saadaan tiheydeksi jotain ihan muuta kuin suosituspuikkokoon kanssa. Toiseksi Suomeksi käännettynä tuo tiheys olisi 24 s x 48 krs= 10x10 cm, enkä ole vielä koskaan törmännyt lankaan, jossa olisi noin suuri kerrosmäärä 10 cm:llä, mikä myös viittaisi eri puikkokokoon tai erityiseen mallineuleeseen. Hmm...
Korvaavaa lankaa tosiaan ensisijaisesti etsinkin. Neulon siis käsin (en ole koskaan neulonut koneella), ja lehmän hermoja todella tarvitaan, kun aletaan noin isoon projektiin, mutta onneksi on kokemusta isoistakin projekteista =). Tuo lanka näyttää ihanalta, mutta kun en tosiaan tiedä sitä tiheyttä...
Apua edelleen kaivaten! - Kutojakati
ai että, onpa nättejä asuja. Toivottavasti löydät langan joka sopii tuollaiseen projektiin. Täytyypä lähteä mummun vintille katsomaan, jos sieltä löytäisi myös jotain vanhan ajan neuleohjeita :-)
- stardustO9
Tuon edellämainitun linkin kaikissa katsomissani malleissa oli sama tiheys Gauge: 6 stitches and 12 rows = 1 inch without stretching. Puikoilla 2. Eli se on tosi ohutta lankaa.
Pakkohan se oli testata, millä siihen pääsisi. MerinoSilk kolminkertaisena 2½ puikoilla antoi saman tiheyden - en jaksanut neuloa kuin parin tuuman verran.
MUTTA, esim tämä mainostamani Merinosilk on niin ohutta ja vaikeasti hallittavaa, että sen kerimiseen vyyhdiltä keräksi on oltava kerimislaite - käsinkeriminen ei onnistu, se vain liukuu käsistä. Silkki on vähän semmosta.
Kirjassa Vintage Neuleet on annettu vinkkejä ja lainaan siitä nyt törkeästi pari pätkää:
"Seuraavat lankojen korvaamista koskevat tiedot voivat olla hyödyllisiä, jos satut olemaan niin onnekas, että omistat mielenkiintoisia vintageneuleohjeita...
...Vanhojen neuleohjeiden langat olivat siis erilaisia kuin nykyään, ja ohjeet oli myös yleensä suunniteltu nykyistä pienikokoisemmille naisille. Mallien mitoitus poikkesi useimmista meidän tuntemistamme mitoituksista ja ohjeessa oli usein vain yksi koko. Vanhemmissa ohjeissa on vain aivan perusmitat - esimerkiksi vain rinnanympärys - eikä miehustan tai hihan pituutta usein kerrota ollenkaan eikä varsinkaan neuleen varsinaisia mittoja. Valmiin vaatekappaleen mitat saadaan siis vain laskutoimituksilla.... Jos saat aikaan oikean silmukkamäärän, mutta kerrosmäärä ei täsmää, kokeile neuloa nurjat kerrokset ohuemmilla puikoilla. ... - hfkah
Kiitos! Tästä oli apua eniten tähän mennessä! Minulla ei tuollaista keritsemislaitetta ole, eli joudun varmaan ottamaan jonkun muun langan, mutta tärkeintä oli, että joku näytti minulle, että noin ohutta lankaa todella on=).
Nyt voin jatkaakin sitten sen korvaavan langan etsimisellä, kun tiheys on tiedossa. Tuo Merinosilk kuulostaa ihanalta, mutta yritän löytää jotain yhtä ihanaa.
Lisää vinkkejäkin saa vielä silti antaa. Laitan tähän linkin siitä ohjeesta, niin saatte kuvaa puvusta:
https://www.etsy.com/listing/54054318/stunning-knitted-evening-gown-and?ga_order=most_relevant&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery&ga_search_query=knitted evening gown&ref=sr_gallery_8 - hfkah
Kirjoitin keritsemislaite, kun piti kirjoittaa kerimislaite =D!
- stardustO9
hahaa!
Mutta tuo sinun mallisi on todella ihana. Onnea vaan sen tekemiseen!
Vintage neuleet -kirjassa on lankoina käytetty esim Baby Cashmere Merino Silk, Fyberspates Scrumptious 4 Ply, Fyberspates Scrumptious Lace, Bergere de France Origin Bambou, Bergere de France Origin Cashmere, Wendy Supreme Luxury Cotton 4 Ply, Adriafil Avantgarde 3 Ply, Rowan Cashsoft 4 Ply, Sublime Extra Fine Merino Wool 4ply, Louisa Harding Mulberry, Artesano 100% Superfine Alpaca, Patons 100% Cotton 4 Ply.
- hfkah
Noilla lankavaihtoehdoilla pääsekin hyvin alkuun oikean langan etsimiseen=). Täytyy sanoa, että käsityöasioissa olen saanut parhaan avun täältä, kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as593166Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232964- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582548Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482530On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078