Kissa ja vedenjuonti

Kissamatami

Hei,

Toisen kissani juomistottumukset ovat muuttuneet. Ennen en nähnyt sen juovan oikeastaan koskaan, nyt se käy juomakupilla varmasti yli 10 kertaa päivässä. Mitään hirveitä määriä se ei juo, mutta usein vähän. Olen yhdistänyt sen siihen, että kissa on alkanut syödä paljon enemmän raksuja kuin ennen (ja märkäruuan menekki taas on vähentynyt). Onhan tässä ajatuksessa logiikkaa :)? Syy kuivaruuan kelpaamiseen on se, että toinen kissa pissasi sohvalle ja joudun pitämään siinä raksukippoa sen takia. Jostain syystä raksut maistuvat tämän räpöjän mielestä erityisen hyvältä sohvalla syötynä.

Kirjoitan tänne vaan saadakseni varmistusta. Olen lukenut, että kissat eivät tuntisi janoa ja siksi runsas kuivamuonan syöminen saattaa olla haitaksi. Tämä kissa ainakin on sitten poikkeus säännössä. Toisaalta, kun toinen kissani steriloitiin, niin se järkyttyi niin, ettei syönyt kolmeen päivään. Tänä aikana se kuitenkin joi todella paljon (ja kyllä, lääkäri tutki silloin kissan ja kaikki oli ok).

Tällä kissalla ei ole mitään muita "oireita". Nuori kissa, ei ylipainoa ja pissakäytös normaalia.

4

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varuiksi

      Kannattaisi ehkä käyttää lääkärillä. Voi olla myös sokeritauti tai munuaisten vajaatoiminta. Ne aiheuttavat lisääntynyttä juomistarvetta.

    • Näinkin_voi_olla

      Toisaalta juomisessa on huomioitava myös määrä; kissanhan tulisi saada nestettä/vettä päivässä 0,3-0,5dl/painokilo (suositusten mukaan). Voihan kissa juoda usein vettä pieniä määriä ja silti jäädä alle tuon ns. tavoitteen.

      Munuaisten vajaatoiminta on vanhojen kissojen tauti, kehittyy useiden vuosien saatossa. Aloittaja toteaa kissan olevan nuori. Munuaisten vajaatoimintaan liittyy myös muita oireita, kuten ruokahaluttomuus, laihtuminen, turkin huono kunto jne. Aloittaja toteaa, että "kissalla ei ole mitään muita oireita".

      Sokeritauti on mahdollinen nuorellakin kissalla, tosin epätodennäköinen. Siinäkin on silti muita oireita kuin lisääntynyt juominen, mm. lisääntynyt virtsaaminen.

      Itse ajattelisin, että kuivaruuan syöminen/vähentynyt märkäruuan syöminen ovat selkeä syy lisääntyneeseen nesteen juomiseen, varsinkin, kun kissalla ei ole muita oireita ja virtsaamiskäyttäytyminen on pysynyt samana. Ainakin mielestäni kannattaisi vielä odotella ja seurata tilannetta. Jos mahdollista jossain vaiheessa, niin ottaa raksut kokonaan pois vähäksi aikaa ja katsoo, vaikuttaako tämä juomiseen.

    • Kuka.lie.keksinyt

      eihän kissa joisi jos ei tuntisi janoa. naurettava ajauskin

      • Dddddc

        Kissalla ei ole kehittynyttä janon tunnetta. Johtuu siitä, että se on lähtöisin aavikolta jossa vettä ei ole helposti saatavilla. Kissa lihansyöjänä on rakennettu saamaan vetensä pääasiassa saaliistaan, lihahan kun on 70% vettä. Kuivaruokaa syövillä kissoilla onkin todettu kroonista elimistön kuivumista. Tuo kuivuminen lisää myös virtsakivien muodostumisen riskiä. Ei tuota kukaan ole keksinyt vaan on ihan tutkittua tietoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      398
      1585
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1298
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1235
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1198
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      834
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      826
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      820
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      97
      734
    Aihe