Asunnon ostaminen kiinteistövälittäjän kautta

Asunto-oo

Olemme etsimässä puolisoni kanssa ensimmäistä omaa asuntoamme ja olemme katselleet asuntoja itse. Mikäli lähtimisimme etsimään kotiamme kiinteistövälittäjän kautta niin joutuisimmeko maksamaan kiinteistövälittäjälle palkkion jos sopiva asunto löytyisi kiinteistövälittäjän kautta? Olen yrittänyt googlettaa aiheesta, mutta en ole löytänyt selkeää vastausta aiheeseeni ja olen ymmärtänyt että myös ostajan tulisi maksaa palkkio välittäjälle. Eräs tuttavani oli kuitenkin sitä mieltä ettei ostajan tarvitsisi maksaa kiinteistövälittäjälle mitään palkkiota, koska myyjä joutuu sen maksamaan. Eli mites se asia tosiasiallisesti on?

4

123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • chichik

No jos ostaja tekee toimeksiannon, niin tottakai myös silloin hän maksaa kiinteistönvälittäjän palkkion :) Joskin on yleisempää, että asunnon myyjä tekee toimeksiannon ja maksaa kiinteistönvälittäjän palkkion.

Jos siis käytte katsomassa asuntoa, jota välittää joku kiinteistönvälitysfirma = myyjä on antanut toimeksiannon ja jos asunto vaihtaa omistajaa, myyjä maksaa palkkion.
      Jos taas otatte yhteyttä kiinteistönvälittäjään ja haluatte tehdä hänen kanssaan ostotoimeksiannon, te maksatte palkkion.

Tämä kyllä määritellään tarkkaan ennen kuin asunto vaihtaa omistajaa kumpi sen palkkion maksaa vai osallistuuko siihen sekä ostaja, että myyjä. Mutta kuten sanottu, useimmiten tilanne on se, että asunnon myyjä tekee toimeksiannon. Yllätyksenä se ei kuitenkaan teille voi tulla :)

Onnea asuntokaupoille!

• ÅLasPalmas

Huomioi myös kun myyjä on tehnyt toimeksiannon välittäjän kanssa, hän usein lisää välittäjän palkkion hintapyyntöönsä ja usein ostaja maksaa kauppahinnassa myös välittäjän palkkion huomaamattaan. Ilman välittäjää myyvä voi myydä asuntonsa halvemmalla.

• Talo-75

Yleisempi käytäntö on että myyjä maksaa välityspalkkion välittäjälle, ei ostaja. Ellei sitten ostaja ole tehnyt sopimusta välittäjän kanssa(välittäjä etsii ostajalle taloa).
      Itselläni on omakotitalo myynnissä,tarjouksia otetaan vastaan!

• Asunto-oo

Kiitos vinkeistä. :) Jatkamme oman asunnon etsimistä itse.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5925
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4037
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2976
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2034
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1994
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1775
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1763
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1559
    Aihe