mali uros ekaksi belgiksi?

miettivä123

hmm, kysyisin kokeneempien mielipidettä, käyttömali uros ekaksi belgiksi, seropi nartun seuraksi? seropi narttu 5v, leikkaamaton (noutajaa, sakua ja rotikkaa koirassa) ja nyt on kunnon harratustykki haussa, joten käyttömalia olen katellut, MUTTA uros koska meillä on jo tuo narttu, niin on varmaan "turvallisempaa" ottaa uros, koska mun käsityksen mukaan nartut on niitä jotka kiukkuaa toisilleen enemmän, juoksuineen päivineen (seropi on aika välinpitämätön kaikista koirista, mutta vastaa haasteeseen herkästi) uros olis tarkoitus leikkauttaa ajoissa. mutta jotkut on sanoneet että jos ekaa belgiä on ottamassa, kannattaa ottaa narttu kun ovat helpompia kuin urokset.. mitähän nyt kannattais tehdä? kun ei kumminkaan eka koira ole kyseessä, seropi on ollut turhan helppo kouluttaa ja tarvis vähän haasetta elämään, kokemusta jonkin verran sakusta ja rotikasta, sekä parista pehmeämmästä rodusta.
kasvattajaan olisi tarkoitus luottaa valintaa tehdessä ettei vilkkainta pentua otettaisi, mutta kuinka paljon maleilla on ylipäätään sukupuoli eroja? mikä uroksesta tekee haastavamman kuin nartusta?
kiitos vastauksista!

7

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miettivä123

      niin ja tarkoitus olisi harrastaa tavoitteellisesti, ainakin koittaan tokoa, jälkeä, hakua.. raunioitakin olis kiva koittaa, aika sitten näyttää mistä tulee pää-laji.

    • hopuåugy

      Jos puhutaan pelkästään malinois urosten ja narttujen välisistä eroista, niin en osaa sanoa, mutta ainakin siskon ensimmäinen koira, tervueren uros on ollut paljon helpompi tapaus kuin sen jälkeen tullut malinois narttu. Mutta kyllähän nuo malit (niin nartut kuin uroksetkin) taitavat olla keskimäärin haastavampia kuin tervut, joten en tiedä voiko niitä nyt keskenään verratakkaan.. Sillähän tuo siskokin taisi päätyä malinois narttuun, koska tiesi malien olevan haastavampia.

    • miettivä123

      joo, malit on tulta ja tappuraa sukupuolesta riippumatta, puuhkaturkit vissiin helpompia. mutta niin se on vähän joka elukassa, tytöt on vaikeita. huomaahan sen jo ihmisporukoissakin, muijalaumassa on vähän väliä kissatappaluita ja sellasta pitkävihasuutta, kun taas äijäporukassa heitetää läppää, vähän vittuillaan ja uhotaan mutta se on sitte seuraavana päivänä unohdettu ;)

    • Barbamamma

      No en nyt tiiä onko narttu helpompi kuin uros kun on niin koirakohtaista välillä. Itse ottaisin uroksen etenkin kun tuppaavat rauhottua leikkaamisen jälkeen niin voi sitten vielä paremmin keskittyä harrastamiseen kun ei koiran tarvitse stressata juoksuisia narttuja ja rähinöidä muille uroksille. Nartuilla kun saattaa jo ihan kuulua luonteeseen tuommonen eli ei oo niin viettien varassa. Ja sit kun sulla on se toinen tyttö valmiiks niin tulevat todennäköisesti paremmin toimeen toki tämäkin on vaan arvuuttelua.

    • fargot

      Minä en menis sitä urosta välttämättä leikkaamaan,meluumin sterkkaisin sen nartun. Mulla on ollut sekä uroksia että narttuja ja en voi sanoa varmuudella,että nartut olis helpompia. Riippuu niin yksilöstä.

    • hommattumuutama

      Käyttölinjaiset Malikat on maailman luotettavimpia ja ystävällisimpiä koiria hyvin kasvatettuina ja kohdeltuina. Malikat ovat erittäin älykkäitä ja toimintakykyisiä. Ne menestyvät erinomaisesti maailman vaativimissa lajeissa eli ringeissä. Huonosti kasvattettuina saattavat vetää pari sohvaa viikossa namaansa ja kusta naapurin kintuille. Joten siitä vaan hommiin ja kentille.

    • Mä sanoisin, että tärkeämpää tässä on yksilö ja kemiat kuin sen tulevan koiran sukupuoli. Oikein valittu urospentu voi olla paljon helpompi kasvattaa kuin summanmutikassa otettu narttu. Eli panostaisin tulevan pennun valinnassa yhdistelmään (tutustu siis vanhempien ja suvun luonteisiin) ja konsultoi kasvattajaa, mikä pennuista voisi olla teille se oikea.

      Mä olen ollut enemmän tekemisissä yhteensä viiden koiran kanssa, kaikki narttuja ja kaksi niistä tervuja. Lapsuudenkodissani koiria oli ensin yksi (tervu) ja sitten kaksi (tervuja). Vanhempi tervu kuoli, tilalle tuli seropi. Itse hankin collien muutettuani omilleni. Nuorempikin tervu kuoli ja tilalle tuli vesikoira. Seropi ei tykkää colliesta ja collie kokeili tervuvanhuksesta, voiko siltä heikolta ryöstää herkut (ei voinut, tervu pisti kovaa vastaan ja sai ihmisetkin liittolaisikseen), mutta muuten on toimeen tultu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1555
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1265
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe