Sori vaan kun oon nyt vähän juonu eikä ajatus kulje enkä mä oo purjehtija, mut oon miettiny, että pystyiskö purjeveneiden kunnostamisella tekemään rahaa. Kun vaikka selailee yacht worldia, niin aika uudetkin veneet saattaa olla sisältä huonossa kunnossa. Toki päinvastaisiakin tapauksia näkee.
Mitä jos joku puuseppä perustais palvelun, jossa vene kunnostettais sisältä myyjän tahtomalla tavalla? Kannattaisko se myyjän näkökulmasta jos se myyjä maksais kunnostajalle?
Miten pitkäikäisii nuo rungot yleensä on. Jos nyt vaikka ostaisi jonkun tollasen vanhan Caliber 40 LRC;n ja sitten kunnostais sen ja alkais kaupata maailman kiertäjille, niin saisko kunnostamisen hinnan vähän voittoo takasin?
http://www.yachtworld.co.uk/boats/2001/Caliber-40-LRC-2838487/Cambridge/MD/United-States#.ViA5B_ntlBe
Sit vielä sellanen juttu, että mitäs jos ei pyrkis tekemään sisustasta hienoo jalopuista ja hinkattuu vaan enemmän sellasen mökkimäisen? Oisko niille ostajia? Kun luulis, että jos joku vaikka tahtoo kiertää maailmaa, niin ei kai siinä nyt sillä oo välii, onko sisus jalopuuta.
Ku mulle itelle joku tällanen ois ihan riittävä.
http://www.voyagingyachts.com/newwylo35.5/interior
Niin ja tää tuli vaan mieleen siitä kun jäin työttömäks ja nuorena kävin puusepän koulutuksen. Ja oon nyt vähän juonu ja tulee kaikkee mieleen.
Kannattaako purjeveneen kunnostaminen?
28
1445
Vastaukset
- 40v.purjehtinut
No hävettäishän tuota näyttää purjehduskerholla, mutta varmaankin jotain ostajia olisi. Jos on varaa kiertää maapalloa, niin on varmaan varaa siihen jalopuuhunkin, mutta eiköhän tuolle pienet markkinat löytyisi.
t. 40v. purjehtinut- ehkäkunnostuspalvelu
40v.purjehtinutta hävettäisi näyttää purjehduskerholla, että omistaa erilaisen veneen kuin enemmistöllä on. Aika outoa! En tiedä mitä purjehduskerhoa tässä ajatellaan, mutta silti kumma asenne. Omasta mielestäni mitään asiallisessa kunnossa olevaa, merikelpoista venettä ei suinkaan tarvitse hävetä.
Aloittajan projektiajatuksesta osa voisi olla onnistumiskelpoista, osa ei.
Oman kokemukseni mukaan ns. raadon kunnostaminen "ship shape"-kuntoon vie hurjasti työtunteja ja varustuksen päivitys kuten moottorin täysremontti, rikivaijereiden ym. uusiminen, uuden elektroniikan ostaminen tulee kalliiksi. Epäilenkin, ettei raatojen ostaminen ja niiden myyminen täyskunnostuksen jälkeen olisi tuottavaa liiketoimintaa.
Sen sijaan omistajien veneiden kunnostuspalvelulle saattaisi ehkä löytyä tarvetta, jos hintatason pystyisi pitämään kohtuullisena ja palvelun osaisi markkinoida. - Kerholtakajahtaa
Mutta kun katsoo videoita ja kuvia pallonkiertäjien veneistä, niin ne ovat yhtiä törkypesiä. Kaikki hujan hajan, ruokajäämiä keittimessä ja pöydällä, vessa siivoton jne.
Ulkoisestikin vene saattaa pahimmillaan muistuttaa enemmän leväkasvustoa tai nilviäisillallisen tarpeistoa kuin venettä.
Kun pallonkiertoo näyttää liittyvän pysyvä epäjärjestys, niin miksi pallonkiertovene ei voisi sisältä olla vähän vaatimattomampi? Minusta uudet puupinnat ovat kauniimpia kuin kulahtanut ylellisyys. - kummayleistys
Kerholtakajahtaa kirjoitti:
Mutta kun katsoo videoita ja kuvia pallonkiertäjien veneistä, niin ne ovat yhtiä törkypesiä. Kaikki hujan hajan, ruokajäämiä keittimessä ja pöydällä, vessa siivoton jne.
Ulkoisestikin vene saattaa pahimmillaan muistuttaa enemmän leväkasvustoa tai nilviäisillallisen tarpeistoa kuin venettä.
Kun pallonkiertoo näyttää liittyvän pysyvä epäjärjestys, niin miksi pallonkiertovene ei voisi sisältä olla vähän vaatimattomampi? Minusta uudet puupinnat ovat kauniimpia kuin kulahtanut ylellisyys.Olen aivan eri mieltä törkypesä-yleistyksestäsi. Tunnen useita pallonkiertäjiä ja heidän veneitään, myös suomalaisia. Enemmistö niistä veneistä, joissa olen vieraillut, ovat olleet oikein hyväkuntoisia ja siistejä. Tietenkin "reissussa rähjääntyy" ja välittömästi jonkun pitkän legin jälkeen, vaikkapa Intian valtameren ylityksen, ruokajäämiä voi olla siivoamatta tms.
Merikelpoisuus edellyttää järjestystä ja sellaisia säilytystiloja veneen sisällä, etteivät "kaikki ole hujan hajan".
Arvaan, ettet itse ole ylittänyt valtameriä etkä juurikaan tunne valtameriseilaajien veneitä.
Suomessakin on oma "kerhonsa" valtameripurjehtijoille (suomenvaltameripurjehtijat.fi) . Sitäkö tarkoitit kerholtakajahtamisella? - Korutaiteilija
Tämä on muuten mielenkiintoinen kysymys. Katselen mökillämme mielelläni vanhaa höylähirsiseinää. Siinä on halkeamia eikä se ole tasavärinen. Kaikenkaikkiaan vaikutelma on karkea ja viimeistelemätön.
Jopa sisustusasiantuntijat saattavat pitää tällaista seinää mitä viehättävimpänä. Tästä herääkin kysymys, mistä on syntynyt kulttuuri, joka ohjaa tekemään veneistä koruja. Veneiden hinnasta merkittävä osa selittyy niiden viimeistelyllä.
Jos joku tahtoo veneen, jossa on maksimoitu käytännöllisyys ja halpa hinta laadusta tinkimättä, niin sellaista on vaikea löytää. Ostaja joutuu lähes aina maksamaan myös korusta. - Antarctis
Korutaiteilija kirjoitti:
Tämä on muuten mielenkiintoinen kysymys. Katselen mökillämme mielelläni vanhaa höylähirsiseinää. Siinä on halkeamia eikä se ole tasavärinen. Kaikenkaikkiaan vaikutelma on karkea ja viimeistelemätön.
Jopa sisustusasiantuntijat saattavat pitää tällaista seinää mitä viehättävimpänä. Tästä herääkin kysymys, mistä on syntynyt kulttuuri, joka ohjaa tekemään veneistä koruja. Veneiden hinnasta merkittävä osa selittyy niiden viimeistelyllä.
Jos joku tahtoo veneen, jossa on maksimoitu käytännöllisyys ja halpa hinta laadusta tinkimättä, niin sellaista on vaikea löytää. Ostaja joutuu lähes aina maksamaan myös korusta.Nämä veneet näyttävät esittelyn mukaan olevan nimenomaan mahdollisimman käytännölliseksi pitkien matkojen veneiksi tehty:
http://www.voyagingyachts.com/ - se.ero
Korutaiteilija kirjoitti:
Tämä on muuten mielenkiintoinen kysymys. Katselen mökillämme mielelläni vanhaa höylähirsiseinää. Siinä on halkeamia eikä se ole tasavärinen. Kaikenkaikkiaan vaikutelma on karkea ja viimeistelemätön.
Jopa sisustusasiantuntijat saattavat pitää tällaista seinää mitä viehättävimpänä. Tästä herääkin kysymys, mistä on syntynyt kulttuuri, joka ohjaa tekemään veneistä koruja. Veneiden hinnasta merkittävä osa selittyy niiden viimeistelyllä.
Jos joku tahtoo veneen, jossa on maksimoitu käytännöllisyys ja halpa hinta laadusta tinkimättä, niin sellaista on vaikea löytää. Ostaja joutuu lähes aina maksamaan myös korusta.Työmaaparakki on erittäin käytännöllinen. Harva vain haluaa sellaista kodikseen ja erityisesti pitkänmatkan veneen tulee olla myös koti. Mökin rapistunutta höylähirsiseinää katsellaan pieni aika vuodesta, kodin seinää kaiken vuotta.
- Hirsistäkinkoti
Kyllä niitä hirsiseiniä on yleisesti taloissakin. Hirsitalojen suosio lisääntyy vuosi vuodelta, jopa pyöröhirsisten. Kaiken lisäksi ihmiset käyttävät huomattavia summia siihen, että saavat piiloon peitettyjen vanhojen hirsitalojen seinät esiin.
Tässä esimerkki kunnostetusta hirsiseinästä. Miksi veneeseen ei kävisi tuollainen rouheampi tyyli, miksi kaiken pitää kiiltää ja olla niin viimeisteltyä?
http://3.bp.blogspot.com/-bQyEtKojb18/UufBA-cyeQI/AAAAAAAAEg4/GM4hK4d6S-E/s1600/untitled-0870.jpg - kahvelikihveli
se.ero kirjoitti:
Työmaaparakki on erittäin käytännöllinen. Harva vain haluaa sellaista kodikseen ja erityisesti pitkänmatkan veneen tulee olla myös koti. Mökin rapistunutta höylähirsiseinää katsellaan pieni aika vuodesta, kodin seinää kaiken vuotta.
Edeltävän viestin linkistä löytyvä käytännöllinen Wylo on mielestäni sisustukseltaankin paljon viihtyisämmän näköinen kuin normaalit nykyiset ikeaveneet. Viihtyisin mainiosti tuollaisessa, moottoripuoli näyttäis olevan hybridi diesel/sähkö.
- Ovniklovni
kahvelikihveli kirjoitti:
Edeltävän viestin linkistä löytyvä käytännöllinen Wylo on mielestäni sisustukseltaankin paljon viihtyisämmän näköinen kuin normaalit nykyiset ikeaveneet. Viihtyisin mainiosti tuollaisessa, moottoripuoli näyttäis olevan hybridi diesel/sähkö.
Myös Ovnit ovat sisältä kivemman näköisiä kuin nämä kitsiveneet, joissa yritetään esittää ylellistä.
http://www.yachtworld.fi/veneet/2005/Alubat-Ovni-395-2877850/country.ranska#.ViScxH7hCUk
- seppomartti
Työtuntien suuren määrän ja hinnan vuoksi kunnostetun raadon markkinoita ei löydy. Samalla hinnalla saa uuden.
Jos aloittaja on hyvä käsistään niin toimiva liikeidea voisi olla niiden omistajien veneiden kunnostaminen, jotka eivät halua veneestään luopua. Mutta toisaalta eivät osaa tai halua ryhtyä kunnostustöihin. Ainakaan tälllaisen yritysmuodon aloittamiseen ei vaadita pääomia ja potentiaalisia asiakkaita on paljon.- maxi999
Olen samaa mieltä veneiden peruskorjaus asiassa, ei varmasti kannata.
Tässä voisi kuitenkin ehkä hakea mallia talojen kotipalveluista. Esim. pienimuotoisille sähköremonteille ja pintojen kunnostuksille voisi olla kysyntää! Nämä olisi siis töitä jotka jäävät suurempien telakoilla suoritettavien töiden ja helppojen tee-se-itse töiden väliin. Jotkut tietysti haluaa rempata kaiken itse, mutta on varmasti niitä jotka eivät koe pintojen hiomista/lakkamista, pieniä sähkötöitä ja osaa syys-/keväthuolton töistä omakseen. - JosJokuMaksaa
Näin on.
Purjeveneen kunnostaminen kannattaa, kun sitä tekee itselleen harrastusmielessä (ei tietenkään rahallisesti kannattavaa) tai jollekulle, joka haluaa maksaa kunnostustyöstä. Vanhan veneen myyntiarvoa ei voi kunnostamalla lisätä niin paljon, että työ kannattaisi. Ei varmaan ole huonoa taloudenpitoa pitää tavaransa kunnossa. Toisaalta harrastuskin on sellainen, että jo turvalisuus syistä joutuu asioita huoltamaan ja uusimaan. Itselleen kun tekee niin sitä ei niin myyntiarvoa ajattele, vaan tarvetta ja mukavuutta.
- Vancouver27
Kertoo paljon tästä maailmasta, ettei perusehjän kunnostaminen kannata. Tuossa on hienoon veneeseen tehty hieno kunnostustyö.
https://youtu.be/HhzFlirUkGQ- TottakaiKannattaa
Tottakai itselleen kunnostaminen kannattaa, kun työstä ei ole tarkoituskaan saada korvausta.
- Maxi999
Tässä myös videosarja, jota on ollut ihan mukava seurata, pienestä tautofoniasta huolimatta. Project Atticus.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLOdfI7CmkSxhaFZa6l9Mr5S4raXNl-J3m - raato_kuntoon
Hyvältähän tuo Vancouver 27 näyttää, mutta videon mukaan siinä maalattu ulkopuoli uusiksi, joka on todella nopea ja helppo ja siis työkustannuksiltaan halpa juttu. Sisäosista sanotaan vain että "all new", mutta ei katsojalla ole tietoa siitä kuinka mittava korjaus on ollut: miltä näytti ennen korjausta, mitä on tehty, paljon käytetty aikaa,
Paljon parempi esimerkki (raadon) kunnostamisesta löytyy tästä:
https://www.youtube.com/watch?v=c-Ig2oAlZJg
Mies laittaa hyvin räjähtäneessä kunnossa olleen Balladin (kohta 1:21 eteenpäin) tosi siistiin kuntoon yksin yhden talven aikana. - köyhääJaRikasta
>>Kertoo paljon tästä maailmasta, ettei perusehjän kunnostaminen kannata.
Se kertoo sen, että käsityönä tehtävä kunnostaminen on kallista sarjatuotantona tehtäviin uusin veneisiin verrattuna.
Tai oikeastaan sen, että Suomessa on pienet tuloerot: käsityöläisten palkat ovat liian lähellä hyvätuloisten palkkoja. Pankkiiri Henrik Andersinilla oli varaa kunnostuttaa 12mR vene Blue Marlin, vaikkei se ollut edes perusehjä. Harmi vain Henrikin kanssa samassa tuloluokassa olevia ihmisiä on Suomessa hyvin vähän.
Kehitysmaissa on edelleen suuret tuloerot. Siellä kannattaa kunnostaa vanhaa, kun käsityöläisen palkka on naurettava hyvätuloiseen verrattuna.
- Haastavaa
Kaikki riippuu siitä, paljonko on tehtävää, kuinka tehokkaasti homman tekee, kuinka paljon haluaa saada palkkaa ja millä hintaa saa raadon ostettua.
Yleisesti ottaen venetehtaat tekevät työn niin halvalla kuin sitä laatua voi tehdä. Sisustan rakenteet tehdään ennen kannen liittämistä runkoon. Jos joutuu riisumaan rungon puhtaaksi ja uusimaan kaiken, se maksaa varmasti enemmän kuin uuden tekeminen.
Jos itsellä ei ole kokemusta purjehtimisesta, on vaikea onnistua toimivien ratkaisujen tekemisessä. Parhaiten ehkä onnistuisi teknisesti hyväkuntoisen, mutta epäsiistin veneen fiksaus. Jos riittäisi hionta ja lakkaus ja köysien uusinta tms., niin sitten voisi tulla kannattavaksi. Parikymmentä työtuntia voisi sopivan veneen hintaa nostaa muutamalla tonnilla. Isompi remppa on liian työläs, että kannattaisi.
- kj5i9k
Veneiden myyntiajat sen verran pitkiä että tienestit uhkaa hupenemaan veneen säilytyskuluihin, joutuisi todennäköisesti myymäänkin aika halvalla jotta pääsee eroon järkevässä ajassa. Asuntojen kunnostaminen ja myyminen olisi todennäköisesti kannattavampaa.
Alussa mainittu 35,5 jalkainen kahvelirikinen pitkänmatkanvene näytti kiinnostavalta:
http://www.voyagingyachts.com/newwylo35.5/rig kj5i9k kirjoitti:
Veneiden myyntiajat sen verran pitkiä että tienestit uhkaa hupenemaan veneen säilytyskuluihin, joutuisi todennäköisesti myymäänkin aika halvalla jotta pääsee eroon järkevässä ajassa. Asuntojen kunnostaminen ja myyminen olisi todennäköisesti kannattavampaa.
Alussa mainittu 35,5 jalkainen kahvelirikinen pitkänmatkanvene näytti kiinnostavalta:
http://www.voyagingyachts.com/newwylo35.5/rigNäin se varmaan olisi. Asuntomarkkinatkin on kyllä nyt epävarmat ja siinä tarvitaan iso pääoma. Joku tuhannen neliön joutomaa ja pari pressuhallia ei paljon maksa. Parinkymmenen tuhannen veneestä ei tarvitsisi saada kuin 2 tonnia voittoa, jotta saisi pääomalle 10%:n tuoton. Jos vuodessa korjaisi 2 venettä sivutyönä, voisi saada voittoa 4000 euroa/vuosi. Toisaalta, jos on hyvä tekemään, voi perustaa toiminimen, ja korjailla asiakkaiden veneitä, jolloin pääomaa on kiinni vain työkaluissa.
- äöläö
Kunnostamisen järkevyys riippuu aika paljon myös veneen konstruktiosta. Yksinkertaisen pelkistetyt, terveet konstruktiot ja hyvän suunnittelijan purret veneet uhmaavat hyvin aikaa. Epäilen, että esim. vanhoja Swaneja, Antilloja tai muovifolkkareita tuskin tullan koskaan näkemään kaatopaikoilla.
- svedu-peter
äöläö kirjoitti:
Kunnostamisen järkevyys riippuu aika paljon myös veneen konstruktiosta. Yksinkertaisen pelkistetyt, terveet konstruktiot ja hyvän suunnittelijan purret veneet uhmaavat hyvin aikaa. Epäilen, että esim. vanhoja Swaneja, Antilloja tai muovifolkkareita tuskin tullan koskaan näkemään kaatopaikoilla.
Ruotsissa saatavilla on käytännössä poisnoutohintaan IF:ä, Vegaa, Viggeniä jne. pelkistettyjä terveitä konstruktioita. Eivät vastaa nykypäivän majoitusstandardeihin. Swaneille on kansainvälinen fanikuntansa, mutta Antilloja on varmasti säilytysalueiden nurkissa homehtumassa jo nyt.
- munasiaani
Ajelisin ennemmin jurrissa velallisella fillarilla.
- tanko_tai_ruorijuoppo
Otan osaa.
Jollei fillaria ole varaa ostaa muuten kuin velaksi, niin onkin viisainta unohtaa veneilyhommat.
Silloin voi tietysti lievittää suruaan juopottelemalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2712340En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n831021Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n571010- 108980
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi81941- 44861
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa21848Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi67746- 33697
Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä299694