Puutalon tekeminen halvempi kuin paketti

kkksupermies

Mitä mieltä olette kuinka paljon halvemmalla voi itse tehdä talon kun ostaisi valmistalon/paketin.
Kai ne yritykset jotain ottaa?
Joskus miettinyt kuinka paljon otetaan hintaa pelkästään elementeistä..

10

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N.Erkki

      Suorasta tavarasta tietysti tekee halvimman, jos osaa ja ehtii. Talonrakennus on kuitenkin tavalliselle tallaajalle niin suuri projekti, että kaikkia mutkia kannattaa oikoa mahdollisimman paljon. Valitse selväpiirteinen pakettitalo ja tee kaikki muutokset ennen kuin rakentaminen alkaa. Hanki hyvä vastaava mestari, joka kilpailuttaa kaikki vaiheet ja valvoo työtä. Hoida itse apu- ja siivoustyöt. Tee realistinen budjetti ja varaudu sen ylittämiseen kolmasosalla. Älä anna vauhtisokeuden yllättää vaan pidä jalat maassa koko ajan äläkä ylitä minkään vaiheen budjettia. Kiusaus on suuri siirtää toisesta vaihesta rahaa esim. vähän hienompiin lattiamateriaaleihin, kaakeleihin, kalusteisiin ym. Jossain vaiheessa pankki sanoo stopit ja sitten rakennus tahtoo jäädä osin kesken tai velan hoito tulee ylivoimaiseksi ja talo on pistettävä myyntiin.

      Jos ajattelet tehdä kaiken itse ja päästä halvalla, niin projekti venyy vuosien mittaiseksi, rahaa mene toisen asunnon ylläpitämiseen sekä vaimo lähtee kyllästyttyään ainaiseen rakentamiseen.

      Jos itse tekee kaiken niin säästää noin 20-30%, mutta aikaa menee paljon enemmän kuin ammattimiehillä. Tällöin rakennusaika venyy ja sivukulut alkavat nakertaa säästöä.

      Taloa ei rakenneta halvalla, vaan se maksaa tavalliselle ihmiselle aina paljon.

    • 2ja2

      Se rakentaminen tulee todella halvaksi mutta kunhan 2 ihmistä alkaa sanoa, että mä haluan sen ja sen niin tulee hintaa rutosti lisää.

      Vuokralla asutaan murjussa ja maksetaan hunajaa vuokraajalle mutta oma talo pitää olla iso ja upeasti varustettu, jota sukulaiset kadehtii.

    • makketi

      Ei talon suuri tarvitse olla, 100m2 riittää mainiosti ainakin minulle....
      Tuossa mietin, että tuollaisia sisustaa vaille valmiit vois olla yks vaihtoehto...

    • jotain-tolkkua

      Asia on juuri niin että kerrostalossa 100 m^2 on iso mutta omakotitalon pitää olla vähintään 150 m^2. Suuruudenhulluus iskee ja se maksaaa. Meikäläisellä on nafti 100 neliöö. Se riitti 4 hengelle, nyt asuu 2 ja tilaa on...

    • BauHerr

      Yksinkertainen 150 m2 omakotitalo maksaa noin 300.000 euroa. Työn osuus siitä on noin 100.00 euroa. Sen voi säästää, jos tekee kaiken itse. Verokiilan voi laskea edukseen, sillä omaa työtä ei veroteta eikä palkkaa tai sivukuluja tarvitse maksaa. Tuntipalkakseen saa noin 50 € netto eli noin 100 € brutto. Ts. hartiapankkilainen "tienaa" teoriassa noin 17.500 euroa kuussa.

      Työtä yksinkertaisen omakotitalon rakentamiseen kuluu 2000 tuntia. 50 € per h kertaa 2000 = 100.000 €

      Vaativampaan omakotitaloon menee 3.500 - 4.000 miestuntia, eli 22 miestyökuukautta. Säästö on vaativassa tapauksessa 200.000 €, mutta rakennustarvikkeisiin menee vastaavasti enemmän rahaa.

      Vaivanpalkaksi saa talon ja känsät käteen. Se, kuinka hyvin avioliitto kestää projektia vaihtelee. Avioero on se tehokkain tapa tuhota omaisuutta.

      Minulla on puoliso ollut niin kauan rakennusprojektien siedätyshoidossa, ettei nalkutusta enää tule muusta kuin pölyisistä haalareista.

      Jos tilan puute alkaa ahdistaa, niin vaimolla on yleisohjeena pistää betonimylly pyörimään. Rauhoittaa kummasti.

    • puutalonrak

      Puutalon rakentaminen itse maksaa 750 eur /m2 sisältäen kaiken. Siitä laskemaan hintaa talolle. Tällä m2 hinnalla rakentaa siis kaiken, saunan, keittiön, suihkutilan, makuu ja olohuoneet jne jne...jos osaa ja viitsii tehdä itse kaiken

      • useamman_rakentanut

        Aika realistinen hinta, kun itsekin olen useamman ok-talon rakentanut. Jopa halvemmallakin selviää, kun harjaantuu useamman teossa tarvikehankintoihin ja työtapoihin.


      • rakentaisjosvois

        Voiko pitää paikkansa?, älvärissäkin on kalliimpi neliöhinta ja ilmeisesti tämäkin pelkkä talo....

        Tiedän sen verran että aikoinaan mummonmökin rakensi pikkurahalla, mutta mahtaako nykypäivänä on kaikenmaailman säädöksiä ikkunat,ovet,eristeet,LTO, perustukset.. Yms yms


    • wewrcqwerc

      Tein kesämökin laudoista ja kakkosnelosista ja muusta tavarasta, kaikkineen maksoi 12700 markkaa kun sain muutamia juttuja ilmaiseksi, mm. kattopellit, ikkunat, kaikki työt ja ulkorakennuksen.

    • kallispaketti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      335
      3161
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2325
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      89
      1705
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      201
      1652
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      71
      1446
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      57
      1313
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      13
      1116
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      22
      1107
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      3
      1073
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      163
      983
    Aihe