Bi vai pan?

BisseTaikkaPansu

Olen aina identifioinut itseni biseksuaaliksi, mutta nykyään tuo pan-termi alkaa olla yhä enemmän käytössä. Ero tuntuu siis olevan se, että bisset tykkää vaan kahdesta eri sukupuolesta ja viehättyy nimenomaan mies- tai naiskehosta, kun taas pansut pitää ihan kaikista sukupuolista (trans. yms mukaanlukien) ja viehättyy ihmisten persoonasta eikä "siitä mitä on housuissa".

Itse koen pansujen määritelmän bisseistä hieman... en tiedä, loukkaavana ja bi-foobisena? Se saa biseksuaalit kuulostamaan yksinomaan pinnallisilta ja seksin perässä juoksevilta. Mikä on kyllä muutenkin surullisen yleinen mielikuva bissestä. Olenkin aina ihmetellyt, että miksi tuo pan-termi on tarpeellinen kun bi-termi on jo olemassa, ja se on siis käytännössä ihan sama asia? Tuntuu että pansut ovat nimenomaan bissejä jotka yrittää todistella olevansa tuota yleistä mielikuvaa parempia ihmisiä.

Minulla ei ole siis mitään pansuja vastaan, mutta kerran jokunen viikko sitten erehdyin 4-5 panseksuaalin seurassa ihmettelemään, miksi pan-termi syntyi kun biseksuaalisuus oli jo olemassa. Sain sitten niskaani oikein ryöpyn syytöksiä siitä kuinka myrkyllinen asia biseksuaalisuus on, kuinka bisset tykkää vaan cis-kehoista ja seksistä ja on petollisia ja pansut oikeasti rakastaa ihmistä ja sen henkisiä ominaisuuksia yms... Se sai miettimään oikeasti paremmin tätä bi-fobiaa joka lemuaa sekä Suomessa että ympäri maailmaa muutenkin.

Lopuksi sanottakoon, että tämän määritelmän mukaan olen itse siis pan. En voi kuvitella sellaista sukupuolta jota en kykenisi rakastamaan tai haluamaan, eikä varsinaisen sukupuolimääritelmän puuttuminenkaan haittaisi. Olen kuitenkin aina sanonut olevani bi, mutta tekeekö se minusta valehtelijan? Ja miten voisi päästä tästä identiteettikriisistä yli, kun tuntuu että olen pan mutta se koko termi tuntuu niin vieraalta ja vähän ikävältäkin sen takia, kun olen kuitenkin aina kiihkeästi puolustanut bissejen oikeuksia ja valtaosa tuntemistani pansuista nimenomaan ovat heitä jotka niitä polkevat.
Jos alan käyttämään itsestäni tuota termiä pan, tarkoittaako se että myönnän kaikkien bissejen olevan pinnallisia ja transfoobisia ynnä muuta vastaavaa?

8

983

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • whoknows2222

      Typerää sellainen vastakkainasettelu tai muiden seksuaalisten suuntautumisten syrjiminen. Olen periaatteessa pan myös mutta sanon itseäni biseksuaaliksi, koska jos sanon olevani pan niin reaktio on 99,8% "ai mikä se siis on?". Tietysti tuota ilmenee myös bi:n kohdalla, ilmeisesti kummatkaan eivät ole nykyisinkään tunnettuja suuntautumisen muotoja. Eli kaikki ovat sen mukaan joko heteroita, homoja tai lesboja.

      • Jupah

        Kyllä mä sanon välillä itseäni biseksuaaliksi. Se on vaan niin helvetisti helpompaa ku lähtä selittää panseksuaalisuudesta. Mutta toi (bi vs pan) on aika älytön juttu!


    • Onko termeillä ihan oikeasti mitään väliä? Muuten kuin niille, jotka haluavat välttämättä lokeroita toisia ihmisiä jonnekin.

      • näkemykseni

        Jotkut haluavat väen väkisin kertoa suuntauksestaan. Usein on niin etteivät he oikeasti ole edes sitä mitä sanovat olevansa, he luulevat vain olevansa kunnes tajuavat oikean laidan. Usein he myös uskovat mainonnan lisäävän flaksia.


      • Suuntautunut

        Kylläpä bi-seksuaalisuus tuntuu mielummin pelottavan kuin houkuttelevan. Että se siitä mainonnasta. Heteroavioliitossa elävänä en kovin helposti lipsauta uudelle tuttavuudelle esimerkiksi eksän sukupuolta (sama kuin itsellä).

        Vaikka kyllä: olen hyvin seksuaalinen ja elän avoimessa avioliitossa, käytännössä tosin en yhtään "villissä": molemmilla on vakkarirakastajat, sattumalta heterosti.

        Ihminen on kokonaisuus, siihen rakastutaan ja ihastutaan. Heteroilla/homoilla sukupuoli nousee "tarvittavien ominaisuuksien" huipulle, bi- tai panseksuaalilla läheskään aina ei. Mä olen rehellisesti bi, sillä vaikka joskus nuorena olen vakavasti ihastunut trans-sukupuoliseen, seksin epäkiihottavuus johtui juurikin hänen sukupuolestaan. Ystäväpiiriin kuuluu edelleen muita kuin cis-sukupuolisia; en vaan voisi haluta ketään heistä.


      • näkemykseni
        Suuntautunut kirjoitti:

        Kylläpä bi-seksuaalisuus tuntuu mielummin pelottavan kuin houkuttelevan. Että se siitä mainonnasta. Heteroavioliitossa elävänä en kovin helposti lipsauta uudelle tuttavuudelle esimerkiksi eksän sukupuolta (sama kuin itsellä).

        Vaikka kyllä: olen hyvin seksuaalinen ja elän avoimessa avioliitossa, käytännössä tosin en yhtään "villissä": molemmilla on vakkarirakastajat, sattumalta heterosti.

        Ihminen on kokonaisuus, siihen rakastutaan ja ihastutaan. Heteroilla/homoilla sukupuoli nousee "tarvittavien ominaisuuksien" huipulle, bi- tai panseksuaalilla läheskään aina ei. Mä olen rehellisesti bi, sillä vaikka joskus nuorena olen vakavasti ihastunut trans-sukupuoliseen, seksin epäkiihottavuus johtui juurikin hänen sukupuolestaan. Ystäväpiiriin kuuluu edelleen muita kuin cis-sukupuolisia; en vaan voisi haluta ketään heistä.

        Sinä oikein alleviivasit kirjoittamaani, todensit sen kirjoituksellasi.
        Mainostetaan, kunnes tajutaan ettei se houkuttelekaan häntä joka on kiikarissa.

        Sukupuolella on väliä, olkoon suuntauminen mikä hyvänsä,
        vaikka kuinka hyppelisit suhteesta toiseen.


      • Suuntautunut

        Nyt puhuin ihan niistä, jotka eivät ole kiikarissa. Heille kun olen perushetero, työympyröissä jne. Tavallaan tekisi mieli tulla kaapista (samansukupuoliset seurustelusuhteet jäivät opiskeluaikaan toisella paikkakunnalla) ihan vaan näkökulmaa laajentaakseni, mutta siis: siitä ei tosiaan olisi mitään hyötyä itselle (vaan pelkään, että päin vastoin)!

        Kiikarissa olevalle kerron kyllä tällaisen tärkeän asian. Kyllä se tuppaa tulemaan esille jo siinä kohdassa, kun selittää että mulla on sitten tällainen rakas mies, joka tulee tietämään susta jne. Ihmiset kyselevät. Että onko aina ollut näin ja niin edelleen.

        Sukupuolella ON väliä. Joskus on vain hurjan vaikeaa selittää, millä tavoin. Ehkäpä ei tarvitsekaan...


    • Panseksuaali

      Minä olen pan, mutta löysin identiteettini hyvin myöhään. Elin kokonaisen elämän "heterona" ja kahden lapsen äitinä. Etsikkoaikani alkoi eron jälkeen, eikä ole vieläkään päättynyt.

      Jollakin tapaa olen vain onnellinen, etten päätynyt ns. ei- heteropiireihin nuorempana. Nyt osaan katsoa ympärilleni kriittisesti ja se onkin tarpeen. Ihan samat kuppikunnat ne ovat täälläkin, vaikka niin moni muuta tahtoo väittää. Ja heti kiljutaan ja syytetään suvaitsemattomaksi sitä, joka ei samalla tavoin tahdo sulkea silmiään näiltä ongelmilta.

      Minulle on ihan se ja sama onko ihminen hetero, homo, bi tai pan. Tai mikä tahansa niistä lukuisista nimikkeistä jotka meitä jaottelevat. Tai vaikka sellainen, joka ei tunne kuuluvansa mihinkään näistä. Maailma olisi paljon onnellisempi paikkka kun antaisimme kaikkien kukkien kukkia.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe