Haluan kissan, mies ei suostu

kissaton1234

Otsikossa tuo ongelman ydin ilmenikin jo. Olemme kummatkin eläinrakkaita ja lapsuuden perheissä on ollut myös lemmikkejä. Olen jo yli neljä vuotta halunnut hankkia oman kissan, ja monet tuskastuttavat keskustelut olen käynyt mieheni kanssa asian tiimoilta. Pattitilanteessa ollaan, mitä tässä kannattaisi tehdä?

Suurimmat perustelut mieheni puolelta ovat ajan riittämättömyys ja tila. Tällä hetkellä olemme kumpikin opiskelijoita, eikä työtä tai lapsia ole, joten en itse usko että muussa vaiheessa elämää olisi yhtäkkiä enemmän aikaa lemmikille. Itse vietän lähes kaiken vapaa-ajan kotona ja opiskeluni ei sido minua kouluun viitenä päivänä viikosta. Myös mieheni tekee hommia etänä, luentoja on pari kertaa viikossa. Asuntomme on suurehko kaksio, riittää neliötä ja siihen vielä parvekekin lisäksi. Koen tilan olevan riittävä kissalle, eritoten jos sitä lisäksi ulkoilutetaan ja tilaan lisätään kiipeilypuu tai muita tasoja, joilla oleskella.

Mieheni on luonteeltaan muutosvastainen, oli sitten kyse sisustuksesta, ruuasta tai parisuhteessa etenemisestä, ja oman kokemukseni mukaan jossain määrin myös pelkää sitoutumista... Mutta on kuitenkin tilanteisiin totuttelun jälkeen taas "back on track". Eli olen vakuuttunut, että jos meille jostain kissa tulisi, mies hyväksyisi sen kyllä. Jos odotan, että mies itse on "valmis" kissalle tai muulle lemmikille, siihen voi mennä vaikka kymmenen vuotta. Niin hän itse on sanonut... Tulee jo epäilys, että kannattaako tämän ihmisen kanssa olla, koska hän kyllä tasan tarkkaan tietää miten tärkeä asia lemmikki minulle on. Haluaisin antaa kodin jollekin löytökissalle, joka siis pysyvää loppuelämän paikkaa tarvitsee. En haluaisi olla itsekäs, mutta tässä suhteessa olen miestä tullut vastaan monessa asiassa, antanut periksi ja mennyt hänen mielen mukaan. Lemmikki on haastava ja sitova, mutta myös ihana asia. Olisin valmis ottamaan täyden vastuun kissasta, mutta en oikein tiedä, voinko tuoda vain uuden perheenjäsenen meille, jos mies ei ole antanut suostumusta.

Lasten tekemistä odotellessa...

17

1601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zemppii

      Kodin antaminen löytökissalle on mahtava asia, on kokemusta : )
      Kokoa kaikki hyvät asiat kissasta (joita on paljon) ja esitä ne miehellesi. Sano, että hoitaisit kissaa ihan itse jos hän ei halua osallistua siihen. Eiköhän se toimisi? ; )

    • eivälttämättäkissaa

      Kissan ottamista kannattaa miettiä, kissaa ei voi ihan noin vaan kuljetella mukana, kaikki kissat ei viihdy ulkonakaan.Kaikki ei oo sisäsiistejäkään, laatikkosiistejä siis.Jos vaikka meette sukulaisiin yöksi, patikkaretkelle, suomea kiertelemään jne.Ja kissat elää sen 20vuottakin, niin ja jos itse ei ole aina kotona, niin kissasta ei seuraa ole.Sinuna miettisin muita vaihtoehtoja.Tykkääkö miehes liikkua luonnossa, tykkääkö koirista?
      Jospa miettisitte vaihtoehtoisesti pientä kissan kokoista koiraa,se on sisäsiisti,ei tarvii hiekkoja ostella, syö saman verran kun kissa, mutta se nauttii kun pääsee reissaamaan kylässä ja muualla .Pieni koira on hyvä vaihtoehto, sellasia sylikoiria on jotka jaksaa luontoretkilläkin, sen kanssa on kiva leikkiä sisällä ja ulkona.Kannattaa miettiä kaikki lemmikki vaihtoehdot tarkkaan, ettei sitten kaduta.

      • mscu

        Mikä siinä on, että aina ollaan kissapalstalla tyrkyttämässä myös koiraa sellaisille, jotka oman tekstinsä perusteella ovat taatusti harkinneet asiaa, mutta haluavat nimenomaan kissan. Yhdeksi syyksi miehen haluttomuuteen kissan ottoon mainittiin AJAN RIITTÄMÄTTÖMYYS ja sekin mainittiin, että he ovat molemmat opiskelijoita. On satavarmaa, että jossain vaiheessa koulu- ja työpäivät venyvät, ja jo olemassa olevaan ajan riittämättömyysongelmaanko sinusta sitten sopisi paremmin koira, jota pitää lenkittää useamman kerran päivässä???


      • nopeastivalinnut

        Kyllä tuo koira ehdotus minustakin vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta.Itse otin nuorena kissan, ensimmäiseksi lemmikiksi kotoa muuton jälkeen,ja koiran siitä muutaman kk päästä.Kun on ihanaa ottaa se oma lemmikki mukaan kaupungillekkin ja kavereille.Joillakin on koira mukana töissäkin.Eli kyllä minustakin on hyvä miettiä muutkin vaihtoehdot.Eli, onko se kissa itselle se paras,ja järkevin vaihtoehto sitten lopulta?
        Kissoja päätyy hurjasti viellä nykypäivänäkin löytöeläintaloihin, kannattaa miettiä, että onko sillä omalle kissalle sitten se kohtalo tulossa, monille meinaan todellisuudessa on.Yli 10 000kissaa vuodessa päätyy löytöeläintaloihin, ja saman verran arvellaan kissoja päätyvän luontoon, jossa ne villiintyvät ja menehtyvät kylmän talven vuoksi, ja luonnoneläinten saalistamina.
        Ihan kannattaa miettiä siis tarkkaan, että pystyykö pitämään kissan niin, että se ei häviä luontoon, ja ettei siihen itse kyllästy.Monet kyllästyy, ja kissoja onkin paljon tarjolla kodinvaitajissa.
        Itse pidin kissaani sen eliniän,(18v) vaikka oli aina koira, tai useampikin kaverina siinä.Toista kissaa en ottanut enää, koska koirat oli helpompi ottaa mukaan matkoille, ja kissan hoito vaikeata järjestää.Ja jos itse liikkuu paljon, on vähän kotona, niin koiran voi ottaa mukaan, kissa on sitten yksin siellä kotona.Ja se muuten on ihan tosi kanssa, että kun vertaa kissan ja koiran kuluja, niin pieni ,kissan kokoinen koira on edullisempi pitää.Kun ei tarvii wessahiekkoja.Mutta sitten hankinta hinta on pienellä koiralla isompi, mutta suunnilleen sama jos ottaa rotukissan pennun tai rotukoiran pennun.
        Ja tottakai kannattaa minustakin miettiä asiaa tarkkaan, kissat elää 15-20vuotta, ylikin, ja pieni koirakin voi saavuttaa 16v iän.Elikkä pitkäksi aikaa on sitouduttava siihen lemmikin hoitoon.Ja kumpi sitten on käytännössä helpompi?
        Joillakin kissat ei oo sisäsiistejä, joillakin ei koiratkaan.Mulla on kaikki onneks ollut .Ja itselle on aina sopinut se että koira kulkee mukana monessa.Kannattaa myös ajatella asioita vuosia eteenpäin, että jos muutaman vuoden päästä tulee perheenlisäystä, niin sen lemmikkin olisi siihenkin tilanteeseen sopeuduttava.
        Mutta, kaikista parsta olis mun mielestä tarjota se HYVÄ ja vastuulinen koti , löytöeläimelle, tai kodinvaihtajalle.
        Aloittaja vaikuttaa olevan valmis lemmikin ottamiseen, mutta kyllä se päätös on oltava sitten puoliskon kanssa yhteinen.Ehkä voisi käydä katsomassa yhdessä eri vaihtoehtoja, niin päätös voisi olla helpompi tehdä.
        Onnea aloitajalle lemmikin valintaan, kyllä se oikea löytyy :)


    • hermotmeneeeeeee

      Olen sitä mieltä, että molempien pitää haluta, jos ottaa kissan! Itselläni on toukok. syntynyt pentu ja olen hyvin kissarakas. Silti meinaan nyt saada hermoromahduksen tämän kuopuksen kanssa! Tiedoksi: mitään koriste-esineitä ei voi pitää missään, kynttilöitä ei voi polttaa, voileivällesi et saa kääntää selkää, edes vessaan ja suihkuun et pääse yksin, yöllä kolistelaan kaikkea mahdollista, kun aukaiset kaapin tai laatikon, kissa on siellä, tekee hyppyjä nukkuvan vatsan päälle, ronklaa ruoan kanssa, raapii tapetteja ym.ym. Kova kuri ja huutaminen tekee aran ja masentuneen kissan, josta ei täysikasvuisena sitten ole mitään iloa! Mieti tarkkaan!!

    • MaltaVielä

      Hei! Kissa on pitkäikäinen lemmikki joka ei erityisemmin ilahdu muutoksista. Teillä on elämä vaiheessa opiskelujen vuoksi eikä ehkä ole tietoa minne päädytte töiden perässä tai edes että jatkuuko suhteenne. Olette eläinrakkaita ja omistaneetkin jo lemmikkejä, joten tiedätte ja tiedostatte niihin liittyvän vastuun pennusta hautaan. Olen sitä mieltä että kannattaa odottaa että olonne vakiintuu täysin ennen kuin hankitte mitään lemmikkiä..vai onko sitten jo lasten aika?
      H:gin eläinsuojeluyhdistyksellä on ainakin ollut "Älä ota kissaa jos..."-sivu joka kannattaa lukaista ja vastata siinä oleviin kysymyksiin rehellisesti ennen kuin edes harkitsee kissan ottamista, sivu ei paljon armoa latele vaan iskee faktat pöytään ja sinuna ottaisin sen vakavasti.
      Mukavaa syksyä teille kuitenkin ja kivaa kissaa..sitten joskus

    • enolisiuskonut

      Kyllä hyvät hermot pitää olla, kun kissan, koiran tai ihmisen lasta kasvattaa, jos meinaa tasapainoisen otuksen saada! Minulla on myös kissanpentu 6kk, ja vauhtia riittää!! Alussa nukkui aika paljon, mutta nyt ei "sammu" kuin illalla muutamaksi tunniksi. Jos ei muuta keksi, niin juoksee hullun lailla, matot ruttuun, seinästä seinään! Ruoan laitto on melkein mahdotonta, leipomisesta puhumattakaan, kun on nokkineen ja tassuineen joka paikassa! Erittäin eläväinen otus, muttei näin nuorena voi vielä laskea uloskaan touhuamaan! Silti hyvin rakas!

    • Kissanomistaja1990

      Kissa tai koira, molemmissa hyvät ja "huonot" puolet. Ja pentuaika on molemmilla raskas ja uuvuttava omistajalleen. Koiranpennulle käytöstapojen ja sisäsiisteyden opettaminen, liikunnan ja aktiviteetin tarjoaminen. Kissanpennulla laatikolle opettaminen, aktivointi ja tapojen kasvatus jne.

      Sano puolisollesi että hoidat kissan, hänen ei tarvii siihen puuttua jos ei halua. Uskon että jos otat kissan, hän ajan kanssa myös tottuu ja tulee pitämään siitä.

      Mieti ennemminkin, onko sinulla tarpeeksi varaa kissaan, kerta olet opiskelija? Kissanhiekka, hyvälaatuiset ruuat, eläinlääkäri kulut... Viimeksi kun käytin kissaani eläinlääkärissä tutkituttamassa virtsavaivoja, tuli käynnille hintaa yli 100€. Minusta se tuntuu isolta summalta vaikka työssäkäyvä olenkin. Tulee tiedostaa että lemmikin pitäminen ei ole halpaa. Ellei halua mennä sieltä mistä aita on matalin.

    • säkylläosaatoikeesti

      Yksi vaihtoehto olisi, että otat joltain tutulta kissan tai koiran ns.lainaan/hoitoon.Siinä sitten näkee sen arjen lemmikin kanssa,ja samalla vakiintuu ajatus että onko siihen kaikkeen valmis.
      Meilläpäin ihmiset kyllä ottaa kissoja kun haluaa, tuolla ulkona niitä sitten etsivät kun aina karkaavat.Kissoja on jäänyt autoteille, ja kadonnut, niitä on myös jotkut eläimet syöneet ja sellaisina löytyneet.Sitten omistajat ottavat vain uuden tilalle, ja sama peli jatkuu.
      Eli toisaalta, ihmetyttää, että miksi "juuri sinun" pitäis olla niin hyvä, vastuullinen ja tarkkaan harkitseva kissanottaja, kun toisilla ei ole millään mitään väliä.Uusi otetaan vaan tilalle, jos entiselle käy kalpaten.

      Vaikutat hyvältä kissan/koiran ottajalta, kun oot päättäny siitä huolehtia,ja harkitset tarkkaan ja pitkään.Et kuulu niihin kymmeniin tuhansiin ihmisiin, jotka ei vuosittain osaa ottaa vastuuta lemmikistään.Vaan oot jopa harkinnut ottaa heidän hylkäämänsä eläimen.
      Joten, mä sanon sulle että päätä lopulta se asia ihan itse/puolisosi kanssa.
      Ota halutessas se pentu/aikuinen, KOIRA tai kissa.
      Ja hoidat sen niin hyvin ja vastuullisesti, että voit olla ittestäs ylpeä.

    • karvainenperhe

      Meillä on vähän samanlaiset taustat, eroavaisuus on vaan siinä, ettei miehelläni ole koskaan ennen minua ollut lemmikkejä. Hän ei voi sietää tuollaisia elättejä asunnossaan, mutta itse taas olen kasvanut koko lapsuuteni kissojen ja koirien kanssa.

      kun muksu oli vajaan vuoden aloin miettimään asiaa kissanpentu, mieshän oli heti vastaan ja perusteli kaikella mahdollisella kantaansa, mutta minun pääni pietti ja lopulta hänkin suostui, mutta ainoana ehtona oli ettei lyhyt karvaista. Niimpä haimme sitten meidän ihkaensimmäisen pienen maine coonin kakaran, ovat kasvaneet rinta rinnan lapsen kanssa ja mies hyväksyi tämän. vajaa vuosi myöhemmin hankittiin viljis yhteiseksi harrastukseksi.

      Viime keväänä aloin harkitsemaan toista kissaa tuon meidän kisun kaveriksi, aikamme harkittiin ja lopulta meille tuli norskimix poika ja vajaa paria viikkoa myöhemmin pelastin aivan ihanan kissanpennun, joka on siinä 6-8 kk välillä ja siitähän mieheni ei tykännyt sitten ollenkaan, että asunnossa on elättejä hirveä määrä :D Ensin hän oli kokoajan ettei tuota viimeisintä kyllä pidetä, että hän ei suostu siihen. Perusteli sitäkin, että hän tiesi, että jos se päiväksikkään meille jää minä kiinnyn liikaa. No pakko se on tähän väliin myöntää, että kiinnyinkin, koska se oli niin säälittävä riepu ku meille tuli :/

      Olen kokoajan pitänyt oman pääni ja sanonut, että enemmin lähen minä ja kissat kuin kissat ainoastaan. Lopulta mies heltyi tälle viimeisellekkin tulokkaalle, vaikka kerkesi pissata joka paikkaan ja tehdä vähän piruuttakin siihen väliin. Tämä nuorimmainen on nyt miehenkin oma lellikki, koska huomasi, että saapas eukkoon vähän vauhtia ku kissanpentu pissas vaatehuoneen lattialla oleville vaatteille ;)

      Sopimuksiahan me ollaan kyllä senkin edestä tehty, että olen saanut nämä karvaiset yksilöt itselleni ja yleensä perustellut silläkin, että tukahdutat minut vaatimuksilla lemmikittömään elämään ja lapsi ei opi vastuuta kantamaan muista, jos ei ole lemmikkiä. Meidän lapsi on mielellään aina ruokkimassa kissat, kun minä hoidan hiekkalaatikot :) miehellä ainut työ kissoissa on oppia hyväksymään ne perheenjäseneksi :D

    • Anonyymi

      Lemmikki pitää sopia kaikille, jos perheessä on joku joka ei halua esim. kissaa, silloin sitä ei todellakaan pidä hankkia. Ei ole reilua että joutuu sitten ehdointahdoin katselemaan haisevaa karvakasaa nurkissaan, ja sitten viellä jokapäivä riidellä asiasta. Yleensäkin, kaikki eivät tykkää tai siedä kissoja. Ihmiset ovat erinlaisia. Ei parisuhdetta pidä rikkoa jonkun katin takia.

      • Anonyymi

        Ei pidäkään, ellei ihan todella halua elää kissan kanssa. Itse elän kissan kanssa. En maksata sen kuluja kellään muulla. Kissa näes ei ile halpa lemmikki, sen ruokinta on lihansyöjäpetoeläimen ruokintaa, ja eläinlääkäriinkin pitää joskus lähteä.
        Edellinen kissa eli ihan jonkin matkaa toistakymmentä vuotta, että sellaiseen noin 12-20 v siivuun saa varautua.
        Sekä siihen että kissakodissa kaikki on toisin. Koristeita ei välttämättä pidetä hyllyissä kuin tukevahkon lasioven takana, ja verhojenkin pito vaihtuu ikkunan väliin laitettaviin sälekaihtimiin.
        Sekä mitään avotulta(kynttilät, takka) ei juuri pidetä, eikä mitään kissalle myrkyllistä, tai pikkutilpehööriä josta vahinkoa suolistossa, jätetä miten sattuu.
        Ja ensin suosittelen ottamaan nuoren vilkkaan tuttavan kissan hoitoon pariksi viikoksi. Siinä näkee, onko ihmisestä koko touhuun, sitten.
        Kissa näes ei mitenkään koskaan tottele ihmistä tai muutakaan elollista olentoa. Se joko vihaa tai pitää, mutta aina se tarvitsee palveluita(ruokaa/vessan siistimisen/juomavettä/leikityskaveria, ulkoilutusta...) eli kissaa voi luonnehtia vaativaksi lemmikiksi.
        Kun homma toimii, kissa on mitä mukavin, ja kiintyy omistajaan.
        Ellei jostain syystä kissaa miellytä ihminen, tai ja palvelu, se mielellään lähtisi jonnekkinpäin, mistä voisi löytää palveluja, ja jonkun sitä miellyttävän ihmisen.
        Että kissanpentu kannattaa ottaa niin, että menee pentukotiin, katsoo onko pennuissa mitään mikä haluaa ottaa kontaktia.
        Muistan kun edellinen... Oli kaksi pentua. Toinen ei millään tapaa reagoinut minuun, vaan nukkui. Toinen heräsi, ja pian se oli paidassani, tukassani, eikä lähtenyt kimpustani. Se oli sitten vietävä kissa kotiin. Olin alun perin vain sopinut katsovani pentuja. Tämä kissa oli mitä parhain lemmikki, mutta lopulta ikääntyi ja kuoli.
        Eli tavallaan elimme yhdessä lähes sen koko elämänkaaren. Jos aloittaja tarkoittaa tällaista: sinne viimeiseen hengenvetoon asti, kunnolla kissan hoitamista, olipa se mukava tai epäkiitollinen luonne, niin sitten.


    • Anonyymi

      eroa

    • Anonyymi

      Teemaan liittyen saksalaisessa dekkarissa oli kommentti, että 74 prosenttia kissoista pitävistä miehistä on monella tavoin psyykkisesti ongelmaisia henkilöitä ja voin sen allekirjoittaa.

      • Anonyymi

        Amerikkalainen homomies käytti 800 000 dollaria remontoidakseen kodistaan leikkikentän kissalleen.


    • Anonyymi

      Kissoja ei saa pitää vapaana ulkona.

    • Anonyymi

      Opiskelija jätä välin lemikki eläimen hankinta.Oli kiissa tai koira. Se on sirutetava, madotettava. Ostetava laadukasta eläinruokaa. Käytävä 1 kerta vuodessa eläinlääkäri. Jos ostaessa kissa ei sterilisoitu.Se on kalista.Mutta et kestä kissaa juoksu aikaan kusee revirille,merkaksen sen.Ulvoo kutsua juoksuaikaan muita kissoja kutsuen.Kissan kusi haisee kylpyhuoneista keskusilmaston kautta muihin asuntoihin ja postiluukusta ulko ovestasi rappuun.Se haju haisee vaikka ei ovessa Pelastuslaitokelle lappua Huoneistossa kotieläimiä..Jos ei rahaa ostaa laadukasta kissan hiekaa,useimilla ei.Itä- Helsinki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5148
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3367
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1333
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      938
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe