Talonmies Pentin hautajaisissa ei ollut yhtään vierasta
Kukaan ei ollut arkun äärellä suremassa 74-vuotiaana kuollutta talonmies Penttiä. Helsingissä haudataan viikoittain yksinäisiä vainajia, joiden hautajaisissa ei ole yhtään surijaa.
KAUPUNKI 18.10.2015 2:00 Päivitetty: 18.10.2015 7:45
Päivi Paulavaara
HELSINGIN SANOMAT
Helsinkiläismiehen hautajaisissa ei ollut ainoatakaan saattajaa
74-vuotias helsinkiläismies siunattiin haudan lepoon torstaina Honkanummen hautausmaalla. Paikalla ei ollut ainoatakaan läheistä. Pappi Kaisa Heininen totesi puheessaan, että ihmisen elämä kätkee sisäänsä suuren joukon tarinoita. Osaa niistä ei kerrota enää koskaan.
Kuuntele
Pienen pienessä kukkalaitteessa arkun päällä on kaksi punaista gerberaa, hieman murattia. Kukkavihko on aseteltu arkun päälle, rinnan kohdalle. Arkussa makaa 74-vuotiaana kuollut Pentti. Pentti oli helsinkiläinen talonmies. Leskimies, joka saatteli hautaan vaimonsa Pirkon 11 vuotta sitten. Tänään kukaan ei ole saattamassa Penttiä.
Honkanummen hautausmaan suuressa kappelissa siunataan torstaisin ihmisiä, joita ei kukaan ole muistelemassa, suremassa tai saattamassa.
Honkanummella hautajaisissa ei olt yhtään vierasta
25
217
Vastaukset
- mummi-
Louhtua sivuraiteille !
-
-
Maailman surua kannan
tuuleen kuiskaan
rakautta
-
yksinäisille
hyljätyille
murretuille
pettyneille
elämän ruoska löi joskus lujaa
-
moni särkyy
myrskyissä elämän
syrjään joutuu
sivuraiteille
periksi antaa elämälle
-
ihminen on yksin
-
usein räiskyy tunteet tuliset
meri mustana myllertää
lyöneet laineet usein yli laidan
laiva uppoaa
-
pieni ihminen
huomaa
huutaa
rukoilee
auta herra pelasta meidät
armahda
-
ei ihminen ole yksin
sivuraiteilla
on herra aina seurana
matkalla viimeisellä - vanha-viihtyy-yksin-
Alotukseen:
-
Väärin sanoo alotuksen tekijä " kukaan ei surru "
mietä yksinäisiä, yksineläviä on paljon, me suremme Pentin lähtöä,
sama kohtalo odottaa meitä, omasta tahdostamme,
moni meistä ei hauakkaan, että joku tulis hautajaisiin muistelemaan,
kun elämän aikana ei käyny katsomassa,
ei koskaan kysyny kuinka voi,
ei ollu oikeesti kiinostunu ,
mieeluumin moni meistä lähtee yksin,
vain papin siunaamana , rukoilemana pois lopulliselle matkalleen,
-- joskus on minustaki tuntunu, nimeäkää ei tarvita hautakiveen,
omat lapset ja lapsenlaset tulevat saattamaan viimeiselle matkalle,
heitä rakastan, heitä siunaan, heille jumalan rakkautta toivon,
-
-- on ollu ystäviä, työkavereita, kaikki olen jääny jonnekkin elämän varrelle,
itse en ole ollu kiinostunu pitää yhteyksiä,
olen kai erakko luonne,
olen kai itsekäs,
mistähän itsekäs luonne johtuu,
olisko lapsuudella jotain tekemistä itsekyyden kehittymiseen,
ken tietää,
mutta sympatiaa ja suruaki tunnen alotuksen tekijän Pentiäki kohtaan vaikka en tuntenu häntä,
kaikenlaiset tunteet on tallella, vaikka yksin elääki,
- ehkä en olisi erakko tai erakoon taipuvainen,
jos puoliso olisi elossa, hänen poissa meno jätti ammottavan aukon,
ei kiinosta elämä,
-- kaikestahuolimatta harrastan kaikenlaista, juttelen ja tapaan siellä ihmisiä,
mutta viihdyn hyvin yksin,- yksinvainyksin
Olen ihmeissäni -- koska useimmat me vanhukset olemme jo eläissämme yksin --
Toisin on hänenhaudallaan jos on perittävää-- sillon on kyllä jopa uteliaitakin .
He eivät olleet vainajan eläissä kyselleet mitenkä hän voi
Ja kuka meistä tietää näiden yksinäisten toiveistakaan --parempi on kun annetaan hänen muistolleenkin rauha.
U.M Enpä tunne sääliä, vaikka empaattinen olenkin. Itse elämänsä suunnasta ja mahdollisuuksista päättää. Puolikuollut jo onkin, jos elämänhalu pettää.
- Tuulessajatuiskussa
Kyllä siellä aina on vähintään pappi ja 4 apusuntiota työntämässä rattaita kappelista haudalle, ellei omaisia ole paikalla. Pappi pitää normaalit litaniansa oli yleisöä tai ei. Surimme ammattimaisesti omaisten puolesta. Seremoniat taisivat rajoittua vain oleellisiin seikkoihin ja rutiineihin.
Näin ainakin vuosia sitten kun olin sunnuntaisin Honkanummella töissä.- Yksin.betonikuutiossa
Mitenkäs meillä kirkosta eronneilla? Se nykykirkko kun on läpeensä Saatanan mädättämä.
Miten minun pitää toimia, että sitten kun hiekka tiimalasissani on loppuun juossut, niin sitten kaikessa hiljaisuudessa poltettaisi, ettei jäisi mitään muistoa? Kun ei eläissä muistettu niin ei tarvitse kuoltuanikaan muistaa. Perintö kyllä kelvannee mielisairaaksi kiusatulle lapselleni.
Minkälainen testamentti pitää tehdä tuon loppusijoituksen suhteen? Itekin oon kirkosta eronnut. Enkä siihen kyllä sentään saatanaa yhdistä. En tiiä hiljaisuudessa polttamista, kai sekin maksaa. Lasten kanssa on selvä toteutus, poltetaan tuhkaksi, tuhkat , se minun energiani, joka on aikamoinen, on luvattu Itämereen viedä, Minulle niin läheinen Läänemeri. Ei kuolinilmoituksia, läheiset tietävät minun kuolleen.
Perinnöt, hah. ´Perinnöt´ on annettu jo ennen kuolemaa, henkiset perinnöt. Susmorsiimelta on aikas paljon perintöä, ei materiaa..
Mielestäni aloitus on asiallinen kuvaus käytännön reaalimaailmassa. 74 vuotta on hyvä aika siirtyä ajan ja tiedon tuolle puolen.
Jokainen päivä Penttiä nuorempia ihmisiä siirtyy toiseen ulottuvuuteen.- Tuulessajatuiskussa
Luulenpa, että ne ulottuvuudet tyssähtää siinä vaiheessa nolliksi.
- tarjooko.pietari.nortin
Onhan se kuitenkin mielenkiintoista kohdata tuokin tilanne kun ote alkaa nääs vaan herpaantuun, sano.
Tuulessa ja tuiskussa kyllä taivasoptiot ovat pyyhkiytynyt mäkeen. Sillä kuitenkin rahastetaan. - MVlehdessä.se.oli
Nyt on hyvä aika kuolla. Säästyy siltä kidutukselta, mikä on meille tulevaksi valmisteltu. Italiassa jo maan kansalaiset asuu Rooman lähellä kesäteltoissa, kun on oikeista asunnoista potkittu pois (meillä ainakin Kemijärvelläkin jo) ja asunnot remontoitu viimeisen päälle hienoon kuntoon kehitysmaalaisia maahantunkeutujia varten. Valkoisen rodun ja kristinuskon tuhoaminen on aloitettu koko Euroopassa. Poislukien toistaiseksi Unkari, Tsekki, Slovakia, Puola. Siis toistaiseksi.
Eilen oli netissä alle 3 tuntia Suomen suurimmasta rikollismafiasta pitkä kirjoitus. Sensuroitiin pois. Jostakin välimuistista sen sain vielä koneelle ja tallensin jonnekin jemmaan. Siinä todistettiin koko poliittisen eliittimme rikollisjärjestöksi ylimmästä alimpaan niinkuin se onkin. Totuus vain kirpaisee rikollisia.
Minäkin olen jo vanha ja kuolen pian pois. Monikin elintoiminnoistani jo reistailee selittämättömästi. Ei tule minunkaan poismenoani sukulaiset eikä tutut todistamaan. Ehkä joku joskus huomaa minun poistuneen jostakin jonnekin, ehkä ei. Siksipä uskallan näistä rikollisista jo kirjoittaakin. Kuolemaa en pelkää ja kidutuskin alkaa jo menettää tehonsa.
- näin.olen-kuullut
Entistä tiukkaa käytäntöä on muutettu sallivammaksi. Nyt puolisoista kirkkoon kuulumatonkin kelpaa kirkkoon kuuluvan puolison hautakamuksi.
Hesarissa oli Pentin tapauksesta lisätietoa. Hän oli lapseton leskimies, joka oli asunut yksin, mutta hänellä oli perhe ja ystäväpiiri, mutta ei yhtäkään lähiomaista. Oli ollut mukavan perheen ottopoikana ja kohdeltu aina kuin omana lapsena, mutta kun virallista adoptiota ei ollut, niin hän oli virallisesti yksinäinen. Niinpä hänen sairaudestaan ja kuolemastaan ei voitu informoida kenellekään, koska hänellä ei lain mukaan ollut lähiomaisia. Laki ei tunne ystäviä eikä avopuolisoita.
Aika hurjaa. Ilmeisesti tässä tapauksessa Pentti oli hakeutunut hoitoon itse ilmoittamatta siitä kenellekään, vaikka piti yhteyttä ottoperheeseensä yleensä viikottain. Siksi näin pääsi käymään.- kysymyksiä-herättävä-
Suomessa laki saataa olla joskus julma,
ei välttämättä ollenkaa oikeudenmukainen,
vaikka kaiken järjenmukaan laki pitäisi aina olla rehellinen
ja a i n a oikeutta puolustava,
voiki kysyä
ONKO NÄIN ja miltäkantilta katsottuna,,,,
voisko lakia muuttaa siten että todistettavasti avo-puoliso olisi lähiomainen varsinki jos avo-liitto on yli 10 vuotta pitkä,
samoin ottolapsitapauksissa, - hyvä-alotus-
Yhteiskunta on muttunu paljon sitten viiskyt luvun jälkeen,
siihen aikaan oli suomessa sisäinen kansaivaellus työn perässä eri paikkakunnille,
moni lähti ruotsiin, moni maalta kaupunkiin,
väitän
siinä syy nykyihmisetn erakko elämään,
yhteydenpito oli tuohon aikaan vaikeaa pitkien välimatkojen vuoksi,
ihmiset toottui elämään ilman lähisukuaan, oli pakko tottua,
-- puolison kuoleman jälkeen pidän luonnolisena nykyisen erakko elämän, vanhana ei niinvain solmita uusia tuttavuuksia, puhumattakaa läheisemmistä suhteista,
mulle riittää lapset ja lasten lapset perheineen,
muita ihmisiä näen harrastuksen parissa,
en kaipaa läheisenpää suhdetta enää ,
mikäli jos luoja ei sitä tuo tarjottimella mun ovelleni elämääni,
kuol en mielelläni vain läheiten läsnäollessa,
itse kuoleman voin kohdata aivan yksin, pimeys peittää maailmani,
vain luoja seuranani,
puolisoni hautajaisiin kutsuin kyllä suuremman joukon,
samaa en kaipaa omiin hautajaisiin, - havumetsien_mies-
Kummastuttaa eräs asia.
Uutisessa annetaan aluksi mielikuva, että tilaisuudessa oli paikalla vainajan ohella vain pappi, joka siis puhui tyhjälle kirkolle. Edelleen todetaan, millainen seppele oli arkun päällä. Mainitaan myös, mitä pappi sanoi tilaisuudessa.
Joku siis kuitenkin on seurannut tilaisuutta. Jos ei kerran ollut paikalla, niin seurasiko sitä videolta muualta käsin ja ehkä jälkikäteen?- näin-arveltu-
Olisko ollu yksittäinen utelias toimittaja paikalla,
aina on toimittajia jotka on kiinostunu erikoisista uutismateriaalista,
asia lopulta koskee suurempaaki ihmisjoukkoa,
toimittajat tarvii rahaa , uteliaisuus tuo rahaa,
asioitten informointi on toimittajien työtä,
-aihe, - yksinäisyys on polttava nykyajan ongelma,
kaikille yksinäisyys ei ole ongelma,
olisko kirkolisesta yhteisöstä joku henkilö halunnu tapahtumalle kiinitettävän suurempaa huomiota, ehkä kutsuju jonkun tutun toimituksesta,
useinhan seurakuntaan otetaan yhteyttä haettaessa yksinäisyyteen apua, seurakaunnilla on ystävä palvelu olemassa,
myös meille vanhuksille on siellä seuraa tarjolla,
paljon muutaki toimintaa tarjolla, - nähnytjakokemut
Lue ylempää. Siellähän joku tiesi paikalla aina olevat apusuntiot ja mahdolliset vahtimestarit ja muu kirkon omaväki. Ei kai se pappi itse niitä kärryjä haudalle työnnä. Ja kappelissakin on soittelijat ja krematorion hoitajat. Väkeä riittää työnsä puolesta muitakin vaikka ei olisi ensimmäistäkään omaista paikalla.
- Älkäätokiuskoko
Ei ne iltapäivälehtien tarinat useinkaan pidä paikkaansa ja antavat tarkoituksellakin väärää käsitystä. Täyttä keksittyä ja kuvamanipulaatiota lisäksi.
- Nojoojoojoo
nähnytjakokemut kirjoitti:
Lue ylempää. Siellähän joku tiesi paikalla aina olevat apusuntiot ja mahdolliset vahtimestarit ja muu kirkon omaväki. Ei kai se pappi itse niitä kärryjä haudalle työnnä. Ja kappelissakin on soittelijat ja krematorion hoitajat. Väkeä riittää työnsä puolesta muitakin vaikka ei olisi ensimmäistäkään omaista paikalla.
Kuuluuko todella hautausmaan toimihenkilöille myös sureminen? Itkijänaisia penkissä? Saattoväkenä, hautausasuisina, kukkalaitteita kantaen, saattovärssyjä lukemassa ja laskemassa arkulle? Työvuorolistan mukaan.
Totta kai henkiläkuntaa on oltava paikalla, sillä kuten joku niin älykkäästi mainitsi, ei pappi yksinään voi viedä arkkua hautaan.
Mutta ehkä tässä kirjoittajat olettivatkin, että vainas osaa hoitaa itse kaiken muun paitsi papin tehtävät. Yksin kun on asiansa tottunut hoitamaan.
Tämä palsta kun on niin älykköjen käsissä, että tavallinen toimittaja menee lankaan, kun hän kirjoittaa, ettei saattoväkeä ja surijoita ollut. Hänkin oli siellä, hahhaahhaa, ja suntio ja muut, hahhah. Vai yksin!
No ei penkissä istunut kukaan, mitä sitten.
Osittain ikäväkin luettaavaa tässä ketjussa, mutta tosiasia kuitenkin on, että ei aivan harvinaista ole että silloin tällöin kuolleella henkilöllä ei ole yhtään saattajaa.
MUTTA, ketään ei hautaamatta jätetä.
Seuraavassa referoitu Valo-merkin sivua(http://www.valomerkki.fi/kirkko-ja-kaupunki/kirkko-ja-kaupunki-arkisto/hautaan-ilman-saattajia)
Jos hautajaisiin ei saavu ketään, yksinäisen saattaa hautaan ammattilähimmäinen.
Luin että Ilman saattajia Helsingissä haudataan vainaja keskimäärin kerran viikossa.
Siunaamiskaava on sama, oli paikalla saattajia tai ei. Kukkien lasku arkulle jää luonnollisesti pois, eikä pappi pidä muistopuhetta.
Useimmiten pappi laulaa yhdessä kanttorin kanssa pari virttä, lukee Raamattua ja pitää hiljaisen hetken.
Eräs pappi sanoi että "jonkun on saatettava tämä ihminen lepoon, jotta meidän yhteiskuntamme näyttäytyisi järjellisenä."
"Mieleenpainuvimmat hautajaiset, joissa ei ollut saattajia, olivat pienen poikavauvan hautaaminen", kertoo pastori Sakari Enrold.
"Tunsin itseni etuoikeutetuksi, että sain olla saattamassa vauvaa, kun ketään muuta ei ollut tullut paikalle. Tunsin myös työkavereitani, vahtimestaria ja kanttoria kohtaan suurta kunnioitusta. Loimme yhdessä kauniin tilaisuuden."- miksei_ollut_täsmällinen
Hautajaisissa ei ollut yhtään vierasta, todetaan ketjun otsakkeessa.
Tuo on ilmeisestikin väärin, sillä sisällöstä päätellen paikalla on kuitenkin ollut eräitä henkilöitä virkansa puolesta.
Kirjoittaja tarkoitti ilmeisesti sitä, ettei noiden virkansa puolesta olleiden ohella ei ollut muita paikalla.Täsmällisesti sanottuna, hautajaisissa ei ollut yhtäkään vierasta, ei saattajaa, ei surijaa. Vain henkilökunta.
On aikamoista saivartelua luetella hautausmaan työvuorolaiset tässä yhteydessä..
Jos kirjoittaja menee illalla K-kauppaan, eikä siellä ole yhtäkään asiakasta, laskeeko hän varaston puolelta henkilökunnan lukumäärän vai sanooko, ettei kaupassa ollut muita kuin kassa ja hän itse.
Tänään muuten oli ko. talonmiehen tilanteesta jatkoa Hesarissa. Omaisille oli yritetty soittaa, mutta puhelinnumerossa oli jokin virhe.
Vainajan uurna on laskettu samaan muistolehtoon, missä hänen vaimonsakin lepää, ja läheiset olivat saattamassa.
Talonmiestä ei jätetty yksin. Rauha hänelle.- sanasta.kiinni
Vähän samantapaista 9 minuuttia aikaisemmin:
miksei_selittänyt_sanaa
23.10.2015 9:38
"Palstahärikkö nyt selvillä", julistetaan mahtipontisesti ketjun otsikossa.
Mikä on härikkö?Tuleeko se härkä-sanasta? - olemme.jo.jonossa
Makriina kirjoitti:
Täsmällisesti sanottuna, hautajaisissa ei ollut yhtäkään vierasta, ei saattajaa, ei surijaa. Vain henkilökunta.
On aikamoista saivartelua luetella hautausmaan työvuorolaiset tässä yhteydessä..
Jos kirjoittaja menee illalla K-kauppaan, eikä siellä ole yhtäkään asiakasta, laskeeko hän varaston puolelta henkilökunnan lukumäärän vai sanooko, ettei kaupassa ollut muita kuin kassa ja hän itse.
Tänään muuten oli ko. talonmiehen tilanteesta jatkoa Hesarissa. Omaisille oli yritetty soittaa, mutta puhelinnumerossa oli jokin virhe.
Vainajan uurna on laskettu samaan muistolehtoon, missä hänen vaimonsakin lepää, ja läheiset olivat saattamassa.
Talonmiestä ei jätetty yksin. Rauha hänelle.Penti on siirtynyt rajan toiselle puolelle pois elinolosuhteista, jotka eivät olleet keskitason yläpuolelle.
Silti Pentti eli pitkän elämän. Rauhaa ja kunnioitusta muistolleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 841672
Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/88898- 8862
- 54862
IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56849Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos58793Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html189779Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.80735Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸41730Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.172720