hoidon viivästyminen

cancer-67

Kesällä 2014 mulla alkoi tuntua vastassa outoja kipuja. Mulla on aina ollut herkästi sekaisin menevä vatsa, eli kivut, ripulit,ummetukset on ollut ihan tavallista elämää.Hakeuduin lääkäriin elokuussa kerroin että tämä ei ole edes mun vatsalle normaalia, pistävät ja vihlovat kivut on uusi juttu sekä se että tulevat noin 5-30 minuutin kuluttua syömisestä. Syksyn ja alkutalven aikana kävin useasti lääkärissä kerroin että en halua sairaslomaa tai litalginia, buranaa tms. vaan eroon kivuista ja selvitää mistä johtuu. Labroja otetiin ja yksi ulostenäyte, kerran kuvatiin vatsaa ultralla. Yksityiselle menin Joulukuun puolivälissä ihan gastroendrologin vastaanotolle, sanoi ettei ole mitään syytä huoleen ihan normaalia kaikki on kunnossa nämä menevät normaalisti ohi muutamassa kuukaudessa, protestoin että tämä on jo kestänyt puolivuotta. Sanoi "" voidaan kuvata ultralla vatsanpeitteitä jos olisi lihasrevähdys tai pikkutyrä, mitään vakavaa tuo ei ole usko nyt "" pidin itseäni jo hetken terveenä kun spesialistikin oli tuota mieltä, kivut kuitenkin jatkuivat.
Pommi pamahti ystävänpäivänä 2015, aivan järjettömät kivut n. 15 Minutin välein, oksensin kaikki ulos mitä suolsistosta vain tuli. Terveyskeskuksesta sairaalaan.. tuseeraus tutkimuksessa epäiltiin reaktioissa eturauhasta, olin tyytyväinen että pääsin osastolle. Aamulla lääkärin kierrossa sanottiin labrojen olevan kunnossa ja en näköjään oksennakaan enää eli syö ja voit lähteä sen jälkeen kotiin. Söin ja vihlonta alkoi uudelleen.. lääkäri totesi että kuvataan ultralla alavatsa. Seuraavan päivän lääkärinkierrossa todettiin ettei ultrassakaan löytynyt mitään mikä ei ole normaalia. Sanoin että ultran tekijä sanoi ettei näe siihen mistä pistää koska siinä on ohut- ja paksusuoli päällekkäin, pitäisi kuvata tietokonetomografiassa että selviäisi syy. Lääkäri sanoi että syö ja voit sen jälkeen lähteä kotiin, viihlonta sekä pistävä kipu alkoi jälleen. Silloin kierrolla mukana ollut sairaanhoitaja marssi lääkärin luokse ja oli sanonut ettei minua voi kotiuttaa koska en voi syödä. Seuraavana päivänä oli sitten viipalekuvaus, sen tuloksista kerrottiin että paksusuolessa on sakkaumaa. Tehdään suolen tyhjennys ja kolonoskopialla varmistetaan ettei ole solumuutoksia. Kolonoskopiassa lääkri sanoi että "" nyt aletaan lähestymään sitten sitä kohtaa jota halutaan tarkemmin tutkia.. no tässähän näkyy kasvain joka on pahanlaatuinen. Se on tukkinut koko paksusuolen, nyt varataan leikkaus aika mahdollisimman nopeasti "" kysyin että "" mitä tämä nyt tarkoittaa?"" ""Tämä tarkoittaa paksusuolen syöpää, joka on leikattava mahdollisimman pian koska suoli on tukossa"" jatkotutkimuksissa selvisi että etäpesäkkeet olivat sekä maksassa että keuhkossa. Maksa leikattiin heinäkuussa ja nyt sytostaateilla kehkon kasvain on hävinnyt.
Kaikessa materiaalissa missä kerrotaan suolistosyövästä sen sanotaan olevan yli 50- vuotiaiden sairaus, jossa tavallinen ikä sairastua on yli 65-vuotta. Itse olin 47- vuotias sairastuessa, minua ottaa päähän se että jos suoli ei olisi mennyt täysin tukkoon mitään ei olisi kunnolla tutkittu ja etäpesäkeet olisi saaneet jatkaa kasvamistaan, lopputulosta ei ole varmasti kenellekään vaikeaa arvata. Onko muita kenellä on vastaavia kokemuksia kun et kuulu riskiryhmään niin ei oteta vakavasti? riskitekijöistä eli noin kymmenestä kriteeristä osu ainoastaan yksi.

14

668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viisikymppinenn

      No olethan sinä jo lähellä 50-v. Syövät alkavat selvästi yleistyä jo 40-v. Jos tuo paksusuolen syöpä olisi n. 30-vuotiaalla se olisi jo harvimaisempaa.

    • cancer-1967

      Tiedän kyllä ikäni :-) lääkäritkin tietää :-) pointti on siinä että kun ei meinaa saada lääkäreitä ymmärtämään että alle 50-vuotias voi sairastua tähän salakavalaan syöpään joka ei juuri varoittele. Silloin kun itse tietää että joku on pielessä, ei tutkita. Ei ainakaan niillä välineillä jotka olisi käytettävissä. Etäpesäkkeet olisi tappanut mut ilman suolitukosta, se on melko vakavaa, eikö?
      Ps. Muutin nimimerkkiä kun ei antanut käyttää samaa, sori.

    • viisikymppinenn

      Niinhän se on, että potilaat melkein saavat kovistella lääkäreitä saadakseen tarpeelliset tutkimukset! Olen huomannut työn kautta, että ikäryhmässä 40-60-v on yllättävän paljon erilaisia syöpiä eli siis keski-ikäisillä työikäisillä, toki vanhemmissa ja nuoremmissakin ikäluokissa löytyy. Esim. naisilla rintasyöpää tuntuu olevan juuri paljon 40-49-v ja mammografiaseulonnat alkavat vasta 50-v! Myös nuorilla alle 30-v naisilla rintasyöpä on yleistynyt jostain syystä ja lääkärit vähättelevät helposti näiden nuorten rintasyöpäänkin liittyviä tuntemuksia, ja sitten kun saavat tarpeelliset tutkimukset niin joskus se syöpä sieltä löytyykin!

    • Empaattinenexsyöpäpot

      Ihmeellistä, että lääkärit eivät uskoneet sinua, ap. Olen ex-syöpäpotilas. Syöpä hoidettu hyvin pois, erilaisia tutkimuksia tehty ja kaikki tarvittavat hoidot läpikäyty v. 2008.

      Mitä tulee viime aikoina lääkäreihin, niin minulla on vastaavia kokemuksia. Kärsin puolitoista vuotta selkävaivastani, epäiltiin yhtä ja toista, otettiin verikokeita, Enmg, ei tuloksia. Suositeltiin yhtä ja toista hoitokeinoa, mm. kotitekoista voimistelua tai venyttelyä. Vasta pari kuukautta sitten MRI-kuvauksessa todettiin aiheuttaja, ja nyt olen leikkausjonossa. --- Tyrä lannenikamassa.
      Surullista, että koetetaan nykyaikana säästää yhtä ja toista. Julkisen terveydenhoidon säästöt kostautuvat aikanaan... Etenkin työikäisillä.
      Tsemppiä jatkohoidoissa, ap!

    • cancer-1967

      Esimerkiksi kun katsoo vaikka Iltalehden nettisivuilta terveys/syöpä saa selata aika pitkään ennenkuin löytää mitään suolisitosyövästä.. sitten kun löytää artikkeli on ""suomen kolmanneksi yleisin syöpä -näihin ikäryhmiin se iskee.."" artikkelissa todetaan että kaksi kolmas osaa sairastuu 65 vuotta täytetyyään... seulontaa on tehty yli 60-vuotiaille jota ollaan lopettelemassa ja kiistellään onko se kannattavaa lopettaa/jatkaa.. saa melko helposti kuvan että tuo puuttuva kolmannes tulee siitä viidestäkympist lähtien viidentoista vuoden aikana..

      Kun lähes kaikki informaatio on tätä tasoa ei tarvitse ihmetellä miksi ei uskota, ennen kuin kolonoskopiassa nähdään koko suolen tukkiva tuumori alle viisikymppisellä. Syöpäpoliklinikalla kyllä tiedetään ettei tämä ole pelkästään ""Eläkeläisten"" sairaus, jotenkin vielä ymmärrän sen että terveyskeskuksen lääkäri ei ole tietoinen. Se että omat käytettävissä olevat keinot kun loppuu, pitäisi tehdä lisätutkimuksia lähettämällä sairaalaan. Kävin myös yksityisellä kahdelle lääkärille maksamassa kahdesti satasen varttitunnista ja ihan yhtä tyhjän kanssa. Syöpähoidot ovat yhteiskunnalle kalliita, mitä pitemmälle syöpä leviää sitä arvokkaampaa on hoito ja myös rankenpia potilaalle. Ilman etäpesäkkeitä olisi minun hoito ollut noin puolivuotta lyhyempi. CEA arvot mitattiin ensimmäisen kerran helmikuussa sairaalassa, silloin jo oli tietokonetomografia tehty. Arvo oli 14 kun raja-arvo on 5. Tämä labra maksaa vain alle kympin.. tiedän että suolistosyövän löytäminen ei ole helppoa, vielä vaikeammaksi se menee kun ei käytetä niitä keinoja mitä on olemassa.

    • saija65

      Kahdella läheiselläni on ollut paksusuolensyöpä. Molemmissa tapauksissa se kaikkein tärkein tutkimus, paksusuolen tähystys, on ollut kiven alla. Mitkään kuvaukset eivät paljasta paksusuolensyöpää, tähystys on ainoa tutkimus, joka paljastaa syövän.
      Yhdysvalloissa kaikkia yli 50 - vuotiaita kehotetaan käymään paksusuolentähystyksessä, näin olisi syytä myös meillä.
      Toinen läheisistäni selviytyi, toinen kamppailee hengestään.
      Jos suolentoiminnassa esiintyy muutoksia, varsinkin keski- iän jälkeen, lähtökohtaisesti tulisi jo epäillä syöpää.

    • cancer-1967

      Järkyttäväähän tässä on juuri tuo tutkimattomuus sekä kun on kysymyksessä sairaus joka edetessään liian pitkälle varmasti vie hengen. Toistuvista kivuista huolimatta ei tutkita, tämä sairaus voi olla täysin kivutonkin siihen asti, että edessä on enää kivunlievitys sekä saattohoito. Rintasyövässä esimerkiksi voi itse tunnustelemalla tuntea kasvaimen, suolistosyövässä ei. Moni ei myöskään tiedä että kysymyksessä on kolmanneksi yleisin syöpä suomessa, tämä ei ole ihmisten mielestä niin mukavaa keskustella kuin naisten rinnat ja miesten eturauhaset siis, keuhkosyöpä on harvinaisempi vaikkakin hoitovasteeltaan on surullisempi. Mediassa kirjoitetaan enemmän ihosyövistä ja leukemiastakin.

    • elämä_voittaa

      Itse leikattu 08 tuumori 4/6sm koko paksusuolen alkupää ,levinnys 3/16 imusolkkeisiin poistettu .9 kertaa tippasytöt kortisooni xeloda 5 KPL 500mg primperan 10mg puolivuotta . Tämän kuurin ja rukouksien jälkeen minä olen saanut olla terve ja tänäkin päivänä olen terveen kirjoissa.
      Suolesta poistetiin n puolet ja hyvin toimii ,ei haittaa kuin vähän kun oppii sen temput.
      Aivan sen vaan halusin tuoda esille jotta,vaikka tämä syöpä diaknoosin saa osakseen niin ei se ole kuolemantuomio,niin minäkin aluksi oletin.Olin 56 vuotias nainen kun sairastuin,muuten perusterve liikunnallinen koiraihminen.

    • cancer-67

      Mulla lähti paksusuolen loppuosa, myös puolet suolesta. Mä en joutunut ottamaan avannetta edes väliaikaisesti mistä olen tyytyväinen. Viimeinen tiputus pitäisi olla Joulukuun alussa, eli jouluksi myös eroon capecitabiini tableteista (xeloda korvikkeista). Mulla tiputuksessa annettu oksaliplatinia ja irinotekaania sekä niiden lisäksi avastin bioroketetta, sivuoireita on ollut aika paljon. Loppuko sinulla oireet kuinka pian hoitojen päättymisen jälkeen vai jatkuvatko vieläkin? jollain on oksaaliplatinin sivuoireet tulleet vasta hoitojen päättymisen jälkeen ja jääneet riesaksi. Erillaista oli meidän tapauksissa on se että mulla ei ollut kuin yhdessä imusolmukeessa syöpäsoluja, mutta sitten mulla olikin ikävästi etäpesäkeet sekä maksassa että keuhkossa, lähtötilanne oli kieltämättä tosi synkkä. Nyt on jo parempi tilanne ;-) En kyllä tiedä voinko töihin vielä palata, vatsan toiminta on ns. 'vilkasta' vessassa saa käydä usein sekä pierettää todella paljon sekä hajut on todella vahvat. Avokonttorissa ei oikein voi olla muita häiritsemättä ja onhan noi väkevät pommit nolojakin. Hoitojen päättyminen on toisaalta odotettu juttu, toisaalta hieman myös pelottavaakin kun ei enää säännöllisiä labroja, kuvauksia, hoitoja, lääkärikäyntejä.. miten selvisit tuon vaiheen yli? Ensimmäiset hoidot oli mulle helppoja nämä viimeiset on ollut joka kerta aina vaan vaikeampia, sitten tämä infektioriski ja syksy on myös elämää rajoittavaa.

      • elämä_voittaa

        67:lle itsellä on jo aikaa kulunut terveenä ja siksipä en enää halua muistella niitä vaiheita,mutta senverran muistelen nyt että kun kuurit loppui niin tuli sellainen kuin tyhjänpäälle olisin jäänyt,elikkä yksin oman asiani kanssa.
        Muut asiat kuten jalkapohjien ja kämmenien pintanahka hilseili ja uupumus jatkui kauan. Suolen toiminta lienee sekaisin kuukausia ennen kuin jokainen löytää sopivan ruokinnan itselleen,minulla se toimii hyvin kasviskeittojen ja kuitupitoisten hedelmien ynm takia vältettevästi.Hoitojen loputtua tulee se pelokas vaihe kun jää seuranta lopuu ,siinä tilanteessa itse olin hämilläni myös ,mutta oivalsin sen lääkärien pitkät seurannat ovat aivan luotettavia tilastojen perusteen mukaisesti luottaa tuloksiin ja potilas on ja saa olla turvallisin mielin tauolle .Kyllä sinä tulet vielä paranemaan,luota Jumalaan.


    • cancer-72

      Hei ! sairastuin ite vuonna 2004 ja cea oli silloin 4,1. Mulle sanotiin että on peräpukamat eikä syöpää ole kun veri kirkasta joka kakan mukana tulee. Toisella lekuri käynnillä sanottiin että kakkaa tuntuu vatsaa panettaessa joten on ummetusta. Kävin työterveydessä. Kivut jatkuivat ja pahaolo. Menin yksityiselle ja paksusuolen syöpä siellä oli. Ja leikkauksen jälkeen todettiin että se levinnyt imusolmukkeisiin. J olin 31 vuotias silloin.

    • cancer-67

      Moi 72
      Sinulla on jo pitempi aika leikkauksesta, onko vielä seurantoja? Imusolmukeista siis löyty syöpäsoluja, löytykö etäpesäkkeitä? sinä olet ollut selkeästi nuori suolistosyöpään otetiinko sinut vakavasti kun ei vielä ollu diagnosia?

    • Lanttu91

      Itselläni on myös ollut pistäviä kipuja suolessa viime kesästä lähtien. Kolonoskopiassa maaliskuussa tänä vuonna näkyi 10-15cm laajuinen ärtynyt, punertava alue suolessa mutta koepaloissa ei poikkeavaa. Kivut ovat jatkuneet samanlaisina samassa kohtaa tähän päivään asti. Ulosteen tutkimuksessa ei ollut viitteitä tulehduksellisesta suolistotaudista.

      Pitäisikö käydä vielä ensi keväänä skopiassa jos oireet eivät lopu? Lääkäri kysyi vielä että miksi edes tulit kolonoskopiaan mutta ei tämä normaalia voi olla eikä selitystä annettu.

    • cancer-1967

      Keuhkoista sytostaateilla kerran poistunut etäpesäke tuli takaisin, paljastu ensimmäisessä kontrollissa kaksi kuukautta sytojen päättymisen jälkeen. Tiedän mitä tämä tarkoittaa.. joko pääsen leikkaukseen ja sitten sytot uudestaan tai jos ei voi leikata tämä on sitten kroninen eli kasvua hillitään ja hidastetaan.. kunnes tulee seinä vastaan. Harmittaa isolla kirjaimilla..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2850
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      111
      2096
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1003
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe