Glennin maksashuntti

Valle-glenni

Meillä koiralla todettiin maksan sisäinen( intrahepaattinen) sunttisuoni lokakuussa 2013, koiran olessa 1.3v. Leikkaukseen ei lähdetty, koska sisäisen suntin leikkaaminen on hyvin hankalaa. Onnistumisprosentti kohtalaisen alhainen. Koira on tiukalla ruokavaliolla ja laktuloosilääkityksellä. Ruoka on maksasairaan koiran ruokaa. Toistaiseksi koira voi hyvin.

Suolistosta lähtevä veri kiertää maksassa ja puhdistuu siellä, terveellä koiralla. Sunttisuoni ohittaa maksan joko ulkoisesti tai sisäisesti. Tällöin likainen veri pääsee verenkiertoon aiheuttaen myrkytystilan. Myrkytysoireet ovat moninaiset, oksentelu, runsas kuolaaminen, neurologiset oireet, tajunnantason heikkeneminen ym. Maksasuntin oireita ovat koiran runsas juominen ja virtsaaminen. Verikokeissa maksa-arvot ovat koholla, sappihappotestissä nollanäyte ja 1 ja 2 näyte ovat koholla. Sappihappotesti on hyvä tehdä, mikäli on epäilys maksasuntista. Useasti maksasuntin omaava koira on jo pentuna pienikokoinen ja kasvu on hidasta. Tämä ei kuitenkaan ole vakio. Lääkkeiden kanssa pitää olla tarkkana, maksa kun ei puhdista verta kuten terveellä. Esim. rauhoituksesta/nukutuksesta koiran herääminen on vaivalloista. Koira saattaa kuolla, kun lääke annostellaan terveen koiran mukaan. Joitakin koirarotuja on, joilla tämä on perinnöllinen sairaus.

Nuo kurjat kauhukirjoitukset netissä olivat osaltaan vaikuttamassa kielteiseen leikkauspäätökseen. Viikissä saimme hyvän kohtelun ja ensiluokkaisen tutkimuksen ja tiedot sairaudesta ja hoidosta.

5

159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • glenninäiti

Nyt kiinnostaa kovasti mistä päin Suomea kyseinen glenni on kotoisin.

• kiitoss

Hyvä ja selventävä kannanotto ja kuvaus maksasuntista.
      Kiitos

up.

• Kiitokset

Asiallinen ja selkeä kuvaus maksasuntin osalta, kiitos kirjoittajalle!

• Kiitoskirjoittajalle

Hyvä sairauden ja oireiden kuvaus, kiitos !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      16
      457
    2. Näytät kivalta kun nukut

*zoomaa palohälyttimen kameraa*
      Ikävä
      10
      412
    3. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      16
      347
    4. Arvaa mitä mies

Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      3
      341
    5. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      13
      206
    6. Hyvää yötä

Janne niminen mies🥰
      Ikävä
      1
      103
    7. 0
      90
    8. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      0
      90
    9. Kuinka moni palstalaisista on näin hyvässä kondiksessa

76-vuotias rokkari Rick Springfield esittelee elämäntyyliään : https://www.youtube.com/watch?v=GbxHuNy6d68
      70 plus
      3
      67
    10. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      1
      61
    Aihe