Suomesta löytyy isot alueelliset erot siinä, onko äiti saanut synnytyskipuja tehokkaasti lievittävän epiduraali- tai spinaalipuudutuksen. Synnytyskipuun on tarjolla useita vaihtoehtoja, mutta niiden käytössä on suuria sairaalakohtaisia eroja, kertoo Helsingin Sanomat.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tuoreimman avoimen datan tilastojen mukaan vuonna 2014 Hyvinkään sairaalassa tai Helsingin naistenklinikalla alateitse synnyttäneistä noin 76 prosenttia sai kivunlievitykseksi epiduraali- tai spinaalipuudutuksen tai molemmat. Jo lakkautetulla Pietarsaaren sairaalan synnytysosastolla selkäydinpuudutuksen sai vain 33 prosenttia alatiesynnyttäjistä.
THL:n tutkimusprofessorin Mika Gisslerin mukaan alueelliset erot johtuvat sairaaloiden erilaisista kulttuureista ja toimintatavoista. Eikä sillä ole merkitystä, onko kyseessä iso, pieni, yliopisto- tai keskussairaala.
– Kun tilanne yhtäkkiä muuttuu, sairaalaan on tullut uusi ylilääkäri, joka linjaa eri lailla. Ei ole olemassa Käypä hoito -suositusta, joka ohjeistaisi, mikä on paras tapa lievittää synnytyskipua, Gissler sanoo.
Hän katsoo, että kivunlievitys kuitenkin toimii hyvin, sillä yli 90 prosenttia äideistä saa jotakin apua kipuihinsa.
Synnytyskivun hoitoon erikoistuneen erikoislääkärin Johanna Sarvelan mukaan osa terveydenhuollon ammattilaisista kyseenalaistaa edelleen tehokkaan kivunhoidon.
– Kukaan ei kyseenalaista syöpäkipuja, mutta jotkut ovat edelleen sitä mieltä, että synnytyskipu kuuluu kestää.
HS:n juttu aiheesta
Jotkut ammattilaiset: synnytyskipu on kestettävä!
MISTÄ-tämä-asenne-
1
77
Vastaukset
- Lujasti-LEMPEÄ
Muistakaa äidit:
Äiti ei saa olla äidille susi!
Lujasti lempeä - Maaret kallio
http://www.hs.fi/blogi/lujastilempea/a1305993972995
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606144- 1003172
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252456- 212118
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3511772Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791666- 271646
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691541Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231384