Taimikon varhaishoidon tiheys

Opetteleva.harventaja

Mihin tiheyteen jätät/kannattaa jättää luontaisesti uudistettu mäntytaimikko jos ei ole hirvivaaraa? Ohjeiden mukaan saa jättää enintään 5000 runkoa, joka on paljon jos myöhempi harvennus jää tekemättä. Olisiko 3500 sellainen määrä että se mahtuisi hätätilassa kasvamaan ensihakkuuseen asti jos lisäharvennus jäisi tekemättä? Jos taas harventaa vaikkapa 2500 runkoon, niin tuleeko metsästä liian oksaista?

18

563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiheyttä_riittävästi

Itse jätän luontaisesti uudistettuun männikköön reilusti taimia, tosin tämä on pahaa hirvialuetta, että materiaalia on pakko olla. 3500-4000 hehtaarille, sillä pärjää hyvin ensiharvennukseen. Ensiharvennuksen olen joillakin lohkoilla teettänyt motolla pelkästään polttopuuksi, jolloin saanto on hyvä ja jälki myös, kun sitä pitkää latvusriukua ei jää metsään. On toiminut tosi hyvin tähän asti, kun oksat karsiutuvat hyvin ja kunnon tukkipuuta alkaa tulemaan heti ensiharvennuksen jälkeen.

Parempaa kuvaa en nyt tiedostosta löytänyt viime syksyn raivuusta.

http://aijaa.com/scNEpA

tuossa hieman järeämpää siivottuna

http://aijaa.com/UJxpCT

• hieman_epäileväinen

Onko noissa kahdessa kuvassa 3500-4000 hehtaarilla?

• tiheyttä_riittävästi
        hieman_epäileväinen kirjoitti:

Onko noissa kahdessa kuvassa 3500-4000 hehtaarilla?

Tuolla alueella 4 metrin onkivavalla mitattuna useampi koeala antoi tulokseksi keskimäärin 20 puuta/koeala. Kävin juuri mittaamassa, kun olin siellä suunnalla työreissulla. Otin useamman koealan, pienin lukema tuolta alalta oli 18 kpl (3600kpl/ha) ja suurin 22 kpl (4400kpl/ha), melko tarkasti olen jättänyt tuon 4000kpl raivatessani hehtaarille kasvamaan.
        http://aijaa.com/2T7u9x

• Ihmettelijä.iikka

Pakko uskoa kun olet mitannut ja sanot niin. Äkkiseltään kuvan perusteella jos pitäisi arvioida niin sanoisi korkeintaan 2000 runkoa. Kuva voi tosin pettää

• Opetteleva.harventaja
        tiheyttä_riittävästi kirjoitti:

Tuolla alueella 4 metrin onkivavalla mitattuna useampi koeala antoi tulokseksi keskimäärin 20 puuta/koeala. Kävin juuri mittaamassa, kun olin siellä suunnalla työreissulla. Otin useamman koealan, pienin lukema tuolta alalta oli 18 kpl (3600kpl/ha) ja suurin 22 kpl (4400kpl/ha), melko tarkasti olen jättänyt tuon 4000kpl raivatessani hehtaarille kasvamaan.

Aloituksessani tarkoitin nykyistä taimikon varhaisperkaustiheyttä. Tuskin nuo kuvien lohkot ovat varhaisperkaustilassa (varsin uusi käsite) Ilmeisesti kuvioilla on suoritettu aiemminkin kemeratuen tarkoittama taimikonhoito. Tuossa ei varmasti ole 4000 runkoa/ha

• tiheyttä_riittävästi
        Opetteleva.harventaja kirjoitti:

Aloituksessani tarkoitin nykyistä taimikon varhaisperkaustiheyttä. Tuskin nuo kuvien lohkot ovat varhaisperkaustilassa (varsin uusi käsite) Ilmeisesti kuvioilla on suoritettu aiemminkin kemeratuen tarkoittama taimikonhoito. Tuossa ei varmasti ole 4000 runkoa/ha

Eipä ole suoritettu mitään Kemera-tuen hoitoja aiemmin, vaan viime syksynä siivosin raivaussahalla tuohon kuntoon.
        Alueen ole aikoinaan tavallisella maataloustraktorilla "laikuttanut" vetämällä perässäni vanhaa kantokoukkua ja siihen jälkeen syntyneet luontaisen taimikon olen viime syksynä raivaussahalla siivonnut tuohon 3500-4000 runkoa käsittävään tiheyteen.
        Tuossa vielä tänä aamuna otettu kuva samaiselta alueelta.
        http://aijaa.com/qdWdzx

• tiheyttä_riittävästi
        Ihmettelijä.iikka kirjoitti:

Pakko uskoa kun olet mitannut ja sanot niin. Äkkiseltään kuvan perusteella jos pitäisi arvioida niin sanoisi korkeintaan 2000 runkoa. Kuva voi tosin pettää

Metsästä kuvan ottaminen on aika vaikeaa, että siitä saisi oikean käsityksen. Suuren puun kuvaaminen on aika vaikeaa, että se näyttäisi suurelta ja itsekin noita kuvia katsoessa tulee tunne, että eihän siellä voi olla niin paljon runkoja, siksi kävin aamulla mittaamassa tuon kepin kanssa useamman koealan sieltä, kun kerta olin siellä suunnalla sopivasti liikenteessä.
        Tuossa vielä yksi aamulla ottamistani kuvista samaiselta alueelta, johon on jätetty 4000 runkoa/ha.
        http://aijaa.com/MEjhOa

• Opetteleva.haventaja

Nyt sain vastauksen kysymykseeni. Kiitos siitä. Kuviesi perusteella tein johtopäätöksen että kun tekee varhaishoidon keskimitaltaan 1,7 m korkeaan taimikkoon niin voi jättää 3500 parasta tainta (runkoa) ja metsä kasvaa hyvin vaikka varsinaista taimikonhoitoa ei myöhemmin tehtäisikään.

• tiheyttä_riittävästi
        Opetteleva.haventaja kirjoitti:

Nyt sain vastauksen kysymykseeni. Kiitos siitä. Kuviesi perusteella tein johtopäätöksen että kun tekee varhaishoidon keskimitaltaan 1,7 m korkeaan taimikkoon niin voi jättää 3500 parasta tainta (runkoa) ja metsä kasvaa hyvin vaikka varsinaista taimikonhoitoa ei myöhemmin tehtäisikään.

Tällä alueella hirvien vuoksi taimikkoa ei juuri voi vielä raivata tuossa 1,7m korkeudessa, koska hirvet taittelevat niitä eväiksi vasoilleen.
        Tietysti, jos hirvistä ei ole riesaa, kuten tuolla alussa kerroit, voi tietty tuossakin taimikon vaiheessa suorittaa tuon raivauksen.
        Hyvä, jos kuvistani ja selityksistäni oli apua.

• Opetteleva.harventaja

Tällä alueella hirvien vuoksi taimikkoa ei juuri voi vielä raivata tuossa 1,7m korkeudessa, koska hirvet taittelevat niitä eväiksi vasoilleen.
        Tietysti, jos hirvistä ei ole riesaa, kuten tuolla alussa kerroit, voi tietty tuossakin taimikon vaiheessa suorittaa tuon raivauksen.
        Hyvä, jos kuvistani ja selityksistäni oli apua.

Oli apua erittäin paljon. Harva viitsii ottaa ja liittää selvennykseksi kuvia. Meillä ei tosiaan ole hirvistä haittaa, ainakaan tähän asti. Metsässäni en ole nähnyt yhtään vahingoitettua tainta. Metsästävät siksi tarkkaan.

Nyt keskityn vaimoni kanssa Chianti-viinin (classico) kanssa ilta-aterialle. Saa nähdä mihin se johtaa myöhemmin. Voi johtaakin jos vanhat merkit pitävät paikkansa

• laatupuun.kasvattaja

Metsästä kuvan ottaminen on aika vaikeaa, että siitä saisi oikean käsityksen. Suuren puun kuvaaminen on aika vaikeaa, että se näyttäisi suurelta ja itsekin noita kuvia katsoessa tulee tunne, että eihän siellä voi olla niin paljon runkoja, siksi kävin aamulla mittaamassa tuon kepin kanssa useamman koealan sieltä, kun kerta olin siellä suunnalla sopivasti liikenteessä.
        Tuossa vielä yksi aamulla ottamistani kuvista samaiselta alueelta, johon on jätetty 4000 runkoa/ha.
        http://aijaa.com/MEjhOa

Kuvien ja runkolukumäärien perusteella hyviä lipputangon aihioita ja energiapuuta tulossa. Riukuuntuminen jo hyvällä alulla ja noilla varovaisilla harvennuksilla jatkuu taatusti. Laatutyvet voit unohtaa ...

• tiheyttä_riittävästi
        laatupuun.kasvattaja kirjoitti:

Kuvien ja runkolukumäärien perusteella hyviä lipputangon aihioita ja energiapuuta tulossa. Riukuuntuminen jo hyvällä alulla ja noilla varovaisilla harvennuksilla jatkuu taatusti. Laatutyvet voit unohtaa ...

Sinä tietty saat tuottaa puusi harvemmassa ihan vapaasti ja sahailet sitten oksia niistä laatutyvistäsi.
        Idea tuossa varovaisella harvennuksella on, että saadaan juuri sitä laadukasta tyvitukkia, keittiö täytyy pitää toimivana (latvus) ja tulevilla harvennuksilla huolehditaan siitä, että latvus on riittävä. Lisäksi hirvien kanssa on sen verran ongelmia, ettei "oikea" harvennus tule kyseeseen, kuin vasta sen jälkeen, kun puut ovat riittävän suuria.
        Myyn kyllä laatutukkeja puusepänteollisuuteen ja pylväiksi.

• niivarmaaaa
        laatupuun.kasvattaja kirjoitti:

Ja hahhah, että harvassako muka laatutyveä kasvaa! Mäntyhän ei karsiudu harvassa ja jää paljon oksia juuri tyviin. Joku amispoika taas omiaan kirjoittelee...

• tiheyttäkää_riittävästi
        niivarmaaaa kirjoitti:

Ja hahhah, että harvassako muka laatutyveä kasvaa! Mäntyhän ei karsiudu harvassa ja jää paljon oksia juuri tyviin. Joku amispoika taas omiaan kirjoittelee...

Ei mäntyä missään rehevillä mailla kasvateta. Tai on yritetty kasvattaa ja sieltä se paksuoksaisuusmyytti on peräisin. Mänty karsiutuu ihan samalla tavalla kuin koivukin. Ei kukaan kasvata oksatonta vaneritukkia 3000 runkoa/ha tiheydellä. Varovaisilla harvennuksilla ei todellakaan saada mitään muuta aikaan kuin riukumetsä ja kaupantekiäisiksi vielä turhaa työtä. Voihan teillä olla tietysti niin taitavat hirvet että ne kiipeää vielä 10 metriseen mäntyyn.

Huomaa kyllä että täällä keskustelee varovaisista harvennuksista ja ylitiheyksistä nyt spedet jotka ei erota koivua kuusesta.

• puukivuu

Kun mä-taimikon keskipituus on > 3 m, niin max tiheys n.2500 kpl/ha.
        Yhteen aikaan tehtiin ns, energiapuutaim.hoitoja, jolloin jätettiin tiheämmäksi,
        mutta silloin on tarkoitus että 1.harvennus tehdään energiapuuhakkuuna
        normaalia aikaisemmin.

• laatupuun.kasvattaja
        puukivuu kirjoitti:

Kun mä-taimikon keskipituus on > 3 m, niin max tiheys n.2500 kpl/ha.
        Yhteen aikaan tehtiin ns, energiapuutaim.hoitoja, jolloin jätettiin tiheämmäksi,
        mutta silloin on tarkoitus että 1.harvennus tehdään energiapuuhakkuuna
        normaalia aikaisemmin.

Juuri näin se menee kun halutaan laatupuuta. Tuolla pari aiempaa "harventelijaa" on laittanut vellit ja jauhot lahjakkaasti sekaisin.

• hommapahastipielessä

Melkoinen ryteikkö kyllä tuossa kuvassa. Lenkoja runkoja jätetty myös sekaan kasvamaan. Mitä järkeä?

• allaaruuuaaah

Soon semmonen nottas puita pitää jättähän :))))) kaikki pummies tääl paskaa puhuu ja mää haluun sotkee tätääsrääs höpötyyst :))) asiaa tääl ei saa puhuu. Te köyrijät... älkääs puhuuko asiasta vaan aisan kannattajaas. ne on röpelei kaikki muu paiti mää känniis. :)))))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2775
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2615
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      267
      1575
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1174
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1088
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      879
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe