Mökkivedet tulevat kaivosta ja aika pitkän matkan lähellä maan pintaa. On käytetty näitä vain kesäisin. Jouluna tarvitsisi vettä hanasta. Sulanapitokaapelit on aika lyhyitä, kun pitäisi vetää n. 30 metriä, ja sitten ne valmiit sulanapitokaapelit on aika hintavia kukten 25€..
Onko kukaan tehnyt esim. lattialämmityksen kaapelista sulanapitokaapelia tai muusta vastaavasta?
Olisiko joitakin muita tapoja "niksipirkka- tyylisesti" estää jäätyminen jokseenkin väliaikaisesti, paitsi juoksuttamalla vettä keskeyttämättä? Tietenkin ennenkaikkea toimivat sähkötekniset viritykset kiinnostavat. Myös esim. se, voisiko itsesäätävää settiä jatkaa, vaikka jollakin lattialämmityskaapelilla.
Mietityttää myös se, mahtaisikohan 100W:n kaapelilla alkaa se vesi kiehua putkessa?
Tee-se-itse sulanapitokaapeli - vinkkejä.
2
4194
Vastaukset
- N.Erkki
Sulanapitokaapelin täytyy olla itsesätyvä. Se asennetaan putken sisään tai pintaa kiinni. Eriste tietysti täytyy olla. Mitään viritystä ei kannata tehdä, sillä se on lyhytikäinen ja hengenvaarallinen. Lattialämmityskaapeli ei toimi, sillä sitä pitää ohjata termostaatilla.
Halvin keino on tehdä juoksuputkesta kaivoa kohden tasaisesti laskeva ja antaa sen tyhjentyä painovoimaisesti kaivoon kun vettä ei käytetä.
Minulla on talon ja porakaivon etäisyys noin 20m. Maahan on kaivettu noin metrin syvyyteen salaojaputki, sen sisällä kulkee 50mm pvc vesiputki, johon on kiinnitetty itsesäätyvä sulanapitokaapeli ja päälle kieritetty 10mm umpisopukaistaa kaksin kerroin. Samalla salaojaputkessa kulkee kaivon pumpun sähkökaapelit. Sulanapito käynnistyy aina lämpötilan laskiessa alle 5 asteen ja sitä ohjataan kellolla 15minuutin ajaksi päälle joka tunti. Hyvin on toiminut eikä jäätynyt edes 30 asteen pakkasessa vaikka putki nousee rossipohjassa metrin matkan maasta alapohjaan. - LÄMPÖÄSAA
AUTON PENKINLÄMMITTIMESTÄ SAA 12V 40-60W
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624332Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141533Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381297Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 79915
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168843Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791