Limaa alapäästä?

Apua13v

Moi. Mä oon melkein 13 vuotta. Mulla on sellanen ongelma että en tiedä onko normaalia jos mulla tulee limaa alapäästä. Meilkein aina kun käyn vessassa niin paperissa on läpinäkyvää limaa. Oon ettiny netistä tietoa mutta kaikissa keskusteluissa keskustelun aloittajat on aikuisia. Ja tiedän ettei kaikkia netti juttuja saa uskoa, mutta mä en vaan tiedä mitä tehä. Mä en haluis puhuu tästä äidille, nimittäin ei puhuta yleensä tälläsistä jutuista. Tää alko sillon ku mulla oli ekat menkat eli jossain vime vuoden lopussa. Sitä on aina ennen ku menkat alkaa, onko tää jotain valkovuotoa. Kouluterkkari on puhunu että menkkojen alussa saattaa olla. Eli onko tää normaalia, mä oon ihan paniikissa. Lääkärille en oo missään nimessä menossa kun tällänen lääkäri kammonen oon. Mulla ei oo ennen tällästä ollu joten mitä mä voin tehä. Mä en oikeesti halua kertoa äidile eikä mulla oo siskoja kelle kertoa. Mua vaivaa toi mun ikä et voiko tän ikäsillä olla. Voiko tää olla joku tulehus apteekkiin en uskalla mennä kysymään lääkettä. Mitä mä teen?

10

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noinsepitääkiolla

      Ihan normaalia valkovuotoa,jota tulee varsinkin ennen kuukautisvuodon alkamista.Sulla ei ole siis yhtään mitään hätää. :)

      • noinsepitääkiolla

        Niin,,unohtui se,että voit silloin käyttää vaikka pikkuhousunsuojia. :)


      • Apua13v

        Juu, pikkuhousunsuojia käytän. Tuntuu vaan et tulee käytettyä koko ajan, tiedän että jos käyttää liian useasti ni ei oo hyväks. Yritän pitää taukoo aina kotona olessa. Mutta aina koulussa on pakko käyttää, en vaan kestä sitä tunnetta kun sitä limaa tulee. Välillä se vuoto loppuu, mutta sit sitä tulee yleensä kuun alussa tai keskellä. Mulla on tosi epäsäännölliset kuukautiset ja terkkari sano et se on normaalia mun iässä. Mulla jää kuukautiset joskus pois, yli kahta kuukautta ei oo ikinä ollu. Äidille siis en halua kertoa että on tätä ''valkovuotoa'', mut nyt se on ruvennu ihmettelee ku pikkuhousunsuojapapereita löytyy vessasta, siis niitä joka on pikkuhousun liimapinnan päällä. Ja se kysy aamulla miulta että onko mulla pitkäkestoset menkat vai mitä ku mun menkat oli pari viikkoa sitten. Mä unohan ne paperit yleensä lavuaaripöydälle ja äiti on kai huolissaan. Pitää kai muistaa tästä eteenpäin ne kerätä ite. :(


      • noinsepitääkiolla
        Apua13v kirjoitti:

        Juu, pikkuhousunsuojia käytän. Tuntuu vaan et tulee käytettyä koko ajan, tiedän että jos käyttää liian useasti ni ei oo hyväks. Yritän pitää taukoo aina kotona olessa. Mutta aina koulussa on pakko käyttää, en vaan kestä sitä tunnetta kun sitä limaa tulee. Välillä se vuoto loppuu, mutta sit sitä tulee yleensä kuun alussa tai keskellä. Mulla on tosi epäsäännölliset kuukautiset ja terkkari sano et se on normaalia mun iässä. Mulla jää kuukautiset joskus pois, yli kahta kuukautta ei oo ikinä ollu. Äidille siis en halua kertoa että on tätä ''valkovuotoa'', mut nyt se on ruvennu ihmettelee ku pikkuhousunsuojapapereita löytyy vessasta, siis niitä joka on pikkuhousun liimapinnan päällä. Ja se kysy aamulla miulta että onko mulla pitkäkestoset menkat vai mitä ku mun menkat oli pari viikkoa sitten. Mä unohan ne paperit yleensä lavuaaripöydälle ja äiti on kai huolissaan. Pitää kai muistaa tästä eteenpäin ne kerätä ite. :(

        Miksi et halua puhua äidillesi?Äitisi on käynyt läpi kaikki nuo samat asiat ja niissä ei ole mitään noloa.Hyvä että et käytä koko ajan niitä pikkuhousunsuojia.Silloin kun menet kouluun tai johonki kodin ulkopuolelle,niin silloin(tiedän omasta kokemuksesta)niin on mukavampi olla,kun pikkuhousut ei tuhriinnu. :)


    • kuuluunaiselle

      Ei kannata käyttää pikkuhousunsuojia, jos ilman pärjää.
      On ihan normaalia, että valkovuotoa tulee. Kun päivittäin vaithaa alushousut, se riittää.

    • Aboriginaali

      Jospa kysymyksessä on Endometrioosi?

      Mitä endometrioosi on?

      Endometrioosi on kohdun limakalvon pesäkesirottumatauti, jota sairastaa arviolta 5-10 % hedelmällisessä iässä olevista naisista. Endometrioosissa kohdun limakalvon (endometrium) kaltaista kudosta kasvaa kohdun ulkopuolelle esimerkiksi munasarjoihin, munanjohtimiin sekä kohdun, suolen ja virtsarakon pinnoille.

      Endometrioosipesäkkeet käyttäytyvät samantapaisesti kuin kohdun limakalvo. Ne reagoivat kuukautiskierron mukaiseen estrogeenitason nousuun ja laskuun. Estrogeenitason kohotessa pesäkkeet paksuuntuvat, mutta väärässä paikassa kasvava kudos ei pääse poistumaan elimistöstä vuotona. Vatsaontelossa vuotava veri ärsyttää ja tulehduttaa viereisiä kudoksia, jonka seurauksena voi muodostua arpikudosta ja elimiä toisiinsa liimaavia kiinnikkeitä.

      Endometrioosi aiheuttaa kroonista kipua, heikentää sitä sairastavan elämänlaatua ja aiheuttaa lapsettomuutta. Endometrioosi on uusiutuva, krooninen sairaus. Lopullista parantavaa hoitoa ei sairauteen ole vielä löytynyt, mutta oireita voidaan hoitaa muun muassa tulehduskipulääkkeillä, hormonilääkkeillä tai leikkauksella.

      Oireet
      runsaat ja/tai kivuliaat kuukautiset (dysmenorrhea)
      kipu ja/tai tiputteluvuoto ennen kuukautisia
      välivuodot
      krooninen kipu alavatsan, sukupuolielinten ja/tai lantion alueella
      yhdyntäkipu (dyspareunia) tai kipu välittömästi yhdynnän jälkeen
      tärinäkipu
      selkäkipu
      iskiaskipu
      tihentynyt virtsaamistarve ja/tai kipua virtsatessa (dysuria)
      suolen toiminnan häiriöitä ja/tai kipua ulostaessa
      pahoinvointi
      hiivatulehdukset
      krooninen väsymys
      lapsettomuus
      -----------------------------------------------------------

      • eläpelottelesuotta

        No tuskinpa nyt ihan 13v, tuota vielä on..


      • guijk
        eläpelottelesuotta kirjoitti:

        No tuskinpa nyt ihan 13v, tuota vielä on..

        Mikähän sinä olet sanomaan, etteikö voisi olla endo? Otat samalla vastuun siitä, että pahimmassa tapauksessa seurauksena on lapsettomuus, jos endon mahdollisuutta ei selvitetä ja se pääsee tekemään tuhojaan kropassa?


      • järkikäteentahvo
        guijk kirjoitti:

        Mikähän sinä olet sanomaan, etteikö voisi olla endo? Otat samalla vastuun siitä, että pahimmassa tapauksessa seurauksena on lapsettomuus, jos endon mahdollisuutta ei selvitetä ja se pääsee tekemään tuhojaan kropassa?

        No ajattele nyt vähän!? Sitä paitsi tuo,kuka liekin postittaa tuota samaa muihinkin kysymyksiin.Voin sataprosenttisesti sanoa,ettei tuon ikäisellä voi olla tuota endoa!! Kysyjä kyselee valkovuodosta,joka on ihan normaalia meillä kaikilla naisilla. Kyllä pitäisi olla kipuja ym.


    • vaihtui

      Hei, nuori ihminen. Asia on sinulle uusi, mutta kyse on normaalista asiasta. etenkin kun ovulaatio tapahtuu, tulee hedelmällisellä naisella limaa- eli valkovuotoa, runsaammin. Keskustelepa jonkun aikuisen, naisen kanssa mieltä vaivaavista. Äiti nyt olisi luonnollisin vaihtoehto, mutta jollei käy, kouluterveydenhoitaja tms. on ihan ok.

      Itsellä hämmensi ensin vaihtareiden alkuvuodet. Sitten lopahti kuukautiset tyystin. Ja kaapissa on pakettikaupalla käyttämättömiä siteitä. Naisen elämä nyt on... semmoista. Milloin on valkovuotoa. Milloin raskautta ja milloin mitäkin... sinulla se pyörähtää kunnolla käyntiin, se naisen elämä. Iloitse siitä, tuntematonkin kannustaa täällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      348
      3945
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1729
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1295
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1251
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe