Creepypasta -ketju

Kauhumakarooni

Tässä ketjussa voit julkaista [Creepypasta]-tarinan, jonka olet itse kirjoittanut TAI itse suomentanut.

Tietoa creepypastasta:
Creepypasta on urbaani kauhutarina, jonka kertoja väittää tapahtuneen oikeassa elämässä.

Tieoa minusta:
Olen suomentanut joitakin creepypastoja sekä kirjoittanut joitakin itse. Aiheet itse kirjoittamiini creepypastoihin olen ottanut lapsena ja nuorena kuulemistani jutuista ja juoruista, niitä muunnellen ja niihin creepyjä elementtejä lisäillen. Ne ovat siis oikeasta elämästä – kuulemma ;)

9

1657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Häddis

      Uteliaisuudesta: kuka kaupallinen kustantaja julkaisee tällaisia kauhutarinoita ja millainen merkitys niillä on kaunokirjallisuudessa?

      • Kauhumakarooni

        En tiedä, onko kaupallinen kustantaja julkaissut creepypastoja nimenomaan tällä nimikkeellä. Uskoisin, että englanninkielellä jonkinlaisia kokoelmateoksia saattaisi löytyä kirjailijoiden / kustannustoimittajien kirjoittamassa muodossa? En tiedä. Omassa lapsuudessani oli kokoelmateos Vihreä koura, jossa oli tällaisia urbaaneja kauhutarinoita.

        Niiden merkitys kaunokirjallisuudessa on mitä tyylipuhtain. Ne ovat moderneja nuotiotarinoita parhaimmillaan.


      • hyväntekeväisyyttä

        Creepypastat eivät ole lähtökohtaisesti kaupallista hyötymistä varten, vaan ihmiset kirjoittavat ja julkaisevat niitä netissä, anonyymisti ja ilmaiseksi toisten ihmisten viihdyttämiseksi. Se on tavallaan hyväntekeväisyyttä.

        Jotkut näkevät enemmän vaivaa ja kirjoittavat pienoisromaanin laajuisen Creepypastan jatko-osineen, toiset kirjoittavat muutaman lauseen mittaisen jutun. Jos ne ovat creepyjä, ne ovat tervetulleita ja tavoittavat lukijansa netissä aivan varmasti :)

        On toivottavaa, että creepypasta ei sisällä massiivisia kielioppivirheitä, mutta muuten jäljen ei tarvitse olla korkeatasoista, kunhan tarina toimii ja tuottaa creepiyden tunnetta lukijassa.

        Niin, ja usein toiset jakavat creepypastaa eteenpäin ja korjaavat, hiovat samalla jutussa mahdollisesti olevia virheitä. Kaikki sujuu myös tällä tavalla yhteistyössä, ilman kaupallista hyötymismotiivia.


    • Häddis

      Ahaa, siis kaunokirjallisuuden keinot tai sisällöllinen hiominen taiteellisen tason nostamiseen, ei ole tärkeimmässä roolissa, vaan tarina itse? Nuotiokerronta, suullinen perintö? Eräänlaisia tämän ajan satuja aikuislukijoille?

    • AnAtoZoff

      Mielenkiintoista. Uusi genre minulle. Odotan kiinnostuneksella tekstinäytteitä.

      Löysin tällaisia linkkejä:

      http://pelottavapasta.blogspot.fi/

      http://kauhublogi.blogspot.fi/2012/07/lukijat-huomio.html

      http://www.creepypasta.com/

      Kustantajien sivustojen selaus ei tuottanut ainakaan minulle tulosta.

    • Kauhumakarooni

      Hei, löysin netistä englanninkielisen Creepypasta-sivuston, jolla on tällä hetkellä, 15.11 2015 asti, ns. Open Submission Period, mikä tarkoittaa, että sinne saa kuka tahansa käydä kirjoittamassa (englanniksi toki) oman creepypastansa! 'Open submission' tarkoittaa siis vapaata julkaisua. Jos haluat julkaista siellä oman pastasi englanniksi, pidä kiirettä, aikaa on 15.11 asti!

      Tässä linkki sivustolle: http://www.creepypasta.com/submit-your-pasta/

    • Blanch

      Miten creepypasta -ilmiö vaikuttaa Japanissa?

      Jotenkin heillä on vahva oma otteensa urbaaneihin kauhulegendoihin, luulisi että creepypastaan myös.

      Entä Espanja?

      En tiedä onko tämä palsta ihan otollinen foorumi kaunoteksteille, mutta mielelläni lukisin käännetyn tai oman tekstin.

      Kun kääntää tekstiä, pitääkö saada kirjailijan käännöslupa?

    • creepyjuttu

      Suomensin itse tämän alun perin amerikkalaisen pastan.

      Patsas

      Joitakin vuosia sitten eräät pienten lasten vanhemmat päättivät lähteä ulos tuulettumaan. He kutsuivat luotetuimman lapsenvahtinsa kotiinsa. Kun lapsenvahti saapui, perheen kaksi lasta oli jo nukkumassa, joten lapsenvahdille ei jäänyt muuta tehtävää kuin istua hiljaa ja varmistaa, että kaikki sujui normaalisti.

      Myöhemmin illalla lapsenvahti alkoi kokea olonsa pitkästyneeksi ja halusi katsoa tv:tä. Hän kuitenkin huomasi, ettei alakerran tv:ssä ollut kaapelikanavia (vanhemmat eivät halunneet lasten katsovan liikaa roskaohjelmia). Niinpä hän soitti vanhemmille ja kysyi, voiko hän katsoa kaapelikanavia heidän makuuhuoneensa televisiosta. "Totta kai voit", vanhemmat vastasivat. Lapsenvahdilla oli vielä toinenkin pyyntö... Hän kysyi, voisiko hän peittää viltillä makuuhuoneen ikkunan takana olevan enkelipatsaan, koska se sai hänet hermostuneeksi. Puhelimen toisessa päässä tuli hetkeksi hiljaista, kunnes lapsenvahdin kanssa jutellut isä sanoi "Ota lapset ja tule ulos talosta... me soitamme poliisit... Emme omista enkelipatsasta."

      Poliisi löysi molemmat lapset kuolleina vuoteistaan alle viiden minuutin päästä soitosta. Enkelipatsasta ei löytynyt.

      Loppu

    • Anonyymi

      Ai kun tökkii kun suht jokainen joka lukee näitä pastoja, sortuu selittelemään ääntään että kun kuulostan siltä js siltä... ei se kiinnosta, kuulijaa kiinnostaa vain se asia mitä ollaan tekemässä... ihan sama se ääni onko nuhaa,yskää tms... jätä lukematta jos tuommoset asiat haittaa että pitää pyytää anteeksi... ei millään pahalla mut kuitenkin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1666
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1305
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1210
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1166
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1158
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1055
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1051
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      967
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      962
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      844
    Aihe