Eläkeläisen osa Suomessa

koliöl

Ihan omakohtaisesti koettuna eläkeläisen saamaa kohtelua.
Olin 43 vuotta työelämässä ja vielä siinä keskiluokassa, jonka tulo oli todellakin keskimääräistä tuloa suurempi.
Elimme ihan hyvää elämää, rahat riittivät tarkasti laskien ruokakauppaan, voi ostaa lihaa, kalaa ja hedelmiä. Samoin laskut tuli maksettua ajallaan, Jotakin olimme saaneet jäämään säästöönkin ja saimme kodin ja kesäasunnon tehtyä, niihin tarvittiin kova oma työpanos, muutoin ei olisi onnistunut ja lapsetkin voivat käydä koulua ja valmistua erikoistehtäviin korkean koulutuksen vuoksi.

Nyt eläketulo on sitä luokkaa, että joutuu miettimään jatkuvasti mistä pitää luopua. Ei voi ajatella että osallistuisi johonkin virikkeeseen , ostaisi samoin ruokaa kuin ennen. eli monista asioista joutuu luopumaan. Terveydenhoitokin vie jo jonkin verran varoja, lääkkeet ovat kalliita.
Se kaikki mitä meillä on, on hankittu palkkatuloista saaduilla varoilla, joista on maksettu korkea vero ja nyt verotetaan toiseen kertaan erilaisin veroin kaikesta. Maksut nousee jatkuvasti, kuitenkaan ei oma kulutuksemme sähköön, lämpöön, tai mihinkään muuhunkaan ole noussut, pikemmin laskenut, mutta jokaiseen laskuun on tullut ns. kiinteä maksu, joka nousee joka vuosi .
Tämän vuoksi ihan jokainen vuosi eläke pienenee ja täytyy karsia kaikkea elämästään.
Elämästä on mennyt kaikki ilo, kun ei voi oikein tehdä mitään, kaikki maksaa liikaa.
Kun ajattelee omaa työsarkaa, jo ennen tuota aikuistyöelämää, tein maaseudulla milloin minkäkin laista pientä työtä naapureissa koulunkäynnin lomassa ja niillä rahoilla ostin usein koulutarvikkeita, en ole tuhlannut.

Minusta on jotakin suuresti väärin jos yritykset pidetään hengissä tällaisilla "tekohengityksillä" että nostetaan tätä kiinteää kulua joka vuosi, jota ei edes aikaisemmin ollut olemassakaan ja silloin yritykset voivat hyvin eli jotakin on yritysten toiminnassa muuttunut niin väärään suuntaan ja nyt olisi kyllä aika palauttaa asiat ja purkaa sellaiset toiminnot tai ylisuuret palkkaukset, joilla tämä saadaan aikaan.
Minua pienenpää eläkettä saavia on suurin määrin ja heillä on ahdinko aivan kauhea, kukaan meistä ei ansaitse tällaista elämää eläkkeellä.
Tämä myös aiheuttaa sen, että aina vain laajenee se osa, jotka eivät tule toimeen enää ilman erilaisia tukia ja kun ne tuet tulevat perittyjen verojen muodossa sinne valtion kassaan , eivät ne ilmasta ilmaannu.
Nyt sitten se väki, joilla on suuremmat tulot, pakenee veroja erilaisin keinoin, kuka muuttaa kirjansa veroparatiiseihin, kuka ottaa palkkansa osakeyhtiön osakkeiden kautta, jolloin verotus saadaan siihen 30-32 prosenttiin pääomatulona. Eli tätä kautta ei niitä verotulojakaan tule valtiolle, jotka nyt sitten otetaan meiltä keskituloa ja pientäkin tuloa saavilta.
Suomen verotus on liian kovaa, jos olisi kohtuullista kaikille, valtio saisi varmasti enemmän verotuloja ja monet ihmiset tulisivat toimeen ilman tukirahoja.
Suomi on täysin "takapuoli edellä kiipeämässä puuhun". Kohtuullistamiset korkeisiin palkkoihin ja palkkioihin, jokaisen vuorokausi on samanmittainen, joten katetta ei palkoille ole maksaa.
Meidän eduskunta ja hallitus taitaa olla täysin joko omien tulojensa lumossa tai sitten täysin ymmärtämätön kansantalouden muodostumiseen, kun näin ala-arvoisesti hoidetaan kansamme taloutta.
Toivoisin itsekin voivani tuntea vielä eläväni, toivoisin voivani osallistua virikkeisiin. Muuten teen jatkuvasti työtä, hoidan lapsenlapsiani, jotta nämä jotenkin saavat taloutensa varat riittämiin, vaikka ovat korkeakoulun käyneitä ja tunnollisia työntekijöitä ja teen tietenkin tuon ilman minkäänlaista korvausta. En osta saunakaljoja en tupakkaa.
Eli en pysty kuluttamaan, siitäkö minua rangaistaan näin rankasti, että elämäni on täysin vailla mahdollisuutta mennä minnekään, kun kaikissa on pääsymaksut monia kymppejä.

71

269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kova on kohtalo mutta kirjoituksesi kielii myös suunnittelemattomuudesta.
      Taustasi perusteella olitte hyvätuloisia, pitkän työuran tehneitä joten eläkkeenne ovat olleet varsin korkeat suhteessa muihin eläkeläisiin.
      Eläköityminen ei tule yllätyksenä.

      Minun eläkkeeni perustuu 27:ään työvuoteen joten kertymä% on jomkin verran päälle 30% ja laskennassa ovat mukana sekä alkupään, että loppupään pienet tulot.
      Vaimoni kertymää on muutama vuosi enemmän mutta lalasta ja osa-aikaisuudesta johtuen hänen eläkkeensä on alle 1000€.

      Oltuamme eläkkeillä 15 vuotta on reaalinen ostovoima pienentynyt useita kymmeniä %:ja, ehkä 40%. Myös euromääräiset summat ovat minun kohdallani pienetyneet viime vuosina.

      Elettyämme lapsuutemme ja nuoruutemme köyhyydessä ja kurjudessa ovat asenteemme kaikkeen aineelliseen muodostuneet hyvin kohtuullisiksi emmekä myöskään vertaa olemistamme ympäristömme ihmisiin.

      Olemme tyytyväisiä elämäämme mutta emme yleiseen kehitykseen.
      Palasimme 2,5 viikkoa sitten Espanjasta ja eilen viikon risteilyltä Välimerellä. Marraskuun alussa vaimo käy tuulettumassa lapissa ja saman kuukauden lopulla menemme viikoksi Keski-Eurooppaan.
      Muuten elämme pienine eläkkeinämme vaatimatonta arkista elämää yhteisine ja molempien omine harrastuksineen.

      Mielenrauhan tae: ei vertaa eikä valita!

      • eppu2

        Tuo minunkin silmääni pisti, kun aloittaja sanoo olleensa hyvätuloinen.
        Oma eläkkeeni ei ole ihan pienemmästä päästä, muttei kovin suurikaan.
        Yksinasuvana kustannutsetkin lankeaa kaikki vain itselle.
        Silti rahani riittää hyvin kaikenlaiseen yli perustarpeiden. Auttanut olen omaisiakin rahallisesti omasta vapaaasta tahdostani.
        Samojen hintojen mukaan ne laskut ovat kaikilla.
        Ehkäpä tuo mainitsemasi suunnitelmallisuus, voisi auttaa aloittajaakin.
        Kyllähän sitä korjaamista yhteiskunnastamme löytyisi, siinä aloittaja on kyllä oikeassa.


    • tiedoksi-vaan-

      Työeläkeleikkuri pitää pysäyttää HETI,
      osa menetetystä työ-eläkkeestä ON palautettava,
      eläkeleikkirun keksi SDP:n Paavo Lipponen,
      SDP:n ON nyt pysäytettävä työ-eläkeleikkuri, ja palautettava osa työ-eläkkeestä taanehtivasti takasi,
      muuten loputki äänestäjät loikaa perussuomalaisiin,

      • riistolle-loppu

        just, noin työeläke-leikkuri on pysäytettävä heti,


    • Alkakaahan jo luovuttaa.
      Te heikommat astiat.
      Teidän aikanne ansaita on mennyt.
      Me, joilla vielä on annettavaa kukimme jonkin aikaa.
      Kunnes alkaa tanssi myös meidän haudoillamme.
      Se tanssi-musiikki ei ole enää Kanta-Suomalaisen tunnistettavissa.
      (Toistoa toistoon, olen tämän kirjoittanut ennenkin)

      Mutta, näinhän me olimme sen tuumanneet, vuosia, vuosia sitten.
      Kun työ-uramme aloitimme.

      H.

    • korppis1

      Aloittaja, miksi valitat samalla kun hoidat lastenlapsiasi ilmaiseksi. Pyydä korvaus työstäsi, se olisi verotonta tuloa ja saisit ostettua jotain kivaa itsellesi. Omat lapseni eivät rahasta minua. Ensi kuussa esikoinen ja hänen vaimonsa matkustavat vaimon vanhempien kanssa Italiaan. Nuoripari maksaa matkan. Hyvä olo tulee hyvän jakamisesta.

      • eihän-se-minulle-kuulu

        Ihanaa, että pääset/menet mukaan Italian Roomaan. Maksaako esikoisesi matkasikin, vai menetkö poikaystäväsi kanssa?


    • "korppis1"

      Aloitus on teko-sellainen.
      Varo ettet paljastu :)

      H.

      • korppis1

        Aiheesta on kirjoitettu jo aikaisemmin. Aloitus tehty kello 8.20. Paikallista aikaa 7.20 jolloin vedin sikeitä. Olin näet eilen illalla taidenäyttelyn avajaisissa hipsteröimässä, söin elämäni ensimmäisen elävän osterin. Tämä tapahtuma kuvattiin ja se löytyy Facebookista ; )


    • "korppis1"

      Ja nyt sitten tykyttää kaikkialla?

      H.

      • Korppis1

        Vatsa toimi erinomaisesti aamulla, ei tykytä ei nakuta. Tänään hieman arkisempaa, alan imuroimaan.


    • törpöthiljaa

      Saunan taakse läjään ässätollot.. On vielä omaanpesään paskojia, jotka puolustaa eläkeleikkauksia!

    • hoium

      Niin miksi hoidan lapsenlapsiani ilmaiseksi, syystä että nuoret saisivat elämäänsä edes jotain iloa, kun on asuntovelkaa, silloin ei suuremmin jää varoja mihinkään muuhun.
      Yritin tuoda esiin, että tulot eläkkeellä putoavat huomattavasti, kuukausittaisesta eläkkeestä ei juuri matkailuun jää varoja ja mihinkään muuhunkaan, kun maksaa laskut, ostaa ruuan.
      En todellakaan elä itsekkäästi varoillani, vaan omille lapsille olen yrittänyt tehdä helpompaa tietä.
      Minusta eläkkeen pitää olla sellainen, että sen turvin pystyy elämään arvokasta elämää. Pystyy maksamaan elinkustannuksensa ja todella tekemään matkan vuodessa ja osallistumaan teattereihin, konsertteihin ilman että joutuu myymään omaisuuttaan.
      Keskustelija "flegu" muistuttaa suunnittelemattomuudesta, siihen voin todeta, että olen suunnitellut asioita hyvin paljon.
      Olette olleet 15 vuotta eläkkeellä, joten teidän eläkkeitänne ei ole alennettu samalla tavoin kuin nuorempien eläkeläisten, taisi jopa indeksi nostaa aika tavalla.
      Olen nähnyt ihan omin silmin, kuinka aikaisemmin eläkkeelle jääneiden eläkkeet on indeksien nousun myötä nousseet siihen mitä tämän päivän keskipalkkainen ihminen saa palkkaa, joten kun tämä saa eläkettä, onkin se monta kymmentä prosenttia alhaisempi. Joten jospa puhuttaisiin siitä mitä todella eläkkeet ovat nykypäivänä ja kuinka ne tavallaan alenee kaiken aikaa, tällä asialla on suri ero.
      Mikään pitkä työura ei näytä tuota auta, tämän päivän eläkkeet todella ovat vain 50-60 prosenttia ja tässä syy moneen harmiin.

      • arvoks

        "Minusta eläkkeen pitää olla sellainen, että sen turvin pystyy elämään arvokasta elämää."

        Eläkkeeseen vaikutetaan olennaisesti omilla valinnoilla nuoresta pitäen. Kansaneläkkeellä ei pidä kuvitella elävänsä kovinkaan ylellisesti, kunhan hengissä pysyy.

        Mikä sitten on arvokasta elämää? Toinen tarvitsee siihen teatteria, oopperaa, konsertteja, ulkomaanmatkoja, merkkivaatteita, hulppean kodin ja autoksi Mersun. Toiselle riittää siisti kaksio ja yksi retki naapurikaupunkiin mukavassa seurassa sekä ilmaiset huvit kirjastosta ja kirkosta.


      • eppu2

        Oikeanlaista vertausta on vaikea tehdä, et kertonut paljonko saat eläkettä käteesi, eleletkö yksin, siis kustannatko kaikki yksin?
        Liekö sitten toivetasosi korkeammalla ja rahallisesti kalliimpia, kuin tavallisella tallaajalla.
        Itse olen ollut eläkkeellä 5 vuotta, kyllä ne tulot putosivat reippaasti, silti en koe olevani mitään vailla.


      • Eläkkeemme reaaliarvo on laskenut kaikki nämä vuodet. Laskentatapa on muuttunt mutta suunta on sama emmekä me ole missään vaiheella olleet mitään suojatteja myöhemmin eläköityneisiin nähden. Eläkkeidemme pieneminen on ollut pitempiaikaista! Ja se lähtötaso. Lähempänä 30% kuin 40% ml. kaikki pienipalkkaiset vuodet.
        Sen verran olen kelmi, että lasken eläkevuosiksi myös pitkäaikaistyöttömyyden vuodet jolloin tulot olivat vielä eläkettäkin paljon pienemmät.
        Indeksikorotukset ovat olleet nimellisiä, minullakin aikanaan muutaman kympin mutta niitä vuosia ei ollut montaa. Vuosikausia %:n osien korotukset eivät ole riittäneet eron nousuun. Tosin paljoa ei lähde. Viimeinen "korotus" merkitsi 13€:n menetystä nettoon. Vaimolleni jäi 3€ plussaa.

        Toistan. Parhaimmillaankaan eläkkeeni ei ollut lähelläkään palkkojani. 7 vakituista työsuhdetta ja 10 pätkää. Olen törmännyt useinkin "virkamiesmäiseen ajatteluun". Esimerkiksi toimihenkilökodista lähtöisin oleva miniäni ei suostu millään ymmärtämään, ettei kaikkien tulot nouse eläkeikään saakka eikä se eläke ol 60% palkasta. Aikanaan alskettiin 4 viimeistä työvuotta. Jossakin välissä peruste oli 10 viimeistä. Nyt en tiedä mutta työhistoriatani johtuen laskennassa ovat kaikki 10 vakituista paikkaa ja osa noista 7:stä pätkästä.

        Mutta, tiesin tämän ennalta ja teimme lopettamispäätöksemme tietoisesti. Muuallakin on elämää kuin työpaikoilla.


      • PienEläkkeellä

        Laki muuttui 2004 siten, että kokona maqkoilemalla eläkettä kertyi enemän kuin työtä tekemällä aikaisemmin. Olin tehnyt monenlaista osa-aikatyötä ja käytössä oli viisikin verokirjaa välillä. - Puolen vuoden työttömyysaikana eläke karttui enemmän kuin töitä tehdessäni viime vuosisadan puolella. - Välillä olin onneksi myös kokopäivätöissä keskitasoa korkeammalla palkalla.


      • Sinuun on sitten sovellettu eri sääntöjä kuin minuun! Aloitin pätkä / työttömyysjakso vaiheen 1996 joten uskon tietäväni menettelytavat. Työttömyyskorvauksen laskentaperusteet heikkenivät oleellisesti jo 90-luvun alkupuolella.
        Sen jälkeen ns. ansiosidonnaisen 20%:n leikkuri tuli vastaan niin alhaisella tulotasolla, ettei sen yli menevällä ansiolla ole ollut käytännön merkitystä päivärahaan.
        Mitättömästä työttömyyskorvauksesta laskettiin 75% eläkeperusteisiin. Se siitä makoilemalla kertymisestä!!!!!!!!!!

        Joko valehtelet törkeästi tai muistisi pettää perusteellisesti. Et suinkaan perusta huuhaa juttuasi kuulopuheisiin. Minulle sinun on turha yrittää vakuuttaa mitään!


      • Korppis1

        Kirjoitit@

        "Niin miksi hoidan lapsenlapsiani ilmaiseksi, syystä että nuoret saisivat elämäänsä edes jotain iloa, kun on asuntovelkaa, silloin ei suuremmin jää varoja mihinkään muuhun".

        Ei tunnu olevan perillisten tulot opiskelua vastaavia jos elämän ilot on mummon ja vaarin varassa, Vanhusten,jotka elävät vielä kittuuttaen, mutta kai se niin on kun on aina kituuttanut ei osaa kuin kituuttaa.


    • tulevaisuuspe

      Tosi on, että eläkkeen reaaliarvo laskee koko ajan. Muutaman vuoden olen ollut eläkkeellä, eläke on suhteellisen hyvä 2000 ja hiukan päälle netto. Pikemminkin on pienentynyt koko ajan.

      Eläkkeeni riittää vielä hyvin, kun velkoja ei ole. Mutta kun eläke ei nouse, vaikka kaikki kallistuu, niin kyllä se pelottaa. Yksin olen ja yksin asun, en silti yksinäinen, koska eläke riittää kohtuullisiin harrastuksiin ja rientoihin. Matkustaa olen saanut melkein enemmän kuin olen halunnut, joten siihen en enää panosta. Kaupunkilaisena en tarvitse omaa autoa. Se on iso säästö. Asunto on oma, mutta turhankin iso, joten vastikekin on iso. Tosin sillä ei vuokraten saisi kuin yksiön. Lemmikkejä on ilonani muutama, niiden kulut pari sataa kuukaudessa. Lapset tulevat hyvin toimeen omillaan. Säästöön jää joka kuukausi satasia, vaikka en koe tinkiväni mistään. Mutta tulevaisuus hiukan pelottaa.

    • kukkausikuukaudelta

      En usko että aloittajalla olisi vaikeuksia pärjätä rahallisesti. Mielipiteeni muodostuu tiedoista joita aloituksessa oli.
      Koska puhuit monikossa teitä on nähtävästi kaksi eläkkeen nauttijaa. Teillä on taloudessa jotain häikkää, itse pärjään yksin melko pienellä eläkkeellä, jää vielä säästöönkin. Matkustelen ja kulutan kuten ennenkin, säästöön jää vähemmän kuin työelämässä ollessa.
      Koitapa miettiä tarkkaan missä taloutenne vuotokohta on.

    • Persroistotuhoaa

      Vähin mitä voi vaatia on eläkkeen realisen ostovoiman säilyminen! Nyt syöksyy rsskaasti!

      • voipersut

        Syöksyy se, kun persut ajaa leikkauksia!


    • lpoiu

      Minusta jokainen eläkeläinen on tehnyt työn eläkkeen saamiseksi, joten eläke pitää saada täysimääräisenä eikä erilaisten keinojen avulla leikattuna, alennettuna eläkkeen määräytymisprosenttia leikkauksineen tai indeksin puolittamista.
      Jos näin silloin on sama tehtävä myös palkoille, jotka ainakin ovat ylimmissä luokissa kasvaneet täysin ylisuuriksi myös kikkailun keinon, eli onkin siirretty eläkeläisten eläkkeistä tuonne suuriin palkkoihin varoja.
      Pitkän työuran tehnyt ihminen kyllä sillä tavoin on yrittänyt saada järjesteltyä tulevaisuuttaan ja uskonut saavansa oikean suuruisen eläkkeen. Jos olette seuranneet asioita, on eläkkeitä jatkuvasti pienennetty, sitä vastoin katsomalla palkkatulojen kehitystä ainakin yritysmaailmassa, ovat ne julmasti kasvaneet. Kuitenkin yritysmaailmaa tuetaan valtavissa määrin valtion taholta, ja ne rahat kerätään ihmisilta veroina, myös eläkeläisiltä, joiden veroprosentti on muuten palkkatulon verotusta suurempi.
      Ja tiedoksi vaan, että tuolla korkeissa palkoissa on vielä lisäksi verotuskatto, jonka yli olevaa palkka ei enää korota veroprosenttia, samoin on monissa muissa isotuloisten talouden asioissa siellä on katot.
      Minusta on täysin väärin, että nyt ihmisiä ostetaan noille korkeimmille paikoille rahalla eli palkkaa maksetaan avain mielettömästi, samalla tehdään eläkesitoumus sekä irtisanomisen suojaksi monen vuoden palkka. Samaa ei tule edes pienemmässä määrin aina vain suuremmille joukoille keskitason tai alemman palkkaluokan saajille irtisanomisten yhteydessä.
      Ei ihme , että yritys yrityksen perään menee nurin näin hullulla menettelyllä, joka lisäksi tuhoaa sitten kaiken muun sen mukana.
      Jokaisen yrityksen nurin meneminen syö varoja valtion kassasta jollakin tapaa eli me jokainen tulon saaja maksamme tuota hulluutta perittyinä veroina tuloistamme, vaikka ne olisivat kuinka pieniä, emme saa edes meille kuuluvaa eläkettä enää oikeansuuruisena, kun siitäkin otetaan tavalla toisella aina siivu tuonne isoisten ylläpitoon.

    • palutettava-ostovoima-

      ON suuri vääryys eläkeleikkuri,
      eläkeyhtiöt on sijottaneet palkoista kerätyt eläkeisiin tarkotetut rahat hyvin maailmalle, eläke kassoissa on valtavat rahavarannet juuri meidän tienaamia eläkkeitä, suomen valtion velatki niillä rahoilla maksettaisiin kahteen kertaan kertaheitolla,
      MIKSI valtiovalta kehtaa varastaa eläkeläisten rahastot, antaa vain musrto-osan meidän tienaamista rahoista eläkkeisiin,
      ja kaiken huippu, eläkeleikkurilla p i e n e n t ää vielä työeläkkeitä kun ihminen vanhenee, jatarvitsee esm lääkkeisiin ja hoitoihin enemmän rahaa,
      tämä ON suurta VÄÄRYYTTÄ eläkeläisiä kohtaan,
      on palautettava eläkkeitten ostovoima ennalleen,
      se on vähintä mitä valtiovalta voi tehdä,
      jos sitä ei tee, on päättäjät syylistyneet rikokseen, vaikka vain lainvoimalla, mutta on rikos riistää eläkeläisten rahat,
      -
      pelotteeksi
      Tynkkynen huudetaan apuun jos valtiovalta ei kuuntele kansan ääntä, huh huh
      jos niin paljon suuttua täyttyy , että häiriköt huudetaan apuun,

    • att2

      Suomalaiseen tyyliin valitusta, siis nolla kirjoitusta kukaan ei ilmaise omaa brutto eläkettä joka alkajalla varmaan on suuri. Verot näkyvät vero.fi.

    • täm-ON-vaatimus

      Eläkeleikkuri POISTAA,
      eläkkeitten ostovoima palauttaa heti,
      menetetyt eläkerahat paluttaa taanehtivasti kaikille elossa oleville työeläkeläisille heti,

      • parrikaadeille-vanhukset

        just noin,


    • mamutusässät

      Lopari kolmenässän koijareille!

    • de-meter

      Hyviä kirjoituksia eläkeläisten arjesta tämän päivän Suomesta. Päättelen, että aloittaja osallistui keskusteluun eri nimimerkeillä ja vastaan siltä pohjalta.

      Aloittaja esitti näkemyksenään: "Minusta eläkkeen pitää olla sellainen, että sen turvin pystyy elämään arvokasta elämää. Pystyy maksamaan elinkustannuksensa ja todella tekemään matkan vuodessa ja osallistumaan teattereihin, konsertteihin ilman että joutuu myymään omaisuuttaan."
      Ja valtiovallanko pitäisi taata eläkeläisille nämä etuudet ? Kuulostaa vähän surkuhupaisalta jos peilaa sitä Suomen talouden tilaan tällä hetkellä.

      Tämän päivän mittareilla ihminen on ollut onnekas, jos on saanut olla työssä noinkin pitkän rupeaman, 43 vuotta - kaikki kunnia sille, mutta kai hän on sentään saanut työstään palkan ? Ja silti valtionvallan pitäisi vielä antaa erikoisbonus: taata sama elintaso myös työelämän jälkeen ? Ei kyllä mene jakeluun näin utopistinen vaatimus.

      "Eli en pysty kuluttamaan, siitäkö minua rangaistaan näin rankasti, että elämäni on täysin vailla mahdollisuutta mennä minnekään, kun kaikissa on pääsymaksut monia kymppejä" kysyy aloittaja.
      Kuluttamisestako se ainoa ilo ihmiselle irtoaa ? Jos on terve ja kykenee liikkumaan,
      iloahan voi saada jo pelkästään siitä. Tunnen köyhiä eläkeläisiä, itseni lisäksi, jotka ovat mestareita löytämään edullisia harrastuksia, jopa niitä edullisia matkoja. He kulkevat myös kirpputoreilla, osaavat "tuunata" vanhasta uutta, keksiä halpoja piristeitä omaan arkeensa.

      Totta kai on valitettavaa, että näissä taloustalkoissa leikataan pienituloisilta siinä kuin muiltakin, mutta muun maailman mittareilla meidän eläkeläiset ovat silti etuoikeutettuja. Jo (lähes) ilmainen terveydenhuolto on äärettömän arvokas pääoma eläkeikäiselle, samoin toimiva infra ja muut sivistysvaltion palvelut, joiden joukossa on esim. ilmainen kirjastolaitos.

      Niin että vaikka pidän aloitusta kirjallisesti ansiokkaana sen sisältöön en osaa oikein samaistua miltään osin. Kukaan ei ole asettunut minua mihinkään "osaan". Veroja maksan ja leikkausiin suostun, se on aktiivista osallistumista yhteiseen projektiin jolla pyritään tuottamaan hyvää elämää mahdollisimman monille.
      Turha vaivata päätään sillä, jos joku sattuu saamaan vähän enemmän ostettuja nautintoja ja itse joudun tyytymään ilmaistarjontaan...

      • Olen samoilla linjoilla!
        Olimme 40 / 35 ikäisiä ja lapsemme olivat 11 / 9 v kun pohdiskelimme vaimoni kanssa, ettemme voi laskea kaikkea tulevaa aikanaan mahdollisesti saatavien eläkkeiden varaan.
        Pahin vaihe taloveloissa oli ohitettu.

        Tuon karkean tavoiteasetannan seurauksena olen selitellyt vähistä työvuosistani ja vaimon matalapalkka-alan lyhennetyistä työajoista johtuvia pieniä eläkkeitämme.
        Tuona aikana emme koe jääneemme mistään tarvitsemastamme paitsi.

        En ole valittanut köyhyyttä. Aikataulu- ja laatusyistä käytämme yksityisiä terveyspalveluja laboratoriotutkimuksista, erikoislääkäripalveluista kirurgisiin operaatioihin, niiden kustannusten vaikuttamatta normaaliin elämäämme.

        Pieni, eri aikajänteille tapahtuva suunnittelu, ei olisi pahitteeksi kenellekään. Mielestäni.


      • de-meter
        flegu kirjoitti:

        Olen samoilla linjoilla!
        Olimme 40 / 35 ikäisiä ja lapsemme olivat 11 / 9 v kun pohdiskelimme vaimoni kanssa, ettemme voi laskea kaikkea tulevaa aikanaan mahdollisesti saatavien eläkkeiden varaan.
        Pahin vaihe taloveloissa oli ohitettu.

        Tuon karkean tavoiteasetannan seurauksena olen selitellyt vähistä työvuosistani ja vaimon matalapalkka-alan lyhennetyistä työajoista johtuvia pieniä eläkkeitämme.
        Tuona aikana emme koe jääneemme mistään tarvitsemastamme paitsi.

        En ole valittanut köyhyyttä. Aikataulu- ja laatusyistä käytämme yksityisiä terveyspalveluja laboratoriotutkimuksista, erikoislääkäripalveluista kirurgisiin operaatioihin, niiden kustannusten vaikuttamatta normaaliin elämäämme.

        Pieni, eri aikajänteille tapahtuva suunnittelu, ei olisi pahitteeksi kenellekään. Mielestäni.

        Suunnitelmallisuus, itsenäisyys ja näkymyksellisyys auttavat minustakin erottelemaan asioita: riittääkö tämä vai riittääkö mikään ? Mistä syntyy tyytyväisyys, mistä tyytymättömyys ?
        Vertailu - silloin kun sitä harrastetaan - kohdistuu yleensä aina niihin, joilla on enemmän. ei niihin, joilla on vähemmän tai ei mitään...
        Joskus ihmettelee, että me sodan jälkeisen ajan kokeneet, olemme niinkin vahvasti materiaan kiinnittyneet. Onko se niukkuus sitten ollut niin traumaattista, että sitä pitää kompensoida vielä vuosikymmenien jälkeen ?


      • att2

        Koska Suomessa ei ole eläkekattoa on varmaa että eläkkeissä on hyvin suuret erot tosin en tunne hyvin asiaa. Äidilläni ja isälläni ei ollut suuria tuloja äidillä tuskin mitään tyytyväisiä olivat nyt he ovat pois, isäni sisko joka on vanhempi elää ja täyttää 95 vuotta.

        Itselläni tulee olemaan pieni eläke kun täytän 70 vuotta.

        (häirikkö att2)


      • de-meter
        att2 kirjoitti:

        Koska Suomessa ei ole eläkekattoa on varmaa että eläkkeissä on hyvin suuret erot tosin en tunne hyvin asiaa. Äidilläni ja isälläni ei ollut suuria tuloja äidillä tuskin mitään tyytyväisiä olivat nyt he ovat pois, isäni sisko joka on vanhempi elää ja täyttää 95 vuotta.

        Itselläni tulee olemaan pieni eläke kun täytän 70 vuotta.

        (häirikkö att2)

        Pitkäikäistä suku taidatte olla ? Näyttää vahvasti siltä, että pienellä eläkkeellä pysyy tyytyväisempänä kuin isommalla..))


      • de-meter kirjoitti:

        Suunnitelmallisuus, itsenäisyys ja näkymyksellisyys auttavat minustakin erottelemaan asioita: riittääkö tämä vai riittääkö mikään ? Mistä syntyy tyytyväisyys, mistä tyytymättömyys ?
        Vertailu - silloin kun sitä harrastetaan - kohdistuu yleensä aina niihin, joilla on enemmän. ei niihin, joilla on vähemmän tai ei mitään...
        Joskus ihmettelee, että me sodan jälkeisen ajan kokeneet, olemme niinkin vahvasti materiaan kiinnittyneet. Onko se niukkuus sitten ollut niin traumaattista, että sitä pitää kompensoida vielä vuosikymmenien jälkeen ?

        Olen kuvitellut sota-ajan jälkeisen niukkuuden vaikuttavan päin vastoin. Niukkuuteen ja puutteeseen tottuneina tarpeemme ovat vähäiset ja 40 / 50 lukujen vaihteessa olivat tuloerot itsestään selvät. Kk:n opettaja, nimismies, kunnanlääkäri ja apteekkari olivat huipulla. Muut olivat tasaköyhiä eikä ollut rahaa "tiskin alta" ostamiseenkaan.

        Olemme vaimoni kanssa köyhien työläiskotien kasvatteja ja siten elämän perusasioihin samansuuntaisesti asennoituvia.


    • Jos jään vuoden kuluttua eläkkeelle, niin sepä mua riemastuttaa, että eläkkeeni on suurempi kuin mitä tuloni nyt ovat.
      Ei hätiä mitiä, aina olen pärjännyt sillä mitä olen saanut ja tulen pärjäämään vastakin.
      Se on elettävä tulojen mukaan, kaikkea ei voi eikä tarvitsekaan saada. Eikä ympäri maapallon rampata, kattelee kuvia maailman ihmeistä.

    • de-meter

      Aivan Ancelina. Nojatuolimatkailu on ihan kiva ja vaivaton vaihtoehto.
      Ja muistetaan myös että "rikas mielikuvitus, on köyhän ainoo huvitus"..))
      Eihän se nyt ainoa ole, mutta silläkin pärjää pitkälle...
      Kaupunkiin tässä nytkin lähdössä. Mitähän jännää sielläkin on tarjolla ?

      • Tuli mieleen, että tuleva eläkkeeni on pari euroa enemmän kuin mitä tyttären perheen vuokra.
        Kyllä sieltä jotain kivaa löytyy ja vielä jos halvalla saa, niin aina parempi. Ja voihan sitä silmilläänkin vaan ihastella.


      • suhteellista

        Miten tulisit pärjäämään yksin sillä eläkkeelläsi, jos asuisit vaikka vuokralla ja kaupungissa ?


      • suhteellista kirjoitti:

        Miten tulisit pärjäämään yksin sillä eläkkeelläsi, jos asuisit vaikka vuokralla ja kaupungissa ?

        Jos minulta kysyt, niin tuskin mitenkään, täällä vuokrat ovat edullisemmat, äitini eläke on noin 1000 euroa ja hän pärjää hyvin. Vuokra on n. 440 euroa/kk.


      • Ancelina kirjoitti:

        Jos minulta kysyt, niin tuskin mitenkään, täällä vuokrat ovat edullisemmat, äitini eläke on noin 1000 euroa ja hän pärjää hyvin. Vuokra on n. 440 euroa/kk.

        Äitisi tuloilla hän on oikeutettu eläkeläisen asumistukeen.


      • Ancelina kirjoitti:

        Tuli mieleen, että tuleva eläkkeeni on pari euroa enemmän kuin mitä tyttären perheen vuokra.
        Kyllä sieltä jotain kivaa löytyy ja vielä jos halvalla saa, niin aina parempi. Ja voihan sitä silmilläänkin vaan ihastella.

        Tytöt, demeter ja ancelina kuulun facebookissa paikkakuntani roskalavaryhmään. Vaikka matkustan Roomaan ensikuussa täältä Hollannista olen oppinut tiukan linjan säästämisen. Jokainen penni kotiin päin; )

        Kun palaan Suomeen ja Korpeen saan uuden asuntoni parvekekaluston ilmaiseksi roskalavayhteisöltä.

        Netti on ihanan ihmeellinen maailma, jossa me köyhät voimme tilata uusia huonekaluja ilmaiseksi. Antaa ja vaihtaa kunhan vain vaivaudumme hakemaan.


      • Ancelina kirjoitti:

        Tuli mieleen, että tuleva eläkkeeni on pari euroa enemmän kuin mitä tyttären perheen vuokra.
        Kyllä sieltä jotain kivaa löytyy ja vielä jos halvalla saa, niin aina parempi. Ja voihan sitä silmilläänkin vaan ihastella.

        Tytöt, demeter ja ancelina kuulun facebookissa paikkakuntani roskalavaryhmään. Vaikka matkustan Roomaan ensikuussa täältä Hollannista olen oppinut tiukan linjan säästämisen. Jokainen penni kotiin päin; )

        Kun palaan Suomeen ja Korpeen saan uuden asuntoni parvekekaluston ilmaiseksi roskalavayhteisöltä.

        Netti on ihanan ihmeellinen maailma, jossa me köyhät voimme tilata uusia huonekaluja ilmaiseksi. Antaa ja vaihtaa kunhan vain vaivaudumme hakemaan.


      • halpa-vuokrainen
        korpikirjailija kirjoitti:

        Äitisi tuloilla hän on oikeutettu eläkeläisen asumistukeen.

        "Äitisi tuloilla hän on oikeutettu eläkeläisen asumistukeen".

        Älähän höpsi. Ei siihen vaikuta eläketulot, vaan vuokran suuruus. Niin, toisaalta, ..tottakai eläketulot, mutta jos vuokra on pieni, kuten minulla, niin ei tule tukia mistään.


      • halpa-vuokrainen
        korpikirjailija kirjoitti:

        Tytöt, demeter ja ancelina kuulun facebookissa paikkakuntani roskalavaryhmään. Vaikka matkustan Roomaan ensikuussa täältä Hollannista olen oppinut tiukan linjan säästämisen. Jokainen penni kotiin päin; )

        Kun palaan Suomeen ja Korpeen saan uuden asuntoni parvekekaluston ilmaiseksi roskalavayhteisöltä.

        Netti on ihanan ihmeellinen maailma, jossa me köyhät voimme tilata uusia huonekaluja ilmaiseksi. Antaa ja vaihtaa kunhan vain vaivaudumme hakemaan.

        "matkustan Roomaan ensikuussa täältä Hollannista".

        Maksaako esikoinen matkasi?


      • korppis1
        halpa-vuokrainen kirjoitti:

        "Äitisi tuloilla hän on oikeutettu eläkeläisen asumistukeen".

        Älähän höpsi. Ei siihen vaikuta eläketulot, vaan vuokran suuruus. Niin, toisaalta, ..tottakai eläketulot, mutta jos vuokra on pieni, kuten minulla, niin ei tule tukia mistään.

        Jos sinulla on tonnin eläke ja 440 e vuokra. On asumiskulusi yli 60% tuloistasi. Saat eläkeläisen asumistukea. Näin asian ymmärrän


      • korppis1 kirjoitti:

        Jos sinulla on tonnin eläke ja 440 e vuokra. On asumiskulusi yli 60% tuloistasi. Saat eläkeläisen asumistukea. Näin asian ymmärrän

        "korppis1"

        100 X (440/1000) = 44

        H.


      • korppis1
        halpa-vuokrainen kirjoitti:

        "matkustan Roomaan ensikuussa täältä Hollannista".

        Maksaako esikoinen matkasi?

        Ei maksa. Esikoinen ja miniä vievät miniän vanhemmat Roomaan vajaa viikkoa aiemmin.


      • korppis1
        hunksz kirjoitti:

        "korppis1"

        100 X (440/1000) = 44

        H.

        Olin aikoinaan haka prosenttilaskuissa. Elämiseen jää noin 60 % ja asumiseen 40% piti oleman.


      • korppis1 kirjoitti:

        Olin aikoinaan haka prosenttilaskuissa. Elämiseen jää noin 60 % ja asumiseen 40% piti oleman.

        "korppis1"

        Ei sinun todellakaan kannata enää yrittää :)
        Ei se ole noin suurin-piirtein.
        Se on jämpti.

        Roomassa pitää sitten olla Anita Ekberg.
        Valitse väljä paita-pusero mukaan.

        H.


      • de-meter
        korpikirjailija kirjoitti:

        Tytöt, demeter ja ancelina kuulun facebookissa paikkakuntani roskalavaryhmään. Vaikka matkustan Roomaan ensikuussa täältä Hollannista olen oppinut tiukan linjan säästämisen. Jokainen penni kotiin päin; )

        Kun palaan Suomeen ja Korpeen saan uuden asuntoni parvekekaluston ilmaiseksi roskalavayhteisöltä.

        Netti on ihanan ihmeellinen maailma, jossa me köyhät voimme tilata uusia huonekaluja ilmaiseksi. Antaa ja vaihtaa kunhan vain vaivaudumme hakemaan.

        Minä en tarvitse edes nettiä pystyäkseni uusimaan sisustusta tai pihakalustoa. Rikkaammat tutut tarjoavat meille milloin mitäkin. Viimeksi tuli taulu-TV ja puutarhatuolit - niin ja aivan korkkaamaton itsekudottu matto. Runsaudenpula meillä on... Kiertoonkin menee jo paljon siitä, mitä olemme saaneet.


      • de-meter
        Ancelina kirjoitti:

        Jos minulta kysyt, niin tuskin mitenkään, täällä vuokrat ovat edullisemmat, äitini eläke on noin 1000 euroa ja hän pärjää hyvin. Vuokra on n. 440 euroa/kk.

        Ollaanpas täällä huolissaan Ancelinan pärjäämisestä..))
        Mistäpä me tiedämme, vaikka maaseutu saisi taas sen arvon, mikä sillä oli sodan aikana, kun se ruokki meidät. Myös metsät ovat edelleenkin kestävää ja uudistuvaa pääomaa toisin kuin pikkuasunto 70-luvulla rakennetussa kerrostalossa, joka on saanut purkutuomion...


      • korppis1
        de-meter kirjoitti:

        Minä en tarvitse edes nettiä pystyäkseni uusimaan sisustusta tai pihakalustoa. Rikkaammat tutut tarjoavat meille milloin mitäkin. Viimeksi tuli taulu-TV ja puutarhatuolit - niin ja aivan korkkaamaton itsekudottu matto. Runsaudenpula meillä on... Kiertoonkin menee jo paljon siitä, mitä olemme saaneet.

        Roskalava on kierrätystä. Jos tavaraa kertyy liikaa ilmoitus nettiin, voitte hakea, eka varaaja saa etuoikeuden. Tavara pitää yleensä hakea heti tai sopimuksenmukaan. Minua odottaa kaksi varattua tuotetta kun palaan. Käyn päivittäin tsekkaamassa, josko olisi jotain tarpeellista uuteen kotiin.


    • Kusipääeläkeläisiä

      Kummia apinoita nää omaanpesään paskojat! Puolustelevat eläkeleikkauksia, miksi? Joko ne on dementoneita kusipäitä, tai loisikepuja! Miksi duunarit ei tyydy ja ilmoita, että ei korotuksia? Eläkeleikkaus on petos! 60-luvulla sovittu, miten eläke muododtuu ja siitä pidän kiini.. Notkukoon joka ketku eläkkeellään miten lystää. Leikaus on rikos!

      • att2

        Totta kirjoitat. Suomen eläkejärjestelmä on erikuin Ruotsissa ei Suomessa tarvita leikkauksia luulen ei koskaan sillä suomalainen eläkerahasto toimii koko maailmassa ja kerää rahaa (ja mistä) rahasto vain kasvaa samoin kuin hoitajien palkat ja eläkkeet, huom eläkkeet...ilman kattoa.


      • att2

        Palkan saajat maksavat melko paljon itse!


    • Käyttäämitenkäuttää

      Eläke tienataan vuosikymmenten työllä. Sen leikaus on sikamainen rikos!

    • k-kk

      Parivuotta harjoitelleena sanoisin et kaks köyhää pärjää nuukasti eläen melko hyvin.

    • jkiymn

      Hieman laskuoppia, jos saa 1.000 euroa eläkettä kuussa ja siitä menee vuokraan 440.00 jää 560 euroa. Jokaisella ihmisellä on maksuja esim. sähkö, ruoka, vaatteet.
      Kuka tästä kirjoittaa, eläkeläisen lapsetko, onko tämä oikein omalla vanhemmalle, että hänellä ei ole varaa mihinkään muuhun kuin vain elossa olemiseen.
      Tuskin tämä henkilö itse näin haluaa, mutta muutakaan ei ilmeisesti voine. Toivoisin hänellekin jotain virkistystä arkeensa.

      Aika monesti taitaa olla että jälkipolvi ajattelee, että vanhemmille riittää tuon elossa oleminen, myöhemmin ehkä, tosin silloin monilla menoja lisäävät lääkekulut. Mutta moni on vielä eläkkeelle päästyä ihan kunnossa elämään vähän rikkaampaa elämää.
      No tuota tonnin eläkettä saavat useimmiten naiset, vaikka ovat tehneet noita pitkiäkin työuria.
      Moni olettaa myös, että puoliso avittaa asiaa, kuitenkin en minäkään mitään etuutta puolisolta saa, niin on varmasti monen muunkin kohdalla. Saatikka sitten yksin elävä nainen.
      Järkyttävää ajatusmaailmaa saa lukea, eläkeläinen ei saisi saada mitään, jopa omat lapsetkin taitavat olla tätä mieltä liiankin usein, että kaikki kuuluisi heille.
      Odotetaan valtavan suuria joululahjoja taaskin ja mummot ja papat yrittävät tinkiä jopa syömisessään, että jotakin pystyisivät laittamaan lahjaksi.
      Vanhuksilla on jopa pieniä lainoja, näin ei saisi olla.

      • eitollapärjää

        Missä moisella vuokralla pärjää? Ne lähtee päältä 600..


      • eitollapärjää kirjoitti:

        Missä moisella vuokralla pärjää? Ne lähtee päältä 600..

        Jos te kaksi edellistä huolestunutta pohditte esim. äitini kohtaloa, niin voitte rauhoittaa mielenne.
        Hänellä ei ole hätää, rivitaloasunnon myynnistä on jäänyt tililleen sen verran reilusti rahaa, että takuulla pärjää lopun ikäänsä.
        Mikäli tarvetta tulee, me lapset autamme mielellämme. Kun puutetta ei ole kenelläkään.
        Tuo vuokra on senioritalon 44m2:n asunnon oikea vuokra, maaseutupitäjän taajamassa.


    • pensionistas

      Pariskunta eläkkeellä 12-vuotta. Leikkuri on napsinut koko ajan ja viime vuosien olemattomat korotukset ovat kääntyneet tappioksi verotuksesta johtuen.
      Eläkkeeni on noin 3 x vaimoni vastaava ja siten myös kovemmin verotettu.
      Tarkalleen laskien saamme tällä hetkellä yhteensä eläkettä nettona 3350.97€/kk.
      Heikkeneehän tuo koko ajan mutta vähenevät meidän elinvuotemmekin.

      • nautinyt

        Sikamaisen hyvät eläkeläisten tulot. Harvalla lapsiperheelläkään noin hyvät!


      • pensionistas
        nautinyt kirjoitti:

        Sikamaisen hyvät eläkeläisten tulot. Harvalla lapsiperheelläkään noin hyvät!

        Mutta vain 1675.50€/henkilö!


      • kokoperhe
        pensionistas kirjoitti:

        Mutta vain 1675.50€/henkilö!

        Laske lapsiperheelle kanssa pääluvun mukaan!


    • Viatonsivullinen

      Hyvä osa on. Kaikki on niin hyvin, olen tyytyväinen, koskaan elämässäni
      ei ole ollut näin huoletonta. Oma koti, riittävä toimeentulo, himpunverran
      mukavuuksiakin on, matkustellakin voi jos haluaa. Sitä osaa olla niin tyytyväinen kun on joutunut kaiken yksin (vaikkakin pienessä) perheessään tekemään. Työttömänäkään en ole koskaan ollut.
      Jos jotain valittamista minullakin olisi, kannattaisi mennä itseensä ja
      pohtia missä kohtaa toimii väärin. Kuntoaan kannattaa hoitaa kaikin tavoin, siitä syntyy tyytyväisyys. Kannatan tervettä itsekkyyttä tässä
      iässä, tee vain sitä mitä itse haluat.
      Minä harrastan myös turhamaisuutta, se on kivaa, kuka mitenkin:)

    • att2

      Katsoin vero.fi hyvin on eläkeläisillä asiat Suomessa koska itselläni pienieläke tulevaisuudessa Suomesaa 18000 euroa vuodessa on täysin veropaa.

      • uneksit

        Ja koska se on? Se ei riitä kuukausivuokraan silloin! Olet silmäänkustavia!


    • jiuygh

      Moni asia ihmetyttää, oletteko todella sitä mieltä, että pitää alkaa niitä säästöjään käyttämään kuukausittaisiin elämisen tarpeisiin, lääkkeisiin, eikä sen eläkkeen pitäisi olla sen verran, että normaalit kulut hoituvat. Toki monella lienee reserviä, jota voi käyttää esim matkusteluun, mutta normaaliin elämisen kuluun täytyy eläkkeen riittää ja sen vuoksi sen täytyy olla ansaitun mukainen.
      Minusta on pahennusta aiheuttavaa, että parin vuoden johtajan työrupeamalla on saavutettu viidentonnin eläke- etu. Jokainen ymmärtää että tuo on raha on pitänyt ottaa firman tuloksesta: Mitä sai Elop Suomesta, kun ajoi Nokian loppuun.

      Noista työeläkerahastoista, olisi todella mielenkiintoista saada selville, kuinka paljon siellä on työntekijöitä, ja mitkä ovat heidän etunsa ja palkkansa, eivätkö ne pitäisi olla tiedossa, kun meidän rahoja siellä siirtelevät, tuskin öisin tekevät töitä.
      Toki ymmärrän, että on oltava tietoa ja taitoa talouden hoitamiseen aika paljonkin, mutta ostetaanko meillä kovalla palkalla työhän pätevät ihmiset. Alkaa tuntumaan siltä, että pian kaikki menee konkurssiin, kun kukaan ei tee työtä ilman miljoonien korvauksia noissa johtotason ja asiantuntemuksen tehtävissä. Sitten karataan isojen eläkkeiden kanssa veroparatiiseihin, että ei makseta tänne yhtään mitään.
      Muutoin on niitäkin, jotka ottavat palkkansa pääomatuloina ja heillä ei ole palkkatuloja , no he saavat ns. takuueläkkeen, vaikka eivät olisi maksaneet juuri mitään koskaan eläkekassoihin.
      Tiedän myös pienissä yrittäjissä olevan joukon, joka on maksanut kaikkein pienimmän mukaan eläkettä itselleen, saa nyt takuueläkkeen ja omistaa samalla valtavan omaisuuden, joten sinne on kätketty varat. Ei tarvitse maksaa ei nykyisille eikä tuleville sukupolville edes eläkerahastojen kautta mitään. Itsekeskeistä.
      Täällä on sata ja yksitoista porsaanreikää isotuloisille, jotta eivät tarvitse juurikaan yhteiskunnallemme maksaa veroja. Ja voinette arvata, että järjestelyt tehdään eduskunnan kautta.

      • totta_ei_tarua

        Eiköhän se ollut Jorma Ollila, joka Nokian tuhosi.

        Ollila oli kauhea johtaja, näin ovat kertoneet monet, jotka joutuivat hänen kanssaan tekemisiin.


    • Rikolista

      Nyt leikataan siirettyä palkkaa, persu Mäntylä silmät kiiluen ja räkä lentäen! Sikamaista. Turha jurputtaa ohjeita köyhänäelämiseen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1507
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      866
    3. 37
      862
    4. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      58
      809
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      809
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      782
    7. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      725
    8. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      719
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      672
    10. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      40
      647
    Aihe