Ainoa oikea skeet/trap haulikko ?

Pate

Niin mikähän se on ja paljonko maksaa ? lähtee alle 10tmk siis hyvä ?
Ei taida remarin pumpulla olla paljoa maseja pitenpää käyttöä ajatellen jos alkaa suuremmin harrastelemaan , ammutaanko pumpulla kiekkoa yleensäkkään.
Niin myös tämä kuluminen mietityttää ? voiko haulikko kulua puhki tai käyttö kelvottomaksi ?

22

5598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mettämies 80

      kyllä se haulikko kuluu mutta saat paukuttaa kymmeniä tuhansia panoksia enenkun alkaa kulumaan mut oon kuulu et trapissä/skeetisä haulikko "kuluu" kun ammutaan aika tiuhaan tutulla onkin erikseen rata-aseet ja niin on iteslläni myös metällä käytän Valmet 412 ja sciroccon 12/76 on rata ase "muuteltu hieman perää" paremaksi kun siinä no ejektorit niin se on vähän parempi radalla kun valtsu. En osaa sanoo miten se pumppu oikein sopii kiekolle mut onhan niitä jotka niilläkin paukuttaa! Et tämmöstä

    • Jussi

      Itse radalla käytän samaa kuin metsälläkin...Mosbergin pumppua.
      Tosin skeettin harrastaminen pumpulla vaikeaa, mutta itselläni ongelmana vain että jään ensimmäistä kiekkoa seuraamaan ja osumaa... Eli sama ongelma olisi millä tahansa muunkin tyyppisellä haulikolla.
      Yleensä kyllä pumppuja vähemmän näkyy aktiivisimmilla kilpa-ampujilla, mutta sillä kuitenkin helppo aloittaa.
      Jos kuitenkin tahtoo tavallisen ratkaisun, niin mikä tahansa päälekkäispiippuinen hyvä ja helppo hallita!

      • Anaconda

        ...omaan kokemusta vain itselataavasta haulikosta, mutta vaikka tämä ei olekaan "se ainoa oikea trap-/skeet-haulikko" kyllä itselataavalla voi aivan moitteettomasti vaikka osallistua SM-tason kilpailuihin. Itselataavassa on kirjojen mukaan huonompi tasapaino, kuin kaksipiippuisissa, mutta tiedä sitten tuosta... omaa kokemusta kun ei ole. Äskettäin käyttömahdollisuuteni laajenivat pummppuhaulikkoon (Win 1300 BS), jolla olen kerran käynyt radalla ampumassa käsinheitettyjä kiekkoja...pumppuliike häiritsee ehdottomasti ainakin tuplakiekoissa ja jollen väärin muista voisi jotain mainittavaa olla tasapainossakin. Toisaalta ase edustaa huomattavasti heikompaa työnlaatua, kuin Berettani ja tämä on voinut johtaa alitajuisiinkin epäilyihin aseen kyvykkyydestä.


      • Jussi
        Anaconda kirjoitti:

        ...omaan kokemusta vain itselataavasta haulikosta, mutta vaikka tämä ei olekaan "se ainoa oikea trap-/skeet-haulikko" kyllä itselataavalla voi aivan moitteettomasti vaikka osallistua SM-tason kilpailuihin. Itselataavassa on kirjojen mukaan huonompi tasapaino, kuin kaksipiippuisissa, mutta tiedä sitten tuosta... omaa kokemusta kun ei ole. Äskettäin käyttömahdollisuuteni laajenivat pummppuhaulikkoon (Win 1300 BS), jolla olen kerran käynyt radalla ampumassa käsinheitettyjä kiekkoja...pumppuliike häiritsee ehdottomasti ainakin tuplakiekoissa ja jollen väärin muista voisi jotain mainittavaa olla tasapainossakin. Toisaalta ase edustaa huomattavasti heikompaa työnlaatua, kuin Berettani ja tämä on voinut johtaa alitajuisiinkin epäilyihin aseen kyvykkyydestä.

        Itse olisin sitämieltä että pumppuliike helpottaa toista laukausta(tosin itse olen pumppuihin tottunut).Pumppaus vähentää rekyyli-heilahdusta ja sen oppii tekemään vaistomaisesti.
        Toki myönnän että pumppu-haulikoista suurin osa on tehty edullisesti, mutta mitä laatuvaikutusta huomaa jos ampuu vain noin 10-15 tuhatta kiekkoa vuodessa?
        Joutuuhan vakavammin harrastaessa kalliimpaankin perän yleensä muotoilemaan itselleen sopivaksi.


      • Valmet
        Jussi kirjoitti:

        Itse olisin sitämieltä että pumppuliike helpottaa toista laukausta(tosin itse olen pumppuihin tottunut).Pumppaus vähentää rekyyli-heilahdusta ja sen oppii tekemään vaistomaisesti.
        Toki myönnän että pumppu-haulikoista suurin osa on tehty edullisesti, mutta mitä laatuvaikutusta huomaa jos ampuu vain noin 10-15 tuhatta kiekkoa vuodessa?
        Joutuuhan vakavammin harrastaessa kalliimpaankin perän yleensä muotoilemaan itselleen sopivaksi.

        Ostin Remingtonin pumpun 12/76. aikaisemmin olin ampunu äijän kuvia intissä, joten kokemusta ei ollut. Rahat tiukalla ja haulikko tartti saada, jotta pumppu oli vaihtoehdoista sopivin. Se toimii sekä pienilla, että isoilla latauksilla hyvin. Joskus tarkotus olisi ostaa päällekkäispiippunen, mutta siihen saattaa mennä jokunen vuosi. ittelläni joutusin tukkia jatkaa 18mm ja kumisen perän teippaan liukkaaks, kun ei oo ampujan liivejä. Ulosheittäjässä ei vielä ole ollut ongelmia vaikka olen ampunut lyhytkantaisilla paukuilla.
        aina ne ulos tulee ja pumppaus ei oo voimaa vaativa. Kiekkoja hajoo ihan kivasti, sen sovituksen jälkeen. Mutta olis se päällekkäispiippunen vaan jotain. Radala oli ennakko asenteet aika kovat pumppua kohtaan, sama koski puoliautomaattia. Tällä hetkellä oon ampunut toista tuhatta laukausta, joten määrä on vähänen ja saattaahan olla, että jotain ongelmia tulee. Toivottavasti ei.

        Ei muutakun haulikon ostoon olise sitten pumppu, puolikas tai kakspiippunen ni hauskaa homaa se on jokatapauksessa.


    • harrastaja

      On se jännää kun noita pumppuja suosii kovin moni.On melko huvittavan näköistä
      kumminkin kun pumppuhaulikolla yrittää ampua esim. skeetissä tuplia ja sama
      pätee yleensäkin tuplien ampumiseen.
      Ainoa oikea rata-ase on päällekkäispiippuinen.
      En ole koskaan tänäpäivänä nähnyt kun esim.olympialaisissa tai MM-kilpailuissa ammuttaisiin jollain muulla asetyypillä.
      Siellä nyt kumminkin ampuu maailman huiput.

      • ei vakava harraste

        No ehkä ihan huipulla alkaa jo ollakin hiukan enemmän merkitystä yksityiskohdilla.
        Niinhän se on kaikissa lajeissa silloin kun siellä ihan kansainvälisillä kilpakentillä ollaan.
        Ja silloinhan myös harjoitusmäärät ovat paljon suuremmat kuin niillä jotka lähinnä omaksi ilokseen ja ehkä korkeintaan piirikunnallisiin kisoihin osallistuvat.
        Monillahan (myös vakavissaan kiekkoja ampuvilla) metsästys-haulikkona on pumppu. Kaikilla ei ole rahaa tai halua useita tuhansia sijoittaa harrastamiseen jossa ei välttämättä ole toivoakaan päästä menestymään huipulla. Ison budjetinhan vaatii jo patruunat, ratamaksut ja matkat. Ehkä myös kisamatkat ja osallistumis-maksut.
        Eli monikin aloittaa halvemmilla varusteilla, ja jos tuntuu että kiinnostaa enemmänkin niin silloin hankkii sopivampia välineitäkin.


      • 234567iuytretyu87654
        ei vakava harraste kirjoitti:

        No ehkä ihan huipulla alkaa jo ollakin hiukan enemmän merkitystä yksityiskohdilla.
        Niinhän se on kaikissa lajeissa silloin kun siellä ihan kansainvälisillä kilpakentillä ollaan.
        Ja silloinhan myös harjoitusmäärät ovat paljon suuremmat kuin niillä jotka lähinnä omaksi ilokseen ja ehkä korkeintaan piirikunnallisiin kisoihin osallistuvat.
        Monillahan (myös vakavissaan kiekkoja ampuvilla) metsästys-haulikkona on pumppu. Kaikilla ei ole rahaa tai halua useita tuhansia sijoittaa harrastamiseen jossa ei välttämättä ole toivoakaan päästä menestymään huipulla. Ison budjetinhan vaatii jo patruunat, ratamaksut ja matkat. Ehkä myös kisamatkat ja osallistumis-maksut.
        Eli monikin aloittaa halvemmilla varusteilla, ja jos tuntuu että kiinnostaa enemmänkin niin silloin hankkii sopivampia välineitäkin.

        Kyllä pumppu ja puoliautomaattihaulikot kuuluu johonkin muualle kuin ampumaradalle. Lähes ainoat aseenkäsittelyvirheet ja vaaratilanteet tapahtuu näillä halvemmilla epävarmasti toimivilla aseenkuvatuksilla.


      • Anonyymi

        Kyllä


    • Turha riidellä

      No paljon olen nähnyt "oikean tyyppisilläkin" aiheutettuja mahdollisia vaaratilanteita.
      Kuitenkin se turvallinen aseen käsittely tulee kokemuksen mukana eikä sillä että ostaa "oikean mallisen" aseen.

      Eli parempi se on että niillä pumpuilla ja puoliautomaateillakin radalla harjoitellaan ennenkuin lähdetään niitten kanssa metsälle.
      Ne jotka vakavammin sitä harjoittelua kilpailullisesti miettii, voivat sitten hankkia vaikka erikseen sen rata-aseen (kuten suurimmalla osalla ihan oikeista kilpa-ampujista onkin).

      • werty8754ertyu

        Ei tarvitse riidellä mutta esim. baikal puoliautomaatilla en ole nähnyt ammuttavan radalla yhtään häiriötöntä kierrosta, joten miksi ostaa moista roskaa. Haulikossa jos missä pätee sanonta "köyhällä ei ole vara ostaa halpaa". Missään vastuullisessa haulikkometsästyksessä ei tarvitse pumppua eikä puoliautomaattia, ostakaa mieluummin toimiva käytetty jostain arvostetusta merkistä. Ja maun mukaan rinnakkainen tai päällekkäinen joista itse pidän päällekkäisestä. Päällekkäinen jos aikoo ampua kiekkoa vähänkään enemmän.


    • hassu nimi

      No mikäs se nyt sun mielestäsi on niin pahaa pumpussa tai puoliautomaatissa?

      Meinaan onhan muitakin merkkejä puoliautomaatteja kuin Baikal (esim. Beretta, Benelli, Browning)
      Ja nuo syöttöhäiriöt sitten taas on pumppuhaulikoille lähes mahdottomuus, jollei ampujan oma käsi lopeta toimintaansa :)

      Itsellänikin on ollut kaksi Valmetin päälekkäispiippuista ja yksi Baikalin päälekkäispiippuinen.
      Ja noillakin kaikilla oli "lataushäiriöitä" (2 paukkua kerralla). No tuokin pystyttiin korjaamaan laukaisukoneiston puhdistamisella.
      Itse kuitenkin olen nykyään mieltyneempi käyttämään pumppuhaulikkoa. En silti sen yleisen syyn takia (saa perkeleesti paukkuja lippaaseen), vaan koska sen toiminta on minun kokemusteni mukaan varmempaa kuin vastaavan hintaisissa kaksi-piippuisissa.
      Lisäksi nämä pumput kestävät paremmin kaatumista kivikossa tai muuta vahingossa kolhimista koska piipun seinämä on paksumpi.

      Radalla han itse käyn noin 20 kertaa vuodessa, mutta skeetiä en siellä ammu, koska en koe tarvitsevani >vastuullisesti metsästäessäni< tarvetta ampua kahta vastakkaisiin suuntiin liikkuvaa saalista.
      Pyrin siihen että kun paukahtaa kerran, niin silloin on saalis saatu. Joskus kun ei ole kuin pari-kolme kaveria radalla, niin silloin harjoitellaan MAHDOLLISIA paikkolaukauksia, eli normaali metsästysammunta tai metsästys-trap, mutta ohi ammuttua kiekkoa saa paikata.

    • versio2

      Jos olet ajattelemassa aloittaa ampumista, niin suosittelen kyllä jättämään suosiolla pois puolarit ja pumput. Niistä ei ole kuin riesaa skeetissä. Heti ei kannata laittaa esim. perazzin malleja tai beretan dt-11. Itse aloitin skeetin ampumisen ihan metsästys haulikolla jonka jälkeen ostin beretan 686e sportingin ja siitä siirryin beretan dt-10 (nyt dt-11). Turhaa laittaa heti alussa tuhansia euroja jos sattuukin niin ettei kiinostakaan. Hyvä kuntoisella metsästys haulikolla pääsee hyvin alkuun. Sitten kun nälkä kasvaa syödessä vaihtaa rata-aseen.

    • 2410

      Mistä sait tuohon aikanna dt 11:sta

    • versio2

      Ei tuohon aikaan ol ollutkaan, vaan tarkoitin tätä kuluvaa aikaa.

      • perazzi

        Paitsi että dt11:sta ei vielä ole myynnissä suomessa :D tai heinäkuun vaihteessa tuli pari kappaletta


      • Beretta on ase!!!!
        perazzi kirjoitti:

        Paitsi että dt11:sta ei vielä ole myynnissä suomessa :D tai heinäkuun vaihteessa tuli pari kappaletta

        Huomasko kukaan millä aseella olympia voittaja Hancook ampui?


      • versio2
        perazzi kirjoitti:

        Paitsi että dt11:sta ei vielä ole myynnissä suomessa :D tai heinäkuun vaihteessa tuli pari kappaletta

        Ei niitä kannata suomesta ostaa vaan esim. lontoosta. Saa huomattavasti halvemmalla.


    • qweddqwd

      jos joytyy remingtonin wingmaster pumppu jostakin --osta heti [vanhempi malli]

      aina toimii

      • versio2

        Toimii varmaankin, mutta rata-asetta pumpusta ei saa tekemälläkään.


    • Eskon pumppu

      Ite olen kokeillut pumpulla ampumista radalla 1-trap. Ongelmia on siinä, kun ei saa laittaa, kuin yhden kudin sisään ja ammuttuasi, vetäset liikkuvat ulos, niin hylsy lentää maahan, tai sitten varovasti vedät ja kaivelet sen sieltä kolosta.
      (hylsyt pitää kerätä jo turvallisuudenkin vuoksi, kun siinä vaihdetaan paikkaa joka laukauksen jälkeen)

      Sitten laitat uuden kudin ja työnnät liikkuvat eteen hitaasti (ei tahdo onnistua) nopeasti, kuuluu klonk ja kas kiekko lentää jo (reagoi ääneen)

      Jos olis oma rata, että vois yheltä paikalta ampua sen viis laukausta, niin pumppu tai automaatti olis kiva.

      Taittuvapiippuisella on kuitenkin aina helppo ottaa ne hylsyt pesästä ja heittää samantien roskiin.

      Taittuvapiippuista kun kulettelee piiput taitettuina, niin muut näkevät varmasti, ettei ole ladattu.

      Taittuvapiippuista tästä syystä suosittelen ensimmäiseksi haulikoksi. Myöhemmin voi sitten ostaa sorsapumpun.

      Tämä siis kaupunkilaiselle.

      Maallahan voi räiskiä, miten huvittaa, omilla mailla

    • rata-ampuja

      kysyttiin ainoaa oikeaa skeet/trap-haulikkoa.
      Taisi olla kompakysymys, koska sellaista ei voi ollakaan. Oikeissa trap-haulikoissa on korkea perä, ne tehdään yllampuviksi. olympiatrappia ei tavallisella metsästysaseella voi menestyksellä ampua. Skeet haulikot taas ampuvat kuin metsästyshaulikot, paitsi niissä käytetään avonaisia supistuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1382
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe