Haluan tietää teistä jotain...

Mäntyrasisti

Pari pikku kysymystä vaan...

Eka: uskotteko jumalaan?

43

53

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mäntypensas

      En

      • Mäntyrasisti

        ..äää.... antaa olla, tä on ihan tylsä juttu..


    • Jos härillä olisi jumala, se olisi härkien näköinen. Meille on kerrottu kultaisesta härästä. Myös parrakkaasta ukosta ja näkymättömästä, kohdallani kuulumattomasta, hajuttomasta jumalasta, johon on vaikea uskoa. Semminkin hänen pappiensa kautta kerrotaan vaihtavansa avio ym. käskyjään. Siitä kertomuksesta , jossa Jumala loi ihmisen kuvakseen pidän eniten. Meissä tulisi olla ao. kuvaa kaikissa ja kuuntelemalla sisintämme kuulemme kevyen jumalan neuvon.

    • Kk__

      Uskon ylempään entiteettiin.

    • En lähtökohtaisesti. Mutta en sano varmaksi, että sellaista ei olisi.

    • www.joyofsatan.org

      Pienellä kirjoitettuun jumalaan uskon, mutta en kristillisessä viitekehyksessä jota aloitusviesti todennäköisimmin tarkoittaa. Kristittyjen jumalakäsitys on liian mukautuva - kyseisen uskonnon kannalta tämä on sen elossa selviytymisen perusta, mutta myös syy miksi se ei voi olla täydellinen totuus - esimerkkinä tästä on monia asioita kuten Vanha testamentti ja Uusi testamentti jotka eroavat täysin tyyliltään, ensimmäisessä YHVH:n pystyy näkemään kasvoista kasvoihin, ja "H"än suuttuu jokaisesta asiasta. Muita kristillisen jumalan luojia ovat filosofit jotka loivat argumentit sen olemassaolon puolesta ja keksivät "liikkumattoman liikuttajan" eli maailman persoonattomimman jumalolennon jolla kuitenkin on olevinaan persoonallisuus.

      http://see_the_truth.webs.com/

      Hyvä kirja aiheeseen liittyen on 'Jumalan historia: 4000 vuotta juutalaisuutta, kristinuskoa ja islamia' (kirjoittanut Karen Armstrong). Tämä kirja hävitti uskoni kristilliseen "Jumalaan" lopullisesti.

      • xklkf

        Kiintoisaa pitääpä vilkaista.


    • 17v

      En----

    • Mäntyrasisti

      Hitto en aio vastata kommentteihinne xD

      Tämä oli sitä paitsi osa vitsiä, joten tarvitsin vain yksinkertaisia vastauksia. Mutta se oli huono vitsi..

      • Mäntypensas

        Sähä muute vastaat... >:|


      • No kysy nyt edes ne loput...


      • Mäntyrasisti

        Ne jotka ei usko jumalaan, uskotteko johonki muuhun?


      • Mäntypensas

        Siihen et mitä vaan voi tapahtua vaikkei se oliskaan tieteellisesti mahollista


      • Mäntyrasisti

        ... :) No siinä oli teille ne loput kysymykset.


      • Mäntyrasisti kirjoitti:

        Ne jotka ei usko jumalaan, uskotteko johonki muuhun?

        Itseeni. Koen, joten olen. Ainakin jossain muodossa. Muuta ei oikein voi todistaa...
        Yleisesti tosin voisi kai sanoa, että uskon aika vahvasti (en täysin) tieteeseen. Tai ainakin matematiikkaan.


      • Mäntyrasisti

        Minä olen budhisti ja uskon myös matematiikkaan.


      • Mäntyrasisti

        Ainiin! Voi hitsi! Uskon myös Leviin.


      • Mäntypensas
        Mäntyrasisti kirjoitti:

        Ainiin! Voi hitsi! Uskon myös Leviin.

        Niin muute mäki... unohin jo :D


    • 8453535

      Vähän

    • Mäntyrasisti

      Hyvä, jos uskotte johonkin. Jos ei usko mihinkään, on ihan apina.

      • Riippuu siitä, miten sitä ilmentää. Tosin kuulostaa erikoiselta olla uskomatta edes itseensä. Mutta siihenkin voi olla perustelut...


    • Kk__

      Minä uskon ylempään entiteettiin!

    • lauleskelija

      Uskon siihen Jumalaan, joka minulle on lapsena opetettu. Hyvä Jumala on minun jumala.

      Minäpä kysyn: Te, jotka uskotte Jumalaan, häpeättekö sitä? Uskallatko tunnustaa kavereille sen, vaikkei he uskoisi mihinkään.

      Luulen, että moni joka sanoo olevansa uskoton eli ei usko mihinkään Jumalaan tms. miettii silti aina mielessään että mitä jos onkin... Samalla tavalla kuin se, joka uskoo johonkin ylempään miettii, onkohan sitä sittenkään olemassa.

    • teillenauretaan

      :D ei tollasta kannata kysellä nuorten keskustelupalstalla :D tottakait kaikki sanoo ettei ne usko, on muotia olla uskomatta :D todellisuudessa useimmat on vaan viel niin nuoria ja lapsellisia miettimään niin isoja asioita :D

      • Sori.SulleNauretaan

        Mitä väliä onko se muotia vai ei, ko kukaan ei tiiä kuka sä oot? Miksi joku muuten vaan kieltäs uskonsa anonyyminä keskustelupalstalla, mä en ny iha pysy kärryillä sun logiikassas... Ja mikä sun mielest sit on oikee ikä asioiden ajattelemiseen :D


      • Mäntyrasisti

        Sanoinhan että tää oli huono kysymys osa huonoa vitsiä...


    • ckölxd

      Kysymys on mieletön ennen kuin sanot mikä Jumala on.

      • NäinMäSenMääritän

        Heppu taivaassa joka määrittää sun kohtalos ja antaa viattomien kuolla nälkään kehitysmaissa :)


      • NäinMäSenMääritän kirjoitti:

        Heppu taivaassa joka määrittää sun kohtalos ja antaa viattomien kuolla nälkään kehitysmaissa :)

        Eli määritelmässäsi taivas tekee asioita, ja jumala vain on siellä? (joo, on kivaa vittuilla kieliopista)
        Itse sanoisin, että "jumala" on ylempi entiteetti, ja "Jumala" on jumala, johon kristityt uskovat. Kumpaankaan en lähtökohtaisesti usko. Pidän tosin ensimmäistä hyvin mahdollisena. Jälkimmäinen taas on varsin epätodennäköinen...


      • KelpaakoHä

        XD no taivaassa oleva heppu sitte...


    • Minulla ei toistaiseksi ole syytä uskoa minkäänlaisen jumalan olemassaoloon. En sulje kuitenkaan jumalan olemassaolon mahdollisuutta pois.
      Uskon oman tietoisuuteni olemassaoloon. Se on asia, jota en kellekkään muulle kykene todistamaan, mutta silti asia, jonka olemassaolosta voin itse mennä takuuseen.
      Kuitenkaan esimerkiksi tämän maailman tai kehoni olemassaolosta minulla ei ole mitään vedenpitäviä todisteita. Olenhan aina voinut itse kuvitella kaiken. Tai voin vaikka itse olla jumala, joka on luonut tämän kaiken ja pulahatnut ihmisenhahmoisena mukaan antaakseen täytettä omalle yksinäiselle elämälleen.
      Tuosta päästäänkin kysymykseen: jos on olemassa jumala, joka on luonut tämän koko maailman tyhjästä ja voisi minä hetkenä hyvänsä hävittää sen, olisiko maailmamme oikeastaan tälle jumalalle todellinen? Tämä kaikkihan olisi vähän niin kuin jumalan mielikuvitusmaailma, joka elää omaa elämäänsä, kunnes jumala kyllästyy ja hävittää tämän kaiken! Olisi pirun ahdistavaa olla jumala.

    • En usko, että jumaluutta on varmasti olemassa. En myöskään kiellä sen olemassaoloa. Olen siis agnostikko.

      Mielestäni agnostisismi on kaikkein järkevin suhtautuminen jumaluuteen, koska sen olemassaolosta ei mitenkään voida saada varmaa tietoa. Ei sidä voida myöskään pätevin perustein kieltää. Kaikki, jotka sanovat pystyvänsä todistamaan asiasta jotain, esittävät vain epämääräisiä todistuksia, joita he eivät voi perustella muulla kuin uskolla. Ja usko ei ole tiedon väärti.

    • SanteriJumala

      Olen Jumala. Mitä asiaa sinulla on luojallesi? Olen kovin kiireinen joten toivottavasti se on jotain tärkeää.

      • Mäntypensas

        Voisikkos poistaa mun masennuksen ja unettomuuden :|


      • Mäntyrasisti

        Ei mitään asiaa sulle.


    • ateisti4life

      En todellakaan. Mietin vieläkin että miten veilä vuonna 2015 niin moni uskoo tuhansia vuosia vanhassa kirjassa kerrottuun olentoon joka on kaikkivoiva ja kaikkitietävä. Mulla on kysymys kaikille uskovaisille: Milloin päätitte, että uskotte jumalaan?

    • Dontworryimfrominternet

      En usko jumalaan mutta en myöskään kiellä että jotain ylempää voisi olla. Buddhalaisuus on ehkä lähinnä 'uskonnollista' ajatusmaailmaani.

    • i..1

      Haluan uskoa

      • EnHaluuKuolla

        Miksi? Mäki tavallaan haluisin, koska pelkään kuolemaa niin helvetisti... olis helpompi "tietää" et kuoleman jälkee olis vielä jotain. Mut oon kuitenki onnellinen etten usko sellaseen shaibaan. Ennemmin mä elän tän elämän täysillä ko jonku kuolemanjälkeisen, josta ei ees voi olla varma et onko sitä. Enkä mä taivaaseen edes haluis, mulle riittäis et mä olisin jollain tapaa olemassa. Mä en halua vaan kadota.


      • raegare
        EnHaluuKuolla kirjoitti:

        Miksi? Mäki tavallaan haluisin, koska pelkään kuolemaa niin helvetisti... olis helpompi "tietää" et kuoleman jälkee olis vielä jotain. Mut oon kuitenki onnellinen etten usko sellaseen shaibaan. Ennemmin mä elän tän elämän täysillä ko jonku kuolemanjälkeisen, josta ei ees voi olla varma et onko sitä. Enkä mä taivaaseen edes haluis, mulle riittäis et mä olisin jollain tapaa olemassa. Mä en halua vaan kadota.

        Ehkä helpoiten perusteltava kuolemanjälkeistä elämää koskeva teoria/uskomus on reinkarnaatio eli jälleensyntyminen jota on tutkinut mm. Ian Stevenson. Tässä linkissä on pikkasen informaatiota todistemateriaaleista:

        http://www.iisis.net/index.php?page=reincarnation-evidence-past-lives-life-research-home&hl=


    • wertuers

      En, koska Jumala olisi erittäin typerä jos hän olisi olemassa.

      • Toisaalta typeriä ovat ihmisetkin (esimerkiksi uskoessaan sokeasti jumalaan). Ainakin itse pidän silti ihmisiä hyvin todennäköisinä.


    • TheOcea

      Mien usko mihinkää, varsinkaan kun en ole aina täysin varma onko mikään todellista, tai olenko edes olemassa. (vaikka selvinpäin olenkin)

      -Oce

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3010
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2184
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1594
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      73
      1057
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      921
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      805
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      746
    Aihe