pumpattava ba

kenpätietäis

Ilmalämpöpumpusta kysymys. Kotina on 50-luvun rintamamiestalo, jossa maanalainen alakerta kokonaan auki. Talvellakaan siellä ei lämpötila laske alle nollan, vaikka ei muuta lämmitystä ole, kuin lämminvesivaraaja. Onko kenelläkään kokemusta sellaisesta ratkaisusta, että lämpöpumpun ulkoyksikkö asennettaisiinkin sinne kellaritiloihin? Luulisi pakkasillakin lämpöä tulevan paremmin, kuin jos ulkoyksikkö olisi parinkymmenen asteen pakkasessa ulkona.

7

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kumpi

      Siis rakennuksen kellaritiloihin vai talon alle rossipohjan alapuolelle?

    • Tätäpohditaan

      Siis varmaan tuonne talon kellariin ,tätä sitä olen minäkin miettinyt,miksi ei asenneta pumppua lämpimään tilaan josta se sitten kehittää hyötysuhteen paljon paremman.

      Minulla on rintamiestalossa 5 metrin päässä kellari (holvikellari) jos vetäisi vaan putket sieltä niin avot,kesällä sitten kellari on vastaavasti viileä,toki matkaa minulla tulisi letkuihin joten entiedä hyödyttäsö enään.

    • kampi

      Pumpun ulkoyksikkö viilentää ilmaa voimakkaasti. Jos laite on talon sisällä niin taitaa tulla ongelmia kun tilan lämpötila on pakkasella. Kesällä taloa ei lämmitetä eikä silloin ulkoyksikkökään viilennä.
      Ulkoyksikkö tuottaa vettä joka pitää hoitaa pois. Tietysti pakkasessa vesi jäätyy.

      Muuten jos talon kellarissa ei ole lämmitystä ja silti lämpötila on plussan puolella niin lisää lämpöeristystä!

    • pumpattavaba

      Kiitoksia vastauksista. Kun toisetkin näyttävät olevan kiinnostuneita asiasta, pistän lisää "pökköä"pesään. Taloni kellarista niin suuri osa on maan alla, että maasta tuleva lämpö riittää talvellakin pitämään kellaritilat sen verran lämpöisinä, etteivät vesijohdot ole kertaakaan jäätyneet edes kovina pakkastalvina. Siis yhdistetty maa- ja ilmalämpö. Tietenkin voisin kysyä pumppukauppiailta, heidän puolueettomuudesta vain olen epävarma. Jos jollakin vielä on jotain lisätietoa ja lisäymmärrystä ja tietenkin halua sen jakamiseen, toivoisin vielä provotonta yhteydenottoa tähän keskusteluun. Jos tämä johtaa johonkin järkevään tulokseen, kerron siitä tällä palstalla.

    • siinäpä

      Väittäisin että päivän pari saat lämpöä kellarista jos pumppaat sitä esim 3kw tunnissa. Pumputhan tuottavat jotakin vielä -20 asteessa. Se että paljonko sitä lämpöä kellarisi kerää maasta onkin sitten jonkun viisaamman laskettavissa. Tietysti jos pidät ikkunat auki niin ulkoa tulee lämpöä jos ulkolämpötila on yli -20c. Mutta jos ajattelet asiaa toisin päin että lämmittäisit kellaria 3kw/h niin kuinka kauan uskoisit menevän aikaa että lömpötila nousisi 20 astetta. Oma mielipiteeni on että se ei toimi.

    • BauHerr
      • zoomani

        Sulla on hetkenpäästä suuri pakastin kellarissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4649
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4260
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2790
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1670
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1625
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe