Kuukautiset 10v

wertuers

Voiko 10v saada kuukautiset?

39

1927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • grfhtujk

      Kyllä.

    • apuavaanannan

      Jopa 9vuotias voi saada menkat

      • Nuorempinuorin

        Aikasin oli 2,5 vuotias Lina Medina


    • fdhgfdhsgfjhgfj

      Kuukautisten alkaminen riippuu kehon rasvan määrästä. Jos tyttö on huomattavan ylipainoinen, hän kehittyy nopeammin. Tosin jos kuukautiset alkavat ennenaikaisesti ylipainon vuoksi, voi pituuskasvu jäädä tavanomaista lyhemmäksi. Yleensä kasvu ei jatku enää kovin pitkään kuukautisten alettua. Toki osa tytöistä kehittyy muutenkin muita varhemmin, mutta kuukautisten alkamisikä on alentunut viime vuosikymmeninä, ja se johtuu (liian energiapitoisesta) ravinnosta. Kannattaisi keskustella asiasta vaikkapa kouluterveydenhoitajan kanssa.

      • eitarvitsepelätä

        Sanoisin sun ylipaino- ja terkkarijuttuihin, että höpöhöpö. Mitä hyötyä ajattelit kommentistasi olevan?


      • koettuon

        Myös hyvin hoikalla voi alkaa kuukautiset hyvin nuorena, se ei ole painosta kiinni!


      • Anonyymi

        Minulla alkoi 11-vuotiaana menkat ja olin melkein alipainoinen...


      • Anonyymi

        Tutun tyttö yhdeksän Vuotos oli ennemmin laiha kun lihava mutta sai kuukautiset yhdeksän vuotiaana .joten ei se pulleasta ole mikään syy miksi saa aikaisin kuukautiset. Usein geeniperäistä, ja sama rytmi kun omalla äidillään.
        Toiset vaan kehittyy aikaisemmin , painosta riippumatta


    • 11v.tyttö

      Mua pelottaa että mulla on alkamassa kuukautiset ja kun äiti ei ees tiiä et mä tiiän kuukautisista (oon 11v.)

      • eitarvitsepelätä

        Ei kuukautisia tarvitse pelätä. Minulla alkoi heti 11 täytettyä, ja hyvin aina pärjäsin. :) Mikä sinua siinä pelottaa?

        Kuukautisten aikana vuotaa verta, joten silloin täytyy käyttää terveyssidettä suojana. Voisit pyytää äitiä ostamaan tai antamaan sinulle näytiksi niitä, jotta saat tutustua. Ja sitten olisivat valmiina, kun niitä tarvitaan.

        Joillain on vatsakipuja ja huonoa oloa varsinkin kuukautisten alkupäivinä. Niihin voi kokeilla ibuprofeiinisärkylääkettä (Burana, Ibuprofen tms.). Jos se ei auta, niin sitten voi lääkäriltä hakea vahvempaa lääkettä.

        Tässä on linkki, jossa on jotain tietoa aiheesta, vaikka ei tuo nyt niin kauhean hyvä ole:
        http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/tyton-keho/

        Minusta on hassua, että vielä nykyäänkään kotona ja koulussa ei ajoissa puhuta näistä jutuista. Viimeistään silloin kun tulee pituuskasvupyrähdys, niin tietää että melko pian on kuukautisetkin tulossa. Minun aikanani kuukautiset käsiteltiin biologian tunnilla kuudennen luokan keväällä, ja minulla siis ne alkoivat neljännen luokan keväällä. Onneksi olin lukutoukka ja olin itse ottanut asioista selvää, kun tajusin että murrosikää pukkaa. Ja koko murrosikähän alkoi varmaan viimeistään neljännellä luokalla ellei kolmannella - että kiitos vain ihan hirveästi teille peruskolunikkareille siitä kuudennen valistuksesta! :/

        Kuukautiset olivat ylivoimaisesti helpoin asia murrosiässä.


      • Hahahahahahahah

        No ei voinu kyllä vuotta aikasemmi alkaa murrosikä kuukautiset alkaa neljä vuotta sen jälkee ku rinnat rupee kasvaa.


      • Anonyymi

        hauska kuulla et mun rinnat alko kasvaa ennen ku menin eskarin


      • Anonyymi
        Hahahahahahahah kirjoitti:

        No ei voinu kyllä vuotta aikasemmi alkaa murrosikä kuukautiset alkaa neljä vuotta sen jälkee ku rinnat rupee kasvaa.

        Mulla Rupes kaavaan rinnat vast 2lk ;)


      • Anonyymi

        Ei kai siinä mitään pelkäämistä ole jos saa menkat ihan luonnollinen asia .


      • Anonyymi

        Mulla alkoi jo noin 10 ja puoli vuotiaana, kenellään muulla luokkatoverillani ei silloin vielä ollut kuukautisia. Olin silloin aika normaali painoin ja pituinen. Kaikki kehittyvät eri tahtiin. Jos kuukautiset alkaa, niin kerro vanhemmalle tai terveydenhoitajalle.


    • 11v.tyttö

      Nii voitteko kertoo mitä mun kannattaa tehä

    • älämurehdi

      Puhu sun äitis kaa asiasta tai mee vaikka beinggirl sivustolla ja lue sieltä tietoa kuukautisista. Ja kyllä sää sitten huomaat kun ne alkaa, joten älä turhaan oo huolissas. Ja jos oot vasta 11 vuotias, nii sulla ei välttämättä edes ala vielä vuoteen tai pariin kuukautiset :)

      • Anonyymi

        oon 10v ja mulla on jo valkovuoto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        oon 10v ja mulla on jo valkovuoto

        Siinä ei ole mitään pelättävää, se on vain merkki, että noin 2-12 kuukauden sisällä saattaa alkaa menkat. Jos ne alkaa niin kerro rohkeasti jollekin aikuiselle.


    • Voialkaa

      Yhdellä meiän entisellä luokkalaisella tais alkaa jo toisella luokalla :)

    • Anonyymi

      Minkä ikösenä voi däsaada. Itsellä alko 10v ku olin. Mut et sä niitä tostq vaan saa, vaan ne tulee.

    • Anonyymi

      Jos alkaa todella nuorena, siis tosiaankin 8-9-vuotiaana, niin on kyllä poikkeuksellista. Silloin kannattaa jo käydä lääkärillä, että tutkitaan, onko jotain sairautta takana (hormonaalista, tai jos vuoto ei olekaan kuukautisista, vaan esim.syövän oire... harvinaista, mutta kaikki on mahdollista)

    • Anonyymi

      Moi! Haluisin saada vastauksen kun mua pelottaa ihan sikana et jos mul vaik alkaa kesken koulupäivän kuukautiset!? Valkovuotoa on tullut jo useita kuukausia. Ja en uskalla sanoa äitille että "mennäänkö ostaan pikkujoulujen suojia?" Ja jos ne alkaa vaik koulu-uinnis ku neki on kohta. (Oon siis 10v.)

      • Anonyymi

        Kuk


      • Anonyymi

        Moi mäki oon 10 v ja mulla Alko Valkovuodot jo puol vuotta sit eikä menkkoja oo näkyny, ei sun tarvii pelätä tuskin ne kesken koulupäivää tulee:) Ja jos pelottaa niin voit myös uskaltautua kertoa äidillesi:) kyllä hän ymmärtää:)


    • Anonyymi

      Nuoremman naisen on pidettävä salaisuutensa tyttö.

      • Anonyymi

        Siis mitä vitsii sä tol tarkotat? 😂
        Jos tarkotat että et aijo vastaa tohon kyssäriin nii oisit vaa jättäny sanomatta mitää.


    • Anonyymi

      okei luin tän koko ketjun nii vastaan vähä kaikkeen ;D Eli voi alkaa 10v:llä menkat ja ihan normaalia se olis. Kuukautiset alkaa yleensä n.10-13v mut ei oo yhtään outoo jos alkaaki vaik 15v (: Mul itel alko 12v ja en olis halunnu et alkaa nii aikasin kos kellään muulla mun kaveril ei ollu alkanu mut oikeesti jos ne kaverit on hyvii nii voit kyl ihan rauhas kertoo niille (:
      Olis hyvä voida hankkia terveys siteitä joita vois aina käyttää ja niitä on hyvä olla vaikka ei olisikaan vielä alkanut jotta kun alkaa niin on mitä käyttää eikä mee pikkarit likaiseks tahroista koska niitä on vaikee saada pois. mutta jos kehtaat kertoa äitilles tai isälle (joka kannattaa koska ei oo mitään syytä miksi se olisi noloa ja jos ei silti haluu kertoo kasvotusten nii vaikka viestil) tai kelle vaan läheiselle aikuiselle tai jos ei ole niin vaikka opelle tai terkkarille niin se olis hyvä niin saisit niitä siteitä hommattua. Ja jos ne alkaa vaikka koulussa niin ne on yleensä alussa aika vähäiset nii alussa jonkun verran WC papruu voi kestää jos käy joka välkäl tai tunnil vaihtamassa uudet WC paperit jotta ei varmasti mene läpi mitä ei varmaan eikoilla kerroilla käy mutta varmuuden vuoksi sillä ei kannata ottaa riskiä.
      Vielä parempi olisi että jos itsellä ei ole siteitä jos jollain kaverilla olisi niin olis hyvä jos saisit lainata tai vaikka isosiskolta tai opelta tai niinkun jo mainitsin (muistaakseni) terkkarilta joka voi antaa siteitä varmasti jos vaan pyytää.
      Ja siis siinä oli joitain vinkkejä ja kokemuksia mut pakko sanoo et ei ne menkat mua ällötä kyl yhtää mut en tykkää niist todellakaa vaik ne ei ookkaa pahat nii ei jaksa vähän välii vaihdella siteitä 😅 ja viel varotan et ne saattaa tehä vähän kipuja niinku ala vatsaan nii se voi olla merkki et on alkamassa kos niin joillain on niin ku on menkat ja joitai sattuu päähän ja joitai aristaa yleistä enemmän rintoihin mut särkylääke saattaa auttaa ja jos ei nii pyydä apuu aikuiselta ja voitte pyytää et lääkäri antaa jonkun muun lääkkeen joka auttaa enemmän

    • Anonyymi

      Ja yks vinkki viel et jos pikkarit menee tarhoihin nii kylmä vesi auttaa enemmän ku kuuma ja runsaasti saippuaa nii jos se on tuoretta verta nii ei jää kovin iso jälki (:

    • Mäkiin oon 10v ja en oo varma et onko mul alkannu kuukautiset mut voiko kuukautisvuoto olla ruskeeta?

      • Anonyymi

        Voi olla.Ruskea vuoto on yleensä kuivunutta verta.


      • Anonyymi

        Mul on just sama! Ruskeet tulee mut ei vissii oo menkat, ruskeet buodot voi myös olla menkkojen Alun oireita


    • Anonyymi

      Onko se normaalii et oon 10v ja mulla tulee sielt jotai ruskeeta limasta Asiaa jota ei oo ennen tullu?

      • Anonyymi

        Voi olla kuukautiset. Ruskea vuoto on kuivunutta verta. Veri on ehtinyt kuivahtaa kun lähtenyt kohdun limakalvoista.


    • Anonyymi

      Minulla alkoivat kuukautiset eilen... Ei ole mitään kipua ollut missään.😶
      T: 11-vuotias

    • Anonyymi

      Voi ja useilla alkaakin siihen. Voi olla syitä mutta joskus ne vaan yksinkertaisesti aikaisemmin. Itsellä alkoi kymmenen vuotiaana. Joten ei paniikkia jos on alkanut tai uskot että alkaa. :)

    • Anonyymi

      Jenkeissä lapsetkin menstruoi kun ruoassa hormoonijäämiä.

    • Anonyymi

      Tiedoksi vain kaikille, että muutama pieni tippa verta EI lasketa kuukautisiksi.

    • Anonyymi

      Minulla noin 9-10v tuli aika nopea kasvupyrähdys ja sitten neljännellä luokalla mulla alkoikin menkat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      180
      1583
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      59
      1095
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      54
      876
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      791
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      128
      763
    6. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      738
    7. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      38
      711
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      689
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      654
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      619
    Aihe