Mutto USA:an perheen kanssa

Enhaluamuuttaa

Hei, elikkäs nyt on iso ongelma..Perheellämme on pian muutto Yhdysvaltoihin ja kaikki muut paitsi minä ovat innoissaan lähdöstä. Menemme siis sinne vanhempien työn perässä. Onko minun pakko lähteä heidän mukaansa?? Olen 16v tyttö enkä ole koskaan ihannoinut usaa mistään kohti..onko mulla vaihtoehtoja? Olen alaikäinen että onko minulla mitään mahdollisuuksia jäädä Suomen? Aiheesta on syntynyt jo riitaa vanhempien kanssa että menen sinne minne vanhempanikin ja teen niin kuin he sanovat ja että mun olisi mentävä sinne jenkkeihin heidän kanssaan..KYSYN TEILTÄ ONKO MINUN AIVAN PAKKO MUUTTAA?! Ja siis kaliforniaan olisi tarkoitus lähteä

17

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lopetaruikutus

      No sulla ei ole varaa valittamiseen. Toiset ei pääse välttämättä edes koskaan käymään jenkeissä ja SINÄ VALITTAVA PENTU kitiset, vaikka sulla on hieno tulevaisuus edessä!! Ei USA ole läpimätä maa kuitenkaan vaikka tietyt asiat ovat nurinkurin sielläpäin. Ja sinun on pakko muuttaa vanhempiesi kanssa sillä olethan alaikäinen. Itse tekisi kaikkeni että pääsisin sinne joskus ja sä valitat..

    • elämä_edessä

      " Olen 16v tyttö enkä ole koskaan ihannoinut usaa mistään kohti..onko mulla vaihtoehtoja? Olen alaikäinen että onko minulla mitään mahdollisuuksia jäädä Suomen?"

      Alaikäisenä ainoa vaihtoehto on seurata vanhempien mukana Californiaan.

      Ehkäpä etunasi on juurikin se, ettet ole koskaan ollut mikään "USA-fani" eli sinulla ei ole mitään epärealistisia 'yli-mega odotuksia' kuten monilla nuorilla saattaa olla.

      Kannustankin ottamaan tilanteeseen ennakkoluulottoman ja uteliaan asenteen, sekä jo edeltä harkitsemaan miten saisit kielitaidon lisäksi mahdolliismman paljon hyötyä tulevasta USA-kokemuksesta, josta saattaa olla monin tavoin hyötyä jos myöhemmin itsenäistyttyäsi haluat palata Suomeen.

      Olet nuori jolla koko elämä ja sen tulevat eri vaihtoehdot ja eri valinnat ovat vasta edessä ja ko. Jenkki-kokemus voi osoittautua vain hyväksi jo nuorena saaduksi kokemukseksi tulevia vuosia ajatellen.

      Ei tuo Jenkkeihin muutto tarkoita sen edustavan koko tulevaa elämääsi, sillä se on vain yksi kasvattava ja hyvää kokemusta tarjoava etappi pitkässä elämän projektissa.

      Ps. Ota huomioon myös se "riski", että saatat alkusopeutumisen jälkeen jopa pitää uudesta ympäristöstä ja siten yllättyä positiivisesti.

      Neuvo. Älä sitten ala vertailla Suomen ja Jenkkien tapoja ja käytäntöjä keskenään (se olisi vain päänsä seinään lyömistä), vaan koeta sopeutua uusiin olosuhteisiin filosofisen fatalistisella asenteella.

    • Jenkeis

      Asun kolmatta vuotta jenkeissä, Arizonassa, olin 17 kun muutto tapahtui. Arvaa vituttiko, kyllä. En ole käynyt suomessa sen jälkeen. Suurin osa kavereista unohti mut kokonaan. Nykyään, täällä on siistiä, ihanaa, saa kokoajan tutustua uusiin asioihin, ihmisiin jotka ovat paljon paljon mukavempia kuin suomessa. Täällä ihmiset hymyilee, suomessa ne.. no tiedätte.. Eli, älä pelkää, kavereita löytyy, kun kouluun menet. Suurin osa on älyttömän kiinnostuneita suomalaisesta ihmisestä, kysymyksiä sataa koko ajan. Ihmiset ei väheksy tai arvostele. Kiusattu muutamaan otteeseen, sekin vain vittuilua. Muuten tää on aika hyvä paikka.

    • enhaluamuuttaa

      Mua vaan mietityttää ihan älyttömästi, olen aina ollut sellainen ujonpuoleinen ihminen ja jenkeissähän ihmiset ovat ihan päinvastoin? sosiaalisia iloisia ja elämästä nauttivia ihmisiä? Olen kyllä sosiaalinen mutta niin ujo tutustumaan uusiin ihmisiin edes suomessa niin mites sitten Jenkeissä? :/ Kielitaito minulla on aina ollut hyvä ja puhun Englantia kiitettävästi, mutta silti pelottaa ihan älyttömästi, sillä täysin ventovieras paikka, en tunne yhtään ketään ja olen saanut jenkkiläisistä ylimielisen kuvan :(

    • älästressaaliikaa

      Älä stressaa liikaa kuiteskaan! Loppujen lopuksi siellä eletään ihan tavallista arkea niin ku täälläki! Varmasti saat uusia kavereita yleensä jenkkiläiset on hyvin kiinnostunteita suomalaisesta ja suomen kulttuurista! Hyvää matkaa sulle uuteen kotiin :)

    • enhaluamuuttaa

      Mutta mitä jos en saa edes kavereita? Sopeutuminen on mulle iso juttu ja saati sitten sopeutua täysin uuteen MAAHAN. Pelottaa vaan liian paljon, että jos jäänkin ihan yksin. Muutama kaverini asuu myös jenkeissä muttei Kaliforniassa vaan muualla niin he kertovat, että siel olisi liian paljon ylimielisiä ja omaan napaan tuijottelevia ihmisiä ja pinnallisia. Tämä ei auttanu mua yhtään :( Entiedä miten saan tämän pelon pois kun on vain muutettava sinne jenkkeihin...

    • enhaluamuuttaa

      Vanhempani suorastaan pakottavat minua heidan kanssaan Kaliforniaan..mutta kun EN HALUA! Olisiko minun mahdollista sitten lähteä sieltä pois? Ilman vanhempia? Voinko lähteä jenkeistä takaisin suomeen ilman heitä? Pitää sen olla jotenkin mahdollista?

    • Oppeliini1

      Kaiken pelon alku on tietämättömyys. Nyt sinulla on fantastinrn tilaisuus itse paikanpäällä kokea millaisia nuoret ovat Jenkeissä.
      Voin kokemusesta kertoa että 99% on ystävällisiä, hyviä ja auttavaisia. Sinun täytyy vain hyväksyä ystäviksesi mustia, ruskeita, keltaisia, valkoisia, lyhyitä, pitkiä, lihavia, laihoja jne ihmisiä.

      Jos yrität olla rasisti ja Luojan luomia ihmiä kaihtava heidän erilaisuutensa takia, sitten on parempi kun kaivaudut korpeen ja koloosi.
      Nimittäin rasismi nuorten kuskuudessa on kirosana jota vältetään. He ottavat sinutkin vastaan samanlaisena arvokkaana ihmisenä kuin itsekkin ovat!

      • Enhaluamuttaa

        Kiitos vastauksestasi ! :) olen hiljattain totutellut ajatukseen että ainakin seuraavat 5 vuotta tulen asumaan Jenkeissä ja jopa asua pysyvästi siellä jos oikein viihdyn joskus. No ehkä tää jännitys ja stressaaminen on turhaa :)


      • smucker

        Hei, muutimme USA:n lansirannikolle noin 18 vuotta sitten. Lapset olivat kouluikaisia, tietysti jannitti. Nuorimmainen varsinkin oli ujonpuoleinen. Kaikki meni hienosti, ihana maa, siella ovat edelleen, osa ottanut jo USA:n kansalaisuudenkin!


    • elämä_edessä

      "No ehkä tää jännitys ja stressaaminen on turhaa :)"

      Useinkin vieras askarruttaa ja voi huolestuttaa, muutta juuri uusien tilanteiden, tapaamisien ja haasteiden kauttaa ihminen itse kasvaa, löytää itsestäänkin uusia ulottuvuuksia ja tulet alkusopeutumisen jälkeen havaitsemaan, että huolesi (ihan ymmärrettävä itsessään) on ollut turhaa tyylin; hei, mut täähän onkin ihan kliffaa ;-).

      Pohjimmiltaan ihmiset ovat samanlaisia kaikkialla ihmisten samoine tarpeineen, vain mentaliteeteissä on eroja. Kaikkialla on omat hyvät ja vähemmän hyvät puolensa, joka sekin on aivan normaalia.

      Jenkit ovat varsin ennakkoluulottomia, kannustavia ja avoimia ja sen vuoksi kontaktit ovat helpompia ja joita vielä helpottaa se, että siellä on niin monista erilaisista taustoista kotoisin olevia ihmisiä. Jenkit itse ovat siirtolaiskansaa ja tulleet eri kolkilta maapalloa. Myös luonteiden kirjo on aivan sama, hyvin ulospäin suunatutuneista varauksellisempiin ja siltä väliltä, mutta kokonaisuutena huomattavasti rennompaa kuin vaikkapa Suomessa.

      Itse paljon eri maissa liikkuneena olen havainnut, että kaikkialla tulee vastaan eri taustaisia henkilöitä joiden kanssa henkilökemiat toimivat luonnostaan ja sinulla on jo pohjalla hyvä kielitaito.

      Ei muuta kuin tuulta purjeisiin ja kohti uusia kiinnostavia kokemuksia, kyllä se hyvin menee ;-)

      • Enhaluamuuttaa

        Kiitos kannustavasta kommentistasi ! =-) olen aina ollut sellanen että jännitän ja stressaan liikaa. Muuttokin on päivä päivältä lähempänä, enään vajaa 2 viikkoa ja olen jättänyt kotimaani..Loppujen lopuksi mikä minua todellisuudessa askarruttaa on, saanko koskaan kavereita ja kiusataanko minua koulussa jne..


      • elämä_edessä
        Enhaluamuuttaa kirjoitti:

        Kiitos kannustavasta kommentistasi ! =-) olen aina ollut sellanen että jännitän ja stressaan liikaa. Muuttokin on päivä päivältä lähempänä, enään vajaa 2 viikkoa ja olen jättänyt kotimaani..Loppujen lopuksi mikä minua todellisuudessa askarruttaa on, saanko koskaan kavereita ja kiusataanko minua koulussa jne..

        "olen aina ollut sellanen että jännitän ja stressaan liikaa."

        Se on luonnollista meille kaikille enempi tai vähempi ja vuosien sekä uusien kokemuksien myötä liika jännitäminnekin alkaa rauhoituttua.

        "Loppujen lopuksi mikä minua todellisuudessa askarruttaa on, saanko koskaan kavereita ja kiusataanko minua koulussa jne.."

        Kaikki nuoret uuteen kouluympäristöön mennessään (kotimaassakin) aivan ymärrettävästi pohtivat juuri noita samoja asioita, luonnollista.

        Jenkit ovat avoimia, välittömiä, cool, varsin ennakkoluulottomia ja tottuneet eri puolilta maailmaa tuleviin uusiin ihmisiin ja siellä on myös paljon muitakin uusia tulijoita, jotka pohtivat aivan samoja asioita kuin sinäkin. No hätä ;-)

        Niin, ja kaikkialla on taustoistaen riippumatta ihmisiä joiden kanssa synkkaa ihan spontaanisti ja luonnostan, myös siellä Californiassa.

        Etuna on se, että saat värikkäämpää kaverikaartia kuin kotimaassa. Veikkaan, että voit tulla hyvin juttuun mm. rauhallisten aasialaistaustaisen kanssa.

        Kunhan olet kaikessa rauhassa asettunut uuteen ympäristöön ja pikku hiljaa tutustunut uusiin kamuihin, niin riskeraat [ jos enää ehdit ;-) ] palata kertomaan, että loppujen lopuksi tämähän on ihan hieno ja rikastuttava uusi ulottuvuus.


    • enhaluamuuttaa

      Mutta onko mahdollista jos en sopeudu sinne niin voinko lähteä takaisin suomeen..? Onko mun mahdollista siis ottaa ja lähteä takasin? Ilman että vanhemmat tietää sillä he sanoisivat vain, että `sinun elämäsi on nyt täällä"...

    • entä_isovanhemmat

      Oletko puhunut asiasta vanhempiesi JA isovanhempiesi kanssa? Siis kaikki yhdessä.

      • enhaluamuuttaa

        Olen puhunut asiasta myös isovanhempieni kanssa, mutta hekin kohttavat ottamaan ennakkoluulottoman asenteen ja olevan mahdollisimman positiivinen ja avoin uusille asioille ja uskallan sanoa ettei heillä olisi hirveästi varaa minun elättämiseen kun he itsekin ovat tiukoilla eli ymmärrän etten voi muuttaa heidän luokse. Ja voi olla että Kaliforniassa on ihan `toisenlainen`elämä odottamassa, saa nähdä. Kiitos paljon kaikille vastanneille. ja edelleen saa laittaa kommenttia ja omia kokemuksia millaista oli kun muutit ulkomaille! :)


    • Unelmana-ulkomaat

      Oivoi kun minulle oltaisiin nuorena ilmoitettu tämä.. Olisin varmaan ratkennut liitoksista, ilosta :D

      Mutta kannattaa mennä nyt kun on mahdollisuus! Sieltä pääsee aina pois, sinulla kuitenkaan ole pitkä aika kun olet jo lähemmäs 18 ja voit muuttaa vaikka pois jos haluat- mitä voisin epäillä.
      Sinua varmasti kaduttaa kun toteat muksut kainalossa että olisipa tullut lähettyä mutta enään siihen ei ole mahdollisuutta tosta noin vaan kun on se perhe ja punainen tupa ja perunamaa. Nyt kun ei ole velvollisuuksia muuta kuin opiskella, niin lähde!

      Mieti se niin että AINA PÄÄSEE POIS. Mutta välttämättä aina ei pääse lähtemään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe