Juhlitteko pyhäinpäivää, käyttekö syutyttämässä kynttiöitä haudoille vai miten juhlitte? Hartaasti?
Vai juhlitteko halloweeniä? Miten?
Itse en vielä tidä, mitä meillä tapahtuu tönö viikonloppuna. Saapa nähdä, jos lapset ja lapsenlapset tulevat.
Pyhäinpäivä vai halloween?
64
142
Vastaukset
Pyhäinpäivä. Kynttilöitä poltetaan ja viedään hautuumaalle muallanukkuvien hautapaikalle. Tääll kun ei ole ketään haudattuna.
- AdolfHittler
En osallistu. Olen Ateisti. :))))
- poissa
siilimuori2 kirjoitti:
Tarviiko olla uskovainen jos muistaa edesmenneitä läheisiään?
Kuoleehan ateistitkin. Eikö heitä saa muistaa.
poissa kirjoitti:
Kuoleehan ateistitkin. Eikö heitä saa muistaa.
Ei kai sitä kukaan voi kieltää. Jotkut vaan eivät näe tuotakaan asiaa tarpeelliseksi tai merkitykselliseksi. Minusta kaunis tapa ja antaa minulle hyviä hetkiä.
- ggggghh
En mitenkään paitsi vedän perseet olalle
- Puteli
Eeroko se siellä salanimellä kirjottelee. Hyvää kännipäivää vaan sinulle.
- oma_asiasi
Kekriä tietenkin.
- Pirrepäs
Pyhäinpäivää, halloviinit on lasten juttuja.
Ei välttämättä. Voihan sitä pitää hauskaa ilman viinaakin. Meillä kuluu tosi vähän alkoholipitoisia, punkkukin happanee tonkan pohjaan kun ei tule ajoissa juotua.
Paloma.se.co kirjoitti:
Ei välttämättä. Voihan sitä pitää hauskaa ilman viinaakin. Meillä kuluu tosi vähän alkoholipitoisia, punkkukin happanee tonkan pohjaan kun ei tule ajoissa juotua.
Voi pitää muta monien halloweenit näkyvät olevan kosteat.
- jäin-auton-alle
Pirre ja Paloma, olette kanssani samaa mieltä. Tämä "juhla" ei kuulu enää meidän ikäisille "aikuisille", mikäli ei ole jäänyt "hipster"asteelle!?
Olin hakemassa koulusta lapsenlapsiani, joiden naamat oli värjätty (siis itse) mitä ihmeellisimmin värein ja jokaisella sai olla mukana vaatteita "juhlaan" sopien.
No, nyt sanoisi mummi, että ei meidän aikaan, kuten ei ollutkaan, mutta ei ollut paljon muutakaan ja onneksi lapseni miehineen ei osallistu noihin "juhliin", vaikka 11-v tytölle sen suokin.
Jotenkin oli outo aloitus 60 palstalle, mutta kai meitä joka lähtöön riittää, koska olemmehan "apinoita"!:)))
ps. taas tämä yhteen lasku? Kristiina23 - Pirrepäs
Paloma.se.co kirjoitti:
ja lapsenmielisten aikuisten....
No siinä suhteessa sopisi minullekin, mutta en tiedä mikä tässä " halloviinissä" on etten jaksa innostua siitä, lapsenlapsillemme siitä näköjään tulee yksi tärkeä päiv, ainakin nuorimmille, olen huomannu.
Paloma.se.co kirjoitti:
Meillä juotiin kuravettä karahvista, jonka korkkina oli irvinaamakurpitsaksi maalattu mandariini. Kuravesi oli sekoitettu Cokis Zerosta ja tuoremehusta. Kyllä maistui hyvältä ja janokin lähti.
- Viatonsivullinen
Nuoriso kai haluaa kummitella, tehkööt niin. Minä sisareni kanssa kierrämme läheisten haudoilla. Melkoinen ajomatka tulee, mutta sää
näyttää hyvältä. Havuja on varattu ja kynttilöitä, muistelupäivä.
Minun mies kuoli ensin, sitten sisko, isä, äiti, siinä niitä jo onkin, läheisemmät. Selvitty on, mikä lie seuraava....- Eipä.napannut
Saako hautausmaalla huutaa "havuja perkele" jos on unohtanut hankkia havut tai ottaa mukaan? Eiväthän edesmenneet ota nokkeihinsa enää.
Mitä tulee omalle kohdalleni, omaiset on haudattu kauaksi ja ripotellen pitkin suomen karttaa. Jotta ei ole ajankohtaista meikälle. Jouluna olen heitä lähenpänä, joten silloin vien lyhtyjä. Paljon. Jokainen hauta saa lyhtyjä olkapäille ja jalkopäihin. Ketään heistä en kruunaa kansakunnan kaapin päälle. Tasa-arvo pitää pysyä haudassakin.
Joskus olen miettinyt, kuinka usein sitä vainajaa pitää palvoa?
1. Pyhäinpäivänä?
2. Jouluna?
3. Pääsiäisenä?
4. Kesällä?
5. Heidän syntymäpäivänään?
6. Heidän kuolinpäivänään?
7. Hääpäivänä? Itse muistelen rakkaita useinkin. Aina kirkossa käydessä - niin koti- kuin ulkomaillakin - sytytän kynttilän rakkaitteni muistolle, joskus sytytän kuvan viereen kynttilän kotona, ja haudalla käyn silloin, kun itselle sopii. Malmin hautausmaan jouluaaton liikenneruuhkaan olen erehtynyt menemään vain kerran. Käyn ennen tai jälkeen viemässä omat kynttilät, jos olen lähimaisemissa.
Eipä.napannut kirjoitti:
Saako hautausmaalla huutaa "havuja perkele" jos on unohtanut hankkia havut tai ottaa mukaan? Eiväthän edesmenneet ota nokkeihinsa enää.
Mitä tulee omalle kohdalleni, omaiset on haudattu kauaksi ja ripotellen pitkin suomen karttaa. Jotta ei ole ajankohtaista meikälle. Jouluna olen heitä lähenpänä, joten silloin vien lyhtyjä. Paljon. Jokainen hauta saa lyhtyjä olkapäille ja jalkopäihin. Ketään heistä en kruunaa kansakunnan kaapin päälle. Tasa-arvo pitää pysyä haudassakin.
Joskus olen miettinyt, kuinka usein sitä vainajaa pitää palvoa?
1. Pyhäinpäivänä?
2. Jouluna?
3. Pääsiäisenä?
4. Kesällä?
5. Heidän syntymäpäivänään?
6. Heidän kuolinpäivänään?
7. Hääpäivänä?Ei kai kysymyksessä ole mikään "vainajien palvonta".
Minä, kuten Orvokkikin, muistan usein poismenneitä rakkaitani. Sytyttelen kynttilöitä heidän muistolleen, he käyvät tervehtimässä unissani (erityisesti Mamma, mutta Anoppikin ja Appi, muut harvemmin). Kirkossa käyn tosi harvoin, mutta sytytän aina muutaman kynttilän ihmisten muistolle joita olen jäänyt kaipaamaan.
Minulle kysymys onmuistamisesta ja välittämisestä: elämässäni on ollut ihmisiä jotka ovat olleet minulle tosi tärkeitä, eikä heidän lähtönsä ollut vapaaehtoista....he ansaitsevat sen että muistamme heidät, koska niin kauan kun he elävät muistoissamme he eivät ole kokonaan kuolleet. Lasteni isä kuuluu tähän kategoriaan.
Käyn haudalla ja vien hautakynttilöitä, kukkia ja seppeleen. Kotona sytyttelen kynttilöitä poismenneiden rakkaiden muistolle. Ei minulle pyhäinpäivä ole mikään juhlapäivä silleen, koska en ole kirkkkojengiä. Sattuu että käyn kirkossa sytyttämässä kynttilöitä, mutta en jää kuuntelemaan virrenveisuuta.
Halloween on ollut meillä perinne jo monenkymmenen vuoden ajan. Lasten ja nuorten juhla, jolloin saa pukeutua naamiaisasuihin ja pitää hauskaa kavereiden kanssa. Kurpitsalyhty rapullani kertoo muille samanhenkisille että olen mukana leikissä ja että ovelleni saa tulla "karkki tai kepponen" -porukat, kaikki lapset saa karkkia. (Kyläyhteisö on niin pieni että tunnen kaikki lapset jotka asuu täällä)Kirkkojengihän se on ominut tämänkin päivän, kuten niin monet muutkin juhlapäivät.
Päivän historia on mielenkiintoista luettavaa, etsiköön jos joku ei siitä tiedä.
Kelttiläisestä perinteestä lähtöisin ja Amerikkaan siirtolaisten mukana siirtynyt, siellä sitten saanut oman muotonsa.- Pirrepäs
Sytytin kynttilän tässä pöydällä, muistelen pois menneitä nyt näin, en voi lähteä haudoille , on tuo mies taas niin väsynyt, mutta käyhän se näinkin, kivaa hallowenia teille sinne jonnekin joen varteen Paloma
Pirrepäs kirjoitti:
Sytytin kynttilän tässä pöydällä, muistelen pois menneitä nyt näin, en voi lähteä haudoille , on tuo mies taas niin väsynyt, mutta käyhän se näinkin, kivaa hallowenia teille sinne jonnekin joen varteen Paloma
Kiitos Pirrepäs, me olemme kohta lähdössä hautausmaalle ja ajattelin käydä muistolehdossa sytyttämässä kynttilöitä omille rakkailleni jotka eivät ole enää mukanamme.Sitten ajelemme hämärässä syysillassa takaisin tänne Dalan alajuoksuun ja sytytämme Halloweenlyhdyt ja alamme odottelemaan lasten iloista pimputtelua ovellamme. Ja jos ei tule ketään niin ei se mitään. Karkit säästyy.
Jep. kelttiläinen uusivuosi, jolloin ikuisuuden portit avautuvat molempiin suuntiin ja minkään ei tarvi pakosti olla juuri sitä miltä se näyttää...eli kaikkein kaameimman naamion alta voi löytyä maailman suloisin ihminen. Fantasiaa ja rajojen kokeilemista, Eka kertaa jenkkilässä Halloweenina oli juuri täyttänyt 20, kai se siitä johtui kun tykkäsin juhlasta heti. Nuorena mieli on avoin kaikelle uudelle.
Silloin tosin (ja osittain vieläkin) suurin osa pikkulasten vanhemmista ei pukenut lapsiaan zombieiksi eikä walking dead-figuureiksi vaan ihan tavallisiin naamiaisasuihin: prinsessoiksi, ritareiksi, merirosvoiksi, kaniineiksi, oraviksi jne.Missä viipyvät kekrit ja lestaatit?
Viime-vuonna niitä oli, oli paljon.
teevee?
kamoon!
H.- Parkkijatepponen
En kerta kaikkiaan kestä tätä Halloveenia. Meilläon ollut Pyhäinpäivä vuosisatoja. Vainajia on muistettu kauniisti ja heitä on kaivattu ja kynttilöin tervehditty.
Nyt pitäisi ruveta pomppimaan luurankoasuissa ja zombiena,haahuilla haamuna.
Hyi olkoon.
Amerikasta tulee uususkonto toisensa jälkeen, ja kaikki samaa lajia, siihen mahtuu mainiosti joku samperin kuolleilla leikkiminenkin.- PalomaNonSeq
Hehe,
Halloween eli Samhain on kristinuskoa vanhempaa perua. Kirkko on vain jyrännyt yli vanhemman perinteen. Vainajia me ainakin muistetaan kaikkina juhlapyhinä, jouluna, pääsiäisenä jne.Pyhäinpäivänä mennään laittamaan hauta talvikuntoon ja valaisemaan syksy-yötä.
Ei kukaan pakota juuri Sinua pomppimaan luurankona. Aikasi tulee. ;) - Parkkijatepponen
PalomaNonSeq kirjoitti:
Hehe,
Halloween eli Samhain on kristinuskoa vanhempaa perua. Kirkko on vain jyrännyt yli vanhemman perinteen. Vainajia me ainakin muistetaan kaikkina juhlapyhinä, jouluna, pääsiäisenä jne.Pyhäinpäivänä mennään laittamaan hauta talvikuntoon ja valaisemaan syksy-yötä.
Ei kukaan pakota juuri Sinua pomppimaan luurankona. Aikasi tulee. ;)Miten niin vanhempi? Amerikka on löydetty vasta muutama sata vuotta sitten.
Entisen kuolemanpalvojat eivät todellakaan viettäneet Halloweenia, vaan vainajien palvominen on ollut suoranainen uskonto. Vainajia palvotaan monissa uskonnoissa edelleenkin ja heidän neuvojaa kysytään ja uskotaan esi-isiin.
Sillä seikalla ei ole mitään tekemistä kurpitsajuhlan kanssa. Ei kai kukaan ihminen liitä amerikkalaisten hillumista johonkin uskontoon?
Luterilainen usko ei palvo kuin Jumalaa, joten vainajien muistaminen on hiljentymistä ja heidän puolestaan voidaan rukoilla jos niin haluaa.
Moni kirkkoon kuulumatonkin vie kukat ja kynttilät haudalle, siistii haudan ja muistaa rakkaitaan hiljaa ja ehkä haikeana. Ei monikaan liitä siihen uskonnollisia sävyjä, vaikka eihän se kiellettyä ole. Parkkijatepponen kirjoitti:
Miten niin vanhempi? Amerikka on löydetty vasta muutama sata vuotta sitten.
Entisen kuolemanpalvojat eivät todellakaan viettäneet Halloweenia, vaan vainajien palvominen on ollut suoranainen uskonto. Vainajia palvotaan monissa uskonnoissa edelleenkin ja heidän neuvojaa kysytään ja uskotaan esi-isiin.
Sillä seikalla ei ole mitään tekemistä kurpitsajuhlan kanssa. Ei kai kukaan ihminen liitä amerikkalaisten hillumista johonkin uskontoon?
Luterilainen usko ei palvo kuin Jumalaa, joten vainajien muistaminen on hiljentymistä ja heidän puolestaan voidaan rukoilla jos niin haluaa.
Moni kirkkoon kuulumatonkin vie kukat ja kynttilät haudalle, siistii haudan ja muistaa rakkaitaan hiljaa ja ehkä haikeana. Ei monikaan liitä siihen uskonnollisia sävyjä, vaikka eihän se kiellettyä ole.Halloweenin alkuperä on esikristillinen kelttien Samhain-juhla jolla juhlittiin vanhan vuoden loppua ja uuden vuoden alkua. Se ei liittynyt erityisesti vainajien palvontaan, mutta sinä yönä ikuisuuden portit kääntyivät sekä sisään että ulos, eli kummituksia ja haamuja voi hyvinkin liikkua maisemissa pimeässä syksy-yössä. Kurpitsalyhdyn alkuperä onkelttiläisessä legendassa Jackista joka koverrettu lanttu jossa oli kynttilä lyhtynä sai vaellella Halloweenina ikuisesti etsimässä jotain....siitä nimi Jack o'lantern joiksi näitä kurpitsalyhtyjä englanniksi kutsutaan.
Irlantilaiset siirtolaiset veivät halloweenin mukanaan USA:han, jossa sitten vuosisatojen kuluessa, mutta erityisesti juuri viime vuosisadalla, kehittyin nykyiseen muotoonsa.
Halloweenilla ja vainajien palvonnalla ei ole mitään yhteyttä toistensa kanssa.
Osittain Halloweenin viehätys onkin juuri siinä että se tekee kuoleman ja kummitukset vähemmän vakavimmiksi asioiksi; se keventää ja leikkii vakavilla asioilla ja sopii aivan mainiosti yhdessä pyhäinpäivän kanssa vietettäväksi.Miksi toisten leikkimieli ja riemu häiritsee sinua? - Kannattaisiko pysähtyä hetkeksi miettimään ja yrittää avartaa omaa mieltä? Ja aina voi oppia jotain uutta, vaikkei asioihin niin vakavasti suhtautuisikaan.
Uskontoihin liittyvissä kuvioissa kannattanee olla hieman varovainen, ettei tahtomattaankaan loukkaisi toisia.
PS: Tänä vuonna opin, että koverretut kurpitsalyhdyt voivat kurtistua ja pilaantua hämmästyttävän nopeasti. Pihallamme oli kymmenkunta kurpitsanaamaa ilahduttamassa ihmisiä pimenevässä illassa. Osa näyttää hyvältä vieläkin.optimisti-orvokki kirjoitti:
Miksi toisten leikkimieli ja riemu häiritsee sinua? - Kannattaisiko pysähtyä hetkeksi miettimään ja yrittää avartaa omaa mieltä? Ja aina voi oppia jotain uutta, vaikkei asioihin niin vakavasti suhtautuisikaan.
Uskontoihin liittyvissä kuvioissa kannattanee olla hieman varovainen, ettei tahtomattaankaan loukkaisi toisia.
PS: Tänä vuonna opin, että koverretut kurpitsalyhdyt voivat kurtistua ja pilaantua hämmästyttävän nopeasti. Pihallamme oli kymmenkunta kurpitsanaamaa ilahduttamassa ihmisiä pimenevässä illassa. Osa näyttää hyvältä vieläkin."optimisti-orvokki"
Kenelle tämä kommentti on?
H.- O-Orvokki
Sinulle(kin), jos koet sen puhuttelevan itseäsi.
Useimmat palstalle kirjoittelevat osaavat katsoa ketjujen polveilua ja tunnistavat, mihin esim. edellisessä mainitut "5 vastausta" joko tarkoituksella tai vahingossa on kirjoitettu. - eppu2
O-Orvokki kirjoitti:
Sinulle(kin), jos koet sen puhuttelevan itseäsi.
Useimmat palstalle kirjoittelevat osaavat katsoa ketjujen polveilua ja tunnistavat, mihin esim. edellisessä mainitut "5 vastausta" joko tarkoituksella tai vahingossa on kirjoitettu.Tämän rivin aloitti parkkijatepponen.
Eikö se mene niin, että, jos kommentoi, rivin aloittaneen saamaan kommentiin , silloin kommentoidaan lainaten. - O-Orvokki
En minä tiedä. Luultavasti olet perehtyneempi näihin kuvioihin. Toisaalta täällä voi ilmeisesti jokainen kirjoitella, mitä ja miten haluaa. Yksityiskeskustelut käydään kai useammin ihan muualla.
Käyn vain välillä ilmeisesti häiriköimässä teitä täällä. - Ja aion jatkaa samaa linjaa edelleen. - Ei sillä ole väliä kuka lukee ja kuka jättää väliin? - Jos kirjoittelen sopimattomia juttuja, valvoja varmaan poistaa tekstin, joten ei tarvitse huolestua.
- Psykoterapeutitar
Mitä niitä menneitä ja eilen sain kukan, jossa on hämähäkki! Työt ja toimet odottavat, että mitä sitä muuta?
- T-o-i-m-i-n-t-a-a
Työt ja toimet odottavat?
Etkö jäänytkään eläkkeelle? - Psykoterapeutitar
Kaikki täytyy tienata, mitä pystyy, että saa asuntolainan maksettua!
- O-Orvokki
Psykoterapeutitar kirjoitti:
Kaikki täytyy tienata, mitä pystyy, että saa asuntolainan maksettua!
Voisiko asuntolainen jättää perinnöksi ja maksaa vain korot?
- Psykoterapeutitar
En jätä asuntolainaa perinnöksi, vaan maksan kaikki pois!
- Psykoterapeutitar
Lapseni aikoinaan takasi, että sain asuntolainan. Jäin ison kaupunginasunnon loukkuun, enkä saanut vaihdettua pienempään. Oli omistusasunnon pakko-osto ja nyt maksan kaiken pois.
- hytinäx1
No tuntuu aivan tavalliselta lauantailta. Täällä jopa kaupat auki (myös vaatekaupat). Täytyyhän kauppiaiden saada viimeviikon tilipäivän kunniaksi asiakkailta hieman katetta. Aivan kaunis päivä tulossa.
Nythän voi sytyttää webkynttilänkin ja laittaa rukouksen omaisille/ystäville /vaikka kelle webin kautta, kirkkokin pysyy ajan tasalla. Mielenkiintoista kuinka tekniikka on mennyt eteenpäin. - Heikunkeikku
Vein eilen illalla 7 kynttilää haudoille. Väkeä oli mahdottoman paljon viemässä omia kynttilöitään. Tänään illalla meen hautausmaalle uudestaan. Sitten kun pimeys on käärässy ittensä täysin pimeesti joka kolkkaan. Tallustelen hautuumaata ristiin ja rastiin ja katselen loistavan monia kynttilöitä. On niin hieeeenon näköstä Pyhäinpäivänä, kun niitä kynttilöitä on niin paljon.
Muutenkin tykkään hautausmaalla kuleksimisesta. Kesällä varsinkin. Vois sanoa, että oon hautausmaaFani.- Viatonsivullinen
Kiva kun muitakin hautausmaa faneja on, minä myös olen, varsinkin
kesäaikana. Katselen, ihailen istutuksia, tunnelma on rauhaisa, linnut ja oravat vain häärivät. Viimekesänä oli opaskierroksia, vanhojen hautojen historiaa sai kuulla. Penkeillä voi istuskella kesäiltana.
Joulu on suuri valojuhla haudoilla.
Jotkut ottaa tän haudoilla käymisen vielä vakavammin kuin me...
http://cdn.funcheap.com/wp-content/uploads/2013/09/11_01_dia_de_los_muertos.jpgPyhäinpäivää vietetään, syödään hyvin ja kun pimeä tulee sytytän kaikille menneille, läheisille, omaisille ja muutamalle ystävälle kynttilän. En pääse haudoille mutta teen pihaani muistelupolun, sen varressa valo muistuttaa. Mielessähän he ovat elämän arjessa, jäljen jättäjät kulkevat aina mukana.
Viime aikoina olen saanut yhä useammin saattaa ystäviäni, se tuntuu raskaalta, samaa ikäpolvea ja ykskaks yllättäen korsi katkeaa.- eri-kimkki
Halloweeniä ehdottomasti. Tai siis vietettiin eilen. Meillä Halloween on lasten oma juhla. Aikuiset ei puutu järjesteyihin eikä määrää mitä tehdään. Lapset (toien koulussa toinen päiväkodissa) ovat suunnitelleet haloweeniä jo puolivuotta etukäteen. Lpaset ovat saaneet itse kutus kavereita kylään ja kävivät porukalla kiertelemässä ja karkkia keräämässä. Kaikki avasivat ovan ja kaikilta löytyi jotain kivaa koreihin. Mielensäpaoittajat taitavat olla pieni, mutta äänekäs joukko.
- nuormieli
Kyl se pyhäinpäivä on meikäläiselle!, kynttilät on jo käyty sytyttämässa hietaniemen hautausmaalla oli kyl tunnelmallista, tämä pyhäinpäivä on meikikselle aika merkityksellinen joskus kauan sitten meidät vihittiin X:säni kanssa juuri pyhäpäivänä, tyttäreni polttareita vietettiin pyhäinpäivänä ja hänet vihittiin seraavan vuoden pyhäinpäivänä joten pyhäinpäivällä on oma merkityksensä.
Kotona sytytän kynttilät sisään ja partsille nyt kun ilta jo hämärtää ja tunnelma se vain tiivistyy.- nuormieli
Korjaus!!! tyttäreni kihlajaisia vietettiin pyhäinpäivänä ei tietenkään polttareita kuten tos ylenpänä kirjoitin, ajattelin niitä polttareita ja tietenkin kirjoitin mitä ajattelin.
- ent.siivoojaparka
Kova on näkynyt olevan liikenne edestakaisin tuonne meidän hautausmaalle. Jatkuvat autojonot kumpaankin suuntaan. Saattaa olla, että vielä myöhemmällä käyn katselemassa kynttilämerta ja moikkaamassa entisiä naapureita ja työkavereita kunhan enimmät elävät poistuvat sieltä.
Vanhempiani muistelen aina silloin tällöin ilman kynttilöitä ja hautaakin (mikä on Suomessa asti). Muita läheisiä minulta ei ole kuollutkaan.
En minä oikein ymmärrä tällaisen pyhän päälle.
Halloween lie tarkoitettu rosvoille. Eilen näkyi olevan lehdessä juttua muutamasta naamioituneesta ryöstäjästä. - Korppis1
Myöhäinen aavemainen noita-akan siipien sivallus tervehdykseksi kattojenne ylle, älkää pelätkö minä se vaan korppis luudan kanssa.
Hollannissa oli normaali lauantaipäivä. Nyt pimeän laskettua naapuriparvekkeella kilisteltiin maljoja.
Me ei juhlita, kudoin sukkaa tovin ja ratkoin sanaristikkoita, Petze tekee sudokoja.
En ole tänä vuonna haudoilla vieraillut. Tiedän, että äitini ja isäni ovat mukana elämässäni ilman seremonioita.
Facebookissa joka toinen jakaa kynttiläkuvia ja kehoittaa muistamaan rakkaimpiaan.
Minä saa tuon tuosta äitini uniin. Muitan heitä lähes joka päivä.
Kuopus suoritti päivällä muuton uuteen asuntoon. Eli virallisesti asun nyt eri osoitteessa kuin eilen. Nyt poika huitelee Korvessa Halloween yössä, ihana mamin mussukka.
Kuhan kirjoitin, yötä ; )- Korppis1
Ps. Komia täyskuu mollottaa taivaalla kuikistaa sisään ikkunasta kaksi kynttilää palaa takassa ; ) huhuuu ....kummitusko vai aave... ei ...vaan naapurin kissa luikkii parvekkeella.
Taas kotona hautausmaallta, kovin oli tunnelmallista ja kaunista, hämärtyvä ilta, kukat, kynttilät, lyhdyt ja syksy puissa ja lila iltarusko. Veimme seppeleen ja hautakynttilöitä Lutusen edesmenneen puolison haudalle, poika oli mukana. Kävimme muistolehdossa ja sytytimme kynttilöitä poismenneiden perheenjäsenien muistolle Eksyimme jopa kirkkoon, jossa oli muistojumalanpalvelus ja sitten kävelimme autolle.
Kotona laitoin tulen takkaan ja muutaman kynttilän palamaan.
Itsekasvatettu kurpitsa komeilee keittiönikkunalla lyhdyksi kaiverrettuna. Siistin näköinen. Pieni, hyvinmuodostunat ja ilkeän näköinen. Rapulla keinotekoinen kurpitsalyhty missä ledivalot jotka vaihtuvat.- eppu2
Käymme veljen kanssa isän, äidin, sisaremme haudoilla keväällä laittamassa kukat ja jos sää sallii ja suunnitelmat, jouluna viemme kynttilän.
Kukaan ei kuolleista eikä vielä elävistä ajattele, että he siellä olisivat.
Ei meidän suvussa oleteta, että pitäisi jostain valvollisuudessa käydä vaikka olisi 30 astetta pakkasta.
Muistoissa rakkaat elää ilman muodollisuuksiakin. Iloitsen päästessäni juhlimaan molempia.
Vien havunoksat ja kranssit haudoille ja sytytän pitkään palavat kynttilät.
Halloweenia juhlittiin lastenjuhlana asuntoyhtiömme yhteisessä olohuoneessa ja koverrettiin kurpitsoja lyhdyiksi. Lyhdyt palavat vielä tänäänkin pihallamme ja tarjoavat iloa sekä meille että ohikulkijoille.
Tänään kuunneltiin kuorolaulua ja juotiin yhdessä pullakahvit samassa paikassa. Kohta pidetään rupattelutuokio yhteisistä asioista. Rupatellessa nousee esiin enemmän mielipiteitä ja keskusteluun voi huoleti käyttää aikaa. Kokouksessa päätöksenteko sujuu nopeammin, ja joissain tapauksessa omakin mielipide saattaa muuttua, kun kuulee erilaisia mielipiteitä ja näkökulmia.
Mitä juhlitaan seuraavaksi? Milloin?- att2
Hautausmaa on minulle tuttu paikka kerran viikossa, kynttilän laitoin palamaan ja tiedän kuinkahan minun kohdalla sillä aikaa ei ole paljon jos osaa laskea- ystävät
- niinpäjoopa
Pyhäinpäivä.
Vein kynttilöitä omaisteni ja ystävieni haudoille. Illalla ohi ajaessamme oli hautausmaa kauniin näköinen kynttilämeri.
Halloweenia en ole koskaan viettänyt. Lapsenlapset olivat pukeutuneet kummajaisiin.
Eiköhän sitä kekriä vietetty ennenvanhaan aivan muista syistä kuin nykyisin.- att2
Aika 60 --- ei ole tavlallaan aikaa, sillä aika kulkee ei ajattele elämää.
- josmäMatkamiesmaan
Sytytin kynttilät työkaverin ja koirien haudoille.......
- korppis1
Oli hienoa seurata Korven kekrijuhlaa Facebookista. Juhla oli kerännyt tuhansia kaupunkilaisia Kajaanijoen rantaan. Rannassa avattiin uusi kävelysilta kaupungin puolelta kyynäspään mieleen. Perinteisiin kuuluu olkipukin polttaminen Kajaanin linnan kupeessa veteen tehdyn lautan päältä. Hieno kekriperinne ilman kurpitsoja. ;)
"kyynäspään mieleen" suomennos please?
Kekri on sadonkorjuun ja työn juhla ja varmaan ihan hieno perinne seurata. Täällä Ruotsissa on myös näitä samantapaisia syysmarkkinoita esimerkiksi Martinpäivän markkinat, joita vietetään etenkin Skoonessa.
Olkipukin rakentaminen( ja sen (tuho)poltto) on rakastettu traditio lähimmässä kaupungissamme. Se kuuluu jouluun täällä. (Pukki on pakanallinen hedelmällisyyden ja voiman symbooli)- eppu2
Löysin lehdestä tällaisen selostuksen.
Kekri on suomalaisen perinnekalenterin suurin juhla, joka lopettaa elinkeinovuoden ja valmistelee tulevaan talveen.
Sadonkorjuun juhla, tulevan vuoden hedelmällisyyden valmisteleminen, vainajien muistaminen.
Kekriä varten valmistetaan juhla-ateria, jota ei korjata pois koko päivänä.
Hengille ja haltijoille annetaan osa ruuasta ja lämmitetään sauna.
Heidän kylvettyään, talon väki menee saunaan ja jättää ruokailuvuoron vainajille.
Nurinpäin käännetyissä turkeissa kekripukit kulkevat talosta taloon vaatimassa kestitystä. Paloma.se.co kirjoitti:
"kyynäspään mieleen" suomennos please?
Kekri on sadonkorjuun ja työn juhla ja varmaan ihan hieno perinne seurata. Täällä Ruotsissa on myös näitä samantapaisia syysmarkkinoita esimerkiksi Martinpäivän markkinat, joita vietetään etenkin Skoonessa.
Olkipukin rakentaminen( ja sen (tuho)poltto) on rakastettu traditio lähimmässä kaupungissamme. Se kuuluu jouluun täällä. (Pukki on pakanallinen hedelmällisyyden ja voiman symbooli)Kyynäspääniemi on pieni saareke Kajaanijoessa. Sillan nimeksi tuli Kynski.
Eppu kertoikin tuon muun oleellisen. Kekripukki tuli meille jostain Keski-Euroopasta. Muistaakseni jostain saksankielisiltä alueilta.
- sikaasyövä.julkihetero
Kävin suorittamassa kansalaisvelvollisuuteni eli Tornion mielenosoituksessa vaatimassa rajoja kiinni. Haudoilla olen käynyt päiväsaikaan sulanmaan aikoina, en jonkun villityksen vimmassa. Ei ole vainajat unissa käyneet ilmoittelemassa itsestään enkä niitä uskoisi, vaikka aivohoureet siltä näyttäisivätkin.
Vielä vähemmän kiinnostaa jenkkilän houreet.
Sunnuntaisin yleensä käyn kirjastossa lukemassa paikallislehdestä kuolleet. Jos ei omaa nimeä ole sivulla, niin keitän toisenkin pannullisen kahvia. Mennä sunnuntaina lisäksi huuhtelin autosta Tornion reissulla kertyneen loskan pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1096963- 954461
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista494005- 513548
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483522- 1923515
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242989- 672714
- 482542
- 131934