D7000 vs D7100

Razamanaz

Moi, tarkoituksena ostaa toinen otsikon kameroista käytettynä. Kaivataan mielipiteitä em. mallien eroista, ts. kannattaako D7100 maksaa 250€ verrattuna D7000 vai käyttää erotus objektiiviin ?

Vertailuja kameroista selattu, mutta käytännön merkitys eroista (speksien perusteella) ei oikein selviä...

Kiitokset etukäteen asiallisista vastauksista.

10

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canonisti_minäkin

      Yleensä aina kannattaa käyttää erotus parempaan objektiiviin, mutta asia ei ole ihan yksinkertainen.

      http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=nikon_d7000&products=nikon_d7100

      On sanottu, että noin 25 MP on se, mitä APS-C kennosta kannattaa ottaa irti ilman objektiivien hinnan pomppaamista taivaisiin. Tuolloinkaan ei enää kannata käyttää keskitasoisia objektiiveja.

      D7000:n 16MP riittää kaikkeen sähköiseen esittämiseen ja suurennoksiin A3 kokoon asti, mutta croppivaraa ei ole hirveästi. Kun uusi 24 MP versio omasta X Pro rungostani tulee, ostan sellaisen. Toisaalta tiedän, että Fuji on alun perin tehnyt objektiivit ajatellen 24 MP kennoa. Jos samalla joutuisin vaihtamaan kaikki objektiivit, en varmaan vaihtaisi runkoakaan.

      Käytettyjen kaupassa on myös hyvä, vähän kuvattu yksilö tärkeä. Itse ostaisin noista valokuvaukseen D7100:n tietäen, että se rajaa keskinkertaiset objektiivit pois. Jos ostat huonoja tai keskinkertaisia objektiiveja, olet maksanut rungosta turhaan. Videokuvaukseen uudempi versio on selvä valinta.

      • omiasi.höpiset.taas

        " On sanottu, että noin 25 MP on se, mitä APS-C kennosta kannattaa ottaa irti ilman objektiivien hinnan pomppaamista taivaisiin "
        Missä niin on sanottu?
        " Toisaalta tiedän, että Fuji on alun perin tehnyt objektiivit ajatellen 24 MP kennoa. "
        Missä näin kerrotaan?


    • Ostaisin ehdottomasti sen D7100 rungon ja siihen sitten alkuun optiikan johon on varaa.

      Nikkorin 35 mm F1.8 on ihan kohtuullinen aloitus ja kun alkaa tehdä mieli monipuolisenpaa kuvausta niin, vaikka täällä onkin "suttuzoomi" vastarintaa niin joku 18 - xxx mm on käyttökelpoinen. Itse käytän turistilasina 18 - 200 mm Nikkoria ihan kohtuu tuloksin.

      Alla olevassa osoitteessa on tuolla linssillä ja D300s rungolla kuvaamani sarja Raumalta yhtenä kesänä.

      https://picasaweb.google.com/Tapani.Niittyaro/KyllRaumOAinRaum#

      Siitä voit hieman arvostella vaikka täyttä erotteluahan noissa ei ole. Tuohon turismiin tuo 18 - 200 on ihan omiaan ja sillä välttää monet linssin vaihdot ja monen linssin kantamisen.

      Erimieltäkin saa olla jos haluaa!

    • kaikenlaistanniin

      Olen sitä mieltä, että vieläkin enemmän kuin huippulaadukkaaseen objektiiviin sijoittaisin pätevään kuvankäsittelyohjelmistoon. Itse olen räpsinyt kuvia D90 D7000 D700 ja D800E - kameroilla. Jos noista kropeista puhutaan niin ostaisin sen jossa on pätevämpi tarkennusjärjestelmä. Hyväkään objektiivi ei paljoa auta jos tarkennus sahaa pieleen. Oletan että kummassakin mainitussa on saman verran tarkennuspisteitä ja tarkennusnopeus ja tarkkuus samaa tasoa. Mutta oliko se niin että 7100 -mallissa on se alipääsuodin poistettu? Että niin kuin periaatteessa kuvat on joissain tilanteissa jopa yksityiskohdiltaan tarkempia terävimpiä. Itse ostin aikoinaan Lightroomin ja opin sitä käyttämäänkin. Melkoisen harppauksen koin kuvien laadussa sittemmin. Kuvat kannattaa tietenkin siinä tapauksessa ottaa raw eli raakakuvina. Usein pelkästään varjojen avaaminen kuvasta saapi ihmeitä aikaan lopputuloksen kannalta katsottuna, samoin valkotasapainon oikealle tolalle saattaminen.

    • D7000_D7100Käytössä

      Ääni d7100:lle Parempi tarkennus ja hieman enemmän ISO varaa. Käytettynä hinta-ero pieni.

    • Razamanaz

      Täällä ei kyllä ikinä kannata kysellä mitään ku puolet sanoo että joo ja puolet että ei 50% 50% allupiisteessä edelleen

      • samaa.mieltä

        Ei tosiaankaan kannata kysellä ytään mitään. Jos kysyt esim. vertailua kahden kameran välillä, niin vastauksena tarjotaan hankittavaksi eri merkkisiä ja täysin eri hintaluokkaa olevia kameroita.


    • Kenties-näin
    • Nikonialähesaina

      Minulla on D7100 ja Tamronin objektiivi. Olen tyytyväinen. Softapäivitykset on asentuneet nätisti. Kamera toimii niinkuin pitääkin.
      Täällää tosiaan haukutaan helposti kamera kuin kamera, vaikkei kirjoittaja osaisi edes kuvata. tällaiset keskustelut pitäisi käydä jossain suljetuilla palstoilla.

      • kiinnnostaisitietää

        Mikä Tamron sinulla on?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1145
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      54
      850
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe