mikä napsuttaa telkkaria?

teleekkari

asuuko siellä joku tonttu telkkarissani,vai mikä siellä napsahtelee vielä kymmenenkin tuntia sen sammuttamisen jälkeen?onko normaalia?minulla on pari-kolme vuotta vanha sonyn 32" telkkari.

17

11261

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietäjä2005

TV-tonttu se. Se yrittää sähköttää sinulle. Ota selville jostain morse-aakkoset ja selvitä viestit. Voi olla tärkeää!

• Tietäjä2006

Se on Sony-niminen rotta, joka katosi mystisesti kolmisen vuotta sitten Sonyn tehtailta. Siitä on luvattu ainakin 3.500.000 dollarin löytöpalkkio. Voi olla, että summa on jo kasvanut. Eli TV täytyy avata varovasti, jotta rotan saa elävänä pelastettua. Mutta täytyy olla varovainen, että se ei taas livahda esim. stereoihin tai digiboxiin...

• teleekkari
        Tietäjä2006 kirjoitti:

Se on Sony-niminen rotta, joka katosi mystisesti kolmisen vuotta sitten Sonyn tehtailta. Siitä on luvattu ainakin 3.500.000 dollarin löytöpalkkio. Voi olla, että summa on jo kasvanut. Eli TV täytyy avata varovasti, jotta rotan saa elävänä pelastettua. Mutta täytyy olla varovainen, että se ei taas livahda esim. stereoihin tai digiboxiin...

asiallisia vastauksia kiitos!!

• pjotr
        teleekkari kirjoitti:

asiallisia vastauksia kiitos!!

kyllä minunkin tv paukkuu.tv on aikamoinen lämmönlähde.ja lämpöhän tiettävästi laajentaa.
        illalla kun sammuttaa tv:n alkaa laajenneet osat supistua aiheuttaen erillaisia ääniä mm.pauke.joskus tuota pauketta jatkuu useiden tuntien ajan.herkässä mielentilassa niitä saattaa jopa kavahtaa l. säpsähtää.vaikeuttaa mm. unen saantia.siksi olisi hyvä jos tv:n ja nukkumapaikan välillä olisikin hieman etäisyyttä.
        mielummin kummallekin erillinen huone.mutta jos tykkää nukahtaa tv:tä katsellen tuo onkin aikamoinen ongelma .minä en siihen ole ratkaisua
        keksinyt.

• ON.

Kuvaputki joka paukkuu jäähtyessään...

• Korjaaja

Kuvaputki on lasia jos niinkuin et tiedä, ja se ensimmäinen naksahdus kun siitä tulee niin sen jälkeen kuvaputki romahtaa (räjähtää).
        Hyvää yötä nuija.

• minulle on kerrottu

Jos sinulle (tai naapurillesi seinän takana) on tulossa GSM-puhelu, telkkarista kuuluu sarja napsahtelevia ääniä.

• jokuvaan

Niinhän se on ja jos on vaikka kaiuttimet täysillä ja niistä ei kuulu mitään, sitten kun puhelin rupee soimaan ni kauhee rätinä kuuluu.

• Erho
        jokuvaan kirjoitti:

Niinhän se on ja jos on vaikka kaiuttimet täysillä ja niistä ei kuulu mitään, sitten kun puhelin rupee soimaan ni kauhee rätinä kuuluu.

Telkkari naksuu ja vinkuu kun komponentit lämpenevät, jäähtyvät tai jos ne ovat vioittuneita. Jos suojalakkaus on tehty huonosti, sama ongelma (varsinkin "halpamalleissa"). Myös kännykkään tuleva signaali näkyy ja kuuluu vanhoissa tai telkkareissa tai uusissakin jos EMC/RFI suojaus on vioittunut (elektromagneetti tai taajuushäiriö). Vanhoissa tämä suojaus oli olematon.
        Luultavin syy on kuitenkin kylmäjuotos jossakin komponentissa, tai "katkennut" komponentti. Jos ääni kuuluu "valmiustilassa" kun telkkari ei muuten ole päällä, on ´se vietävä huoltoon palovaaran takia. Jos se ääni kuuluu kaiuttimista on vianpaikantaminen helpompaa. Eli telkkari huoltoon, takakansi auki, pimeään huoneeseen ja virta päälle ja pois. Eiköhän ala valoilmiötä näkyä muodossa tai toisessa.

• teleekkari
        Erho kirjoitti:

Telkkari naksuu ja vinkuu kun komponentit lämpenevät, jäähtyvät tai jos ne ovat vioittuneita. Jos suojalakkaus on tehty huonosti, sama ongelma (varsinkin "halpamalleissa"). Myös kännykkään tuleva signaali näkyy ja kuuluu vanhoissa tai telkkareissa tai uusissakin jos EMC/RFI suojaus on vioittunut (elektromagneetti tai taajuushäiriö). Vanhoissa tämä suojaus oli olematon.
        Luultavin syy on kuitenkin kylmäjuotos jossakin komponentissa, tai "katkennut" komponentti. Jos ääni kuuluu "valmiustilassa" kun telkkari ei muuten ole päällä, on ´se vietävä huoltoon palovaaran takia. Jos se ääni kuuluu kaiuttimista on vianpaikantaminen helpompaa. Eli telkkari huoltoon, takakansi auki, pimeään huoneeseen ja virta päälle ja pois. Eiköhän ala valoilmiötä näkyä muodossa tai toisessa.

tv paukkuu vielä monta tuntia sen jälkeen kun se on sammutettu kaukosäätimellä.onko tämä pauke joku vakavakin asia?pitääkö oikeesti viedä se huoltoon?kyllä kännykkähäiriö-ääniäkin kuuluu,tv on maksanu 1700€ kolme vuotta sitten.et mistään halvasta laitteesta ei ole kyse.v

• örhH
        Erho kirjoitti:

Älä selittele asioita mistä et ymmärrä, yksinkertaista asia ei tarvitse tehdä mutkikkaaksi. Se on muovi kun laajenee kun lämpiää ja taas se kutistuu kun jäähtyy, ei muuta kun löysäät hiukan takakannen kiinnitysruuveja niin kyllä naksuminen vähenee jos ei peräti lopu kokonaan. Takakansi muovi laajenee enemmän kun itse kotelo aine ja ne keskenään takakansi ja kotelo hinkkaavat toisiaan, se on niinkuin mannerlaatat Aasiassa sen nyt oli vain paljon suurempi naksahdus.

• Erho
        örhH kirjoitti:

Älä selittele asioita mistä et ymmärrä, yksinkertaista asia ei tarvitse tehdä mutkikkaaksi. Se on muovi kun laajenee kun lämpiää ja taas se kutistuu kun jäähtyy, ei muuta kun löysäät hiukan takakannen kiinnitysruuveja niin kyllä naksuminen vähenee jos ei peräti lopu kokonaan. Takakansi muovi laajenee enemmän kun itse kotelo aine ja ne keskenään takakansi ja kotelo hinkkaavat toisiaan, se on niinkuin mannerlaatat Aasiassa sen nyt oli vain paljon suurempi naksahdus.

Valitettavasti tiedän asioista. Aloitin radioamatöörihommat, DX-kuuntelun ja radio- ym laitteiden rakentelun jo ennen kuin sinä synnyit. Olen huoltanut ja korjannut em laitteita kohta 40 vuotta. Olen Euroopan EMC- ja RFI-meetingien vakiojäsen, luennoin siellä ja olen mukana myös ESD-testausta kehittävissä maailmanlaajuisissa ryhmissä.
        Väitän yhä edelleen samaa mitä yllä on luettavissa. Eli, älkää polttako televisiota, taloanne ja samalla perhettänne niin koun sadat suomalaiset vuosittain. Ja se suurin syy paukkeeseen ja naksuntaan on yhä suojalakkauksien pute, vanheneminen tai vioittuminen, sitten tulee vioittuneet komponentit = palovaara.

• Gemini
        Erho kirjoitti:

Valitettavasti tiedän asioista. Aloitin radioamatöörihommat, DX-kuuntelun ja radio- ym laitteiden rakentelun jo ennen kuin sinä synnyit. Olen huoltanut ja korjannut em laitteita kohta 40 vuotta. Olen Euroopan EMC- ja RFI-meetingien vakiojäsen, luennoin siellä ja olen mukana myös ESD-testausta kehittävissä maailmanlaajuisissa ryhmissä.
        Väitän yhä edelleen samaa mitä yllä on luettavissa. Eli, älkää polttako televisiota, taloanne ja samalla perhettänne niin koun sadat suomalaiset vuosittain. Ja se suurin syy paukkeeseen ja naksuntaan on yhä suojalakkauksien pute, vanheneminen tai vioittuminen, sitten tulee vioittuneet komponentit = palovaara.

Korjaamieni televisioiden lukumäärä lasketaan sadoissa,mutta ei ehkä tuhansissa.Oman televisioni (Vestel)kuoret naksuvat sammuttamisen jälkeen,niin että välillä aivan pelästyy.Suojalakkauksien vanheneminen on television yhteydessä minulle aivan uusi ja muutenkin outo asia.Juotos- ja komponenttiviat
        aiheuttavat yleensä myös kuvaan häiriöitä.On totta,että olisi hyvä joskus tarkastuttaa television juotokset ja samalla voisi pölyt puhaltaa pois.

• örhH
        Erho kirjoitti:

Juuri ne kun istuu ja pohtii näitä asioita kaiken näköisissä "meetingeissä" on aivan tietämättömiä käytännön asiosta, olen kuullut asiantuioita minkäkin, aivan pelle porukkaa, mitä ihmellisempiä ajatuksia tulee, ja aivan totsella naamalla. Voisin kertoa montakin erikoista juttua mutta ne tunnisttaisi asianomistajien taholta niin en voi sitä tehdä.
        Ota nyt ressukka selvää mistä se napsahtelu johtuu sillä jos on komponentti vialla tai juotosvika niin se näkyy myös kuvassa tai kuulu äänessä eikä se enään kuulu kun laite on sammutettu koska toimintaa ei ole.
        Sen voi parhaiten todeta kun otta pistotulpan irti seinärasiasta, jos vielä napsuu niin lämpötila laajenemasta on kyse sillä, kas kun ei ole sähköä koneessa niin ei ole.

• En kaikkeen usko.
        Erho kirjoitti:

Onko sulla montakin telkkaria pimeässä huoneessa.
        Jopa 10 tuntia kun on kone sammutettu niin vielä naksuu, eiköhän se ole laajenemista ja kutistumista lämmön mukaan mikä noita ääniä aiheuttaa. On niitä ihmisiä kun on koko ikäänsä tehnyt jotain hommaa eikä ole sitä oppinut tekemään, en sinuna mainostaisi sitä kovin paljon ja sitten selvittelet näitä asioita tohon malliin.

• eipäsjuupas
        örhH kirjoitti:

Juuri ne kun istuu ja pohtii näitä asioita kaiken näköisissä "meetingeissä" on aivan tietämättömiä käytännön asiosta, olen kuullut asiantuioita minkäkin, aivan pelle porukkaa, mitä ihmellisempiä ajatuksia tulee, ja aivan totsella naamalla. Voisin kertoa montakin erikoista juttua mutta ne tunnisttaisi asianomistajien taholta niin en voi sitä tehdä.
        Ota nyt ressukka selvää mistä se napsahtelu johtuu sillä jos on komponentti vialla tai juotosvika niin se näkyy myös kuvassa tai kuulu äänessä eikä se enään kuulu kun laite on sammutettu koska toimintaa ei ole.
        Sen voi parhaiten todeta kun otta pistotulpan irti seinärasiasta, jos vielä napsuu niin lämpötila laajenemasta on kyse sillä, kas kun ei ole sähköä koneessa niin ei ole.

Eiköhän siellä ole sähköjä niissä konkissa?

• Uhfo

TV-lupasi on maksamatta, pauke loppuu heti kun maksat luvan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      131
      3099
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      223
      2971
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      79
      1926
    4. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      77
      1559
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      239
      1427
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      48
      1148
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1041
    8. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      972
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä