abs / serv-valo palaa

SamppaKo

antoi vikakoodin c1131. mistä aloittaa / onko itse mitään tehtävissä.

6

2290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DGC

      Minä ainakin yrittäisin tehdä tuolle jotain itse. Joltain saksalaiselta foorumilta löytyi kelvolliset hyvät diagnoosiohjeet jotka google käänsi ihan hyvin englanniksi. Ohjeiden kirjoitustapa viittasi hiukan siihen, että kyseessä olisi merkkihuollon käyttämä ohjeistus. Vikapaikkoja voivat olla ABS:n ohjausyksikkö, jarrutehostin tai joku piuha niiden väliltä. Ohjausyksikkö näytti maksavan Saksassa 330€ ja purkamolta saattaisi saada halvemmallakin, tai vaikka kaikki epäilyksenalaiset palikat kerralla. Todennäköisesti korjaus maksaa vähemmän kuin vastaava auto, mutta itse tiedät minkä kuntoinen ja arvoinen autosi on. Minä korjasin aivovaurioisen Clion ABS:n hintaan 170€ sisältäen Bilian testerikäynnin, ABS:n pumpun (josta irroitin ohjausyksikön) ja osan rahdin. Mutta Cliossa ei ole ESP:tä eikä hätäjarrutustehostinta joten vähän halvemmasta palikasta oli kysymys.

    • rellukat

      Pyörimis anturoista ylös päin alkaa syynääminen!

    • SamppaKo

      testeri oli kertonut että vika olisi jarrutehostimen magneettiventtiilissä! Onko tehostimessa oma magneettiventtiili vai tarkoittaako abs-pumpun venttiiliä???

    • DGC

      Testeri ei kerro että jossakin tietyssä laitteessa olisi vikaa. Se osaa kertoa, että tämä laite ei vastaa sillä tavalla kuin pitäisi, mutta vika voi olla missä tahansa laitteessa tai piuhassa testerin ja koodin osoittaman laitteen välillä.

      Saksalaiselta foorumilta löytyneet diagnoosiohjeet tuohon, käännetty googlella saksasta englanniksi. Kaikkea tuosta ei ymmärrä ilman täsmentäviä dokumentteja mutta on siinä jotain tarkastuksia mitä voi tehdä yleismittarilla. Tosin, en tiedä täsmääkö tämä sinun autoosi, onko siinä esim ESP? Jotta näissä ohjeissa olisi mitään järkeä, jarrutehostimessa on magneettiventtiili. Alkuperäinen saksankielinen pätkä on tästä ketjusta:
      http://www.motor-talk.de/forum/fehlercode-c1131-beim-laguna-ii-t4849847.html

      Ohje on luultavasti varastettu tehtaan manuaalista eikä ota ollenkaan sellaista mahdollisuutta huomioon, että ABS/ESP-ohjausyksikkö voisi olla rikki, paitsi että käskee konsultoimaan tekniseen tukeen jos jarrutehostimen liittimelle ei tule oikeaa jännitettä joka minun mielestäni viittaa vialliseen ohjausyksikköön.

      ABS:n ohjaimen tunnistamista voi yrittää tuon linkin takaa:
      https://ecu.de/renault/abs---asr---esp-steuergerät-3006/

      DTC C1131 at Laguna II
      38 C
      V2
      MR-341-X74-38C000 $ 350.mif
      ABS ESP MK60
      VDIAG No .: 08 and 0C
      DF185
      AVAILABLE
      OR
      SAVED
      CIRCUIT SOLENOID Amplifier / INTERNAL
      SUPPLY
      INSTRUCTIONS
      Special features: the number of the function codes (CLIP: on display
      Get on display parameter PR041): identification, NXR.
      Requirements for diagnostics with stored faults:
      Perform diagnosis of existing or stored fault.
      When function code A0 or B0:
      Check the condition and correct connection of the plug to the brake booster.
      The compound and the state of the connections of the control unit 6 and the terminals
      Check the brake booster.
      Check the continuity of the following connections and ensure:
      - Plug the booster connection 4 17 plug of the controller
      - Plug the booster connector 3 31 plug of the controller
      Also ensure the insulation between these connections.
      A visual inspection of the wiring of the brake booster perform.
      Measure the resistance of the brake booster check: R = 2?. If the resistance is not correct, Replace the brake booster.
      Check that 12V switched battery on the plug of the brake booster between terminal 4 and Mass bear.
      If the voltage is not correct, contact your department TNB.
      If all controls lead to positive results, the control device and the brake booster again
      Connect, then clear the memory of the controller.
      If the malfunction recurs, replace the brake booster.
      When function code D0, E0 or E1:
      Contact the Techline.
      AFTER
      REPAIR
      Erase the memory of the controller.
      A test drive and then re-check system by diagnostic device
      carry out.
      74MK60080C2.0

      Eli siitä vaan yleismittari käteen ja google toiseen ja testaamaan. Eurooppalaisten vehkeiden kanssa edes peruskäsitys saksan kielestä on erittäin hyödyllinen taito.

    • Paska_kinneri

      Aja romikseen koko paska ja osta itelles AUTO ! Kuis vanha se sun pommi on?

      • uusio-käyttöön

        paaliin ja pian.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11021
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      53
      5269
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2473
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1731
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1594
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1206
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    10. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      916
    Aihe