abs / serv-valo palaa

SamppaKo

antoi vikakoodin c1131. mistä aloittaa / onko itse mitään tehtävissä.

6

1967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DGC

      Minä ainakin yrittäisin tehdä tuolle jotain itse. Joltain saksalaiselta foorumilta löytyi kelvolliset hyvät diagnoosiohjeet jotka google käänsi ihan hyvin englanniksi. Ohjeiden kirjoitustapa viittasi hiukan siihen, että kyseessä olisi merkkihuollon käyttämä ohjeistus. Vikapaikkoja voivat olla ABS:n ohjausyksikkö, jarrutehostin tai joku piuha niiden väliltä. Ohjausyksikkö näytti maksavan Saksassa 330€ ja purkamolta saattaisi saada halvemmallakin, tai vaikka kaikki epäilyksenalaiset palikat kerralla. Todennäköisesti korjaus maksaa vähemmän kuin vastaava auto, mutta itse tiedät minkä kuntoinen ja arvoinen autosi on. Minä korjasin aivovaurioisen Clion ABS:n hintaan 170€ sisältäen Bilian testerikäynnin, ABS:n pumpun (josta irroitin ohjausyksikön) ja osan rahdin. Mutta Cliossa ei ole ESP:tä eikä hätäjarrutustehostinta joten vähän halvemmasta palikasta oli kysymys.

    • rellukat

      Pyörimis anturoista ylös päin alkaa syynääminen!

    • SamppaKo

      testeri oli kertonut että vika olisi jarrutehostimen magneettiventtiilissä! Onko tehostimessa oma magneettiventtiili vai tarkoittaako abs-pumpun venttiiliä???

    • DGC

      Testeri ei kerro että jossakin tietyssä laitteessa olisi vikaa. Se osaa kertoa, että tämä laite ei vastaa sillä tavalla kuin pitäisi, mutta vika voi olla missä tahansa laitteessa tai piuhassa testerin ja koodin osoittaman laitteen välillä.

      Saksalaiselta foorumilta löytyneet diagnoosiohjeet tuohon, käännetty googlella saksasta englanniksi. Kaikkea tuosta ei ymmärrä ilman täsmentäviä dokumentteja mutta on siinä jotain tarkastuksia mitä voi tehdä yleismittarilla. Tosin, en tiedä täsmääkö tämä sinun autoosi, onko siinä esim ESP? Jotta näissä ohjeissa olisi mitään järkeä, jarrutehostimessa on magneettiventtiili. Alkuperäinen saksankielinen pätkä on tästä ketjusta:
      http://www.motor-talk.de/forum/fehlercode-c1131-beim-laguna-ii-t4849847.html

      Ohje on luultavasti varastettu tehtaan manuaalista eikä ota ollenkaan sellaista mahdollisuutta huomioon, että ABS/ESP-ohjausyksikkö voisi olla rikki, paitsi että käskee konsultoimaan tekniseen tukeen jos jarrutehostimen liittimelle ei tule oikeaa jännitettä joka minun mielestäni viittaa vialliseen ohjausyksikköön.

      ABS:n ohjaimen tunnistamista voi yrittää tuon linkin takaa:
      https://ecu.de/renault/abs---asr---esp-steuergerät-3006/

      DTC C1131 at Laguna II
      38 C
      V2
      MR-341-X74-38C000 $ 350.mif
      ABS ESP MK60
      VDIAG No .: 08 and 0C
      DF185
      AVAILABLE
      OR
      SAVED
      CIRCUIT SOLENOID Amplifier / INTERNAL
      SUPPLY
      INSTRUCTIONS
      Special features: the number of the function codes (CLIP: on display
      Get on display parameter PR041): identification, NXR.
      Requirements for diagnostics with stored faults:
      Perform diagnosis of existing or stored fault.
      When function code A0 or B0:
      Check the condition and correct connection of the plug to the brake booster.
      The compound and the state of the connections of the control unit 6 and the terminals
      Check the brake booster.
      Check the continuity of the following connections and ensure:
      - Plug the booster connection 4 17 plug of the controller
      - Plug the booster connector 3 31 plug of the controller
      Also ensure the insulation between these connections.
      A visual inspection of the wiring of the brake booster perform.
      Measure the resistance of the brake booster check: R = 2?. If the resistance is not correct, Replace the brake booster.
      Check that 12V switched battery on the plug of the brake booster between terminal 4 and Mass bear.
      If the voltage is not correct, contact your department TNB.
      If all controls lead to positive results, the control device and the brake booster again
      Connect, then clear the memory of the controller.
      If the malfunction recurs, replace the brake booster.
      When function code D0, E0 or E1:
      Contact the Techline.
      AFTER
      REPAIR
      Erase the memory of the controller.
      A test drive and then re-check system by diagnostic device
      carry out.
      74MK60080C2.0

      Eli siitä vaan yleismittari käteen ja google toiseen ja testaamaan. Eurooppalaisten vehkeiden kanssa edes peruskäsitys saksan kielestä on erittäin hyödyllinen taito.

    • Paska_kinneri

      Aja romikseen koko paska ja osta itelles AUTO ! Kuis vanha se sun pommi on?

      • uusio-käyttöön

        paaliin ja pian.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      88
      6240
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2584
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      29
      2106
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe